De Talhoffer

Plaats hier je reacties op je artikelen, sword reviews, enz. die op de homepage staan.
Hoofdpagina

De Talhoffer

Berichtdoor Hoofdpagina » Di 12 Aug 2008 15:45

De Talhoffer
Auteur: Eamane

De Talhoffer is een anderhalfhandig re-enactmentzwaard. Hij heeft een mooi, slank, recht lemmet, een stevige stootplaat en een peervormige pommel. Hij is verkrijgbaar in verschillende varianten, wat betreft de grip. Je hebt hem omwonden met glad, zwart leer. Wat voor mij een nadeel is aangezien ik dan het gevoel heb dat hij ieder moment uit mijn handen kan glippen als ik een beetje zweethanden heb. Daarom heb ik voor de andere variant gekozen... Lees meer...

ti-lite
Moderator

Re: De Talhoffer

Berichtdoor ti-lite » Di 12 Aug 2008 16:08

Zeer nette review en inderdaad een prachtzwaard. :D

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Balor

Berichtdoor Balor » Di 12 Aug 2008 19:26

Aaah prachtig!

Ik heb zelf ook een beetje naslag gedaan over de zwaarden van Pavel Moc (ik ben van plan om zelf de Durrer binnenkort aan te schaffen) en volgende zaken ben ik tegengekomen:

- Zijn grip bij sommige modellen kan soms zwaarder zijn dan gebruikelijk is waardoor de POB (point of balance) nogal dicht bij het gevest ligt. Dit geeft een gek gevoel in de hand.
- De scherpe modellen zijn eigenlijk botte modellen die ze slijpen, waardoor het toch echt een ander gevoel geeft. Ik geloof dat ze zich daar ook op richten qua markdeel: een mooi bruikbaar zwaard voor een betaalbare prijs voor mensen die bezig zijn met zwaardvechters of re-enacters die wel een mooi historisch correct zwaardje willen.
- De zwaarden hebben niet enorm veel 'flex' (in tegenstelling tot andere oefenzwaarden), maar dit is natuurlijk enkel van belang voor de mensen die dit als echt veilig oefenzwaard willen gebruiken. Aan de andere kant heb je ook weer mensen die zeggen dat teveel flex niet goed is om te oefenen omdat je daarmee weer afwijkt van het origineel gedrag dat een zwaardblad zou moeten hebben. Welja, ik ben niet zo tuk op absurd veel flex.
- Het staal dat hij gebruikt zou volgens sommigen inderdaad sneller roesten. Het is in ieder geval carbonstaal 14260 dat gehard is tot ongeveer 50 HRc. Afhankelijk van wat je gewoon bent, zul je dus het zwaard moeten onderhouden. Als je ermee oefent, is het toch het beste om na iedere sessie het toch wel goed in te vetten (nuja, dit is iets wat je best met ieder zwaard doet) anders heb je toch kans op roest.
- Pavel Moc is momenteel bezig met een nieuwe lijn waarbij hij een aantal oude modellen behoudt. De geruchten gaan alvast dat de nieuwe zwaarden beter uitgebalanceerd zijn, iets lichter zijn en zelfs 'tapering' hebben. Ik wacht het in ieder geval af...
- Pavel biedt ook schedes aan via zijn site: je hebt gewone lederen en er is ook een model met houten binnenkant in de maak.

Als conclusie kun je dus stellen dat Pavel Moc toch de betere middenklasse is. Hij richt zich vooral op de mensen die een goed uitgebalanceerd oefenzwaard willen dat toch nog enigszins mooi is. Ze liggen qua kwaliteit stukken voorop op Kovex Ars, en bevinden zich in de categorie tussen Del Tin en Albion. In ieder geval een goed betaalbaar en mooi alternatief.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 12 Aug 2008 20:11

Balor schreef:Ze liggen qua kwaliteit stukken voorop op Kovex Ars, en bevinden zich in de categorie tussen Del Tin en Albion. In ieder geval een goed betaalbaar en mooi alternatief.

De zwaarden van Kovex zijn zonder meer goed. Alleen hebben ze er enkele vrij zware modellen bij zitten. Je moet dus zelf goed uitproberen wat je lekker vind.
Ik heb op dit moment er nog geen van Pavel moc, maar wil er in de toekomst wel eens één aanschaffen. Zijn prijzen zijn zo ongeveer gelijk aan die van Kovex en Celtic smith.

Zelf heb ik nu wel een Albion, en dat riekt inderdaad naar meer.

Miyamoto Musashi

Hans

Eamane

Berichtdoor Eamane » Di 12 Aug 2008 20:12

Durer is een fijn zwaardje! Een vriend van me heeft hem.

Inderdaad, bij sommige modellen ligt de balans zo'n beetje in de pommel, dan lijkt het net alsof het zwaard niets weegt! Bij de Talhoffer is dat niet het geval.

Daarbij vind ik dat dit zwaard toch behoorlijk flexibel is! De toernooizwaarden die Lopes en Kenneth gebruiken zijn nog véél flexibeler, maar dat heb je nou eenmaal met toernooizwaarden. Daar zijn ze op gebouwd en dat was in de middeleeuwen ook al zo!

Het roesten... Inderdaad, zoals in het review staat poets ik hem na ieder gebruik.

Enne... Die nieuwe lijn.. Ik ben benieuwd! Mijn schede heeft volgens mij ook hout vanbinnen (al dan niet redelijk dun) maar ik weet het niet zeker. En NEE, ik ga hem niet even doorzagen om het te checken :wink:

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 12 Aug 2008 20:20

De schedes van de botte zwaarden zijn soms alleen van dik leer gemaakt. Op het moment dat het zwaard scherpe randen heeft wordt er vaak een "binnenschede" van hout in verwerkt.
Dit om te voorkomen dat je met het zwaard bij het "holsteren" door de schede heen snijd.

Het verhoogd dus alleen maar de duurzaamheid van je zwaardschede.

V.w.b. het roesten, ach onderhoud van je zwaarden hoort bij de hobby, ben zelf ook iedere maand enkele uren ermee bezig. En het zijn aangename uren, alles weer bekijken etc.

Miyamoto Musashi

Hans

Balor

Berichtdoor Balor » Di 12 Aug 2008 22:46

Kovex maakt mooie zwaardjes, maar qua prijs is hij toch een stuk goedkoper. Zijn standaard bastaardzwaarden gaan vanaf 170 en hangen rond de 200 euro max.
Pavel Moc hangt qua prijs eerder tegen de 300 euro aan voor een bastaardzwaardje, maar je krijgt er naar mijn gevoel wel een pak meer voor: vooral naar afwerking toe (ik heb zelf een bastaardzwaardje van Kovex en het valt me op dat hij bv zijn 'fuller' gewoon uitboort en zwart laat, ook de algemene afwerking bij Pavel Moc is echt in orde terwijl de zwaarden van Kovex vaak nog 'pitting' vertonen en echt dat ruwe gevoel hebben).
Ik geloof dat de zwaarden van Kovex in het algemeen het meest te zien zijn in de 'zwaardvechtscene' aangezien ze prijs/kwaliteit goed in de markt liggen. Pavel Moc is dan net het stapje duurder voor de re-enacter die een iets mooier afgewerkt zwaard wil of de zwaardvechter die iets meer wil neerleggen voor dat ietsje betere balans/afwerking/grip/...
Albion bevindt zich dan met zijn Squier en Maestro lijn in de bovenste klasse van oefenzwaarden: prachtig afgewerkt en volledig historisch onderzocht en nagemaakte zwaarden met jammer genoeg het prijskaartje eraan. Het punt dat deze zwaarden de top zijn qua oefenzwaarden is dat ze goed onderzocht worden ahv oude bestaande modellen en deze worden dan verder uitgewerkt door de kenners. Het valt me vooral op dat zij zich bezig houden met de dingen die je niet direct van een zwaard kan aflezen: tapering, verdeling van de mass,... Welja, allemaal vrij mogelijk dingen die ervoor zorgen dat je zwaard goed in je hadn voelt. Ook is het fijn dat zij duidelijk werken met de Oakeshott indeling waardoor je direct de karakteristieken van het zwaard kunt aflezen. In ieder geval zou ik graag ooit een Albion aanschaffen (maar dan next gen line).

Eamane

Berichtdoor Eamane » Wo 13 Aug 2008 10:25

Ik heb ook een zwaard van Kovex... En die is 3,5 kilo. En 10 cm korter dan de Talhoffer. Dat is ook de reden dat ik er wat meer voor neer wilde leggen, mijn polsen waren door 2 jaar kovex flink naar de kl*te.

Máár.. Mijn vriend heeft er nou ook 1 gekocht (volgens mij, raak af en toe echt in de war van al die smeden!!) en die is een stuk minder zwaar. Nou is dat ding van mij ook al erg oud!

Balor

Berichtdoor Balor » Wo 13 Aug 2008 11:56

Eamane schreef:Ik heb ook een zwaard van Kovex... En die is 3,5 kilo. En 10 cm korter dan de Talhoffer. Dat is ook de reden dat ik er wat meer voor neer wilde leggen, mijn polsen waren door 2 jaar kovex flink naar de kl*te.

Máár.. Mijn vriend heeft er nou ook 1 gekocht (volgens mij, raak af en toe echt in de war van al die smeden!!) en die is een stuk minder zwaar. Nou is dat ding van mij ook al erg oud!

Ik geloof dat veel van die Tsjechische smeden hun kwaliteit omhoog aan het gooien zijn. De zwaardenhandel is de laatste jaren big business waardoor men van overal bestelt. Waar men vroeger enkel de mensen van de Middeleeuwse feesten waar ze met hun kraampje stonden, moesten behagen, hebben ze nu een veel grotere en kritischere afzetmarkt (dankzij internet grotendeels).
Neem daarbij eens de concurrentie van veel smeden uit de USA die ook hun producten naar ons aan het richten zijn (Albion, Atrim,...) en de zeer goedkope Chinese smeden die via grote zwaardendistributiesites hun handel drijven...
Dit alles zorgt ervoor dat de kwaliteit enorm snel omhoog gaat en dat er een zeer uitgebreide en gevarieerde markt ontstaat.
De kwaliteit van Kovex is inderdaad de laatste tijd in het algemeen omhoog gegaan (vooral naar gewicht van de zwaarden, alhoewel er nu iets minder aan afwerking naar het schijnt wordt gedaan: scheve pareerstangen, vierkante punten,...), maar ook Pavel Moc is bezig met een nieuwe lijn. Ik vrees enkel dat het niet de groothandel wordt waardoor deze smeden toch langzaam hun kwaliteit naar beneden halen (ik denk bv aan Lutel, wiens zwaarden eigenlijk achteruit zijn gegaan volgens sommigen).

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 13 Aug 2008 12:41

Zelf heb ik een éénhander van Kovex van net 1 kilo aan het gewicht. Dat is dus een licht en snel zwaard.
De puttige afwerking van het blad vind ik wel wat hebben, oogt mooier voor een gebruikszwaard dan die glimmende hoog polish die sommige hebben. Dat is meer voor een sierzwaard/display zwaard.

Miyamoto Musashi

Hans

Balor

Berichtdoor Balor » Wo 13 Aug 2008 15:04

ti-lite schreef:Zelf heb ik een éénhander van Kovex van net 1 kilo aan het gewicht. Dat is dus een licht en snel zwaard.
De puttige afwerking van het blad vind ik wel wat hebben, oogt mooier voor een gebruikszwaard dan die glimmende hoog polish die sommige hebben. Dat is meer voor een sierzwaard/display zwaard.

Ik heb liefts een 'satin' polish en het is ook het meest toegankelijk bij de gebruikszwaarden (Atrim, Del Tin, Pavel Moc, Albion,...). Een echte mirror polish is ook weggelegd voor de echte sierstukken.

Pas wel op met die 'puttige' afwerking, want op die plaatsen heb je snel last van roest! Ik heb mijn Kovex zwaard direct met lichte schuurwol afgewreven zodat die putten minder opvallen en weggewerkt zitten. Daarna goed insmeren met olie en klaar is kees! Ook de 'fuller' heb ik gewoon schoengemaakt en die zwarte troep eruitgewreven.

venompje

Berichtdoor venompje » Zo 17 Aug 2008 19:03

Ik heb dus de Classic Tally en ik kan beamen dat ze idd lekker kunnen roesten. Vnl de cross. Ik doe hem altijd compleet af met doekje olie na elk gebruik, maar ik had hem vd verandering in de meterkast gezet (is nml dichterbij) maar jahoor, roest aan de crosspuntjes..Of dat nou vd trilling kwam vd meter of van gebrek aan ventilatie, ik weet het niet..
De 1hander had op exact zelfde plekjes aanslag. Daar waarmee ze tegen de zijkant (muur) stonden..
Verder idd prachtig en fijn zwaard!
Die 'zwabbers' vind ik óók niks. :mrgreen:

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 18 Aug 2008 8:58

Van welke fabrikant is die Classic Tally"?

Ik heb via google gezocht, maar kon niets vinden.

Miyamoto Musashi

Hans

Balor

Berichtdoor Balor » Ma 18 Aug 2008 9:41

ti-lite schreef:Van welke fabrikant is die Classic Tally"?

Ik heb via google gezocht, maar kon niets vinden.

Ik geloof dat het de klassieke versie van de Talhoffer ('Tally') is wat ze bedoeld...

En als ik het forum goed gelezen heeft, heeft ze die aangekocht bij Zwaard en Volk.

Eamane

Berichtdoor Eamane » Ma 18 Aug 2008 11:29

En dan dus gemaakt door Pavel Moc :wink:

Terug naar “Reacties op artikelen”