Kwandao/Pudao

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
Richard

Kwandao/Pudao

Berichtdoor Richard » Vr 24 Nov 2006 22:08

Ik ben op zoek naar een betaalbare Kwandao of pudao. De pudao van Paul Chen vind ik van het plaatje wel mooi, oog voor detail etc, maar ik heb hem een keer in het echt gezien en toen leek hij vrij klein.

Warrior Supplies heeft een mooie Kwandao van Combat staal, maar toch twijfel ik.

Heeft iemand ervaring met een kwandao of pudao en enige tips?
Het heeft overigens totaal geen haast.

- AKA Dragon's Roar

Peter

Berichtdoor Peter » Di 12 Dec 2006 0:43

Het ligt er maar net aan waar je hem voor wilt hebben, en hoeveel je eraan uit wilt geven.

Ik verkocht laatst toevallig het blad van een antieke yanyuedao*, als je wilt kan ik kijken of er nog zoiets beschikbaar is. Het probleem is wel dat je het ding dan zelf op een stok moet monteren, want die zijn meestal al wel vergaan. Het blad hoeft niet duur te zijn, ik kan voor zo'n € 200,- meestal al wel aan iets komen.

Daarnaast heb ik ook een handgesmede versie maar die is redelijk aan de prijs.

*Yanyuedao is de officiele naam voor "kwandao". Kwandao, of (guandao in het mandarijns) is een naam die het wapen heeft gekregen door zijn associatie met generaal Guan Di (160 – 219) Het meest bekende maar deels fictieve werk over leven van Guan Di is geschreven in romanvorm in de Ming dynastie (1368-1911). In die tijd was de yanyuedao al eeuwen een populair wapen in de legers van de Chinese dynastieen en de schrijver rustte de held van zijn boek, Guan Di, uit met een wapen dat hij goed kende, de yanyuedao.

In de Qing dynastie (1644-1911) werd er door de heersende Manchu elite meer de nadruk gelegd op oorlog en krijgskunst, met name onder keizer Qianlong (1736-1796). Als gevolg hiervan schoten tempels die opgedragen waren aan Guan Di als paddestoelen uit de grond. Beijing alleen al telde er in de mid. Qing zo'n 200. Hoewel het wapen dus sterk geassocieerd was met Guan Di, en de cultus rond hem een hoogtepunt bereikte, stond het wapen nog steeds in de onder Qianlong opgestelde regulaties van 1759 als "Yanyuedao" geregistreerd. Yanyuedao betekend "reclining moon blade". De term Guandao lijkt van na de Culturele Revolutie in de jaren '60 van de vorige eeuw te stammen.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Richard

Berichtdoor Richard » Di 12 Dec 2006 9:54

Ik ga hem niet gebruiken, dus en antieke zou ook kunnen. Dat lijkt me eigenlijk wel super. Maar in een prijsklasse van 200 euro zien ze er wel goed uit?

Ik moet er wel bij zeggen dat het een aankoop zal worden op de langertermijn (volgend jaar ga ik namelijk naar Indonesië, waar ik dus wat geld voor moet reserveren). Maar als je voor me wilt kijken, graag. Je gaat vast nog vaak naar China.

- AKA Dragon's Roar

Peter

yanyuedao

Berichtdoor Peter » Di 12 Dec 2006 19:40

Hier een voorbeeld van een yanyuedao blad dat ik laatst voor € 112,- verkocht. Dit is een stuk uit de vroege Qing, en is dus zo'n 200 jaar oud.

De prijzen van antiek zijn wel langzaam maar zeker aan het stijgen, maar voor € 200,- moet er zeker wat te vinden zijn.

Afbeelding

Linkhttp://www.mandarinmansion.com/reference/yanyuedao.jpg

-Peter[/img]

-Aristotle

Richard

Berichtdoor Richard » Di 12 Dec 2006 23:15

Blijft een machtig wapen!

Het lijkt me wel mooi om iets antieks te hebben, daar zit tenminste nog verhaal achter. Maar dan liever als het om een zwaard of mes gaat. Voor een yanyuedao is een moderne wat mooier om "aan de muur te hangen" als ik deze zo zie, hoewel ik hem wel bewonder.

Ik ben een leek als het om antieke voorwerpen gaat, dus vergeef me mijn vraag: worden dit soort voorwerpen hersteld of laten de meeste mensen hem hoe hij is?

- AKA Dragon's Roar

Peter

Berichtdoor Peter » Wo 13 Dec 2006 1:38

Ik ben een leek als het om antieke voorwerpen gaat, dus vergeef me mijn vraag: worden dit soort voorwerpen hersteld of laten de meeste mensen hem hoe hij is?

Dat is best een goede vraag. Het ligt heel erg aan het wapen. De meeste Japanse en Chinese wapens die we in musea zien liggen zijn wapens geweest van officieren, samurai of edelmannen. Deze waren zeer mooi afgewerkt en hadden extreem fijne polijstingen. Maar, dit waren vaak niet de wapens die de strijd in gingen (al waren ze er wel geschikt voor).

De wapens die werden gebruikt door de troepen (en ook die van de gemiddelde samurai) waren vaak een stuk minder mooi afgwerkt omdat deze mensen vaak niet de middelen hadden om zo'n duur wapen aan te schaffen. Als we zo'n antiek aantreffen, word er in de regel niet veel aan gedaan. Het oppervlak is niet glad, maar bobbelig en een polijsting zou heel diep moeten gaan om het oppervlak goed te krijgen. Het enige wat we hieraan doen is de rode actieve roest verwijderen.

Aan de andere kant heb je de hogere kwaliteit wapens die ooit wel een mooi glad oppervlak hadden. Deze wapens zijn het wel waard om te polijsten, mits het wapen nog dik genoeg is. Het doel is hierbij zoveel mogelijk pitten en roest te verwijderen, zonder de natuurlijke contouren van het zwaard aan te tasten. Ook mag de polijster niet te diep komen omdat dan de eigenschappen van het zwaard teveel aangetast worden. De gevouwen beschermende lagen worden n.l. steeds dunner, en bij twist core zwaarden veranderd het hele patroon aanzienlijk wanneer je dieper komt.

Deze yanyuedao was een wapen dat gemaakt is voor de strijd, en heeft daarom altijd een redelijk ruw oppervlakte gehad. Maar er zijn ook yanyuedao gevonden die wel van erg goede kwaliteit waren, en ooit een gepolijst oppervlakte hebben gehad.

Het enige deel dat je eigenlijk nooit polijst is de tang, dit deel is belangrijk voor het dateren van een zwaard. Wanneer dit deel ook is meegepolijst, is het zwaard aanzienlijk minder waard omdat de herkomst en ouderdom niet meer te traceren zijn.

-Peter

-Aristotle

Terug naar “Overige klassieke wapens”