Boog

Hellebaarden, (kruis)bogen, yari, naginata, en al het andere dat je nergens anders kunt plaatsen.
Syco
Beheerder

Boog

Berichtdoor Syco » Ma 07 Apr 2008 13:40

Hoi,

Ik ben van plan een boog te kopen (redelijk profesioneel)
Hij moet niet te duur zijn mag, ook tweedehans het gaat mij er om dat ik gewoon leuk kan schieten voor de hobby.
Dus ik vroeg me af of julie iets leuks weten, of zelf wat te koop hebben staan?
- Weten juilie een leuke site of aanbod.
- Of nog handige tips die ik moet weten waarop ik moet letten?

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Katsumoto

Re: Boog

Berichtdoor Katsumoto » Ma 07 Apr 2008 17:30

Syco schreef:Hoi,

Ik ben van plan een boog te kopen (redelijk profesioneel)
Hij moet niet te duur zijn mag, ook tweedehans het gaat mij er om dat ik gewoon leuk kan schieten voor de hobby.
Dus ik vroeg me af of julie iets leuks weten, of zelf wat te koop hebben staan?
- Weten juilie een leuke site of aanbod.
- Of nog handige tips die ik moet weten waarop ik moet letten?

Haha, tips altijd! Maar wat vooral handig is om te weten van je, is wat voor soort boogschieten je wilt gaan doen? Recurve, compound, barebow...kruisboog?
Wat verder van belang is te weten, is je lengte en met welke kant je schiet: linkshandig, rechts trekken of rechtshandig links trekken. Met welk pondage wil je (beginnen te) gaan schieten?
Wat voor pijlen denk je te willen gebruiken? Carbon of Aluminium (evt. hout voor barebow).
Handig is dan te weten hoe lang je armen zijn als je je handen recht voor je tegen elkaar houdt.

Een aantal handige sites waar je zowel tweedehands als nieuw kunt kopen is bijvoorbeeld deze:
Linkhttp://www.outdoorpro.nl/index.php?cat=home
en hier zou je op dit forum ook nog wat kunnen rondneuzen/vragen: Linkhttp://forum.handboogforum.nl/index.php

Als tip zou ik je willen meegeven om niet té hoog in te zetten voor je eerste boog. 2e hands is vaak prima spul, je kunt nog groeien met wat zwaardere 'latten' (dat zijn de onderdelen die je op je handvat/body monteerd en tevens je trekkracht in pond bepaald).
Zodra je goede techniek hebt ontwikkeld zou je onder begeleiding van je leraar of een ander persoon, kan je bijvoorbeeld een boog persoonlijk voor jou laten samenstellen op jouw voorkeuren. Ik denk dat er nog genoeg leden zijn die je wat advies en links kunnen geven, dus wacht even af ! :thup:

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Chinmoku

Berichtdoor Chinmoku » Ma 07 Apr 2008 19:10

Zelf doe ik al een tijdje aan boogschieten doe, dus misschien kan ik je ook een beetje verder helpen.
Zoals Katsumoto zegt, is het belangrijk eerst te bedenken wat voor een boog je wilt hebben. Wil je traditioneel schieten met bijvoorbeeld een Engelse longbow? Of zonder verdere hulpmiddelen met een barebow? Modern met een recurve boog met vizier, stabilisatie of met een compoundboog??
De recurve wordt het meeste gebruikt bij handboogverenigingen en als enige bij de Olympische Spelen. De goedkoopste recurve-bogen zijn de houten oefenbogen waarmee je prima kan schieten. Na een of twee jaar stap je dan over op een boog met een metalen middenstuk en betere latten/werparmen. Zo'n oefenboog kun je nieuw al krijgen voor een euro of honderd.
Als je gaat kijken voor een boog, zou ik je vooral aanraden naar een bogenspeciaalzaak te gaan. Niet alleen hebben die ook vaak prima tweedehandsbogen, maar ze kunnen je vooral goed informeren. Zo helpen ze je aan een boog die bij je lichaamsbouw past en - nog veel belangrijker - aan de pijlen die bij die boog en je lichaam horen. Dat laatste komt tamelijk kritisch. Als je fijn wilt schieten kun je niet zomaar wat pijltjes op E-bay kopen.
Ter orientatie zou je eens kunnen kijken op de site van de volgende zaak, die verkopen verschillende leuke bogen voor een nieuwsprijs van zo'n E. 150,-: Linkhttp://www.vbs-archery.nl/index.php
Nog een laatste tip: koop niet meteen een te zware boog. Dat komt je schiettechniek in het begin zeker niet ten goede. Zo'n 28 a 30 lbs/pond is echt meer dan genoeg als beginnend schutter.

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Di 08 Apr 2008 9:31

Nu ik al wat meer weet zit ik er over te denken om een Barebow boog of recurve boog te nemen.
En weet iemand dan een goeide zaak in de buurt van Den Haag of Leiden waar je een zaak hebt die Bogen verkoopt?

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Di 08 Apr 2008 23:00

Als je barebow wilt gaan schieten zou je wellicht bij een van de forumleden terecht kunnen, waarvan ik weet dat hij ook barebow schiet en tevens ook nog barebows verkoopt!
Hij heet Peter en zijn website is: Linkhttp://www.mandarinmansion.com
Het gaat hier echter wel om Chinese en Koreaanse traditionele handbogen...het ligt er maar net aan of dat je wat lijkt. :wink:

De meeste grote handboog handelaren die ik weet zitten wat meer door het land verspreidt. Ik weet zo direct niets in de omgeving Den Haag/Leiden, ook al woon ik zelf in Den Haag. :stom:

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Chinmoku

Berichtdoor Chinmoku » Wo 09 Apr 2008 11:28

In Oegstgeest zit een leuke boogclub, waar zowel met moderne recurves als met longbows en barebows geschoten wordt. Misschien zou je daar eens kunnen informeren. Ik neem aan dat ze je daar wel aan een goed adres van een boogwinkel kunnen helpen (en een eventuele introductiecursus boogschieten...) Hun website is: Linkhttp://www.attila-oegstgeest.nl
Ik schiet zelf in het oosten van het land, maar moet voor mijn materiaal ook naar Limburg toe.

katana

Berichtdoor katana » Ma 16 Mar 2009 12:46

om hier even bij aan te sluiten: sinds dit weekend ben ik de (toch wel trotse en nog blijere) bezitter van een compoundboog (en de nodige pijlen). (Foto's volgen zo snel mogelijk), tweedehands op de kop kunnen tikken via een bevriende boogschutter (linksepoot zijnde is het nog niet zo heel evident om snel een boog te vinden). En ik moet eerlijk zeggen dat ik amper kan wachten om hem eens uit te testen (momenteel ben ik nog herstellende van een kleine liesbreuk en meneer de dokter heeft gezegd dat ik mij rustig moet houden dus dan doe ik dat maar).

De liefhebbers van klassieke bogen vinden het wellicht een draak van een boog (en dat issie ook) maar het is gewoon fantastisch om te merken dat je op het einde bij het opspannen véél minder weerstand trekt dan in het begin. Als het mij bevalt zou ik wel eens durven verdergaan in de bogenwereld (3D schieten spreekt mij wel aan)

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Terug naar “Overige klassieke wapens”