Misschien niet helemaal historisch correct maar een erg goed boek.
Heb ook de complete serie op dvd.
Insane schreef:Kubikiri Asa schreef:Over de inwijding van westerse zwaarden weet ik dus eigenlijk niets, m.b.t. de namen van katana's heb ik wel eens gelezen dat een gebeurtenis naamgevend kan zijn b.v. een velslag.
Heb eens het verhaal gelezen van een zwaard dat "de oliekoopman" genoemd werd, dit kwam omdat de kersverse eigenaar liep te pronken op straat en een oliekoopman tegenkwam en dacht: laat ik eens m'n zwaard uitproberen en aldus geschiedde, effe mikken en kesa kiri ,1 oliekoopman minder maar een katana met een naam.
Leuke verhalen, maar of ze waar zijn? vaker kwam het voor dat de Samurai zelf hun zwaarden een naam gaven, de katana was tenslotte de ziel van de Samurai en die moet een naam hebben, de ziel van krijgerschap.
Dat komt uit het boek Shogun.
Ik meen dat het Yaboe was die op weg was naar ????? en een oliekoopman wou niet aan de kant en gaf een grote mond.
Toen heeft één van Yaboe's samurai (Yaboe voelde zich er te goed voor)
Met de nieuwe katana van Yaboe het zwaard getest.
En de katana kreeg de naam oliekoper.
katana schreef:omdat ze mooi, sierlijk en gracieus zijn om naar te kijken, levensgevaarlijk zijn, meer onderhoud vragen dan je zou denken en we wel es jaloers zijn wanneer we ze in de handen van een andere zien?
Terug naar “Historische achtergronden”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast