stafvechten

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
venompje

stafvechten

Berichtdoor venompje » Di 02 Sep 2008 11:12

Heb goed boek over stafvechten; Fighting with the quarterstaff'
Nu heb ik wél een vraag:
Bij zwaard kun je, zonder handenwissel, van guard naar guard wisselen.
Hoe zit dat nou met staf als je van vb vom Tag 1 rechts (dus li been voor)naar Alber gaat? Dan zit je verkeerde hand dus voor..Dat wordt wisselen dan?
Ook handposities wisselen nogal in het boek. 2x palm naar beneden, of 1x palm omhoog..
Én 2 verschillende grips, ends en center. Geef mij maar center, kun je snel met beide stafkanten aanvallen.

Alistar

Re: stafvechten

Berichtdoor Alistar » Vr 05 Sep 2008 12:04

Lijkt mij zeer interessant! Volg je er les in?
Grtz

Tsuyokereba Iki, Yowakereba...Shinu!!!

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Wo 01 Okt 2008 13:40

venompje schreef:Ook handposities wisselen nogal in het boek. 2x palm naar beneden, of 1x palm omhoog..
Én 2 verschillende grips, ends en center. Geef mij maar center, kun je snel met beide stafkanten aanvallen.

Ik denk dat je handpositie afhangt van wat je wil doen.

Ik kan zelf alleen spreken van de ervaring die ik met bo-vechten heb. Hierbij kan je met beide palmen naar beneden vooral hard en snel toeslaan, terwijl één palm omhoog bedoeld is om meer richting te kunnen geven als je bijv. toesteekt.

Het voordeel van centergrip is dat je idd snel met voor- en achterkant kunt aanvallen, maar je levert wel je lengte voordeel in. Door een uiteinde vast te houden, heb je voordeel van lengte en kun je tegenstanders op afstand houden en aanvallen zonder dat je binnen hun bereik komt.

=Death is the road to awe=

Alistar

Berichtdoor Alistar » Do 19 Nov 2009 22:04

Kent er nog iemand interessante boeken over het stafvechten?

Tsuyokereba Iki, Yowakereba...Shinu!!!

Terug naar “Overige klassieke wapens”