Inwijden zwaard ?

De historie achter zwaarden, de ontwikkeling, de cultuur, reenactment, historische veldslagen, mythologie, etc.
Richard

Berichtdoor Richard » Vr 12 Okt 2007 17:11

Haha, lekkere droge opmerking :lol:

- AKA Dragon's Roar

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Vr 12 Okt 2007 17:18

Misschien niet helemaal historisch correct maar een erg goed boek.
Heb ook de complete serie op dvd.

Om het verhaal te krijgen is in ieder geval wel flink "geleend" uit de Japanse geschiedenis boeken.

Ik heb in m'n kast een leuk boekje liggen over zwaarden die van groot belang zijn voor de Japanse smeedkunst: Japanese Swords geschreven door Nobuo Ogasawara.

Hierin staan b.v.:

Kogarasu Maru - Little Crow waarschijnlijk gemaakt door Amakuni
Mikazuki Munechika - Third Day Moon Munechika gemaakt door Sanjô Munechika zo genoemd vanwege z'n "crescent moon" vorm.
Dojigiri Yasutsuna - Demigod Slicer gemaakt door Yasutsuna en zo genoemd vanwege het verhaal dat Minamoto Yorimitsu op de berg Oe de halfgod Shuten hiermee gedood heeft.
Kitsunegasaki - gemaakt door Tametsugu zo genoemd vanwege de slag tussen de Kitsukawa familie en de Kajiwara familie in 1200 bij Kitsunegasaki.
Okada giri - Osaka cutter, gemaakt door Yoshifusa en zo genoemd
vanwege het feit dat Oda Nobuo er tijdens de slag van Nagakute een vijand (Okada Sukesaburô) van Hideyoshi mee heeft neergeslagen.
Tombo giri Dragonfly Slicer Lance, het favoriete wapen (Yari) van een generaal onder Tokugawa Ieyasu, Honda Heihachirô gemaakt door Masazane.

maar goed, voorbeelden te over van Japanse zwaarden met namen, in ieder geval een boekje dat de moeite waard is. :D

http://www.takayama.nl/bookshop/N_frame.html?http://www.takayama.nl/bookshop/N_grp_30-1.html

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Stephen Brown

Berichtdoor Stephen Brown » Vr 12 Okt 2007 22:39

Over Kogarasu-maru heb ik ook eens gelezen. Donn F. Draeger (in Japanese swordsmanship) attribueert dit zwaard ook aan Amakuni en voegt daaraan toe dat -maru een suffix is die perfectie of zuiverheid betekent en wordt gebruikt om een zwaard aan te duiden.

michi ni oitewa shi o ituwazu omou

knifetofke

Re: Inwijden zwaard ?

Berichtdoor knifetofke » Di 28 Okt 2008 16:42

Bij het messen maken geef ik als het mes klaar is, het mes ook een naam.
Dat is een traditie van uit het hoge noorden en al zeer oud.
Vikings gaven hun zwaarden ook namen.

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Di 28 Okt 2008 17:08

Apart kan me er wel iets bij voorstellen. Alleen wat voorn naam geef je dan met een bepaalde betekenis? of gewoon iets wat je mooi vind klinken?
en nog een bepaalde specifie taal?

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Chinmoku

Re:

Berichtdoor Chinmoku » Di 22 Dec 2009 21:33

Insane schreef:
Kubikiri Asa schreef:Over de inwijding van westerse zwaarden weet ik dus eigenlijk niets, m.b.t. de namen van katana's heb ik wel eens gelezen dat een gebeurtenis naamgevend kan zijn b.v. een velslag.
Heb eens het verhaal gelezen van een zwaard dat "de oliekoopman" genoemd werd, dit kwam omdat de kersverse eigenaar liep te pronken op straat en een oliekoopman tegenkwam en dacht: laat ik eens m'n zwaard uitproberen en aldus geschiedde, effe mikken en kesa kiri , :twisted: 1 oliekoopman minder maar een katana met een naam.

Leuke verhalen, maar of ze waar zijn? vaker kwam het voor dat de Samurai zelf hun zwaarden een naam gaven, de katana was tenslotte de ziel van de Samurai en die moet een naam hebben, de ziel van krijgerschap. :)

Dat komt uit het boek Shogun.
Ik meen dat het Yaboe was die op weg was naar ????? en een oliekoopman wou niet aan de kant en gaf een grote mond.

Toen heeft één van Yaboe's samurai (Yaboe voelde zich er te goed voor)
Met de nieuwe katana van Yaboe het zwaard getest.

En de katana kreeg de naam oliekoper.

Toevallig deze week "Shogun" weer eens gelezen en kan het verhaal dus nog even verder aanvullen. :wink:
Blackthorne had vanwege het redden van Toranaga's leven bij de aardbeving als beloning een nieuw zwaard van hem gekregen. Bij een jachtpartij in het bos komt Blackthorne op een pad een olieverkoper tegen, die niet aan de kant gaat. Blackthorne scheldt hem daarop uit en de olieverkoper schreeuwt brutaal terug. Op dat moment komt ook Toranaga er bij en vraagt aan Blackthorne om zijn zwaard even aan een van de aanwezige samoerai te geven. Die hakt vervolgens daarmee de olieverkoper in tweeen. Om de doeltreffende slag en de scherpte van het zwaard te ere te blijven herinneren, stelt Toranaga voor het zwaard "Olieverkoper" te noemen.

Maht_hild

Berichtdoor Maht_hild » Wo 23 Dec 2009 21:33

歪められる 夢
dit is de naam van mijn katana, hoewel het eigelijk 2 woorden zijn met elk een aparte betekenis kenmerkend voor mijn katana zijn deze samengevoegd om deze naam te maken
vertaald betekend het distorted dream

waarom deze 2 woorden?

distorted; omdat ik hem maar niet scherp op de foto kan krijgen
ik heb het met verschillende licht invallen geprobeerd
met en zonder flits (zelfs red eye correction)
maar het lukt me maar niet om hem goed scherp op de foto te krijgen
vandaar dat ik ook nog nooit een foto van hem heb kunnen plaatsen

dream; dit omdat ik hem al een hele tijd heb en hij nog nooit iets heeft mogen snijden
dus hij kan er over dromen :lol:

(iemand die 歪められる 夢 het kan vertalen naar "gewone" letters?)

For want of a nail the shoe was lost.
For want of a shoe the horse was lost.
For want of a horse the rider was lost.
For want of a rider the battle was lost.
For want of a battle the kingdom was lost.
And all for the want of a horseshoe nail.

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Do 24 Dec 2009 0:41

漢字(kanji):歪められる夢
ひらがな(hiragana):いびつめられるゆめ
カタカナ(katakana):イビツメラレルユメ
ローマ字(romaji):ibitsumerareru yume
英語(engels):Distorted dream, Crooked dream, Warped dream.
オランダ語(nederlands):Verbolgen/verwrongen/vervormde droom.

Persoonlijk vindt ik van de Nederlandse versie de "Verwrongen droom" combi het meeste inhoud hebben. Al is er voor "Verbolgen droom" ook wat te zeggen! Moeilijk moeilijk :) Echter, is het jouw zwaard, kies jij maar een mooie vertaling uit, haha!

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » Do 24 Dec 2009 1:17

Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht om een van mijn zwaarden een naam te geven..

Als ik dat zou doen zou het waarschijnlijk een vrouwennaam zijn, weet niet precies waarom.

katana

Berichtdoor katana » Do 24 Dec 2009 12:04

omdat ze mooi, sierlijk en gracieus zijn om naar te kijken, levensgevaarlijk zijn, meer onderhoud vragen dan je zou denken en we wel es jaloers zijn wanneer we ze in de handen van een andere zien? :mrgreen:

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » Do 24 Dec 2009 16:21

katana schreef:omdat ze mooi, sierlijk en gracieus zijn om naar te kijken, levensgevaarlijk zijn, meer onderhoud vragen dan je zou denken en we wel es jaloers zijn wanneer we ze in de handen van een andere zien? :mrgreen:

hmmm.. diep, maar alles klopt! I like it!

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Do 24 Dec 2009 23:05

Je vergeet scherp van tongriem gesneden.

Ik zie liever mijn vriending in de handen van een ander dan mijn zwaarden :mrgreen:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Vr 25 Dec 2009 12:42

Zal ze blij mee zijn... :P

(en nee, ik heb m'n bokken nog geen naam gegeven... Denk ook niet dat hij/zij er eentje krijgt.)

menatalmind
Verbannen

Berichtdoor menatalmind » Do 31 Dec 2009 14:30

Zonder dat ik hier mensen wil lopen afzeiken lijkt het mij een beetje en verzinsel van je leraar.

Er zijn geen oude Europese inwijdings rituelen voor zwaarden overgeleverd. Alles wat in dergelijke situaties gedaan wordt is uit een dikke duim afkomstig.

We weten tegenwoordig zelfs niet meer hoe de overdracht van de belangrijkste middeleeuwse machtsoverdracht ofwel het feodum werd uitgevoerd. Waarschijnlijk was er in het middeleeuwse Europa een wildgroei aan allerlei verschillende vormen waarvan het merendeel Christelijk van aard moet zijn geweest. Wil je het dus goed doen dan moet je de lokale paters vragen om het zwaard voor je te wijden.

Mensen die zich bezig houden met middeleeuws Europees zwaardvechten zoals bijvoorbeeld "Merlin the Night" doen dit op basis van hedendaagse reconstructies. Er is geen mondelinge of persoonlijke overlevering geweest in de Europese traditie. Men heeft wel een aantal schriftelijke bronnen die men later opnieuw leven heeft ingeblazen, reconstructies dus. Deze kunnen echter nooit volledig zijn aangezien een zwaard leraar zijn belangrijkste en geheime technieken nooit op papier zou zetten...

Daarmee begeven de beoefenaars van middeleeuwse Europese zwaarsvechtscholen zich vaak in de richting van het larp gebeuren. Ze verzinnen rituelen en trekken kleding uit die tijd aan.

Heel leuk allemaal maar histroisch niet echt verantwoord.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Wo 28 Nov 2012 23:23

dag ti-lite

wij zijn van een japanse school. mijn oude leraar is een echte japankenner. zo een met een fotografisch geheugen zeg maar.. heel frusterend.
maar soms ook handig.

wij bedienen ons ook van een inwijdings ritueel met het japanse zwaard.

van oudsher werden de zwaarden van bekende smeden. op een bepaald punt geladen met spirituele kracht door middel van shinto-rituelen zoals mantra en soms een vorm van kuji. zo werden de zwaarden dus (zoals de indische kris) geladen met positieve (ook wel negatieve) kracht.

een zwaard wordt gemaakt door een samenvoeging van de elementen. ijzer, aarde, lucht, vuur en water.
al deze zaken komen voor in het proces. ijzer is het zwaard, aarde is de modder substantie die op het zwaard word gesmeerd tijdens het hardings proces.tevens worden dan ook de z.g. 64 levensknopen op het zwaard aangezet.
enz enz

als je een zwaard koopt is het veelal in verschillende handen geweest. het ritueel daarom heen is.. zet het zwaard meteen op zijn eigen plek. en laat hem een week staan. zet er bij een schaaltje zand of zout en een schaaltje water. dan steek je 2 maal daags (bij schemering, en alvorend een koude douche te hebben genomen) wierrook aan bij je zwaard. zo verzamel je weer de elementen om je zwaard heen. wiierook staat voor lucht en vuur.

als je bekend bent met shugendo, zou je daar wat rituelen van kunnen gebruiken, om een nieuw zwaard te laden met kracht.. de nieuwere zwaarden worden vaak fabrieksmatig gemaakt en zonder ladingsproces. dat zou jezelf kunnen doen. een goed begin is om na elke training wierrook aan te steken bij je zwaard.
waar het om gaat is dat jij je verbindt met je zwaard. en mensen binden zich nu eenmaal door rituelen.

het zwaard een naam geven, komt later pas.. elk zwaard heeft zo zijn eigen sfeer. ook de nieuwe zwaarden. doordat je gevoeligheid met de jaren groeit komt ook de naam van je zwaard met de jaren. ik weet dit klinkt wat gek. maar met de zwaarden waar ik dat wel bij heb gedaan voel ik inderdaad een verbinding. de andere zwaarden zou ik zo verkopen of ruilen.

groet

Terug naar “Historische achtergronden”