Pijl en Boog

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Do 31 Mei 2007 21:23

Trouwens nog een mooie handleiding pijlen bouwen voor de hout-schutters hier!

Linkhttp://home.planet.nl/~nieuwefletcher/P ... 0maken.pdf

mack_triblr

Berichtdoor mack_triblr » Vr 01 Jun 2007 22:50

dat zeg je net op tijd was net bezig het einde van de pijl in te binde om em wat sterker te maken.... nu ook een andere staaf kunstof gevonde heel zwaar buigt bijna niet en geen probleem met schuivende pijl koppen...
maar wat is een spine-waarde?

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Vr 01 Jun 2007 23:07

De spine-waarde is de buigzaamheid van de pijl, die dient op de boog te worden afgestemd (zie ook de tabel in die handleiding)

Zoals je misschien weet buigt een pijl namelijk ontzettend veel, kijk bijvoorbeeld eens naar dit filmpje: Linkhttp://www.youtube.com/watch?v=aNI9BG87 ... ed&search=

Als de spine waarde te laag is is de pijl te soepel en kan dus niet de kracht van de pees verdragen, een houten pijl zal dan dus breken tijdens het lossen (wat gevaarlijk is want een gedeelte van de pijl kan dan in je hand schuiven, zie dit filmpje: Linkhttp://www.youtube.com/watch?v=G1Kj6X_AcbU

Maar jouw vlaggetjes zullen niet breken maar gewoon heel erg buigen, de kracht die de pees overhoudt gaat dus niet in de pijl maar verdwijnt in je latten, dat is erg slecht voor je boog.

Een pijl met een te hoge spinwaarde zal minder accuraat zijn, hij buigt immers te weinig en wordt dus in z'n geheel schuin geduwd en vliegt dus minder recht.

mack_triblr

Berichtdoor mack_triblr » Za 02 Jun 2007 16:06

die handleiding is best nice aleen denk ik niet dat tabel voor de spinwaarde ook op een kruisboog van toepasing is (tabel tot em met 70lbs
kruisboog -200lbs)

net met de kracht van me boog opgemeten en kwam op een max van 85kg=170lbs.... dam der stond 200 lbs op de doos :P nu iets heel simpels gevonde om de boog te spannen:

Afbeelding

clos up:

Afbeelding

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Za 02 Jun 2007 16:12

Die tabel is inderdaad alleen voor handbogen, maar you get the idea ;)
Mooi dat je wat hebt gevonden voor het opspannen.

mack_triblr

Berichtdoor mack_triblr » Za 02 Jun 2007 18:30

ik ga hier beroemd mee worde 8)

Crypto

Berichtdoor Crypto » Di 05 Jun 2007 21:05

succes!

水 土 火 空

- Toine

Saelcallo

Berichtdoor Saelcallo » Za 08 Sep 2007 19:22

Dit is een oud topic, maar ik had 2 vraagjes:
1: Waar of hoe kan je een doel voor je handboog pijlen maken of kopen?
2: Waar zijn pijlen te koop?

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Ma 10 Sep 2007 21:21

Saelcallo schreef:Dit is een oud topic, maar ik had 2 vraagjes:
1: Waar of hoe kan je een doel voor je handboog pijlen maken of kopen?
2: Waar zijn pijlen te koop?

1:Een kartonnen doos gevuld met kranten en een bierviltje als roos werkt verrassend goed.
Prop hem echter niet helemaal vol want dan kan er nog wel eens een pijl krom slaan.
Ik heb er toevallig onlangs eentje besteld van samengebonden stro, iets van een vierkante meter kost €24,-.

Dat spul is echter gemaakt voor bogen tot 35 pond en die van mij is 45, ben benieuwd :P
Als ik hem binnen heb laat ik nog wel weten hoe lang het meegaat etc.

2: Die kan je bij vrijwel iedere handboogsport winkel kopen, het is trouwens een stuk goedkoper (en leuker ;)) om de schachten veren en punten te kopen en ze dan zelf te maken.
Nadeel is wel dat je dan ook in een verenplakker moet investeren.

Neem eens een kijkje op Linkhttp://www.asgaard-archery.nl/index.php?page=shop&c=5
En ik moet erbij zeggen dat de razorheads/broadheads volgens mij niet legaal zijn.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 10 Sep 2007 22:06

Razor en Broadheads zijn inderdaad niet legaal in Nederland. België weet ik het niet.
Je kunt ook hier eens kijken. Goede zaak.
Ga er eerdaags zelf ook nog een tweetal kruisbogen kopen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Scraleontis

Berichtdoor Scraleontis » Vr 30 Nov 2007 21:25

Toen ik gisteren op de weg naar school bestolen werd van de aandacht op de auto die mij bijna overreed zag ik een glasvezel pijl op de grond liggen. Hij had een paar scheurtjes door de lengte (die splinters in je handen geven :? ) maar nu denk ik eraan om op boogschietles te gaan :D Ik vind het alleen jammer dat je geen broadheads mag hebben :( want mag je dus zelfs niet op een club van die poppen in stukken rijten met een SilverFlame op je pijltje?

Forged with the hearth.
Not to stain red.
Though you shan't perish.
As I shan't fled.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 30 Nov 2007 23:18

Je kunt het altijd proberen, maar de wet is nogal streng en de straffen zijn niet echt mals.

Anders moet je maar met een blaaspijp gaan schieten. Niet verboden ( komt in de wet wapens en munitie helemaal niet voor ), hardstikke leuk, verschillende soorten pijlen ( incl soort broadheads ). Ik jaag er zelf nogal eens mee. Vogels, ratten, muizen en konijnen zijn geen probleem ermee. ( op het land van een boer )

Kijk hier maar eens.

Miyamoto Musashi

Hans

Scraleontis

Berichtdoor Scraleontis » Vr 30 Nov 2007 23:37

Ja dat is weer jammer. Mag het ook niet op eigen terrein?
Een blaaspijp lijkt me niet leuk. Het gaat me niet echt om wat ik er mee kan bereiken maar meer het schieten zelf en ook al hebben we niet zo'n grote tuin, de laatste keer dat ik een politieauto tegen ben gekomen in onze straat (een boerenlaantje in een boerendorpje) was zeker een paar jaar geleden en de buren zijn allemaal over de zestig en zien het verschil tussen een speelgoedboogje en een compoundboog met broadheads denk ik niet :P

Forged with the hearth.

Not to stain red.

As I shan't fled.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 30 Nov 2007 23:51

Nee het mag ook niet op eigen terein. Erger nog het in het bezit hebben van een broadhead, of een andere snijdende punt voor een pijl, is verboden. Je hoeft hem niet eens gemonteerd te hebben op de pijl, al heb je de broadhead gedemonteerd in een doosje liggen.

Dus het antwoord is: Niet doen, aangezien het verboden is.
Doe je het wel neem je een risico.

Miyamoto Musashi

Hans

Scraleontis

Berichtdoor Scraleontis » Za 01 Dec 2007 21:39

Ik heb de wet gezien. Broadheads behoren tot categorie I qua wapens en het is 4500 euro boete (of 45000, weet ik niet zeker) of 4 jaar in de bak. :(

Volgens mij is het leven veel beter als wapens worden toegestaan (mits ze voor 1700 al bestonden) en dat er gewoon een paar miljoen koeien en konijnen vrij worden gelaten. Dat je zelf voor je eten moet zorgen. :P

Forged with the hearth.

Not to stain red.

As I shan't fled.

Terug naar “Overige klassieke wapens”