[Recensie] Books & Swords.

Plaats hier je reacties op je artikelen, sword reviews, enz. die op de homepage staan.
Ger
Oprichter

Re: [Recensie] Books & Swords.

Berichtdoor Ger » Di 05 Aug 2008 17:30

Wij hebben leuke BBcodes, zodat mensen niet meer hoeven te googlen. :)

ISBN 9038914490

ISBN 0804805091

ISBN 9063500173

Handig, toch?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Bushidog

Berichtdoor Bushidog » Wo 06 Aug 2008 10:39

Da's waar :stom:

Jammer dat ik mijn post niet meer kan editten.
Zal er de volgende keer aan denken :thup:

If you seek skill in the Sword, first seek sincerity of the heart, for the former is but a reflection of the latter"

Hoofdpagina

Berichtdoor Hoofdpagina » Zo 28 Sep 2008 22:05

Zojuist is er een recensie toegevoegd van Swords and daggers van Eduard Wagner:

ISBN 0486433927

Een uitgebreid (engelstalig) naslagwerk over de verschillende soorten zwaarden en de hierbij behorende dolken die in omloop zijn geweest.

Lees de recensie hier!

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 16 Mar 2011 10:04

Hagakure.

Het boek Hagakure (over samurai etiquette) is bij de meeste wel bekend:

Afbeelding

voor de liefhebber van "plaatjes kijken" :mrgreen: is er ook een manga uitvoering:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en voor degene die dit boek nog niet in de kast heeft staan, het is gratis te downloaden:
(links op .pdf klikken en opslaan)
http://www.archive.org/details/Hagakure-BookOfTheSamurai

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Ma 06 Aug 2012 21:19

Ik denk dat het lezen van stripverhalen en romans over de samurai en ninja alleen maar misverstanden in de hand werkt. Beter lees je als je echt interesse hebt wetenschappelijke werken van Turnbull of Friday. Overigens is de laatste post echt van dubieus niveau. Recent onderzoek heeft aangewezen (wat men in Japan al lang wist) dat Bujinkan is fictie uit de jaren 30 is. Er is niet zoiets als Ninjutsu. Een goed wetenschappelijk werk hierover is het recent verschenen boek van A. Cummings: True Path of the Ninja.

Als serieuze bestudeerder van zwaarden of zwaardkunst moet men zich verdiepen in wetenschappelijke literatuur lijkt me. Verhalen van Ogami Itto en Zatoichi mogen mijns inziens nooit als realiteit gezien worden.

Richard

Berichtdoor Richard » Di 07 Aug 2012 20:08

Hangt er helemaal vanaf wat je wil natuurlijk. Strips, romans en films lees/kijk je voor vermaak en ontspanning. Neem je het als bron voor je martial arts dan ben je inderdaad verkeerd (of eigenlijk gewoon dom) bezig.

- AKA Dragon's Roar

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Di 07 Aug 2012 21:04

Waarheid van ongekende omvang natuurlijk! Ik de k alleen dat veel mensen deze grens niet echt kunnen leggen.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Do 09 Aug 2012 20:32

Ik ben nu bezig met het boek van A Cummins. Ik moet zeggen dat een aanrader is voor iedereen met interesse in Japanse geschiedenis. Het geeft een reëel beeld van de geschiedenis van de Ninja aan de hand van authentieke geschriften en bronnen. Het boek zal echter in de ninja community niet veel aftrek vinden aangezien de conclusies haaks staan op verhalen en ideeën die in de Genbukan en Bujinkan aangehangen worden.

Het is echter wel duidelijk dat wanneer men over Ninjutsu sprak er alleen op pure spionage technieken werd gedoeld. De auteur gaat in zijn boek zelfs zover te stellen dat Ninjutsu geen Martial Art is omdat er geen enkele densho (manuscript) te vinden is waar Martiale technieken onderwezen worden.

Serieuze budo beoefenaars wisten dit uiteraard al veel langer. Beoefenaars van bijvoorbeeld Katorishintoryu weten dat ninjutsu een onderdeel van hun curriculum is. Voor die mensen is het boek ook zeer interessant, omdat Otake Sensei zelf mee heeft gewerkt door het vrijgeven van enkele van deze technieken! Mijn eigen Japanse Karate leraar zij vorig jaar tegen me in Fukuoka dat bijna alle ryu dergelijke onderdelen in hun curriculum hadden en dat er niet zoiets is als losstaande ninjutsu.

De schrijver gaat met deze conclussie zo ver dat hij aanneemt dat Bujinkan en Genbukan niet legitiem zijn. Zijn theorie hierbij is dat alle densho van de Togakure niet ouder zijn dan 1930 en dat de enige echte oude rollen nooit iets als Taijutsu of wapentechnieken bevatten. Klinkt natuurlijk aannemelijk als je bedenkt dat als ninjutsu een onderdeel was van bestaande scholen, ze waarschijnlijk technieken uit die scholen zouden gebruiken.

Kortom zeer interessante materie en zeker de moeite om te lezen!

Interessant

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Vr 10 Aug 2012 8:56

Overigens staat Hagakure de laatste 10 jaar ook zwaar ter discussie. Het boek schijnt geheel niet overeen te komen met de reële situatie.

Ik geloof dat Friday in een van zijn boeken schrijft dat het achterhaald is er vanuit te gaan dat er een systeem van algemene etiquette was onder de samurai. Als bewijs hiervoor ziet hij het bestaan van de verschillende ryu, die eigenlijk allemaal hun eigen wereldbeeld en etiquette aanhingen.

Ook zou Hagakure niet zo oud zijn als het in werkelijkheid zou moeten zijn. Dan zijn er ook nog kritiekpunten aan te merken op het romantiserende gehalte en de status van de auteur.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 15 Aug 2012 20:44

Sjaak Hubersma schreef:Ik ben nu bezig met het boek van A Cummins. Ik moet zeggen dat een aanrader is voor iedereen met interesse in Japanse geschiedenis. Het geeft een reëel beeld van de geschiedenis van de Ninja aan de hand van authentieke geschriften en bronnen.

Goede aanrader. Mr. Cummins staat bekend als een criticus van de x-kan organisaties. En terecht. Hij had de ballen om Hatsumi gewoon om bewijs te vragen. Die heeft hij overigens nooit gekregen (verrassend). De ninja heeft door deze organisaties onterecht een mythische omvang gekregen.

Sjaak Hubersma schreef:Overigens staat Hagakure de laatste 10 jaar ook zwaar ter discussie. Het boek schijnt geheel niet overeen te komen met de reële situatie.

Hagakura staat al veel langer ter discussie. Het is gedicteerd door een gedesillusioneerde samoerai met een mateloos geromantiseerd idee van het "samoerai" zijn. De man was een bureaucraat van de bovenste plank.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Terug naar “Reacties op artikelen”