Het kerissenweeshuis

Blanke wapens met een specifieke etnische achtergrond, niet zijnde zwaarden:
Krissen, badeks, talwars, etc.
sjors

Het kerissenweeshuis

Berichtdoor sjors » Wo 16 Jul 2008 20:03

Buiten het forum om zat ik met Kubikiri Asa recent te dollen over een "opvanghuis voor verwaarloosde, ontheemde kerissen". Dit aangezien wij alle twee, als kerissenliefhebbers en -verzamelaars, ons verbaasden over het grote aantal, zwaar verwaarloosde kerissen dat we regelmatig (vaak tegen absurde prijzen en met de meest idiote verklaringen) tegenkomen op internet, beurzen e.d.
In dat kader wil ik hier even (met voor- en nafoto's en dankzij steun van Fireknight) 2 van mijn jongste weesjes voorstellen: ze zijn nog zeker nog niet optimaal maar het geeft een aardig beeld hoe een stukje cultuurgoed door de nodige zorg (en bloed, zweet en (bijna) tranen) weer nieuw leven ingeblazen kan worden.
Bijlagen
keris lurus.jpg
keris lurus.jpg (109.81 KiB) 5296 keer bekeken
keris luk.jpg
keris luk.jpg (115.28 KiB) 5295 keer bekeken

Homo sapiens non urinat in ventum...

fireknight

Re: Het kerissenweeshuis

Berichtdoor fireknight » Wo 16 Jul 2008 20:19

wow! :shock:
Ik moet zeggen dat ik het een enorm verschil vind! Super! :thup:

LIBERTAD

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Wo 16 Jul 2008 21:10

Zekr een onwijze vooruitgang, :thup:
Ben benieuwd of je dat ook kan met mijn twee verwaarloosde krissen :wink: :P

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 16 Jul 2008 22:26

Sjors,

Heb jij dit zelf zo opgeknapt. Prima werk kerel.
Zijn een stel mooie krissen ( had er zelf ook wel oren naar, maar ik was traag :D )

Een mooie aanwinst.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

PingWing

Berichtdoor PingWing » Wo 16 Jul 2008 22:48

Wauw! Oals je zou zegen dat de voor en na, 2 verschillende waren zou ik je geloven!

Crypto

Berichtdoor Crypto » Wo 16 Jul 2008 23:04

erg erg mooi gedaan ze zien er weer super uit :thup:

水 土 火 空

- Toine

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Do 17 Jul 2008 6:49

Sjors,
(en bloed, zweet en (bijna) tranen)

bloed kokend, angst zweet en overvloedige tranenvloed en dat alles bij die eerste aanblik van een "verweesde" keris. :cry:

"opvanghuis voor verwaarloosde, ontheemde kerissen"

Een soort "Rumah Keris Yatim". (vergeef me eventuele spel/vormfouten) :wink:

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

sjors

Berichtdoor sjors » Do 17 Jul 2008 9:23

Mijn dank is enorm voor al uw lovende reacties! :thup:

Zo , en dus nu weer even zeuren... Hoewel, dat valt wel mee, eerder een paar relativerende opmerkingen.
Mijn uitgangspunt is eigenlijk niet zo zeer een verzameling om kerissen te hebben maar om te "bewaren voor het nageslacht".
Het raakt me echt als ik zie hoe er soms mee omgegaan wordt of is. Als je een modern zwaard of mes koopt en je "werkt" daar vervolgens mee, dan loop je het risico dat het beschadigd raakt of kapot gaat, da's balen maar je weet bijna altijd dat je dat je een identiek stuk terug kan kopen omdat het merendeel productiestukken zijn.

Kerissen zijn allemaal uniek; handgemaakt en moeten vooral gezien worden als een stuk cultuur. Ze zijn echter niet uniek vanuit het uitgangspunt dat er weinig van zouden zijn want dat is niet zo, buiten Indonesië uiteraard, is er geen een land waar je zoveel kerissen kan krijgen als Nederland! Mede door ons Indisch verleden zijn er enorme hoeveelheden deze kant opgekomen en dat kan je verdelen in grofweg vier categorieën:

- door de Indische families die in de jaren vijftig naar Nederland zijn gekomen (hetzij vrijwillig, hetzij door omstandigheden "gedwongen")

- de stukken die door verzamelaars zijn aangekocht (dan hebben we het over de hele dure jongens, de museumstukken)

- de kerissen die hier door Nederlandse militairen in het verleden zijn binnengebracht (het merendeel), vaak daar netjes gekocht doch ook een heel groot gedeelte dat toentertijd op minder legale manier van "eigenaar" verwisseld is.

- het toerisme, niet alleen tegenwoordig maar ook in de vorige eeuwen werd door veel mensen die een bezoek aan "de Oost" brachten, een of meer kerissen meegebracht. (Voor het gemak reken ik de zeevaarders die op de Grote Vaart zaten, hier ook maar even toe) Onder de toeristenkerissen vind je vaak de grootste "rommel": de zgn. "pasar"kerissen, stukje plaatijzer (of zelfs zink) met een beschilderde pamor en "houtwerk" waarmee ik nog niet eens m'n barbecue zou aansteken...

Het aanschaffen en opknappen:
Ik krijg nogal eens wat aangeboden en veel mensen (vaak totaal gek gemaakt door bedragen die ze op internet vinden :grr: ) zijn verbaasd dat ik er maar zo "weinig" voor over heb.
De verklaring hiervoor:
- ik probeer in de eerste instantie oude kerissen te "redden" en bij elkaar te brengen en dus niet zo een (kostbare) verzameling aan te leggen (probeer het verschil tussen die twee te begrijpen).
- vaak zijn kerissen zodanig verwaarloosd of nog erger: verpest dat het maar zeer de vraag is of ik ze nog toonbaar kan maken.
Regelmatig krijg ik kerissen te zien waarbij de bezitter hem getracht heeft schoon te maken of te ontroesten door driftig met verfafbijt, staalwol of schuurpapier aan de slag te gaan: NIET DOEN, AFBLIJVEN!
Ik heb zelfs kerissen gezien die met een slijptol te lijf waren gegaan :evil: ; ik kan ondertussen door m'n ervaring aardig wat maar op zo'n moment houdt het voor mij ook definitief op!
Vergeet niet dat veel schade onomkeerbaar is... aan de hamon van een originele katana ga je ook niet zitten klooien (uitzonderingen :wink: daargelaten maar die weten dan ook meestal erg goed wat ze doen).
Deze twee kerissen waren in de eerste instantie aangeschaft om "restainingtesten" op uit te voeren, vandaar dat de aanwezige pamor nog niet goed zichtbaar is.

Kris of keris?
Regelmatig zie je alle twee de schrijfwijzen gebruikt; hoewel wij in Nederland overwegend kris gebruiken wordt internationaal een verschil gemaakt tussen die twee: "keris" wordt voor het wapen van de Indonesische archipel gebruikt en "kris" wordt gezien als het gelijkvormige wapen van de Filipijnen maar in de praktijk worden die vaak door elkaar gegooid.

Syco: dan zou ik ze eerst moeten zien (foto's?) en onthoud: succes is Nooit gegarandeerd!

Kubikiri Asa: Nama Rumah Keris Yatim; baik, terima kasih! :thup:

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Do 17 Jul 2008 9:40

sjors,
Kubikiri Asa: Nama Rumah Keris Yatim; baik, terima kasih!

Terima kasih kembali. :D

sjors

Berichtdoor sjors » Do 17 Jul 2008 12:16

Voor de volledigheid hier nog even een groepsfoto van de de twee Solo-weesjes herenigd met wat andere broertjes (en zusjes?) die ook allemaal uit Solo komen; :wink:
Bijlagen
familie-solo.jpg
familie-solo.jpg (63.98 KiB) 5218 keer bekeken

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Do 17 Jul 2008 13:09

Snik :cry: , snik :cry: ,......wat een ontroerend "familieportret".

:thup:

PingWing

Berichtdoor PingWing » Do 17 Jul 2008 13:44

KWIJL!

sjors

Berichtdoor sjors » Do 17 Jul 2008 18:21

En nu ik toch fotootjes aan het plaatsen ben; ik heb het al regelmatig over pasarkerissen of toeristenkerissen gehad. Toevallig kwam ik een "leuk" exemplaar tegen op Marktplaats.
Let wel; deze Nederlandse adverteerder is (in tegenstelling van veel adverteerders die dit soort "handel"" hebben), wel eerlijk. Hij spreekt over "Leuke javaanse toeristen keris van eind 20e eeuw" en hanteert ook een prijs (hoewel in mijn idee nog behoorlijk pittig) waarbij iedereen begrijpt dat het hier gaat om een product zonder waarde.
Door deze foto te vergelijken met ander materiaal krijg je misschien een aardig beeld over wat ik met een "pasarkeris" bedoel. Als je het lemmet bekijkt zal je zien dat het helemaal plat is, de pamor is er met zilververf op geschilderd, de ganja; het dikkere stuk aan de onderzijde van het blad, is een dubbelgevouwen, volledig uit verhouding stukje ijzer en het geschilderde "houtwerk" is van zichtbaar erg zacht hout (ik denk uit een pisang- of kelappastam of zo) en tevens erg grof. (Bedenk dat ukiran en wranka (handvat en schede) door speciale houtsnijders vervaardigd werden en zelfs bij de meest eenvoudige keris er goed, glad en afgewerkt uitzien.)
Bijlagen
pasar.jpg
pasar.jpg (23.82 KiB) 5160 keer bekeken

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 23 Jul 2008 9:11

ik heb het al regelmatig over pasarkerissen of toeristenkerissen gehad. Toevallig kwam ik een "leuk" exemplaar tegen op Marktplaats.

Zo een heb ik ook nog liggen, een "echte, oude, pusaka", ooit eens goed bedoeld gekregen onder het motto, bij mij ligt ie toch maar op zolder. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met een lasbrander het blad "donker" gekleurd en dan met een Scotch Brite pad de highlights aangebracht, net "echt".

Nu heb ik al eens eerder een dergelijk "onbetaalbaar" exemplaar gekregen, het blad was 3x niks maar de sarong was helemaal goed, Solo gayaman iras. (wrangka (niervorm)en gandar (rechte deel waar het lemmet in zit) uit 1 stuk hout gemaakt)

Deze kon gelukkig als "huis" dienen voor een "huisloos" blad.

sjors

Berichtdoor sjors » Wo 23 Jul 2008 17:09

Het blijft, af en toe, een vaag verhaal maar in principe heb je met kerissen 5 mogelijkheden:
- een goede keris met goede ukiran, mendak en sarong
- een goede keris met bagger ukiran, mendak en sarong
- een baggerkeris met goede ukiran, mendak en sarong
en speciaal voor de toerist, het succesnummer:
- een baggerkeris met bagger ukiran, mendak en sarong

tot overmaat van ramp: een enkele keer categorie nr 5. een combinatie van diverse bovenstaanden :shock:

...en dan heb ik het uiteraard nog niet gehad over bijv. goede kerissen die in een baggerstaat verkeren:wall:

Terug naar “Etnische wapens”