Wetenswaardigheden delen.

De historie achter zwaarden, de ontwikkeling, de cultuur, reenactment, historische veldslagen, mythologie, etc.
Kubikiri Asa

Wetenswaardigheden delen.

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 20 Mei 2009 8:26

Ik zat pas geleden een boek te lezen :shock: , waarin ook tsuba's behandeld worden en daarin kwam ik de term udenuki ana tegen.

Afbeelding

Nu had ik al wel eens gehoord van nakago ana en hitsu ana maar nog nooit van udenuki ana. :?:

In een beschrijving werd gesproken over "holes for sword wrist cord", dit blijkt een soort lanyard hole functie te hebben zoals bij messen.
Om te voorkomen dat men tijdens een gevecht het zwaard verliest kon men m.b.v. een koord de tsuba vastmaken aan de pols.

Afbeelding

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

meneer T.

Re: Wetenswaardigheden delen.

Berichtdoor meneer T. » Wo 20 Mei 2009 9:42

Om welk van de 4 gaten hebben we het hier.

Het middelste is voor het blad zelf. Het gat aan de rechterkant is voor een kozuka.
De rest ziet er meer uit als decoratie.
Ik vat 'm niet helemaal.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 20 Mei 2009 10:00

Het middelste is voor het blad zelf

nakago ana
Het gat aan de rechterkant is voor een kozuka

hitsu ana

De onderste 2 zijn de udenuki ana.

Afbeelding

http://www.dragonkyukido.com/Weapons/Samari.htm

Even doorscrollen tot ca. halverwege de pagina: (onder - MAJOR PARTS OF TSUBA)

Occasionally tsuba will be found with two small holes near the base of the tsuba. These are udenuki-ana which represent the sun and moon and were likely used for threading a leather wrist thong to prevent dropping the sword in battle.

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 20 Mei 2009 10:29

Het was wellicht beter geweest om dit topic met deze post te beginnen. :stom:

Soms kom je informatie tegen, in boeken, op internet etc., waarvan je denkt: "he, dat is interessant", nu vind ik het mooie van een forum dat je samen kennis op kunt bouwen.
Allemaal weten we wel iets maar samen weten we meer, met dit idee in m'n achterhoofd ben ik dit topic begonnen. :)
Dus toen ik het stukje over udenuki ana tegenkwam, dacht ik "dat is leuk, dat wil ik delen", misschien kunnen we zo een aantal "wetenswaardigheden" m.b.t. blanke wapens op een rijtje krijgen. :thup:

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Ma 23 Nov 2009 13:00

Ik kwam laatst een "leuk" vervolg tegen op de voorgaande berichten in dit topic.
De meest weten wel waar een lanyard/lanyard hole op een mes voor dient, en zelf zou ik hierbij als laatste aan een nihonto denken. :shock:
tot ik pasgeleden een foto tegenkwam van dit zwaard: :stom:

Afbeelding

Afbeelding

http://www.samuraisword.com/nihontodisplay/other/Tsunatoshi/

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 24 Nov 2009 8:16

Haalt dit idee niet het hele "snel trekken en met één slag afhandelen" onderuit?
Waar haal je tijdens het trekken en vechten, de tijd vandaan om de lanyard om je handen te doen.
Ga er vanuit dat je de lanyard om beide handen doet, gezien de lengte van dat ding.

Bij een kapmes, of een ander mes waarmee je gaat kamperen, kan ik het me heel goed voorstellen.
Je hebt dan tijd genoeg om de lanyard te gebruiken.
Maar bij een "vechtmes", of een mes wat je daarvoor gebruikt heeft het geen nut.
Je kunt je hand minder vrij bewegen, en het kan tegen je gebruikt worden, net zoals een karambit.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Di 24 Nov 2009 9:06

Ti-lite,
Haalt dit idee niet het hele "snel trekken en met één slag afhandelen" onderuit?
Waar haal je tijdens het trekken en vechten, de tijd vandaan om de lanyard om je handen te doen.
Ga er vanuit dat je de lanyard om beide handen doet, gezien de lengte van dat ding.

Het enige wat ik hierop kan verzinnen is dat men het zwaard reeds getrokken heeft en klaar staat op het slagveld om er eens lekker tegenaan te gaan.
en dan blijft de vraag om welke pols doe je het koord, links of rechts? aangezien de rechterhand het dichtste bij de tsuba is heb je, als je het koord om de rechterpols doet, een vrij lang koord nodig.

Wat ik vermoed, gezien het bouwjaar van het blad, is dat dit een "luxe" noviteit is uit een periode waarin grote veldslagen niet meer voorkwamen ( ERA: Keio 1866) vandaar ook dat je het niet zoveel ziet en zeker niet (voorzover ik weet) op oudere zwaarden uit de tijd van de grote veldslagen (voor 1600)

Dan is een koord door een paar gaten onderin de tsuba "praktischer" en die kwamen wel voor op vroege tsuba's.
Het is wel "geinig" om te zien dat men overwogen heeft om bij een katana een lanyard koord toe te passen, iets wat naar mijn idee alleen bij messen gebruikt wordt/werd.

dave

Berichtdoor dave » Di 24 Nov 2009 22:20

Het werd ook gebruikt bij Chinese breed-en rechtzwaarden maar nog nooit gehoord dat het ook bij een katana werd gedaan. Linkje doet het trouwens niet of is dat enkel bij mij ? http://www.dragonkyukido.com/Weapons/Samari.htm

Dave

Wat je wilt en krijgt in het leven is meestal niet hetzelfde....

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Do 29 Nov 2012 13:09

heb thuis nog een boek waarin wat practice zaken staan wat betrefd de sageo en de gaten in de tsuba.

een die me bij bleef was deze.. als een samurai in een vijandige omgeving ging slapen. trok hij de sageo door een tsuba ana en bond hem aan zijn pols. dan legde hij het zwaard links van hem met de sageo onder zijn rug langs gebonden aan de rechterpols.. als hij dan onverhoeds moest vluchten. dan trok hij vanzelf zijn zwaard mee.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Do 29 Nov 2012 16:47

kaifinn schreef:heb thuis nog een boek waarin wat practice zaken staan wat betrefd de sageo en de gaten in de tsuba.

een die me bij bleef was deze.. als een samurai in een vijandige omgeving ging slapen. trok hij de sageo door een tsuba ana en bond hem aan zijn pols. dan legde hij het zwaard links van hem met de sageo onder zijn rug langs gebonden aan de rechterpols.. als hij dan onverhoeds moest vluchten. dan trok hij vanzelf zijn zwaard mee.

Dat doet me denken een deze video, iets anders maar hetzelfde principe.

http://www.youtube.com/watch?v=KShdYbf5 ... F46D4000DB

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Terug naar “Historische achtergronden”