Pijl en Boog

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
caba

Re: Pijl en Boog

Berichtdoor caba » Vr 08 Aug 2008 15:25

bedankt, enkel heb ik een probleem :(... Ik heb het systeem van "zet je eigen pijl in elkaar" nog niet helemaal door. Kan iemand me dat uitleggen?

Caba

For The Passion, For The Glory, For The Memories, For The Money, Your A Soldier, For Your Country, What's The Difference, ALL THE SAME!!!

Crusader

Berichtdoor Crusader » Do 14 Aug 2008 12:43

hallo allemaal,
Ik heb ook een boog en een kruisboog, als je een middeleeuwse boog zoekt Linkhttp://www.bickerstaffebows.co.uk/ prachttige bogen en ze hebben ook nog Warbow's te koop als je die zoekt.

caba

Berichtdoor caba » Za 23 Aug 2008 17:37

oké, nieuw plan ;)... Mijn oog is nu gevallen op dit model:
http://cms.arrowshop.nl/Producten/Nomaden-Bogen/G3-Pecheneg-(Nomad).aspx
Is dit een makkelijkere boog? Misschien ga ik toch eens af en toe een pijltje schieten (al zou ik nog niet weten op wat e.d..., maar dat zijn zorgen voor later) Dan zou een makkelijkere boog beter zijn en ik ben wel bereid om 20 euro meer te betalen.
Wat denken jullie?
Aangezien nog niemand op mijn vorige vraag heeft geantwoord, vraag ik hem nog maar eens ;): kan iemand mij uitleggen hoe je de juiste pijlen bij een boog koopt? Liefst zou ik ze ook via Arrowshop willen bestellen...
Alvast bedankt,

Caba

For The Passion, For The Glory, For The Memories, For The Money, Your A Soldier, For Your Country, What's The Difference, ALL THE SAME!!!

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Za 23 Aug 2008 18:24

Dat is wel een mooie boog, volgens mij staat er dat hij in verschillende ponden te verkrijgen is, dus dan zal ik 25 pond nemen omdat dit goed genoeg is voor een beginnende schieter.

Op de site staan deze pijlen:
http://cms.arrowshop.nl/Producten/Pijlen/Arrowshop-Custom-Pijlen.aspx

Je kan deze pijlen zelf samenstellen en kosten 5,80 perstuk (je moet er igg minimaal 3 hebben)
Deze pijlen passen goed bij de boog die je mischien wilt hebben.
Alleen moet je ze wel zelf samen stellen en dat is wat moeilijker maar wel leuker :wink:
Hier in deze link zie je waar je allemaal uit moet kiezen, als je ze zelf wilt samenstellen:
http://www.arrowshop.nl/pijlen-config.htm
Ik weet niet of je alles weet wat het bedekent zo niet kan je natuurlijk altijd vragen :wink:
Wat de juiste pijlen zijn ligt een beetje aan wat je wilt, je moet iig de juiste lengte van de pijl hebben een goede punt soort en voor de rest maakt het niet heel veel uit gaat meer om wat je mooi vindt, je bent niet van plan op profesioneel te gaan schieten toch?
dus dan maakt het niet heel veel uit, alleen de lengte en of je wilt dat je pijl draait in de lucht en de punt soort maken wat uit.

Je kan ook via de site standaard pijlen kopen alleen vind ik die een beetje duur dan kan je beter naar een andere site zoeken :P

Ik hoor wel of als je nog meer vragen hebt.

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

caba

Berichtdoor caba » Zo 24 Aug 2008 12:58

Héél erg bedankt, maar zoals je al zei: ik heb nog vragen :P...
Ik lees altijd maar weer over die spine-waarde van de pijl en dat je pijl kan versplinteren als je niet de juiste spine-waarde hebt. Maar hoe bepaal je de spine waarde van een boog/pijl? Heeft het iets te maken met het trekgewicht?
Maar ook over die punten heb ik vragen: welke punt zou je me aanraden?
Ik denk dat de veer niet zoveel uitmaakt, maar als ik fout ben kan je het gerust zeggen ;)...
En dan als laatste: kan je op je eigen leren boogschieten? Is het toegelaten om op je eentje zonder club te boogschieten? Is het niet gevaarlijk? Kortom: wat zijn jullie ervaringen ;) :P...
Bedankt,

caba

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Zo 24 Aug 2008 17:32

Ja de spine-waarde heeft te maken met het trekgewicht er zijn op internet tabellen te vinden waar in staat hoeveel spine waarde bij welke lbs het paste past.
Op de site zie je dat vanaf 25/30# dus vanaf 25 tot 30 lbs je spine waarde 5/16 moet zijn dit geld dus voor jou als je een boog koopt van 25 lbs (iemand anders verbeter me als ik het fout heb want vind het zelf ook een beetje onduidelijk op deze site)
De punt maakt ook niet echt heel veel uit maar een bullit punt is wel goed genoeg dat word ook het meeste gebruikt, en wat voor soort metaal maakt ook niet heel veel uit.
De veer maakt ook niet zo veel uit als je een beginnende schieter bent alleen zou ik niet gaan voor de 3, 7, 9 en 10de soort :wink:
Het is wel handig dat als je de eerste keer gaat schieten dat er iemand bij is die uitlegt hoe het moet en wat je eventuweel fout doet, want van alleen uit een boekje/tekst leren is heel moeilijk en leer je het mischien ook fout aan.
Je mag schieten zolang het maar op eigen terein is ik schiet ook in mijn tuin en bij mijn boog club, en eventuweel als je bij een boer toestemming krijgt om op zijn land te schieten mag dat ook :wink: maar je mag niet in het parkje om de hoek gaan schieten (bijvoorbeeld) :P
Het boogschieten is wel erg gevaarlijk de pijl heeft een goede punt meestal wat ernstige wonden kan veroorzaken. dus moet je wel verantwoord schieten daarom zou de eerte keer dat je gaat schieten ook door iemand wat etiquettes moeten worden uitgelegt, net als je gaat luchtbugs schieten is de regel dat je nooit voor de loop mag lopen zelf als hij niet geladen is en niet gespannen (zou je mischien denken dat slaat nergens op maar het zijn gewoon veligheid regels, je weet maar nooit!!!)
Zo heb je bij boogschieten ook van dat soort regels die je gewoon verteld moeten worden uit veiligheid :wink:

Ik hoop dat ik je genoeg geinformeerd heb, maar vragen mag altijd :D

Syco

caba

Berichtdoor caba » Zo 24 Aug 2008 19:15

hehe, ben echt blij dat ik tegen een kenner spreek ;)... Momenteel ben ik een beetje uit mijn vragen, maar ik denk niet dat dat lang zal duren. Ik wil je gewoon nog eens bedanken voor alle uitleg :D.
Ik denk dat ik eens een vriend ga aanspreken om me wat te helpen. Hij doet aan boogschieten (wel de versie met modernere bogen) en waarschijnlijk kan hij me wat basisregels uitleggen. Als dit niet lukt zal het waarschijnlijk een ding blijven om naar te kijken tot ik de basisregels ken.
Over die regels, ik vind het niet meer dan normaal. Elke sport heeft zijn eigen etiquettes en gedragcodes, dat hoort erbij :D...
Ik hou je op de hoogte...

Caba

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Zo 24 Aug 2008 19:27

Das mooi :thup:

Ik doe zelf ook aan het moderne boogschieten (recurve schieten) maar ken genoeg mensen die ook traditoneel schieten doen dus daar wisselen ik wel veel informatie mee uit :wink: :P

Iig Succes

Eamane

Berichtdoor Eamane » Ma 25 Aug 2008 12:43

Voor de aanschaf van een boog zou ik bij Fairbow langsgaan. Leuke, aardige mensen en goede kwaliteit. Ze bieden ook workshops 'maak je eigen boog' ofzo aan :wink:
Ik sta vaak met ze op kampementen, misbruik hun boogbaan altijd :lol:

Linkhttp://www.fairbow.nl/

Op je vragen kan ik je helaas geen antwoord geven. Ik weet enkel en alleen hoe ik moet schieten :wink:

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

caba

Berichtdoor caba » Ma 25 Aug 2008 18:56

Ja, heb met die mensen bij Aarschot gepraat. Ze weten er echt veel van en ik wilde meteen een boog bij hen kopen. Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan en ben eens op hun site gaan kijken: inderdaad geweldig mooie bogen, maar ook een stuk duurder...
Ik ga het voorlopig dus maar bij arrowshop.nl houden ;). Toch bedankt

Caba

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Wo 27 Aug 2008 17:53

Goedkoop is soms ook duurkoop in dat wereldje hoor. Ik heb regelmatig spijt gehad dingen te kopen die goedkoop waren en dan achteraf realiseren dat je toch beter de wat duurdere had kunnen kopen. Feathers en nokjes bijv...of lage kwaliteit carbon pijlen :Pmaargoed, iedereen moet doen wat zijn/haar budget aankan! :)

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 27 Aug 2008 20:18

En wat je bedoeling ermee is.
Lagere kwaliteit boog en pijlen is handig om het mee te leren, als het je niet bevalt heeft
het weinig gekost.
En als je steeds je doel mist ben je ook niet je dure pijlen kwijt. :wink:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

caba

Berichtdoor caba » Vr 29 Aug 2008 11:20

En daarbij weet ik nog niet eens of die vriend me wel kan helpen... Voor het zelfde geld ligt ie gewoon thuis mooi te wezen ;).

Caba

Sephiroth

Berichtdoor Sephiroth » Zo 26 Okt 2008 19:50

Caba, ik weet niet of je inmiddels al wat leuks bij elkaar hebt gevonden, maar ik wilde zelf ook even mijn 'two cents' kwijt.

Ik schiet zelf met een 25-ponds ruiterboog, een beetje het model dat je eerder op de Arrowshop had gevonden (die G3 Pecheneg, hoewel de mijne wat kortere eindes heeft, dit ivm de terugslag van de pees), gewoon bij ons achter in de tuin, wat volkomen legaal is. Misschien is het geen slecht idee om dan wel ergens te gaan schieten dat niet Jan en alleman je kan zien staan (niet dat je dan voor gek staat of de politie meteen bij je langs komt, maar het kan problemen met de buren voorkomen) en ik kan je ten zeerste aanraden om een leren armbeschermer te dragen op de arm waarmee je je boog vast houdt. Dit ook ivm de terugslag die anders een lelijke plek op je arm kan achterlaten. (dit weet ik uit ervaring.)
Verder gebruik ik qua pijlen verschillende typen van verschillende lengtes, maar voor mijn type boog liggen deze zo rond de 70 centimeter. Mijn voorkeur gaat qua veren uit naar gebonden, gevlochten bevestigingen ivm dat ze dan veel langer meegaan (heb het al eens meegemaakt met veren die gewoon gelijmd zaten aan het hout dat ze na 3 keer schieten al van de pijl af vielen...) en qua punten heb je met lichte bogen toch meer aan een 3-d punt Afbeelding
en enkel voor zwaardere bogen een Bullit punt. Dit is ivm het gewicht dat aan de top van de pijl licht en een te zware punt gaat ten koste van de stabiliteit en vliegafstand van de pijl.

Ik ben zelf nu zachtjes aan op zoek gegaan naar een Longbow met grotere pijlen en punten, maar als beginner lijkt me dat geen goede boog om mee te beginnen.
En tenslotte kan ik het alleen maar eens zijn met Syco. Boogschieten valt jezelf aan te leren, mits je vooral aan het begin iemand hebt die je laat zien waar je op moet letten en wat je eerst allemaal fout doet.

Veel plezier met appels schieten!

caba

Berichtdoor caba » Di 28 Okt 2008 18:55

Bedankt voor de info. Ik zal hem zeker gebruiken :D...
Jammer geneog is de boog nog niet voor vandaag. Ik zit namelijk met een probleem dat iedereen hier wel heeft : geld :P...
Maar ooit zal ie wel komen :D

Caba

Terug naar “Overige klassieke wapens”