Carthaagse zwaarden

De historie achter zwaarden, de ontwikkeling, de cultuur, reenactment, historische veldslagen, mythologie, etc.
Ger
Oprichter

Carthaagse zwaarden

Berichtdoor Ger » Ma 15 Jan 2007 14:04

Zaterdag op Talpa de film Hannibal - Rome's worst nightmare gezien. De Carthagen, ook die op paarden zaten, hadden vrij korte zwaarden, niet veel groter dan de gladius van de Romeinen op het eerste gezicht. Verder deden de zwaarden me ook vrij westers aan, terwijl je van een Berbers volk misschien anders zou verwachten.

Ik heb echter weinig kans gehad om de zwaarden echt te bekijken, de nadruk van het verhaal lag meer op de historie dan op de veldslagen zelf. Toch ben ik wel benieuwd, want Carthago was toch een behoorlijk sterke macht met niet heel veel mankracht. Buiten goede strategiën moeten ze dus ook haast wel goede wapens gehad hebben. Ik kan er echter weinig over vinden verder. Is er hier iemand die wat meer over de Carthaagse wapens kan vertellen? Over de oorsprong, waar ze op gebaseerd zijn, het gebruik, etc.?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Peter

Berichtdoor Peter » Ma 15 Jan 2007 20:48

Ik ben zelf niet zo heel bekend met de Carthagen maar weet wel dat ze vaak zelf niet echt een leger hadden. Hun legers bestonden vaak uit een grote verscheidenheid aan troepen huurlingen die ze van her en der haalden. Ook het leger onder Hannibal bestond vermoedelijk uit vele verschillende volkeren met zo hun eigen tactieken en wapens.

Ook weet ik niet veel van hun zwaarden maar op het eerste gezicht lijken korte rechte zwaarden niet erg handig voor ruiters. Misschien hebben de filmmakers hier ook wel fouten gemaakt, het gebeurd maar wat vaak dat men in documentaires en films hun huiswerk niet grondig doet of wat men niet weet gewoon invult met iets anders.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Van der Auwera Jurgen

films

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Ma 15 Jan 2007 21:01

Hierbij geef ik Peter groot gelijk ik sta critisch tegenover film (hollywood) en ben al zeker niet akkoord met hoe deze in beeld zou gebracht worden, ik ken er niet veel van maar de uitrusting zou de wensen kunnen overlaten.
hier een link van hoe het zou eruit zien
Linkhttp://phoenicia.org/carthagearmor.html

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Ma 15 Jan 2007 23:08

Mja, dat het Carthaagse leger uit vele verschillende volkeren bestond wist ik. Echter was dit bij de Romeinen ook zo, en die kregen wel allemaal dezelfde uitrusting. Daarom verwachtte ik iets soortgelijks ook van de Carthagen eigenlijk. Maar misschien dachten de filmmakers hetzelfde, who knows...

Ik heb in de film deze twee typen zwaarden aan Carthaagse zijde kunnen ontdekken:
Afbeelding
Xiphos (± 75-80 cm)

Afbeelding
Celtic Longsword (± 90-95 cm, al leek het in de film korter)

Bedankt voor de link Jurgen.

Toch blijft het me verbazen. Als ik het goed begrijp heeft vooral de Griekse en Romeinse wapenkennis invloed gehad op die van Carthago. Van een Noord-Afrikaans volk zou je toch meer Arabische en Berberse invloeden verwachten. In hun algemene cultuur lijkt dit wel zo te zijn met de informatie die ik heb gevonden, maar de wapens blijkbaar niet.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Feakwave

Re: Carthaagse zwaarden

Berichtdoor Feakwave » Wo 28 Jan 2009 23:20

Carthago (Fenicisch: Qart Hadasht = Nieuwe stad; Gr.: Karchèdon), in de oudheid een machtige handelsstad aan de baai van Tunis (16 km ten noordoosten van het huidige Tunis). De stad lag om een acropolis (Byra) op een schiereiland met een binnenhaven (marine) en een buitenhaven (handel). Volgens een overlevering was zij in 814 v.C. gesticht door kolonisten uit Tyrus, die zich met inheemse Berbers vermengden. De stad had een oligarchische staatsregeling, met als hoogste magistraten twee jaarlijks gekozen suffeten (gelatiniseerde vorm van sjofets, = ‘richteren’), bijgestaan door een voor het leven benoemde Raad van 300 leden ( ‘Senaat’), waarin de aristocratie van rijke koopmansgeslachten de toon aangaf. De volksvergadering daarentegen koos, behalve bepaalde beambten, ook de invloedrijke opperbevelhebber.
Microsoft® Encarta® Encyclopedia 2002. © 1993-2001 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

1. GESCHIEDENIS

De bescherming van hun ruilhandel (pas begin 3de eeuw v.C. begon Carthago zelf munten te slaan) tussen het westen (grondstoffen) en het oosten van de Middellandse Zee (industrieproducten) tegen concurrerende Griekse steden als Massilia (Marseille) maakte, behalve een sterke vloot, kostbare huurlegers (met olifanten en Numidische ruiters) noodzakelijk; dit werkte weer het streven naar monopolies in de hand. Het voornaamste exportartikel was purperverf. De olijventeelt was vermaard; de Carthagers introduceerden in Italië de granaatappel. De tegenstelling die wel is gezien tussen de imperialistische politiek van de familie der Barciden, die uitbreiding van handelsconnecties overzee diende, en de groep van plantagebezitters als Hanno, die expansie te land in Afrika voorstond, is grotendeels een fictie, daar de meeste senatoren zowel agrarische als commerciële belangen hadden.

Ter beveiliging van hun handelsroutes kregen de Carthagers in de 6de eeuw v.C. vaste voet in West-Sicilië, Sardinië en de kuststrook van Zuid-Spanje. In 540 stuitten zij – in verbond met de Etrusken – door de zeeslag bij de Phocaeïsche kolonie Aleria (Alalia) op Corsica, de Griekse expansie in het westen. Vanaf de 5de eeuw begonnen de Carthagers in Afrika contacten te leggen naar het oosten (langs de Libische kust tot voorbij Tripoli) en het westen tot buiten de Straat van Gibraltar. Het was hun daarbij minder om kolonisatie te doen dan om handelsfaktorijen voor producten uit het binnenland als goud en ivoor.

Microsoft® Encarta® Encyclopedia 2002. © 1993-2001 Microsoft Corporation/Het Spectrum. Alle rechten voorbehouden.

Lees je rijk!
Freakwave 8)

Feakwave

Berichtdoor Feakwave » Wo 28 Jan 2009 23:24

Carthaagse Rijk Carthago werd gesticht in de 8ste eeuw v. C. en was een van de grootste en belangrijkste steden van de oudheid. Door haar twee natuurlijke baaien, die perfecte havens vormden, groeide de stad snel en werd zij de belangrijkste van de Fenicische gebieden. De Carthaagse legers, die het vaak opnamen tegen die van Griekenland en Rome, werden geleid door Hamilcar Barcas, Hannibal en andere voortreffelijke generaals

Feakwave

Berichtdoor Feakwave » Wo 28 Jan 2009 23:26

ehmm, ben ik een zakmes? ik niet begrijpen.
Freakwave. 8)

Celtic WebMerchant

Berichtdoor Celtic WebMerchant » Ma 24 Mei 2010 21:00

Hallo Ger,

dit zijn de vragen die het erom doen. Zelf ben ik niet goed op het gebied van klassieke oorlogvoering maar ik zal kijken wat ik voor u kan betekenen.

Wanneer we ons in de 8ste eeuw v.Chr. verplaatsen en dit combineren met handel dan is het eerste wat er in mij opkomt Griekenland. Veel Romeinse wapens zijn doorontwikkelingen van Keltische (La Tène periode) wapens en Griekse wapens. De Carthagers maakten voornamelijk gebruik van huurlegers. Hun eigen leger bestond voornamelijk net als bij de Romeinse republiek uit een burgerleger. Het uiterlijk van een Carthaagse krijger zou dan ook meer Grieks dan Romeins zijn geweest. Ga er vanuit dat ook binnen deze cultuur, net als in vrijwel alle andere culturen rond deze tijd de speer een centrale rol in de oorlogvoering moet hebben ingenomen. Mogelijk maakten ze veel gebruik van de oudere Griekse falanxformaties.

We weten dat Hannibal uiteraard ook gebruik maakten van de Afrikaanse olifant in zijn leger. De dieren waren niet uitgerust met de torenachtige howdah waar vanuit boogschutters schoten, deze olifanten werden slechts door een persoon bereden en het primaire doel was om de vijand onder de voet te lopen. In vroegere tijden gebruikten de Carthagers ook strijdwagens, soms aangespannen met vier paarden. De Grieken gebruikten deze alleen bij wagenrennen. Ondanks dat de Perzen veel meer met de Carthagers verwant waren, verwacht ik dat de techniek toch meer in de Griekse hoek moet worden gezocht.

Celticwebmerchant.com Celts will rise again!

Glengis

Berichtdoor Glengis » Wo 14 Aug 2013 9:44

Enkele jaartjes te laat,
Maar als je het onderwerp nog interessant vind.

Hebben de booklets van Osprey altijd veel informatie.
Mocht de link niet werken, google dan: "Carthaginian Warrior 264-146 BC .pdf"

http://historiantigua.cl/wp-content/upl ... 4146BC.pdf

It is not enough that "I" succeed.
All others must FAIL!
-Genghis Khan-

Terug naar “Historische achtergronden”