Ruiterboog

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
St.Timmy

Ruiterboog

Berichtdoor St.Timmy » Vr 28 Mar 2008 22:29

Weliswaar een beetje offtopic, maar toch nog voldoende in de sfeer van het forum dacht ik.
Zoals sommige al wisten doe ik aan boogschieten als sport, de traditionele klasse; ruiterboog met houten pijlen.

Het is een Hungerian Base A van Grózer 46 pond: Linkhttp://www.grozerarchery.com/ <- Kijk ZEKER even naar hun site, staan mooie foto's op.

Enkele fotootjes, pijlen zijn (zoals dat hoort) zelf gemaakt:

Oudere foto, hier zaten de peesdempers er nog niet op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een ander leuk feitje is dat er ook verschillende bogen van Grózer in de film King Arthur voorkomen, ik weet niet welke dit is, maar het is wel een hongaarse, vermoedelijk de Base A
Afbeelding

Katsumoto

Re: Ruiterboog

Berichtdoor Katsumoto » Vr 28 Mar 2008 23:20

Heerlijk! Ik ben blij dat er nog een boogschutter is op't forum!
Ik heb onlangs een traditionele Koreaanse handboog gekocht in Korea. Genaamd een Hwarang, met originele bamboo pijlen...echter moet ik die nog ontvangen binnekort hoop ik.
Dan zal ik ook wat foto's plaatsen...! :thup:

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

linknl

Berichtdoor linknl » Vr 28 Mar 2008 23:26

heel mooi spul, ben me eigenlijk net een beetje in bogen aan het verdiepen, dat kwam weer nadat ik een boogshop heb bezocht in Japan vorig jaar... die bogen waren me echter een beetje te prijzig.
Meer van dit spul graag.
Katsumoto, heb je nog een adres in Korea waar je geshoped hebt?

More sweat in training is less blood in combat.

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Vr 28 Mar 2008 23:36

Katsumoto schreef:Heerlijk! Ik ben blij dat er nog een boogschutter is op't forum!
Ik heb onlangs een traditionele Koreaanse handboog gekocht in Korea.

Een Koreaanse! Dat zijn hele mooie korte, ik neem aan dat je die met een duimring gaat gebruiken?

Afbeelding

linknl schreef:heel mooi spul, ben me eigenlijk net een beetje in bogen aan het verdiepen, dat kwam weer nadat ik een boogshop heb bezocht in Japan vorig jaar... die bogen waren me echter een beetje te prijzig.
Meer van dit spul graag.

Ik heb zelf meerdere jaren met een recurve geschoten voordat ik naar de traditionele klasse ging, waar ik nu ongeveer een paar jaar in zit.
Mijn boog komt van Linkhttp://www.arrowshop.nl Nick en Erwin zijn eigenaars van die winkel, allebei heel gastvrij en vrolijk en adviseren je met plezier, meerdere bogen aanvoelen is ook geen probleem!

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Za 29 Mar 2008 18:45

Jup, inderdaad de korte Koreaanse :) met duimring. De enigste die op dit moment dat soort bogen verkoopt is Thomas Duvernay. Hij woont/geeft les in Korea aan de universiteit. Hij doet zelf ook aan Kuk sul won (of zoiets) da's het traditioneel koreaans boogschieten. Ik heb hem begin februari besteld. en aangezien de meeste dingen handmatig wordt vervaardigd, zit er wel een redelijke levertijd op...
Het heeft mij zo'n 450€ totaal gekost ongeveer. Ik heb een 40# boog besteld op deze website:
Linkhttp://www.koreanarchery.org/

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

linknl

Berichtdoor linknl » Za 29 Mar 2008 21:06

mhh de Koryo Bamboo bow is :thup:

More sweat in training is less blood in combat.

St.Timmy

Berichtdoor St.Timmy » Zo 30 Mar 2008 19:35

Die Repeating Crossbow is ook een stukje techniek zeg! :thup:

Peter

Berichtdoor Peter » Zo 30 Mar 2008 19:40

Leuk, een topic over bogen!

De Koreaanse boog is een heel fijn ding, gefeliciteerd! Het is de enige "ruiterboog" gemaakt van moderne materialen die zoals een originele hoornen boog presteert: veel kracht, weinig stacking en geen handschok. Hij is trouwens niet alleen via Thomas te koop, ik heb ze zelf ook in m'n assortiment. Het zijn hele fijne en erg snelle bogen, ik schiet met een #65 pond Koreaanse boog pijlen met 238 km/h. (getest op de club)

Zelf ben ik ook erg gek op de Manchu boog, maar helaas worden daar nog niet zulke goede replica's van gemaakt als van de Koreaanse boog. De Manchu is de meest onbegrepen traditionele boog, omdat hij een heel andere focus heeft dan de andere bogen in zijn soort: accuratie en kracht in plaats van snelheid en afstand. Hij is hiermee precies de tegenovergestelde van de Koreaanse boog. Manchu pijlen zijn de grootste pijlen ooit bekend te zijn gebruikt voor oorlogsvoering, soms tot 15mm dik en 120 cm lang met adelaarsverenveren tot wel 50 cm lang.

Ruiterboog is trouwens een beetje en misleidende term, en suggereert dat de bogen ontworpen zijn voor gebruik op het paard. Ze zijn ontworpen zoals ze zijn om een effectievere boog te zijn, maar in het Westen word vaak gedacht dat het juist concessies waren voor gebruik op het paard. Dit is een overblijfsel van de arrogante Britse ikmperialistische toon die zo vaak voorkomt in 19e eeuwse beschrijvingen over andere culturen die per definitie als minder werden gezien. De meeste culturen uitgerust met "ruiterbogen" schoten zowel te paard als te voet, met dezelfde bogen.

De correcte naam is ietwat lang: "Aziatische composiet recurve boog", ook wel afgekort als c/r boog.

Hier nog wat foto's:

Afbeelding
Hier doe ik een demonstratie Manchu boogschieten in Zuid-Korea

Afbeelding
Schieten met de Koreaanse boog en fluitpijl op de noordelijke Chinese graslanden.

Afbeelding
Wat van mijn antieke bogen en kruisbogen, Qing dynastie Chinees. Het zwaard is een oude Chinese shuangshoudao, een tweehandig zwaard.

Afbeelding
Een antieke Chinese / Manchu pijlpunt, van het pi type.

Afbeelding
Zoals je ziet, ook gevouwen staal met geharde rand, net als zwaarden uit de regio.

-Peter

We are what we frequently do, excellence then is not an art but a habit.

-Aristotle

Crypto

Berichtdoor Crypto » Zo 30 Mar 2008 22:53

mooie foto's en leuke uitleg peter :thup:

水 土 火 空

- Toine

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Zo 30 Mar 2008 23:40

Een reperterende kruisboog was toch ook een wapen wat de Chinezen gebruikten.
Waar komt hij nu oorspronkelijk vandaan?

De moderne variant ( als het echt is, vraag het me af ) heb ik in from dusk till dawn gezien.
Zo'n kruisboog lijkt me idd erg kicken

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Peter

Berichtdoor Peter » Ma 31 Mar 2008 2:13

Dank je, Crypto.

De reperterende kruisboog is inderdaad een Chinese uitvinding en de eerste illustratie van een dergelijke boog dateerd van zo'n 250 jaar voor Christus, gevonden in een tombe in de toenmalige Chu staat, in huidig Sichuan, China. Later is Korea ook hun eigen versies gaan maken.

Deze kruisbogen zijn minstens gemaakt en gebruikt tot zelfs in de eerste helft van de 20e eeuw, waar burgers ze vooral gebruikten voor het verdedigen van gebouwen tegen indringers. Ik heb zelf een versie die gemaakt is om kleien balletjes te schieten ipv pijlen. Deze versie deed wellicht dienst als een soort niet-dodelijk wapen tegen relletjes zoals we vandaag rubberen kogels gebruiken.

Een Engelse houtbewerker heeft hem nu te leen om te kijken wat de mogelijkheden zijn om ze weer in productie te nemen. Als het zover is en de tests gaan goed, gaan we ze misschien te koop aanbieden op m'n website.

Nog wat extra info
De meeste reperterende kruisbogen, zhuge nu in het Chinees, zijn gemaakt om pijlen te schieten en hebben een magazijn van zo'n 10 pijlen. Andere versies schieten twee pijlen tegelijk, en dat 10 keer voordat ze herladen moeten worden. Het bereik was nog best groot, tot 300 meter volgens oude bronnen die ze in actie zagen. Accuratie was wel een probleem, en ze werden dus meestal op veel kortere afstanden gebruikt om de trefzekerheid te verbeteren.

De pijlen van deze kruisbogen werden vaak met gif ingesmeerd. Omdat ze in een magazijn zitten konden er niet al te grote punten op om veel schade te doen, dus gif was een goed alternatief om toch de schade te vergroten. Er werd gezegd dat een schrammetje genoeg was om te doden, maar dit kan overdreven zijn.

Het systeem is eigenlijk verassend eenvoudig, best maf dat andere culturen hier niet op zijn gekomen. Door de hendel naar voren te halen komt de pees in een gleuf terecht, en wanneer je de hendel terughaald span je de boog. Helemaal aan het eind drukt een pinnetje de pees uit de gleuf omhoog en schiet er een pijl weg. Dan herhaald het zich weer vanaf het begin.

Hier nog een site met goede informatie en duidelijke illustraties:
Linkhttp://www.rubbertreeplant.co.uk/catapult/chinxbow.php

Afbeelding
Mijn ballenschietende zhuge nu. Alles is antiek behalve de bamboe boog en hennep pees. De boog is gemaakt door Beijing's traditionele bogenmaker, Yang Fuxi.

-Peter

-Aristotle

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Ma 31 Mar 2008 9:22

Peter,

Die antieke pijlpunt is (in mijn ogen) bot. Was dit vroeger zo, of is dat door de ouderdom gekomen.
Als ze deze pijlpunten vroeger bot hielden, waarom deden ze dat. Grotere schade door zwaardere impact?
De meeste culturen gebruikten toch flink scherpe pijlpunten.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Ma 31 Mar 2008 11:42

Woah! Speecheless for the wonderful info Peter. Ik ben wel een beetje jaloers op de mogelijkheden die jij daar hebt wat betreft boogschieten, en ook je mooie verzameling ;). Ik neem aan dat op die demonstratie Manchu boogschieten in Korea, Thomas ook aanwezig was(+zoon)? meestal gaat ie naar dat soort evenementen en seminars toe.Ik zal hem nog eens mailen, ik heb al een tijdje niets meer gehoord over mijn bestelling helaas :cry:
Aanvankelijk wilde ik inderdaad ook een traditionele Chinese boog hebben, maar zo op internet heb ik die niet 123 kunnen vinden...ik ga er van uit dat als ik weer naar China ga,je vast wel ergens zo'n boog kan kopen. Maar op een of andere manier ben ik toendertijd op Thomas z'n website terecht gekomen. :)

Peter

Berichtdoor Peter » Ma 31 Mar 2008 13:01

De pijlpunt is redelijk scherp, je kunt er papier mee snijden. De geslepen vlakken lopen schuiner dan op de foto te zien is, en de foto's zijn ook sterk uitvergroot. Wel is het zo dat lang niet alle Manchu pijlpunten zo scherp waren als ze konden zijn. Inderdaad, zoals je al aangeeft is soms "impact power" de reden. Zo zijn er vrij botte pyramide vormige punten die tegen plaatstaal ingezet werden. Vanaf de late 18e eeuw gebruikte men ook botte platte punten omdat er geen pantser meer was waar men doorheen hoefde. De botte punt trok de wond lelijk open ipv te snijden, en maakte zo wonden die moeilijker heelden. Kracht was voor deze bogen geen probleem, en de grote pijlen zorgden voor een behoorlijke klap. (Gemiddeld 1.5 keer zo zwaar als de militaire pijlen voor de gevreesde Engelse longbow)

Wat betreft Chinese bogen in China, helaas zijn die niet zo makkelijk te krijgen als je zou denken. Slechts een handjevol Chinezen schiet in de traditionele stijl en dus is het aanbod van zulke bogen klein. Ook zijn de ontwerpen niet zo historisch als ik ze zou willen zien, ik heb laatst een Chinese boog verbouwd, en er met een vriend oren op gezet die een directe kopie zijn van een antieke boog. Hij schiet nu veel fijner! Wie weet dat we dit prototype ooit in productie kunnen nemen. Ik heb trouwens nog een stuk of zeven Chinese bogen liggen die gebaseerd zijn op modellen uit Qinghai, ietwat kleinere versies van de Manchu die iets sneller zijn. Ze lijken ook sterk op de bogen die nu in Mongolie gebruikt worden. Leuke bogen waar ik zelf ook de Chinese techniek mee heb geleerd.

Thomas was inderdaad ook bij dat evenement, en wel meer "bekenden" uit het wereldje: Jaap Koppedrayer, Stephen Selby, Yang Fuxi, Tumurhuu Batmunkh (met het Mongoolse team), Murat Moszveri, etc. Ook waren de nationale teams van Tibet en Bhutan er, en natuurlijk ook Japan. Sta je dan als Nederlander tussen in Manchu pak, ik had veel uit te leggen.

-Peter

-Aristotle

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Ma 31 Mar 2008 13:49

Aha, ja een aantal name klinken me bekend in de oren. Heb wel hier en daar iets gelezen.
Zojuist een mailtje gestuurd naar Thomas met de vraag of m'n pijlen al klaar waren. De boog was er al wel, zo schreef ie 9 mrt. j.l.
Ik zie Thomas als een degelijk en integer betrouwbaar persoon. In hoeverre kan jij daar een oordeel over geven, Peter?

Ik heb zojuist een kijkje genomen op je website, en moet zeggen het ziet er puik uit! zeer professioneel ook, mijn complimenten. Hebben jullie dezelfde leverancier voor Koreaanse composietbogen en bamboo/carbon pijlen?

Terug naar “Overige klassieke wapens”