Pijl en Boog

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 26 Mar 2007 22:41

Peter,

Ik woon op een 20 min. van die heide af, bij mij zelf in de buurt liggen uitgestrekte bossen en velden. Zowel aan de Nederlandse als aan de Duitse kant van de grens.
Let op schieten in het openbaar met een boog, of zelfs het lopen met een bespannen boog is strafbaar in Nederland.

Handgemaakte pijlen zijn veel mooier en beter, echter ook aardig aan de prijs, en als je ze zo nu en dan kwijtraakt, kan het een leuk bedrag gaan kosten.

Eamane,
De bogen die deze winkels verkopen zijn leuk, maar niet echt geschikt voor bv. wedstrijden of de jacht.
De boog waar ik mijn zinnen op heb gezet schiet bv. met een snelheid van meer dan 330 fps (feet per second ).

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Eamane

Berichtdoor Eamane » Di 27 Mar 2007 12:06

Ah okay, ik dacht dat het voor re-enactment achtige dingen bedoeld was.

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

katana

Berichtdoor katana » Di 27 Mar 2007 13:46

ik heb ooit op een rommelmarkt een recurveboog op de kop weten te tikken en heb er nog geen seconde spijt van gehad, ook al schiet ik maar enkele keren in de maand met zelfgemaakte pijlen, het is steeds weer een plezier.
Enige merde is dat ik als linkshandige met een rechtshandig handvat opgescheept zit maar dankzij een handige Harry uit m'n vriendenkring komt daar héél binnenkort verandering in.
De fractie tijd tussen het lossen van de pijl en de droge "tok" van de inslag op het doel, héééérlijk spannend :) Was mijn favoriete ontspanning tijdens de blok- en examenperiode.
Ik hoop ooit een kyudo boog te bemachtigen, al was het maar voor de unieke vorm.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 27 Mar 2007 14:38

Katana,

Als ik me niet zwaar vergis zijn kyudo bogen de traditionele bogen van de Japaners.
Ik ben ze hier en daar wel eens tegen gekomen bij winkels, maar de wat betere zijn zowat niet te verkrijgen onder de 1.000,00.
Ze zijn prachtig, en het afschieten van zo'n boog is een geweldige prestatie. ( op de oude manier )

Miyamoto Musashi

Hans

katana

Berichtdoor katana » Di 27 Mar 2007 17:34

je vergist je niet :D
Vind het de mooiste en meest elegante boog die er bestaat, vooral de typische manier om ermee te schieten, man toch, ik begin zowaar te dromen...
Maar voorlopig hou ik het bij m'n recurve, die doorboort nog goed genoeg.
Een tip: die lelijke oranje vlagjes voor op kinderfietsen, we hadden er thuis enkele liggen met een schacht uit glasvezel en dat maakt prima pijlen :wink:

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 27 Mar 2007 17:58

Ik zelf gebruik carbon pijlen. De dunnere voor gewoon schieten op diverse doelen, de dikkere voor de jacht. Hier zet ik dan ook echt een jachtpunt op, bestaande uit een drie/viertal razorscherpe bladen.

Let wel hiermee moeten ze je niet in Nederland aantreffen, dan ben je dubbel de l*l. Ik heb ze in het voormalige Oost Duitsland liggen, daar doen ze er neit moeilijk over, net zo als het jagen met een kruisboog.

In Nederland mag je behalve op eigen grond, nergens schieten met een boog of kruisboog.

Weet iemand van jullie misschien of je wel mag gooien met een speer :?:
Heb dit nl. nog niet gevonden in de WWM. Maar om het ff uit te proberen zijn mijn speren me te kostbaar. 8)

De antwoorden hierop afgesplitst naar Regels messen en bogen (Ik wil een zwaard...)

Miyamoto Musashi

Hans

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 28 Mar 2007 18:57

Katana,

Waar zou je dan dat boogschieten gaan oefenen, zo'n Japanse boog lijkt me niet iets waar je zo 1 2 3 zelf zonder problemen mee kan gaan schieten.
Vooral niet in de traditionele stijl.

Miyamoto Musashi

Hans

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Wo 18 Apr 2007 17:47

Ik heb zelf jaren lang met een recurve geschoten, ben nu sinds een aantal maanden naar de Ruiterbogen overgestapt, prachtig echt een aanrader!
Ik maak zelf gebruik van een Hongaarse 45#, van Grózer.
Als je nog een beginner bent kan je het beste een wat langer type nemen (zoals een Hongaarse), de hele korte zoals de Turkse bogen gaan namelijk snel "wiebelen" als er veel spanning op komt.

Neem ook eens een kijkje op Linkhttp://www.arrowshop.nl, veel informatie op te vinden!

Op 9 en 10 Juni ga ik aan m'n eerste 3d toernooi meedoen (Zomer 3D in Lelystad), doen hier meer mensen aan 3d toernooien?

Crypto

Berichtdoor Crypto » Zo 22 Apr 2007 1:41

leuke website idd.
wens je alvast veel succes op het toernooi. :D

水 土 火 空

- Toine

Van der Auwera Jurgen

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Zo 22 Apr 2007 7:28

Ik heb hier nog een site van een nederlandse verkoper die samenwerkt met een engelse denk ik.

Linkhttp://www.forgottenarchery.com

hij heeft longbows, flatbows, horsebows en nog dingen.

Crypto

Berichtdoor Crypto » Ma 23 Apr 2007 0:00

zo'n boog heeft wel iets maar heb der toch geen ruimte voor en weinig bossen waar ik ongemerkt kan schieten en ik zit met het probleem dat als ik iets flik de politie mijn vergunning kan intrekken als ze willen. :?

水 土 火 空

- Toine

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 23 Apr 2007 0:17

Ikke niewsgierig aagje :?:

Welke vergunning kunnen ze dan intrekken.

Normaal gesproken pakken ze je de boog en pijlen af en kun je een bekeuring krijgen, meer niet.
Tenzij je natuurlijk een hert of zo net op dat moment geschoten hebt, dan kan het een wat zwaarder vergrijp worden. ( stropen )

Miyamoto Musashi

Hans

Crypto

Berichtdoor Crypto » Ma 23 Apr 2007 0:37

vergunning van beveiliging, omdat de politie deze uitdeeld en ze naar je verleden kijken of je wat geflikt hebt enzo.
en soms doen ze nog al heel moeilijk.

水 土 火 空

- Toine

mack_triblr

Berichtdoor mack_triblr » Zo 20 Mei 2007 20:29

dit zal wel niet helemaal legaal zijn geweest

Linkhttp://www.youtube.com/watch?v=wMGqXlzayFw

ps een laser maakt jagen veel makellijker !!!

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Zo 20 Mei 2007 21:06

mack_triblr schreef:dit zal wel niet helemaal legaal zijn geweest

Als je op zo'n afstand zo beroerd schiet, en crossbow als krosbow schrijft kan je daar inderdaad wel van uitgaan :lol:

mack_triblr schreef:ps een laser maakt jagen veel makellijker !!!

Een laser kunnen dieren ook zien :idea:
Dan heb je meer zoiets als dit nodig: Linkhttp://www.youtube.com/watch?v=xgVKCfrKwWw <--- NIET VOOR DE DIERENVRiENdEN!

Terug naar “Overige klassieke wapens”