Gezocht: Officier zwaard (small sword)

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
Rikkyboy

Gezocht: Officier zwaard (small sword)

Berichtdoor Rikkyboy » Vr 27 Mar 2020 0:39

Beste allemaal,

Ik ben al een lange tijd geïnteresseerd in het type zwaard waar ik er nu een van wil aanschaffen. Het betreft hier het type zwaard wat in de 18e en 19e eeuw populair werd bij officieren en staat bekend als 'small sword'. Vaak was dit niet het hun strijd zwaard waar het vechten mee gedaan werd, maar als accessoir wat bij de militaire heer van de tijd hoorde. Op veel schilderijen, bijvoorbeeld van Napoleon, zien we dit type zwaard verschijnen. Ook in 'Pirates of the Caribbean' is er een zwaard wat bij deze beschrijving past.
Nu zou ik er best een willen aanschaffen. Dit kan een origineel zijn, maar om budgettaire redenen mag dit zeker ook een replica zijn, dat maakt niet heel veel uit. Het liefste met bijpassende schede en riem.

Als iemand een plek weet waar ik dit kan verkrijgen zal dit heel erg gewaardeerd worden. Ook extra informatie over het type zwaard zelf is welkom.
Alvast bedankt,

Mede zwaardliefhebber,
Rik van der Linden.

Frank

Re: Gezocht: Officier zwaard (small sword)

Berichtdoor Frank » Do 02 Apr 2020 0:23

Arma Bohemia heeft ze: klik hier (helemaal onderaan de pagina)

Ik heb zelf veel ervaring met hen en ben over het algemeen tevreden.

Voordelen:
- goede prijs-kwaliteit verhouding
- je kunt er voor een redelijke prijs ook een schede bij kopen en ze bieden ook een ophangingssysteem voor het smalzwaard aan (beiden apart).
- voor een meerprijs maken ze het zwaard ook scherp voor je
- in EU dus geen invoerbelasting
- ze staan ook open voor "custom" werk

Nadelen:
- echt scherp zijn hun zwaarden meestal niet, ook niet wanneer je extra betaalt voor het scherpen.
- de communicatie laat flink te wensen over (qua kennis van het Engels maar ook qua terugmailen).
- het kan lang duren voordat iets klaar is, en soms vergeten ze het en moet je er achteraan mailen.

Mijn tip: houd hun "in stock" pagina in de gaten, want alles daarop is direct leverbaar. Er verschijnen van tijd tot tijd ook smallswords op. Ik bestel zelf alleen nog maar iets van hen wanneer het in stock is, want als je bestelling eerst nog gemaakt moet worden, kan het erg lang duren en moet je er telkens achteraan mailen omdat je geen idee hebt of ze er wel mee bezig zijn of dat ze het maanden geleden zijn vergeten en het project al die tijd al stil ligt. Is mij al meermaals overkomen en dat is erg frustrerend. Soms gaat het ook wel goed, maar wees voor de zekerheid voorbereid op gedoe wanneer je het niet van de "in stock" pagina koopt.

"Blinkt het zwaard, voor het Erf onzer Vaadren;
Voor ons Recht; voor Nassouwe; en voor de Eer!"
(A.C.W. Staring)

Terug naar “Ik wil een zwaard...”