wie kan meer over deze kris/kerris vertellen?

Blanke wapens met een specifieke etnische achtergrond, niet zijnde zwaarden:
Krissen, badeks, talwars, etc.
Marinho1986

wie kan meer over deze kris/kerris vertellen?

Berichtdoor Marinho1986 » Zo 23 Feb 2014 12:03

Beste liefhebbers,

Onderstaande kris is al enig tijd in onze familie. Mijn opa heeft deze destijds tijdens uitzending meegenomen uit Indonesië. Aan de kris hangt het spannende verhaal dat deze met slangengif besmeerd zou zijn en dat je het zwaard zelf niet aan moet raken. Deze hangt dus ook al een tijdje bij ons boven de schouw.

Ik was mn eigen gaan verdiepen in het zwaard en zag dat deze ook een olifant onderaan het zwaard heeft zitten, iets was ons alleen nooit eerder was opgevallen. Ik vroeg mn eigen af of er.mensen op dit forum zijn die me meer over dit zwaard kunnen vertellen.

Het zou fijn. Zijn als er iemand is die ons verder kan helpen.

Gr Marijn v Lith
Bijlagen
IMG-20140223-WA0002.jpg
IMG-20140223-WA0002.jpg (46.81 KiB) 3385 keer bekeken
IMG-20140223-WA0001.jpg
IMG-20140223-WA0001.jpg (47.42 KiB) 3385 keer bekeken
IMG-20140223-WA0000.jpg
IMG-20140223-WA0000.jpg (45.63 KiB) 3385 keer bekeken

Kubikiri Asa

Re: wie kan meer over deze kris/kerris vertellen?

Berichtdoor Kubikiri Asa » Zo 23 Feb 2014 15:05

Marinho1986,
Welkom. :thup:
Aan de kris hangt het spannende verhaal dat deze met slangengif besmeerd zou zijn en dat je het zwaard zelf niet aan moet raken. Deze hangt dus ook al een tijdje bij ons boven de schouw.

Het blad van een kris (de wilah) bestaat uit verschillende lagen, de buitenste zijden zijn opgebouwd uit ijzer met een nikkelhoudend ijzer, dit wordt dan weer tegen een kern van "gewoon" ijzer gesmeed.
Als de kris gereed is wordt de wilah "gewassen" in een mengsel van warangan (met hoofdbestanddeel arsenicum) en citroen, hierdoor kleurt het ijzer zwart/grijs en het nikkel wordt zilverkleurig.
voorbeeld pamor.jpg
voorbeeld pamor.jpg (39.01 KiB) 3373 keer bekeken

Hier komt het verhaal vandaan dat de wilah van een kris "giftig" is, nu heb ik eens (ca. 30 jr geleden) een "onhandig persoon" op visite gehad die niet van mijn kris af kon blijven, hij deed de kris verkeerd terug in de sarong waardoor deze vast kwam te zitten.
Bij de poging om de kris weer uit de sarong te krijgen stak hij zich in zijn dijbeen :roll:......................, toch is deze persoon nog steeds in leven. :wink:

Ik was mn eigen gaan verdiepen in het zwaard en zag dat deze ook een olifant onderaan het zwaard heeft zitten, iets was ons alleen nooit eerder was opgevallen.

Op de wilah van een kris zijn een aantal kenmerken te vinden die de vorm/Dhapur bepalen, de ricikan.
De olifantenslurf is er 1 van, telale gajah of ook wel sekar kacang genaamd.
rincikan2.1.jpg
rincikan2.1.jpg (134.08 KiB) 3373 keer bekeken

Ik vroeg mn eigen af of er.mensen op dit forum zijn die me meer over dit zwaard kunnen vertellen.

Deze kris komt uit Surakarta/Solo, de vorm van de sarong/schede is type gayaman (niervorm), de wilah heeft 7 luks (bochten) een wilah heeft altijd een oneven aantal luks.
Het tellen van de luks begint aan de voorkant van de wilah, net onder de verdikking (gandik).
De koperen overschede wordt pendok genoemd, in dit geval met een open voorzijde pendok blewah.

De pamor is niet goed te zien, maar (gokje) het heeft wel iets weg van pamor adeg.
Pamor adeg beschermt tegen zwarte magie en onvoorziene gebeurtenissen zoals b.v. brand, storm etc.

Ik hou een slag om de arm want als deze wilah schoongemaakt en "gewassen" is kan er wel eens compleet iets anders tevoorschijn komen.
En de betekenis welke aan pamor gegeven wordt kan per regio/dorp/ persoon verschillen, dit is geen "exacte wetenschap".

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Marinho1986

Berichtdoor Marinho1986 » Zo 23 Feb 2014 15:37

Allereerst bedankt voor je reactie.

Denk je dat het een originele kris betreft? Je leest ook wel eens over toeristen krissen welke namaak krissen zijn.

Zijn er ook nog bepaalde kenmerken die een kris zeldzaam of apart maken?

Mbt het slangenverhaal zit dit er natuurlijk al tientallen jaren op waardoor dit ondertussen al wel zal zijn uitgewerkt

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Zo 23 Feb 2014 16:51

Marinho1986,
Denk je dat het een originele kris betreft? Je leest ook wel eens over toeristen krissen welke namaak krissen zijn

Ik denk dat dit een "echte" kris is, een z.g.n. Pasar kris heeft nl. een heel dun blad (alsof het uit een plaat ijzer gestanst is) en de pamor is opgelegd.
voorbeeld van een zgn. pasar kris:
Pasar Kris1.jpg
Pasar Kris1.jpg (189.82 KiB) 3369 keer bekeken

Pasar Kris.jpg
Pasar Kris.jpg (194.73 KiB) 3369 keer bekeken

Zijn er ook nog bepaalde kenmerken die een kris zeldzaam of apart maken?

Een Empu/Pande maakt een kris naar de "wensen" van een opdrachtgever, de "waarde" zit dan ook in de betekenis voor de eigenaar.
Er zijn natuurlijk krissen met goud en ivoor etc. maar of dat dan zeldzaam of apart genoemd kan worden.
Een kris met een aantoonbare provenance en waarvan met zekerheid gezegd kan worden door welke Empu deze gemaakt is, dat is vrij zeldzaam en kostbaar. :roll:

maar voor een "eenvoudige" visser zal een kris, die een verzamelaar onooglijk vind, zijn "kostbaarste" bezit zijn.

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Terug naar “Etnische wapens”