Hey peter,
Ik ben net op deze site een beetje aan het rondsnuffelen en ik zie opeens staan in je post over het chinese zwaard staan:
"Door het verschil in koeling trekt het zwaard krom, en op deze manier kreeg het Japanse zwaard zijn karakteristieke kromming."
Maar ik dacht juist dat metaal uitzet als het warm is, en krimpt als het afkoelt! dan denk ik, dat zwaard moet dan richting de snede gaan krommen? dus dat je iets in de richting van een sikkel krijgt;) wel heel ver gezocht maar toch..
Nu heb ik zelf laatst een mes gesmeed, vrij breed en lomp, iets in de richting van een bowie, maar dan veel dunner uitgevallen, en toen heb ik enkel de snede in het water gehard, tot u toe ging alles nog goed, maar daarna deed ik hem direct in de olie om de rug ook af te koelen zodat deze de geharde snede niet weer onthardde!
Pats! zei die direct in de olie

de snede was pats gescheurd en er was een stuk uitgesprongen, en ik denk dat dit minder gauw zou gebeuren als ik het gewoon af had laten koelen, dat de stress enkel in de snede zat en de rug deze stress opving.
hier dus mijn theorie: pas als je de rug hard(of in elk geval heel snel afkoelt) trekken de metaaldelen supersnel naar elkaar toe en gaan deze dus krimpen ten opzichte van de snede, dus de vorm van de "japanse zwaarden" ikweet de termen van alle zwaarden neit dus ik noem het maar zo ^^
tenzij deze in de goede vorm gesmeed en al al een bepaalde kromming heeft richting de rug, en je de snede hard, dan trekt deze kromming iets rechter.
Hopelijk reageer je nog op dit forum

groetjes, frank