Ik wil een zwaard: Een inleiding in de zwaardenwereld

Plaats hier je reacties op je artikelen, sword reviews, enz. die op de homepage staan.
Hoofdpagina

Ik wil een zwaard: Een inleiding in de zwaardenwereld

Berichtdoor Hoofdpagina » Do 28 Sep 2006 20:28

Ik wil een zwaard
Een inleiding in de zwaardenwereld

Hoewel het zwaard al generaties lang een uitgestorven stuk gereedschap is, blijft het mensen fascineren. Het is een veel terugkerend instrument in films, toneel, zelfs sport. Smederijen en fabrikanten poppen als paddenstoelen uit de grond. Eigenlijk niet zo verwonderlijk aangezien het zwaard hét wapen is waar millennia lang mee is veroverd, gestreden en verdedigd. Dit is wat het zwaard tegenwoordig symboliseert en wellicht de reden waarom veel mensen roepen: “Ik wil een zwaard!”
Lees verder

Richard

Berichtdoor Richard » Do 28 Sep 2006 20:35

Dit artikel is bedoeld als inleiding voor mensen die nagenoeg niets van zwaarden weten. Graag hoor ik commentaar van zowel beginners (wat missen jullie, of wat vond je handige info, wat niet) als de ervaren mensen (aanvullingen, correcties etc.)

Ik hoop ook wat meer illustraties erbij te kunnen maken. Maar ik wilde niet nog langer wachten met het plaatsen van het artikel. Beschouw het maar als een open artikel, die met jullie medewerking aangevuld kan worden.

- AKA Dragon's Roar

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 29 Sep 2006 12:13

Goed verhaal, lijkt me duidelijk :thup:
Ik heb alleen commentaar op de eerste alinea van het stuk "onderdelen". Dit loopt niet lekker, vooral door het deel dat tussen haakjes staat.
Om de angel zit het gevest dat bestaat uit een pareertang (maar niet altijd) ter bescherming van de handen, de greep en een knop.

Ik zou het deel dat tussen haakjes staat daar weghalen en aan het eind van deze quote en nieuwe zin maken met "De pareertang is niet altijd aanwezig". Dat maakt het wat duidelijker denk ik.

Maar goed, da's het enige wat ik te zeuren heb. :wink:
Inhoudelijk heb ik geen opmerkingen.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 29 Sep 2006 15:08

Goeie :thup:

- AKA Dragon's Roar

The Don

Berichtdoor The Don » Ma 09 Okt 2006 10:40

Misschien ook leuk om te vertellen is dat bij Japanse zwaarden de "pareertang" of Tsuba niet gebruikt werd om de aanval van een ander zwaard te pareren maar om de eigen handen te beschermen tegen het mogelijk afschuiven van de handen richting kling... (soms was de tsuba zelfs van leer wat nou niet echt helpt tegen een aanval van een samuraizwaard.

Van der Auwera Jurgen

foutje in artikel

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Wo 06 Dec 2006 8:50

de bloedgeul is een fabeltje, de bedoeling van die "geul" is het flexibel maken van het zwaard en niet om het bloed beter te laten stromen of dergerlijks, ook een rizer werd weggelaten in het artikel dit dient voor het verstevigen van het zwaard meestal merkbaar aan het uiteinde maar sommige zwaarden hebben totaal geen fuller enkel een riser, die zwaarden zijn dan niet echt buigbaar aangezien ze bedoeld zijn om steviger te zijn en niet flexibel. (enkel westers) (geen flauw idee bij oosterse)

Richard

Berichtdoor Richard » Wo 06 Dec 2006 9:26

Dat de bloedgeul een fabetje is, staat ook in het artikel vermeld :wink:
Verder is het artikel enkel bedoeld als inleiding in de zwaardenwereld. We willen hiermee een algemene indruk geven van zwaarden, zonder te technisch en te diep te gaan. Uiteraard moeten er wel artikelen komen die verder gaan, maar die richten zich dan op een specifiek land of zwaard.

Kun je me iets meer vertellen over de rizer?

- AKA Dragon's Roar

Van der Auwera Jurgen

rizer

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Wo 06 Dec 2006 9:40

werd gedaan om de punt te verstevigen en moeilijker te laten breken begint meestal vanaf het einde van de fuller en om er ook nog eens bij te zeggen de fuller is er ook om het zwaard lichter te maken. Niet elk zwaard heeft een rizer, want ikzelf heb ook een paar die geen rizer hebben.
Encyclopedia of historical weapons - Riser
Opposite of a fuller. Makes a sword more rigid yet with a flixible spine.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 12 Dec 2006 16:45

Ik heb even het stuk over de Westerse zwaarden termen afgesplitst, het werd alweer iets gespecialeerder en steeds meer in detail tredend. Daarnaast had het geen directe betrekking meer op dit artikel.

Zie daarom: Linkhttp://www.swordfactsbenelux.nl/forum/v ... .php?t=256

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

venompje

Re: Ik wil een zwaard: Een inleiding in de zwaardenwereld

Berichtdoor venompje » Wo 18 Jun 2008 12:14

Erg leerzaam dit artikel voor mij als noob, thnx. :thup:

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Wo 18 Jun 2008 23:15

Goed artikel! Hoewel ik steeds meer over zwaarden bijleer, is het alsnog interessant en leerzaam.

Alleen één dingetje: je schreef 'hoe graag je het ook wil', maar het is 'hoe graag je het ook wilt' :P.

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 11 Jul 2008 7:54

ChingChuan schreef:Goed artikel! Hoewel ik steeds meer over zwaarden bijleer, is het alsnog interessant en leerzaam.

Alleen één dingetje: je schreef 'hoe graag je het ook wil', maar het is 'hoe graag je het ook wilt' :P.

Het werkwoord willen is onregelmatig. De juiste vormen van de tegenwoordige en de verleden tijd staan hieronder (de vormen met * zijn informeel).

tegenwoordige tijd
ik wil
jij wilt/jij wil*
u wilt/u wil*
hij wil
wij willen
jullie willen
zij willen

verleden tijd
ik wilde/ik wou*
jij wilde/jij wou*
u wilde/u wou*
hij wilde/hij wou*
wij wilden/wij wouden*
jullie wilden/jullie wouden*
zij wilden/zij wouden*

Dus niet fout, maar informeel :wink:

- AKA Dragon's Roar

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Vr 11 Jul 2008 10:00

En in geschreven stukken die worden gepubliceerd zijn we meestal wel formeel, toch? ;).

Richard

Berichtdoor Richard » Za 12 Jul 2008 22:41

Dat hangt er helemaal vanaf waar je voor schijft natuurlijk; wie je doelgroep is. Ik denk dat de doelgroep van SFB "je wil" wel aankan. Niet formeel, maar ook niet te poopie joopie. Maar goed, het is niet mijn bedoeling hier een discussie over te beginnen. Ik wilde (wou) alleen maar aangeven dat "je wil" niet fout is.

- AKA Dragon's Roar

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Za 12 Jul 2008 23:06

:P

In dit soort zaken mag je me best negeren hoor, ik weet dat ik 'erg' ben... :P Desondanks viel het wél op? (A)

Terug naar “Reacties op artikelen”