Bevestiging lemmet aan handgreep bij een kris.

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
willemo1

Bevestiging lemmet aan handgreep bij een kris.

Berichtdoor willemo1 » Di 27 Mei 2014 18:52

Ik heb een mooie Madura kris gekocht en het lemmet en de handgreep zijn los. Er zat een soort hennep rond de doorn van het lemmet. Wat is een goede methode deze weer vast te zetten met behulp van een oorspronkelijke techniek. :) Wat ik zo mooi aan deze kris vind is de handgreep. Het ivoor is heel verfijnd gestoken met bijna in het overdadige snijwerk niet te onderscheiden paarden aan weerszijden.
Bijlagen
Madurakris01.gif
Madurakris01.gif (143.04 KiB) 2005 keer bekeken

Kubikiri Asa

Re: Bevestiging lemmet aan handgreep bij een kris.

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 28 Mei 2014 11:09

Willemo1,
Welkom, de manier om een ukiran (greep) aan de peksi (angel) vast te zetten is met een strookje witte katoen.
Dit net dik genoeg om de peksi draaien zodat de ukiran er redelijk strak op past.
Overigens niet te strak (de ukiran mag nog wel een beetje draaien) anders kan de ukiran barsten, in ons klimaat met warm/koud en vochtig moet het materiaal een beetje kunnen "bewegen" (uitzetten/krimpen).

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

willemo1

Berichtdoor willemo1 » Wo 28 Mei 2014 15:58

Bedankt voor de tip. Ik ga gelijk een strookje katoen regelen en zal dat om de nogal dunne peksi wikkelen. Het gat in de ukiran is nogal groot in verhouding tot de peksi, die ook een beetje roestig is. Met een koperborstel zal ik deze wat ontroesten.

willemo1

Berichtdoor willemo1 » Wo 28 Mei 2014 19:22

Is heel goed gelukt! Zie de afbeelding. Zit er echt mooi strak in zonder overmatig te hoeven persen. Ik ben al 40 jaar antiquair/taxateur dus als ik je eens ergens mee van dienst kan zijn, laat het me weten. :)
Bijlagen
Madurakris02.gif
Madurakris02.gif (66.97 KiB) 1980 keer bekeken

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Do 29 Mei 2014 10:00

Willemo1,

Zit wel goed, fijn dat het gelukt is. :thup:

Het symbool van het gevleugelde paard komt uit het wapen van de Kraton Sumenep, (Madura) en wordt Kuda Panolih genoemd.
In de Madurese mythologie is de naam van dit paard "Megaremeng" (cloudy sky).
Dit was het paard van een legerleider, genaamd Joko Thole, het type greep is Donoriko.
Zo van de foto te zien is het inderdaad een mooi diep uitgesneden greepje met veel detail.

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

Terug naar “De technische hoek”