Onderhoud Zwaard: Oppervlakkig Roest.

Fabricage van zwaarden, onderhoud, reparaties en eigen "knutselprojecten".
Polska

Onderhoud Zwaard: Oppervlakkig Roest.

Berichtdoor Polska » Di 07 Nov 2006 1:04

Hallo,

Heb een aantal maanden geleden een duplicatie van een Pools Cavelarie Sabel gekocht toen ik op Familie bezoek was.
Afbeelding
Was een beetje bezorgd aangezien ik het zwaar mee zou nemen met vliegtuig en niet precies op de hoogte was van de regels kwa zwaarden in de bagage, maar achteraf was het wel goed afgelopen.

Thuis heb ik het Sabel al aantal keren in mijn handen gehad voor foto's en om aan gasten te laten zien. Echter heeft dit ook voor een nadeel gezorgt aan gezien de vochtigheid in mijn handen ( en huis ) heeft gezorgd voor wat ik aan zie als oppervlakkig roest. ( zie afbeelding ).
Afbeelding
Afbeelding
Mijn vraag is nu of iemand hier misschien een goed ( huis )middeltje tegen weet? en hoe ik eventueel verder roest in de toekomst kan verkomen? De Sabel zelf is van normaal metaal voor zo ver ik kan zien.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 07 Nov 2006 9:37

Allereerst: proficiat met je zwaard! Het lijkt me zo vanaf de foto een mooi stuk! Hoeveel heb je ervoor betaald, als ik het vragen mag?

En tja, roest... blijft altijd rottig in mijn optiek. Er zijn diverse middeltjes voor, afhankelijk van de hoeveelheid roest die erop zit. Zo is er bijvoorbeeld een soort "zwarte gum" oid (heeft volgens mij ook een officiele naam, maar kom er niet op) wat vooral bij re-enactment gebruikt wordt. Vooral voor de kleine plekjes eigenlijk. Ook bestaan er een soort groene doekjes die op een heeele fjine staalwolsoort lijken. Dan is er ook nog (bij de Hema bijvoorbeeld) een soort schuurblokjes, maar dit is al wel echt een grover middel. Het lijkt een beetje op een soort ruwe grijze spons zeg maar. Hiermee haal je wel echt een aanzienlijk laagje van je zwaard af, dus dit moet je echt zien als een paardenmiddel.

Maar als je op een gegeven moment de roest van je zwaard af hebt gehaald, dan raad ik je aan het regelmatig in de olie te zetten. Sowieso iedere keer nadat je het hebt gebruikt en er dus vuil/vocht op is gekomen. Dit geldt zeker ook voor als je het blad hebt aangeraakt!

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Richard

Berichtdoor Richard » Di 07 Nov 2006 9:41

Welkom op het forum, en mooie sabel.

Voorkomen is niet zo moeilijk.
- niet met je vingers aan de kling komen
- er niet op ademen
- regelmatig met een schone doek de kling schoonmaken en vervolgens olieën of invetten. Doe dit in ieder geval na gebruik/aanraking. Verder beweren sommigen dat je het tweemaal per maand moet doen, maar dat is overdreven. Eerder eens in de twee maanden, is mijn ervaring.

Genezen is lastiger
Ik heb thuis een middel, een soort pasta, ik zal vanavond even kijken hoe het heet.

- AKA Dragon's Roar

ikkel

Berichtdoor ikkel » Di 07 Nov 2006 17:14

polieren met polierpasta is de enige goede oplossing.
en daarna je zwaard telkens insmeren met een fijne olie ( dezelfde olie die je in een westernshop kan kopen om het metaal van paardenzadels te onderhouden)

hierna zo weinig mogelijk met blote handen aan je kling komen en niet in vochtige en koude ruimtes laten liggen

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Di 07 Nov 2006 18:37

Staalfix doet wonderen :D

Richard

Berichtdoor Richard » Di 07 Nov 2006 18:55

StarGlant heb ik, is Duits en oud, zal wel niet te verkrijgen zijn. Werkt prima, maar zou ik niet op zwaarden met spiegel polijst gebruiken....

- AKA Dragon's Roar

Polska

Berichtdoor Polska » Di 07 Nov 2006 19:59

Harstike bedankt voor de replies en tips zover over het verwijderen van de roest en onderhoud voor mijn Sabel! :D

Ger schreef:Allereerst: proficiat met je zwaard! Het lijkt me zo vanaf de foto een mooi stuk! Hoeveel heb je ervoor betaald, als ik het vragen mag?

Ik heb er 300 Złoty voor betaald wat ongeveer omgerekent 78 Euro is. De zwaarden zijn voornamelijk in grote en oude steden zoals Krakow ( de oude binnen stad ) bijna overal te vinden.

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Di 07 Nov 2006 21:04

Dragon's Roar schreef:StarGlant heb ik, is Duits en oud, zal wel niet te verkrijgen zijn. Werkt prima, maar zou ik niet op zwaarden met spiegel polijst gebruiken....

Staalfix kun je nog krijgen bij de etos(blokker, kruidvat hema om maar geen reclame te maken, maar daar hebben ze het dus niet)
Ik gebruik het ook op mijn paul chen tiger tanto, voor kleine vlekjes e.d.

Polska

Berichtdoor Polska » Zo 26 Nov 2006 20:20

Een update:

Uiteindelijk heb ik op aanraden van een vriend gebruik gemaakt van fijnschuurpapier 600 en daarmee mijn Sabel weer roestvrij gemaakt.

Afbeelding

Ik had eerste grote vrees dat het fijne schuurpapier mogelijk de tekst zou vervagen, maar dit is geluk helemaal niet gebeurt, dus nogmaals dank voor alle tips voor het behouden en voorkomen van roest. :)

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Zo 26 Nov 2006 22:49

Fijn om te zien dat ie zo opgeknapt is. En nu dus vooral goed onderhouden he!

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Van der Auwera Jurgen

olie

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Wo 06 Dec 2006 8:33

Na het schuren best horsefoot olie gebruiken zoals ikkel al zei. Datgene ze gebruiken voor western zadels en dergerlijke is ook een gezond middel voor het metaal en tevens voor de handen, het maakt je handen zacht. :)

The-Pupil

Berichtdoor The-Pupil » Wo 06 Dec 2006 21:43

Mooi, dat ik dit hier lees, want ik wilde al een appart toppic openen.

Zelf heb ik met staalwol geprobeerd, maar dit was natuurlijk een beeetje te licht gereedschap.

Wel heb ik nog een soort 'aanslag' op m'n Golok. Volgens mij is dit geen roest, weet iemand hier raad mee? (bekijk m'n albumpje (Kijk eens wat ik hier heb : Indonesische Golok)

Van der Auwera Jurgen

POLIER

Berichtdoor Van der Auwera Jurgen » Wo 06 Dec 2006 22:59

polieren helpt bij echte moeilijke en diepe groeven, maar dan ben je wel een deel kwijt van je wapen.

Eamane

Berichtdoor Eamane » Do 04 Jan 2007 10:22

Wat ik ook doe is na iedere training gewoon even een droge doek erlangs(zelfde doek als dat ik gebruik om hem mee in te vetten, dus komt gelijk een kleine betje vet op)

Voorkomen is beter dan genezen, niet? :)

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

Ex-Bere

Berichtdoor Ex-Bere » Ma 27 Aug 2007 23:58

ik heb al car-polish gebruikt om lichte roestaanslag van een katana te verwijderen. En met sukses trouwens ! :wink:

Every choice you make is a half chance...

Terug naar “De technische hoek”