Inwijden zwaard ?

De historie achter zwaarden, de ontwikkeling, de cultuur, reenactment, historische veldslagen, mythologie, etc.
ti-lite
Moderator

Inwijden zwaard ?

Berichtdoor ti-lite » Ma 14 Mei 2007 12:25

Zoals ik schreef bij de verzameling showoff, ik heb een nieuw zwaard van Kovex aangeschaft op de Ridders van de Grote Hegge.

Nu heb ik daar het zwaard meteen i.z.m. een leraar van Zwaard & Steen ingewijd.
Dat betekende dus dat ik het zwaard een naam moest geven.
Daarna maakte ik tezamen met het zwaard een belofte/gelofte, waarin je stelt dat als het zwaard breekt, het nu bij de eerste slag moet doen. Hierna mag het je niet meer in de steek laten door te breken etc.
Als laatste werd er door de leraar met zijn het scherp van zijn zwaard een flinke klap ( alsof iemand werkelijk naar je slaat, met kracht dus ) gegeven tegen de platte kant van mijn zwaard.
Deze tik was zo krachtig dat mijn hand weg werd geslagen en ik dacht dat het zwaard krom zou zijn of gebroken.
Het zwaard heeft echter geen krasje, deukje of wat dan ook opgelopen.

Ik weet niet of bovenstaande inwijding een echt of fictief iets is, maar ik vond wel dat het wat had.

Is dit een echt ritueel, of is dit show.
Ik kan me nl. voorstellen dat men vroeger zoiets had. Als ik me niet vergis geeft men een katana ook een soort inwijdings ritueel, naamgeving weet ik niet.

Wie weet er wat meer van :?:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Ma 14 Mei 2007 13:07

Geen idee, maar het lijkt me meer een historisch aspect. Maar ff verplaatst dus.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Ma 14 Mei 2007 15:38

Over de inwijding van westerse zwaarden weet ik dus eigenlijk niets, m.b.t. de namen van katana's heb ik wel eens gelezen dat een gebeurtenis naamgevend kan zijn b.v. een velslag.
Heb eens het verhaal gelezen van een zwaard dat "de oliekoopman" genoemd werd, dit kwam omdat de kersverse eigenaar liep te pronken op straat en een oliekoopman tegenkwam en dacht: laat ik eens m'n zwaard uitproberen en aldus geschiedde, effe mikken en kesa kiri , :twisted: 1 oliekoopman minder maar een katana met een naam.

Leuke verhalen, maar of ze waar zijn? vaker kwam het voor dat de Samurai zelf hun zwaarden een naam gaven, de katana was tenslotte de ziel van de Samurai en die moet een naam hebben, de ziel van krijgerschap. :)

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Eamane

Berichtdoor Eamane » Ma 14 Mei 2007 17:40

Precies. Dat heb ik met Ilfirin :).

Die inwijding komt me wel bekend voor ti-litle... de eed van het zwaard ook zeker. Die ga ik ook maar eens afleggen(beetje laat... Maar beter laat dan nooit :wink: )
Enne.. Lopes mag dat zeker maar eens gaan doen. die heeft al 2 zwaarden gebroken :wink:

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

katana

Berichtdoor katana » Ma 14 Mei 2007 17:51

Ik heb mijn katana ook een naam gegeven, Tenjin, naar de kami van wind en leerlingen, voornamelijk omdat ik altijd en overal leerling ben en zoveel mogelijk wil leren.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Crypto

Berichtdoor Crypto » Ma 14 Mei 2007 18:40

ik ben nog aan het nadenken over een naam maar als ik er eentje heb verzonnen dan horen jullie het wel :roll:

水 土 火 空

- Toine

Alistar

nog geen naam

Berichtdoor Alistar » Wo 10 Okt 2007 14:12

Mijn katana heeft ook nog geen naam, maar daar wil ik verandering in brengen...
op basis van wat kiezen julie een naam?

Tsuyokereba Iki, Yowakereba...Shinu!!!

katana

Berichtdoor katana » Wo 10 Okt 2007 16:52

ik heb de mijne genoemd naar de kami van de wind, die tevens ook kami is van de leerlingen (kami=geest) nl. Tenjin, heb er geen idee van of dit enigszins aan bepaalde voorwaarden of inwijdingsrituelen moet voldoen, maar het is míjn katana, dus zolang er nergens een gepatenteerde tenjin-katana opduikt zie ik niet in waar er problemen zouden zijn.

Heb gekozen voor Tenjin omdat ik als leerling graag in de gunst sta bij de kami van de leerlingen en zo ietwat hoop dat Tenjin in mijn handen een instrument van deugd en kunde wordt.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 10 Okt 2007 17:29

Ik heb voor mijn "werk" zwaarden namen uit het Latijns gekozen. Vooral omdat deze ook nog een betekenis hebben.
Sommige kiezen namen die ze gewoon mooi vinden, of namen van karakters uit films etc.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Eamane

Berichtdoor Eamane » Do 11 Okt 2007 8:18

Namen van mijn zwaarden... tsjah... Het zijn trouwens westerse, geen katana's...

De eerste traine ik altijd mee in het maanlicht. Vandaar dat ik gekozen heb voor 'Lord of the moonlight' maar dan vertaald in het elfs : Aerandír Ithil Calad.

Mijn 2e zwaard, en tevens mijn grote liefde heeft mij in moeilijke perioden veel 'steun' gegeven. Ik zat in een lichtelijke vorm van een depressie, en op momenten dat ik het even niet meer zag zitten ben ik met hem gaan trainen, wat er voor zorgde dat ik me nadien weer een stuk beter voelde. Vandaar de naam 'Lord of the Darkness'. Hij nam de 'darkness' een beetje bij mij weg. Dit ook vertaald in het elfs en dan kom je uit op: Ilfirin Huin

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Do 11 Okt 2007 13:12

Kubikiri Asa schreef:Over de inwijding van westerse zwaarden weet ik dus eigenlijk niets, m.b.t. de namen van katana's heb ik wel eens gelezen dat een gebeurtenis naamgevend kan zijn b.v. een velslag.
Heb eens het verhaal gelezen van een zwaard dat "de oliekoopman" genoemd werd, dit kwam omdat de kersverse eigenaar liep te pronken op straat en een oliekoopman tegenkwam en dacht: laat ik eens m'n zwaard uitproberen en aldus geschiedde, effe mikken en kesa kiri , :twisted: 1 oliekoopman minder maar een katana met een naam.

Leuke verhalen, maar of ze waar zijn? vaker kwam het voor dat de Samurai zelf hun zwaarden een naam gaven, de katana was tenslotte de ziel van de Samurai en die moet een naam hebben, de ziel van krijgerschap. :)

Dat komt uit het boek Shogun.
Ik meen dat het Yaboe was die op weg was naar ????? en een oliekoopman wou niet aan de kant en gaf een grote mond.

Toen heeft één van Yaboe's samurai (Yaboe voelde zich er te goed voor)
Met de nieuwe katana van Yaboe het zwaard getest.

En de katana kreeg de naam oliekoper.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Alistar

eindelijk een naam

Berichtdoor Alistar » Do 11 Okt 2007 15:48

Omdat ik altijd alleen oefen heb ik mijn zwaard deze eigenschap als naam gegeven: samishigari no ken (eenzaam zwaard).
Dringend tijd dat ik heb een vriend aanschap dus! :D

Tsuyokereba Iki, Yowakereba...Shinu!!!

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Vr 12 Okt 2007 0:43

Ik meen dat het Yaboe was die op weg was naar ????? en een oliekoopman wou niet aan de kant en gaf een grote mond.

Ik wist dat ik het ergens gelezen had maar wist niet meer dat het uit het boek Shogun kwam, niet echt een historisch verantwoorde bron. :oops:

Een beter voorbeeld is dan misschien de volgende: Kusanagi-no-Tsurugi of wel de "Grass-Cutting Sword.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kusanagi :D

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Vr 12 Okt 2007 8:32

Kubikiri Asa schreef:

Ik wist dat ik het ergens gelezen had maar wist niet meer dat het uit het boek Shogun kwam, niet echt een historisch verantwoorde bron. :oops:

Een beter voorbeeld is dan misschien de volgende: Kusanagi-no-Tsurugi of wel de "Grass-Cutting Sword.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kusanagi :D

Misschien niet helemaal historisch correct maar een erg goed boek.
Heb ook de complete serie op dvd.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Stephen Brown

Berichtdoor Stephen Brown » Vr 12 Okt 2007 16:12

Mijn zwaard heet Practical Plus :D

michi ni oitewa shi o ituwazu omou

Terug naar “Historische achtergronden”