Mes met zwarte vlekken

Messen, dolken en andere blanke bijwapens.
Sebastiaan

Mes met zwarte vlekken

Berichtdoor Sebastiaan » Do 25 Aug 2011 13:51

Ik heb een tijdje geleden een mes gekregen van mijn vader, die het zelf ooit als verjaardagcadeau heeft gehad. Het is een soort naoorlogse kopie van een Duits WOII-mes, gemaakt door Hubertus (Solingen). De herkomst is niet erg belangrijk, wat belangrijker is is de manier waarop zo'n mes het best wordt onderhouden. Er hebben zich namelijk talloze zwarte (oxidatie?)vlekjes gevormd en ik zou die indien mogelijk willen wegkrijgen. Enige tips?

Afbeelding
By denker2 at 2011-08-25

Afbeelding
By denker2 at 2011-08-25

Afbeelding
By denker2 at 2011-08-25

Richard

Re: Mes met zwarte vlekken

Berichtdoor Richard » Do 25 Aug 2011 17:12

Allereerst welkom op het forum.
Zelf gebruikt ik RVS poetsmiddel, dat werkt goed tegen oppervlakkige roest (ook bij carbon stalen) Gebruik het overigens iet op damascusstaal omdat het licht polijstend is. Ik denk alleen niet dat je de die zwarte vlekken daarmee weg krijgt. Het staal is echt aangevreten. Polijsten lijk mij het beste, maar wellicht hebben anderen nog tips, dus wacht nog maar even :)

Om het mes te beschermen tegen roest dien je het mes na gebruik goed schoon te maken met een schone doek en vervolgens in te vetten of oliën.

- AKA Dragon's Roar

Sebastiaan

Berichtdoor Sebastiaan » Do 25 Aug 2011 18:31

Hallo, bedankt voor de verwelkoming. Ik denk ook dat het moeilijk weg te krijgen gaat zijn, het is een mes dat verschillende jaren gewoon in de kast heeft gelegen (in een plastic schede). Ik heb hem voor ik de foto maakte wat opgepoetst met poetsmiddel, maar dat helpt alleen oppervlakkig.

Ik weet trouwens niet uit welk materiaal de schede vervaardigd is, het is nergens op het mes te vinden.

Eamane

Berichtdoor Eamane » Do 29 Sep 2011 10:58

Er zijn bepaalde schuurblokjes waar ik mijn messen/zwaarden altijd mee roestvrij maak. In verschillende grit zegmaar. Weet alleen even niet hoe dat heet.

Daarna lekker vet houden denk ik

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

fotsirk

Berichtdoor fotsirk » Ma 15 Apr 2013 14:15

gewoon even over het mes dit is een duits scouts dolkje
dat inderdaad gemaakt is op het model van een hitlerjugend dolkje dat in ww2 gebruikt werd
voor het opkuisen zou ik het niet weten messchien putjes eruit schuren en dan de krasje weg polijsten

linknl

Berichtdoor linknl » Wo 17 Apr 2013 22:01

schuur sponje met olie wd40 of iets dergelijks, daarna lekker vet wegleggen en een week later weer herhalen na een keer of 2 /3 is het wel weg.

More sweat in training is less blood in combat.

Terug naar “Messen en bijwapens”