Wat mag wel, wat mag niet?

Informatie en vragen over aanschaf van zwaarden
venompje

Re: Wat mag wel, wat mag niet?

Berichtdoor venompje » Zo 29 Jun 2008 19:51

Bij Dragonheart staat bij de kromzwaarden een zwaard dat er veel op lijkt.
Heb ff het wetboek erbij gepakt:
Het woord boksbeugel wordt níet in de wet uitgelegd, maar er wordt verwezen naar gewoon spraakgebruik:
' een om de hand sluitende ring, of om de vingers sluitende ringen...'
Ten eerst is bij de 300 spartan al geen sprake van 'sluitend'want hij is open.
Bovendien áls een dichte guard niet zou mogen zou die marechaussee sabel hier óók voorzien zijn van een 'boksbeugel'..Die heeft immers óók een sluitende handguard.. :wall:
Ze bedoelen vlg mij met boksbeugel zo'n ring/ringen direct om je hand/vingers..

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Zo 29 Jun 2008 23:42

Dat is dus wat ik met mijn post bedoelde, goed dat je het hebt opgezocht :thup:

Maar ja, sommige overijverige dienders denken het wel eens beter te weten :wall:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Crypto

Berichtdoor Crypto » Ma 30 Jun 2008 9:36

ik meen me te herinneren dat dat ook 1 van de redenen was waardoor michael in de problemen is gekomen toch?

水 土 火 空

- Toine

venompje

Berichtdoor venompje » Ma 30 Jun 2008 10:32

Ik heb tevens een mailtje gedaan naar bijz wetten Rdam, mét foto vd Spartan erbij.
Zij zeiden:'als je het gebruiks als boksbeugel wordt het een verboden wapen. Als je het echter gebruikt om het zwaard vast te houden, is het gewoon een zwaard cat 4'.
Dit zegt nog niks natuurlijk, bijz wetten ''kan' de wet net zo min interpreteren als justitie (alleen rechter kan dat per geval), maar het geeft wel íetsom mee te zwaaien als ze zouden gaan zeuren bij controle..

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 30 Jun 2008 12:18

Crypto schreef:ik meen me te herinneren dat dat ook 1 van de redenen was waardoor michael in de problemen is gekomen toch?

Klopt volkomen, en daar hebben ze op een hele hoop items ook bakzeil moeten halen. :twisted:

Miyamoto Musashi

Hans

Cycnes

Berichtdoor Cycnes » Vr 11 Jul 2008 21:46

Ik heb hier een linkje met een aantal messen van cold steel.
Ik vind het namelijk nog steeds vaag wanneer een mes nou expres uitgebalanceerd is of niet.
zouden jullie mij kunnen vertellen welke legaal zijn en welke niet?
http://www.coldsteel.com/nise.html

En dan nog die push blades (En in principe van die ''claws''), die worden gerekend tot de boksbeugels, toch?

ik overweeg namelijk om er een of twee te kopen. Maar ik wil niet dat ze bij de grens worden vastgenouden en dat ik dan een bekeuring op m'n kop krijg...

Alvast bedankt :mrgreen:

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 11 Jul 2008 22:38

De complete nightshade serie is in Nederland en België verboden.
Dit soort messen zijn niet van staal, maar van een kunstof die niet door detectiepoortjes gevonden kunnen worden.
Dit word gegarandeerd bij de grens tegengehouden.

Push daggers zijn ook verboden.
De claw ( karambit ) is niet verboden in de metalen uitvoering. Deze staat ook op de cold steel site.

Miyamoto Musashi

Hans

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Vr 11 Jul 2008 23:35

Die nightshade dingen zien er wél ontzettend vet uit...

Linkhttp://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... D=B71U2FSR

Tenminste, als ze DAT gaan doen, dan wil ik wel graag iets bij me hebben om me te kunnen verdedigen. Stel je voor dat een stel terroristen al die dingen af laten gaan en vervolgens het vliegtuig kapen? Tja... :P

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Za 12 Jul 2008 9:07

Hey CC,

Als je zo'n nightshade bij je hebt en ze pakken je, dan hoef je niet bang te zijn de eerste
jaren in een vliegtuig een terroris tegen te komen. :wink:
Gezien het feit dat er buiten een fikse boete ook nog een leuke gevangenisstraf staat op het dragen van dit soort wapens ben je wel ff "onder de pannen". :twisted:

Het bezit ( in huis bv. ) wordt ook bestraft, alleen dan is het in veel gevallen een boete van enkele honderden tot duizend euro's.

Miyamoto Musashi

Hans

Crypto

Berichtdoor Crypto » Za 12 Jul 2008 11:40

een vriend van mij heeft vroeger ooit zo'n push blade gevonden op de oirschotse hei waar het leger traint.wat ik me kan herinneren is dat die van staal was en dat die hem heel snel in zijn zak had gestoken :wink:

水 土 火 空

- Toine

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Za 12 Jul 2008 21:53

Ja, Ti-lite, denk maar niet dat ik dat ook écht ga doen... ;) Maar op zich is het wel bemoedigend om te weten dat er wapens zijn die wat lastiger te detecteren zijn, niet? Natuurlijk kunnen criminelen ze ook gebruiken, maar dat wisten we al langer dan vandaag :P.

The Don

Berichtdoor The Don » Ma 14 Jul 2008 11:58

Ik dacht eerst dat die Nightshade dingen oefenwapens waren maar toen ik er eentje in mijn handen had was het echt wel een wapen als zodanig. Maar het is niet vergelijkbaar met een echt mes volgens mij is de stevigheid van de nightshade messen niet vergelijkbaar en kun je dan ook geen vergelijkbare wonden aanrichten (laat staan een appel schillen), ik denk dat een stevig stuk Acrylglas/perspex gevaarlijker is. Kortom verbieden van dit soort wapens is een druppel op een gloeiende plaat en is alleen goed voor de politieke agenda van sommige partijen.

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 14 Jul 2008 12:48

Don, bij de test van Cold Steel steken ze een Nightshade door een plaat triplex heen.

Snijwonden kun je er niet goed mee aanbrengen, maar bv. de taipan is uitstekend om mee te steken. Door het vlees en organen van een mens zal het geen enkel probleem zijn.

Miyamoto Musashi

Hans

Radathag

Berichtdoor Radathag » Do 04 Sep 2008 0:25

En hoe zit het met onze kantoorcollega's?

Stel je hebt je eigen kantoor en je wilt een Katana in een mooie houder plaatsen op je dressoir.
Komt trouwens goed uit, ik ben inkoper en ik weet dan zeker dat ik wat van de prijs af kan halen :twisted:

In ieder geval heeft een collega van mij (trouwens geen inkoper, maar verkoper lol) op zijn kantoor een dolk ingelijst (althans meer een koffertje met een ruit dat je tegen de muur aan kan hangen).

Is dit nou legaal of niet? Ik vrees dat ik geen Katana kan plaatsen om dat waarschijnlijk net als roken, het een openbare ruimte is? Maar vooral het voorbeeld van die dolk ben ik erg benieuwd naar..

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Do 04 Sep 2008 8:45

Pfoei, da's een goeie. Kijk je naar de defninities van de handelingen, dan zie je het volgende:
- Het dragen, dat wil zeggen: het onverpakt en dus gebruiksklaar bij zich hebben op openbare plaatsen. Onder dragen wordt niet alleen het aan/op het lichaam dragen van een wapen bedoeld (bijvoorbeeld door middel van een holster), maar ook het onmiddellijk binnen bereik hebben van een wapen. Als bijvoorbeeld de bestuurder van een auto een wapen onverpakt in zijn dashboardkastje heeft liggen dan wordt dit aangemerkt als het ‘dragen’ van een wapen.
- Het voorhanden hebben, dat wil zeggen: op een bepaalde (privé)plaats over de wapens kunnen beschikken. Als bijvoorbeeld een vergunninghouder thuis een wapen in een kluis bewaart en hij zich vijftig kilometer van zijn huis bevindt, dan heeft hij dat wapen nog steeds voorhanden. Hij kan immers wanneer hij maar wil teruggaan naar zijn huis om het te pakken. Voorhanden hebben betekent dus niet dat men een wapen letterlijk binnen handbereik moet hebben.
(bron: Justitie)
Voorhanden hebben is toegestaan, dragen niet. Je hebt het zwaard binnen onmiddelijk bereik, en dat zou dus betekenen dat je het volgens Justitie ook "draagt" als je kantoor als openbare plaats gezien wordt. V.w.b. een kantoor is dat lastig. Ik heb daarom even in de wet zelf gekeken, daar wordt gesproken van "de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen". Voor het publiek toegankelijk dus, maar wat is dan het publiek? Zijn je collega's ook publiek? Ik heb hierop verder gezocht, maar in een wet lijkt het nergens hard gedefinieerd te zijn. In relatie tot andere wetten vind ik wel uitleggen van de overheid zelf. Zo geeft Postbus 51 in relatie tot de Wet heimelijk camaratoezicht aan:
...een woning of ander niet-openbaar gebouw (bijvoorbeeld een kantoor)...

En in een toelichting over sluiten van woningen, van de gemeente Helmond:
Onder de term "niet voor publiek toegankelijke lokaal" moet (bijvoorbeeld) worden begrepen:
(...)
-ook kantoor- en bedrijfsruimten kunnen onder dit begrip vallen.

En zo nog een paar. Kern van het verhaal wat ik overal tegenkom: een bedrijf/kantoor is in principe privéterrein, tenzij je het openbaar toegankelijk hebt gemaakt (bijvoorbeeld een winkel, een showroom, etc). Dat leidt mij tot de conclusie dat het is toegestaan om een zwaard in je kantoor te "dragen".
Overigens zou ik als ik zou was wel je kantoor op slot doen als je afwezig bent.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Terug naar “Ik wil een zwaard...”