Zoveel keuze maar wat moet ik doen advies gevraagd

Deel hier je ervaringen met producenten en winkels. Ook specifieke zwaarden kunnen hier besproken worden.
Davidoff007

Zoveel keuze maar wat moet ik doen advies gevraagd

Berichtdoor Davidoff007 » Ma 05 Okt 2015 10:57

Goedemorgen allen,

Nieuw op het forum maar wel al mijn gehele leven een knife/sword nut dus hoop dat ik hier met mijn vraag terecht kan.

Korte intro over mijn persoon David, vechtkunstbeoefenaar (Wingchun en Longbow schieten), 37

Nu al een tijd bezig om een mooi zwaard te zoeken ik speur dagelijks marktplaats af in de hoop iets anders tegen te komen dan een wallhanger.
Toen ik erachter kwam dat dit geen zoden aan de dijk zetten onderzoek gedaan naar eventuele zwaard makers.
Mijn avontuur bracht mij bij de volgende makers die in mijn optiek de minste prullaria aanbood en meteen er achter gezet welke zwaarden het betreft.

1. Darksword armory (Black prince sword, Danish sword of wolfsbane sword)
2. Valiant armory (Kriegsschwert, Bristol sword)
3. Albion (Bresci Spadone)
4. Lutel (Bastard sword)
5. Christian Fletcher ( die maakt in mijn optiek hele mooie zwaarden)

Mijn voorkeur ligt bij de Brescio Spadone (kennelijk heb ik een dure smaak 2100 usd bij Albion)

Nu kan ik niet overweg met een langzwaard, in Wingchun gebruiken wij Bart cham dao's en die hebben meer een onderarm aan lengte.
Echter wat ik weet van zwaard vechten is dat als je staal op staal vecht dat bij een mindere kwaliteit staal je heel snel krammen en haken slaat (mn dao's zijn gemaakt van 440 staal zonder tempering en geen enkele hrc graad dus die houden het niet) Dus na wat educatie begrijp ik dat je minimaal 1040-1090 staal moet hebben? Maar ik zie ook al 5160, 6000+ soorten staal ben hierin een leek en zou het fijn vinden als iemand daar een korte suggestie over kan geven. Verder wil ik graag 1 goed zwaard in mijn bezit hebben en ik wil daar best budget voor vrij maken zat zelf te denken tussen de 500-1000 euro en ik hoop dat ik daarvoor iets kan vinden suggesties zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt,

David

Insane
Beheerder

Re: Zoveel keuze maar wat moet ik doen advies gevraagd

Berichtdoor Insane » Ma 05 Okt 2015 12:00

Voor dat budget koop je een goed zwaard.
De Darksword Armory zou ik links laten liggen want die zijn het niet helemaal.

Zodra ik weer achter mijn pc zit ga ik even dieper op je vraag in.

In de tussentijd kan je eens Googlen op "Fable Blades ".
Die maakt zwaarden op verzoek voor ongeveer het maximum in jouw budget en dan krijg je ook iets bijzonders.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Ma 05 Okt 2015 19:37

Te beginnen met de staalsoorten.
Functionele zwaarden hebben koolstofhoudend staal nodig. In de praktijk is het percentage tussen de 0.45 en 0.95% koolstof. In theorie kan je een zwaard met 0.95% een scherpere snede geven omdat het staal harder is. Het nadeel is dat het breekbaarder is vanwege de hardheid.

Maar wat nog belangrijker is, dat zijn de harding en tempering van het staal want die geven de goede of slechte eigenschappen aan het zwaard.

Een koolstof percentage van 0.45% zie je voornamelijk bij goedkopere "battle ready" zwaarden.
De betere zwaarden beginnen meestal met een percentage van 0.60%.
Bij Japanse zwaarden zie je vaak dat de zwaarden met 0.95% gebruikt worden op bamboe omdat ze langer scherp blijven. Het vergt wel een goede techniek omdat de kans op een chip uit je kling aanwezig is.
Een kling met een lager koolstof % zal minder snel chippen maar sneller bot worden.
Verenstaal zoals 5160 of gereedschapstaal zoals T10 of 9260 zijn taaier/buigzamer en daardoor geschikt als gebruikszwaarden voor iedereen omdat ze vergevingsgezinden zijn dan zwaarden met een hoger koolstof %
De 60 staat trouwens voor 0.60% koolstof.
Europese zwaarden hebben over het algemeen een % tussen 0.60 en 0.80% afhankelijk van de voorkeur van de maker.
Dat is in een notendop de staal uitleg.

Je budget heb je gesteld, volgende stap is wat voor type zwaard?
Je voorbeelden zijn van Europese zwaarden maar daar zijn nog al wat verschillende typen in.
Edward Oakshot heeft ze in categorieën geplaatst.
Albion heeft ze mooi op een rijtje gezet:
http://www.albion-swords.com/articles/o ... pology.htm

Als je het type hebt bepaald dan is de vraag van welke maker wil je een zwaard.
Er zijn een heleboel goede makers, maar nog veel meer slechte.
Er zijn ook veel makers en goede webshops in Amerika, het importeren is niet moeilijk maar er zitten nogal wat extra kosten aan. De verzendkosten voor een gemiddeld zwaard zijn $50 dollar dan betaal je hier in NL €13 inklaringskosten en 21%btw.
Dus als de $ laag staat is dat interessant of als je een speciaal zwaard wilt.
Gelukkig zijn er diverse smeden in (oost)Europa wat een hoop scheelt in kosten.

Swordbuyersguide forum is voor mij een bron van informatie ook omdat ze een uitgebreide review afdeling hebben. En in de verkoop afdeling komen ook veel mooie 2hands zwaarden voorbij en soms echte buitenkansjes. Meestal vanuit de U.S. maar soms ook Europese verkopers.

https://sbg-sword-forum.forums.net/

Een goede Amerikaanse webshop is Kult of Athena.

http://www.kultofathena.com/

Peter Regenyei is een Oost Europese maker die goede zwaarden maakt, ook naar eigen wens voor een goede prijs.

http://www.regenyei.com/en_index.html

Andere webshops in NL waar ik graag zaken mee doe zijn
Celtic Webmerchant en de replica winkel.

http://www.celticwebmerchant.com/nl/

http://www.historic-replicashop.com/

Als het echt 1 zwaard is dat je graag wilt dan zou ik Brenno van Fable Blades eens op zoeken en eventueel contacten.
Die man is echt een kunstenaar.

http://www.fableblades.com/

Met een beetje zoeken vind je een goed zwaard vanaf zo´n 200 euro. Bijvoorbeeld Hanwei heeft in het verleden zeer goede betaalbare zwaarden gemaakt en hoewel ze de prijzen omhoog hebben gegooid zijn het nog steeds goede zwaarden.
Vrijwel iedere grote fabrikant heeft goede en minder goede items,
Zwaarden waar ik fan van ben zijn de Hanwei Tinker zwaarden. Deze zwaarden hebben een hoge prijs kwaliteit verhouding en hanteren bijzonder fijn. De afwerking en onderdelen zijn een beetje simpel en saai, maar het gewicht en de balans zijn bijzonder goed.
http://casiberia.com/category/hanwei-ti ... words/1107

Hier in de verkoopsectie staan ook 2 goede zwaarden, de Hanwei Albrecht en de Del tin.
Vailliant Armoury die je noemt maakt ook goede zwaarden met een mooie afwerking, nou is the Kriegsschwercht niet mijn favoriet omdat ik hem nog whippy vond.
Albion maakt ook hele goede zwaarden, maar hun EU verkoper is er mee gestopt dus dan heb je weer te maken met de extra kosten van invoeren.

Verder is mijn advies om je goed in te lezen en rond te kijken op het net.
Als je nog meer vragen hebt of een menning wilt over een bepaald zwaard, schroom dan niet om het hier te vragen.

Succes met je zoektocht.

Davidoff007

Berichtdoor Davidoff007 » Di 06 Okt 2015 10:17

Wauw, thnx Insane hier kan ik wel wat mee.

Zag ook dat hier een verkoop hoek is waar onlangs toevallig het kriegsschwert werd verkocht voor een zeer goede prijs (net te laat ingeschreven).
Ook dank voor je uitleg in staalsoorten en de hardheid daarvan dat maakt een hoop duidelijk.

Hetgeen ik moeilijk vind bij de aanschaf van een zwaard is dat de verkopers voornamelijk internationaal georiënteerd zijn ik ik het dus niet even vast kan houden om te voelen hoe het zwaard in de hand ligt en dat is toch bij iedereen iets heel erg persoonlijks.

Ik denk dat voor mij het beste is om het verkoop hoekje alhier goed in de gaten te houden. Mocht er dan iets tussen zitten wat ik leuk vind kan ik in iedergeval naar de desbetreffende locatie toe rijden om te voelen hoe het zwaard is.

Voor mij moet het zwaard functioneel zijn maar ook qua vormgeving mooi zijn. Wil er best wat geld aan uitgeven want ik begrijp dat een goed zwaard niet zomaar iets is. Vermoed dat ik meer opzoek ben naar een hand en een half zwaard als in een eenhandig zwaard. Maar heel eerlijk kan tot nu toe alleen vergelijken met de wallhangers die ik inmiddels in mijn bezit heb maar die zijn simpelweg gewoon slecht. Heb eens een foto gezien waar alle types werden onderverdeeld in romeinse cijfers maar ook dan is het nog lastig kiezen dacht dat ik xvii en xv111b en xx wel mooi vond.
Zoek een zwaard dat zowel goed kan snijden als dat het kan steken. In Wingchun vechten we of met choppers of met stabbers. Dacht met een groot zwaard is het handiger als deze beide goed kan :)

Nogmaals bedankt voor alle info ik ga het eens goed bestuderen.

Mvg

David

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Di 06 Okt 2015 12:09

Graag gedaan,

Jammer genoeg heb je net de SFB-DAG gemist. Daar had je vele verschillende zwaarden kunnen proberen.

1 van de bezoekers had een scherpe Regenyei mee en daarvan was ik onder de indruk. Voor niet te veel geld maakt hij een zwaard naar jouw wensen wat qua afwerking niet perfect is maar qua eigenschappen waanzinnig.

Als je mij een pb stuurt kunnen we misschien iets regelen voor je om wat zwaarden uit te proberen.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 06 Okt 2015 22:30

Cold steel maakt ook goede gebruiks zwaarden. Zeer goed voor cutting.
Ik heb zelf en kleine 120 zwaarden in huis van hout, bot tot practical ( functioneel scherp).
Voor mij geld hetzelfde als voor insane, als je een pb stuurt kunnen we evt. een afspraak maken om
de verschillende soorten ens te bekijken en uitproberen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Terug naar “Producenten, producten en winkels”