Xiphos kopen, sites?

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
XiphosHistor

Xiphos kopen, sites?

Berichtdoor XiphosHistor » Za 18 Apr 2020 1:18

Ik ben al een tijdje opzoek naar een site die een Xiphos zwaard verkoopt maar heb nergens iets kunnen vinden. Vaak kom je al snel bij film zwaarden aan maar die zijn niet historisch accuraat wat voor mij de belangrijkste factor is.

Heeft iemand toevallig een idee waar ik er eentje zou kunnen krijgen?

Alvast bedankt

Frank

Re: Xiphos kopen, sites?

Berichtdoor Frank » Za 09 Mei 2020 0:36

Als je er eentje van brons zoekt zou je Neil Burridge kunnen proberen, zijn werk is erg goed. Deepeeka heeft een "off the shelf" Xiphos van staal, die o.a. hier wordt besproken. Als het van staal moet zijn maar daarnaast ook goed en historisch correct, moet je er denk ik eentje custom laten maken, maar dat is wel duurder.

"Blinkt het zwaard, voor het Erf onzer Vaadren;
Voor ons Recht; voor Nassouwe; en voor de Eer!"
(A.C.W. Staring)

XiphosHistor

Berichtdoor XiphosHistor » Di 12 Mei 2020 23:39

Frank schreef:Als je er eentje van brons zoekt zou je Neil Burridge kunnen proberen, zijn werk is erg goed. Deepeeka heeft een "off the shelf" Xiphos van staal, die o.a. hier wordt besproken. Als het van staal moet zijn maar daarnaast ook goed en historisch correct, moet je er denk ik eentje custom laten maken, maar dat is wel duurder.

Super bedankt! Dit is perfect!

XiphosHistor

Berichtdoor XiphosHistor » Do 14 Mei 2020 20:51

Frank schreef:Als je er eentje van brons zoekt zou je Neil Burridge kunnen proberen, zijn werk is erg goed. Deepeeka heeft een "off the shelf" Xiphos van staal, die o.a. hier wordt besproken. Als het van staal moet zijn maar daarnaast ook goed en historisch correct, moet je er denk ik eentje custom laten maken, maar dat is wel duurder.

Nog even een vraagje. Ik neem aan dat zwaarden gewoon nog legaal zijn? En moet ik iets opgeven bij de douane?
Ik heb rondgekeken op deze website maar alle posts over legaliteit zijn minstens 10 jaar oud en de links naar bronnen zijn verouderd.

Frank

Berichtdoor Frank » Wo 20 Mei 2020 23:57

XiphosHistor schreef:Nog even een vraagje. Ik neem aan dat zwaarden gewoon nog legaal zijn? En moet ik iets opgeven bij de douane?
Ik heb rondgekeken op deze website maar alle posts over legaliteit zijn minstens 10 jaar oud en de links naar bronnen zijn verouderd.

Zwaarden zijn legaal, mits je ze binnenshuis of op eigen terrein houdt. Zorg wel dat je je buren er niet mee laat schrikken, anders kan de politie alsnog moeilijk gaan doen. De wet wordt soms wat vrij geïnterpreteerd en dan kunnen overijverige agenten (soms ten onrechte) je verzameling in beslag nemen en dan gaat het een hele strijd worden om het weer terug te krijgen. Ook moet je er natuurlijk niet mee gaan dreigen op internet of illegale dingen toevoegen aan je legale verzameling (zoals wandelstokzwaarden, werpsterren, tasers, enz.), want dan nemen ze meteen de hele zwik in beslag, inclusief het legale deel ervan. Maar zolang je geen aanleiding geeft, is er niets aan de hand.

Voor het in het openbaar dragen van een zwaard (zoals bij re-enactment) moet eerst een vergunning worden aangevraagd, anders ben je strafbaar. En bij vervoer over straat moet het zwaard "deugdelijk verpakt en niet voor direct gebruik aan te wenden zijn". Voeg daar ook maar aan toe dat het pakje er niet uit mag zien als een zwaard, want in deze overgevoelige samenleving hoeft er maar iemand zich "onveilig" te voelen en je hebt de poppen aan het dansen.

Bij het ontvangen/verzenden van een zwaard naar/vanuit het buitenland gelden zowel de regels hier als die in het land van verzending/aankomst. Wat in het ene land legaal is, kan in het andere illegaal zijn. Daar moet wel rekening mee gehouden worden. Wat je voor omschrijving moet opgeven van het te verzenden product is onderwerp van discussie. Enerzijds moet je natuurlijk niet gaan liegen, maar als je er "weapon" op zet, kun je erop rekenen dat er bij bepaalde douaniers meteen alarmbellen afgaan. De zwaarden die ik uit het buitenland bestel (of zelf verzend) hebben meestal omschrijvingen als "theater prop", "historical reproduction", "sword replica", enzovoort. Je liegt dan niet maar het klinkt wel wat onschuldiger.

Zwaarden vallen overigens onder categorie IV van de Wet Wapens en Munitie (WWM), dus als je meer informatie wil kun je die eens doorspitten. Ik heb er zelf een kopietje van gemaakt en bij mijn verzameling gelegd; mocht er dan ooit een agent (of iemand anders) bedenkingen hebben, dan kun je dat er meteen bij pakken.

"Blinkt het zwaard, voor het Erf onzer Vaadren;
Voor ons Recht; voor Nassouwe; en voor de Eer!"
(A.C.W. Staring)

Terug naar “Ik wil een zwaard...”