Parang (Kapmes) uit Indonesië

Iets nieuws gekocht, of iets gevonden op de zolder van een ver familielid? Laat het hier zien!
Richard

Parang (Kapmes) uit Indonesië

Berichtdoor Richard » Di 06 Mar 2012 19:17

Gister terug gekomen van een vakantie naar Bali. Vanuit Nederland heb ik contact opgenomen met Balibladesknives die (voorheen) op Bali gevestigd is met de vraag of ze een custom parang konden maken, die ik dan op mijn vakantie adres kon ophalen. Ontwerpje getekend en opgestuurd en na wat heen en weer gemaild hebben ze een mooi exemplaar gemaakt!

Alleen wil het toeval dat ze hun shop op Bali wegens hoge kosten net hebben moeten sluiten. Gelukkig wilde ze de parang vanuit het hoofdkantoor/-smederij in Jakarta opsturen naar Bali. Ik ter plaatse contact gehad met de eigenaar die vervolgens de voormalige shop eigenaar op Bali met mijn parang naar mijn hotel stuurde. Goed geregeld zo! Was wel even grappig om in de lobby van het hotel de parang te bekijken en het resterende geld te moeten overhandigen :-).

Zie hier het resultaat. Lemmet is 46 cm damascus staal, totale lengte 63 cm. Het heft is van buffelhoorn. Verschil met de golok is voornamelijk het zwaartepunt en dat de parang (vaak) gebogen is, waar de golok (vaak) recht is, maar dit kan altijd afwijken volgens mij. Voor de versiering aan de bovenkant heb ik me laten inspireren door de mandau, de parang uit Borneo (Kalimantan).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

- AKA Dragon's Roar

ti-lite
Moderator

Re: Parang (Kapmes) uit Indonesië

Berichtdoor ti-lite » Di 06 Mar 2012 21:15

Die ziet er mooi uit.
Mooie tekening in het staal.
Hoe heb je hem naar Nederland gekregen, in je bagage of opgestuurd?

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Richard

Berichtdoor Richard » Di 06 Mar 2012 21:41

Thanks!
Gewoon bagage, in het ruim, niet m'n handbagage uiteraard :-). Wilde het juist niet opsturen ivm de invoerbelasting en verzendkosten + eventuele verzekering. Als toerist mag je meer aan waarde meenemen zonder belasting te hoeven betalen, scheelt toch 12% invoer + 19% BTW. En zolang het wapen niet in strijd is met artikel 4 van de wapenwet mag je het bij mij weten gewoon vervoeren (mits niet binnen handbereik).

- AKA Dragon's Roar

linknl

Berichtdoor linknl » Wo 07 Mar 2012 23:16

supergaaf ding.

More sweat in training is less blood in combat.

The-Pupil

Berichtdoor The-Pupil » Vr 09 Mar 2012 2:27

Ik vind 'm erg mooi.

Leuke eigen touch eraan zonder dat 't over kill wordt. Ik vind 'm er erg natuurlijk en beschaafd uitzien.
Geen gekke dingen er aan toegevoegd, al had ik dat ook niet van je verwacht 8)
Mag ik naar 't kostenplaatje vragen, want heb een stage van 6 maanden in indo voor de boeg dus ben ook beetje aan 't rondneuzen.

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 09 Mar 2012 10:10

Thanks, ben er ook erg blij mee. Ik heb er net iets minder dan 200 euro voor betaald. In eerste instantie wilde ze 250.000.000 IDR, maar omdat ik al vaker wat gekocht heb kon ik er nog wat vanaf krijgen. Ik heb ook wel een ander adresje die ook mooie spullen maakt, die van die blog. Heb door hem een Kujang laten maken voor mijn vrouw, zie viewtopic.php?f=30&t=153&p=22261#p22261

- AKA Dragon's Roar

Chasch

Berichtdoor Chasch » Wo 02 Mei 2012 20:04

Een echt mooi ding. Voor iets wat je zelf aangegeven hebt valt de prijs mee.
Ik ga zeker op hun site kijken.

Crypto

Berichtdoor Crypto » Zo 06 Mei 2012 7:36

ziet er echt super mooi uit!

水 土 火 空

- Toine

Terug naar “Kijk eens wat ik hier heb!”