Moderne Kris

Blanke wapens met een specifieke etnische achtergrond, niet zijnde zwaarden:
Krissen, badeks, talwars, etc.
Richard

Moderne Kris

Berichtdoor Richard » Do 15 Aug 2013 9:44

Bij deze wat foto's.
Volgens de verkoopster is de kris ongeveer 40 jaar (wat ook modern is), maar ik denk eerder 4 jaar, hij ziet er te goed uit voor 40 jaar.

Sommigen zullen zeggen dat de kris geen ziel heeft :evil: Maar ik ben er blij mee, beter dan die oude meuk :shock: :twisted:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De een zal het niks vinden, maar ik vind de gouden Ganesha/Garuda/Naga-achtige combi echt mooi. Weet niet of iemand dit eerder gezien heeft en de betekenis kent? Dat vind ik wel een nadeel van kopen bij een handelaar, ze weten er vaak te weinig van...

- AKA Dragon's Roar

ti-lite
Moderator

Re: Moderne Kris

Berichtdoor ti-lite » Do 15 Aug 2013 13:24

Ziet er mooi uit, ook met dat goud.
Is de eerste keer dat ik goud in de punt van een kris zie.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Richard

Berichtdoor Richard » Do 15 Aug 2013 15:15

Thanks. Normaal houd ik niet van het goud, beetje too much meestal, maar hier is het precies goed. Het goud op de punt stelt het uiteinde van de Naga staart voor. Kan me ook niet herinneren zoiets ooit te hebben gezien, wel goud over heel het blad.

- AKA Dragon's Roar

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Do 15 Aug 2013 16:13

Richard,
Echt goud (kinatah emas)?
Ik heb wel eens gelezen dat het goud op de keris ooit begonnen is als een soort eerbetoon aan de drager als deze zich onderscheiden had op bv het slagveld. (een soort medaille voor getoonde moed)
Past wel bij een "knokker" :thup:
Een Ganesha met Garuda vleugels en de staart van een Naga ben ik nog niet tegengekomen.
Een mooie Djokja keris, ik ben met je eens dat het eerder 4 jaar is dan 40 :thup:

Maar ik ben er blij mee, beter dan die oude meuk :shock: :twisted:

Je weet nooit wat zich in je keris bevind.........................
msmile100.gif
msmile100.gif (2.89 KiB) 5233 keer bekeken

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Richard

Berichtdoor Richard » Do 15 Aug 2013 16:22

Het goud zou echt moeten zijn, maar kan dat niet echt controleren. Ziet er echt uit, stelt op zich niet veel voor natuurlijk, het is zo'n dun laagje. Dat van goud als eerbetoon aan de drager wist ik niet en geeft 'm toch wat meer "ziel" :-)!

- AKA Dragon's Roar

Richard

Berichtdoor Richard » Do 15 Aug 2013 16:25

Kubikiri Asa schreef:Je weet nooit wat zich in je keris bevind.........................
Afbeelding

:shock:

- AKA Dragon's Roar

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Do 15 Aug 2013 16:36

Richard,
Ziet er echt uit, stelt op zich niet veel voor natuurlijk, het is zo'n dun laagje

Op zich kom je daar vanzelf achter, als de kleur mooi blijft heb je goud, mocht het langzaam groen worden is het toch iets anders.

Ik zal eens zien of ik iets over het "mythische wezen" wat zich op je keris bevind kan vinden.

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Vr 16 Aug 2013 11:45

Richard,
Ik heb even door een aantal boeken gebladerd maar het is toch een gandik versiering die omschreven staat.
Er zijn dhapur namen aan gegeven maar die kunnen per wijk, dorp, stad, provincie etc. verschillend zijn voor dezelfde keris dus daar zou ik niet al teveel waarde aan hechten.
Het kan wel een uitgangspunt zijn om te achterhalen wat de betekenis is want dat staat er nu net weer niet bij en in de boeken is sprake van een keris met 3 luk, de jouwe heeft er 13.
In het boek De Kris deel 1 van Tammens wordt alleen de olifanten kop met naga lichaam genoemd.
De Kris Tammens.jpg
De Kris Tammens.jpg (694.46 KiB) 5217 keer bekeken

Ensiklopedi Budaya Nasional.jpg
Ensiklopedi Budaya Nasional.jpg (856.87 KiB) 5217 keer bekeken

Keris Daya Magic.jpg
Keris Daya Magic.jpg (738.96 KiB) 5217 keer bekeken

Richard

Berichtdoor Richard » Za 17 Aug 2013 18:49

Bedankt voor het uitzoeken zeg, top!
Wellicht is het wat artistieke vrijheid van de maker geweest om er 13 luk van te maken (of beter voor de verkoop)? Of zeg ik nu wat geks?

- AKA Dragon's Roar

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Zo 18 Aug 2013 7:42

Richard,
Op het Vikingsword forum kwam ik het broertje tegen van jou keris, een keris met dhapur Paksi naga liman:
http://www.vikingsword.com/vb/showthread.php?t=5045
en dan zijn met name post 10 en 15 interessant. :thup:
As far as I know, motives in keris symbolized the influence of certain culture or cultures from outside Java in their past history.
As in Cirebon (Islamic kingdom in West-Central Java, in 15th century).
The had their royal chariot, named as "paksi-naga-liman" (garuda/bird-naga-elephant) which was the ornaments of such symbolism.
According to the reliable source, paksi-naga-liman symbolized the influence of three external cultures: Egypt (paksi), China (naga), India (liman or elephant).
Please see this book "Budaya Bahari: Sebuah Apresiasi di Cirebon" (Maritime Culture: An Appreciation in Cirebon) by Prof Dr Rokhmin Dahuri MS (2001, State Printing of Indonesia).
You may see these three cultures influenced very much Cirebon kingdom, from the architecture of their old palaces (Kanoman and Kasepuhan in Cirebon), and also from
their old ornaments, their expression of arts. Cirebon was an Islamic kingdom, but their anchestors were from Segaluh and Pajajaran (Buddha and Hindhu kingdoms in West Java).
And their strongest sultan, Sunan Gunung Jati was half Middle east blood, or Egyptian blood.
But had Chinese wife, Ong Tin Nio from the Ming dynasty (the tomb of Ong Tin Nio is still existed in Cirebon, in the Gunung Jati cemetery complex).

What I know is, dhapur "Manglar Munga" is three luks keris, with ornament in the gandhik or front lower base -- elephant with wings.
Some people called this dhapur as "Gajah Manglar" (elephant with wings).

Dit zou 1 van de betekenissen kunnen zijn, "symbolen" zijn vaak voor meerderlei uitleg vatbaar.
:roll:

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Ma 19 Aug 2013 21:29

paksi-naga-liman lijkt echt een Cirebon "ding" te zijn:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cirebon_Regency
Cirebon_8.jpg
Cirebon_8.jpg (68.43 KiB) 5173 keer bekeken

The royal carriage of Kasepuhan's Singa Barong and Kanoman's Paksi Naga Liman carriage resemble the chimera of three animals; eagle, elephant, and dragon, to symbolyze Indian Hinduism, Arabic Islam, and Chinese influences. The images of Macan Ali, Singa Barong and Paksi Naga Liman also often featured as pattern in Cirebon batik.

IMG_1310.JPG
IMG_1310.JPG (328.49 KiB) 5173 keer bekeken

Richard

Berichtdoor Richard » Di 20 Aug 2013 8:55

Dat is interessant zeg, die mix van culturen!
De link tussen Naga en de Chinese draak vind ik ook interessant, ik heb hetzelfde gelezen over de (Chinese) Phoenix, deze zou van Garuda afkomstig zijn.

De olifant op mijn kris is wel duidelijk Ganesha, in plaats van 'gewoon' een olifantenkop. Dat maakt het met Naga en Garuda erbij toch drie figuren uit de Hindu mythologie.

Op zich is het wel logisch dat er in het verre verleden zo veel van elkaars cultuur is overgenomen en aangepast aan de eigen cultuur, datzelfde zie je natuurlijk ook tussen de diverse vecht- en krijgskunsten en andere tradities en geloven.

Ik heb dus een Ciberon kris met te veel luk en een Ganesha kop in een Yogja-jasje :-D

Het figuur op de koets is ook echt machtig zeg :-)

- AKA Dragon's Roar

Richard

Berichtdoor Richard » Di 20 Aug 2013 9:51

Hoewel, duidelijk Ganesha valt bij nader inzien te betwisten :-)
Wat me wel opvalt is dat bij de meer 'traditionele' Paksi Naga Liman afbeeldingen de olifantenslurf omhoog wijst en de kop verder meer Naga-achtig is, zoals die op de foto van de koets en de batiks uit Ciberon.

Dit is wel een nadeel van een modern stuk als dit, het zal wat losser gebaseerd zijn op tradities.

Op de batiks heeft het zelfs een paard-achtig lichaam.
Afbeelding

- AKA Dragon's Roar

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Di 20 Aug 2013 10:11

Richard,
Zeer waarschijnlijk is de symboliek (ganesha-garuda-naga) ouder is dan de 15e eeuw, toen Cirebon een Sultanaat werd.
A prince from Pajajaran, Prince Walangsungsang, convert to Islam, and was appointed as Adipati of Cirebon with the title Cakrabumi. He established the new kingdom of Cirebon and declared independence from Galuh. The establishment of Cirebon sultanate marked the first Islamic rule in Western Java, that grew from modest fishing village of Muara Jati to a busy port of Java northern coast.[3] Cirebon grew as one of the independent sultanates under the leadership of Sunan Gunungjati, in the early 16th century.

Het is toch symboliek uit het Hindoeïsme dus zal de oorspronkelijke "betekenis" verder terug in de tijd liggen, nu alleen nog weten te vinden. :|
Ik heb dus een Cirebon kris met te veel luk en een Ganesha kop in een Yogja-jasje :-D

of een keris gemaakt in Madura, met een Yogja-jasje en Cirebon symboliek/zeer oude Hindoeïstische symbolen, hoe dan ook Bhinneka Tunggal Ika is tenslotte ook zeer toepasselijke gezegde.
It is a quotation from an Old Javanese poem Kakawin Sutasoma, written by Mpu Tantular during the reign of the Majapahit empire sometime in the 14th century. Kakawin contains epic poems written in metres.

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Di 20 Aug 2013 10:22

Richard,
Wat me wel opvalt is dat bij de meer 'traditionele' Paksi Naga Liman afbeeldingen de olifantenslurf omhoog wijst en de kop verder meer Naga-achtig is, zoals die op de foto van de koets en de batiks uit Ciberon.

Artistieke vrijheid? of in de loop der tijden langzaam veranderd? of toch een andere "olifant". :wink:
Dit is wel een nadeel van een modern stuk als dit, het zal wat losser gebaseerd zijn op tradities.

Er komen de laatste jaren veel boeken uit (in Indonesia) over Kamardikan kerissen, een "heropleving" van de kunst en daar zie veel "vrije" interpretaties op het gebied van kerisvormen.
Alleen de kerissen uit de Kraton moeten aan de richtlijnen voldoen, alles daarbuiten is min of meer vrij, en dat is eigenlijk altijd al zo geweest.
Uiteindelijk gaat het erom wat jou als "eigenaar" het meeste aanspreekt. :thup:
maar het blijft leuk om dit soort dingen uit te zoeken. :P

Terug naar “Etnische wapens”