Goed iaido boek.

Zwaarden en martial arts in films, TV-programma's, boeken, strips, games, etc.
littlesamurai

Goed iaido boek.

Berichtdoor littlesamurai » Ma 24 Nov 2008 15:51

Hey iedereen :D
Weet iemand van jullie ook wel wat een goede iaido boek is?
Waar onder meer duidelijk technieken worden uitgelegd?
Ik had al even gekeken op bol.com maar wist niet echt welk boek dat goed was.
Alvast bedankt.
GR

Katsumoto

Re: Goede iaido boek.

Berichtdoor Katsumoto » Ma 24 Nov 2008 18:01

Wellicht een leuk boek om te lezen is deze:
ISBN 9789081067713

In feite zijn het korte verhaaltjes over de seitei kata als basis. alle twaalf verhalen gaan over belangrijke personen, plaatsen en/of/ culturele aspecten uit de Japanse geschiedenis.
Wie weet kun je het ergens bestellen...succes! :)

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

The Don

Berichtdoor The Don » Di 25 Nov 2008 17:01

Ik heb Iai: the art of drawing the sword van Darell Max Graig

http://www.amazon.com/IAI-Drawing-Darrell-Max-Craig/dp/0804870233/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1227628804&sr=8-1

Prima boek met veel kata en duidelijke beschijvingen, wel Engelstalig uiteraard

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Vr 28 Nov 2008 12:38

Ik heb net het boek: The art of the japanese swordmanship besteld bij bol.com.
Van Nicklaus Suino.
Verwacht dat ik hem Woensdag binnen heb :D
Ben benieuwd!
Gr

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 28 Nov 2008 22:55

Als je het gelezen hebt en je wilt er een boekreview over schrijven, ben je van harte welkom om het te doen. :D

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

littlesamurai

Re: Goed iaido boek.

Berichtdoor littlesamurai » Za 06 Dec 2008 19:46

Ik kreeg donderdagavond een mail van bol.com:

Uw bestelling is vertraagd en het is niet meer mogelijk om het product op de aangegeven datum te leveren. De exacte datum van de levering is niet bekend.
excuses voor het ongemak.
bol.com

Naja nog maar ff wachten dan :D

MadCowMaster

Berichtdoor MadCowMaster » Wo 17 Dec 2008 15:38

Alles hangt af van welke school je beoefent natuurlijk:

voor seitei zou ik zeggen:
ZNKR manual Iado (editie oct 2006 of march 2004)

voor koryu:
MUSO SHINDEN RYU:
- Iaido Sword - Kamimoto-ha techniques of muso shinden ryu (R. Babin)
qua algemene omkadering vind ik het zeer goed boek, veel achtergrond info
behandelt de shoden, chuden en okuden reeks uit het curriculum en de 12 gekende seitei kata (er zitten wel een aantal verschillen in qua interpretatie en uitvoering zoals ik ze de dag van vandaag ken)

- Iaido hongi (S.Tamatsuta)
qua achtergrond info beperkter dan het boek van Babin, qua technische uitwerking van de kata's veel gedetailleerder en completer volgens mij. De schrijver was een 9e dan en rechtstreekse leerling van Nakayama Hakudo, grondlegger van MSR.
in de shoden en chuden reeks wordt de kata  uitgelegd met 2 personen,  vooral handig om realisme en maai in de kata te leggen.

JIKIDEN EISHIN RYU:
heb net het boek Flashing Steel (S.Shimabukuro) gekocht, kan er nog geen mening over geven.
ben niet echt thuis in JER dus durf er niet veel over te schrijven...

en het beste boek is nog steeds je  sensei natuurlijk ;)

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Di 17 Feb 2009 17:21

En naar weken/maanden wachten kreeg ik een mail van bol.com:
Uw bestelling kon niet geleverd worden en is door ons geannuleerd :(
Mooi zootje, Eerst paar maanden aan het lijntje gehouden worden en dan word je verteld dat ze de bestelling niet kunnen leveren :roll:
Ik denk dat ik nu iets bij
Linkwww.budovideos.com ga bestellen.
Alleen is het meeste wel in het Japans :shock:
Gr :D

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 18 Feb 2009 10:13

Mag ik vragen waar je de boeken voor wilt gebruiken? Als kendoka heb je toegang tot iai sensei lijkt me. Een boek is leuk als achtergrond info, maar om iai te leren moet je toch echt naar een leraar. Het is hetzelfde als kendo uit een boekje leren, onmogelijk.

Verder zijn voor MSR (en seitei) beoefenaar de boeken die MadCowMaster aangeeft erg goed. Vooral Iaido Sword - Kamimoto-ha techniques of muso shinden ryu van Babin is erg duidelijk voor beginnende koryu iaidoka (tenminste ik vind het een prettig boek). Erg duidelijk en veel achtergrond info. Houd er wel rekening mee dat de MSR van jou iai leraar kan afwijken van dat van het boek. Het MSR van de lijn van Ishido sensei (de lijn die in Nederland wordt gevolgd) wijkt toch een beetje af van een aantal dingen in de literatuur. Verder ben ik in het bezit van MUSO SHINDEN RYU KUDEN geschreven door Tadashi Fujita. Op de vele taal fouten na is het een duidelijk tekstueel boek. Er bevinden zich geen plaatjes in dit boek en is overduidelijk bedoeld voor de mensen die bekend zijn met de kata. Je moet enig idee hebben van de betreffende kata (i.a.w. ze beoefenen) om het boek te begrijpen.

Het overgrote deel iai boeken is helaas voor ons in het Japans. Van een aantal boeken zou ik best een vertaling willen hebben, maar ik zie het alleen niet snel gebeuren.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Wo 18 Feb 2009 10:33

hmm, dus als je iaido beoefend komen die boeken niet overeen?
Ik beoefen wel actief kendo maar niet iaido, af en toe train ik iaido. En wou er een beetje als naslagwerk om het zo maar te noemen een boekje hebben met: hoe een zwaard uit de saya te halen en het zwaard terug te steken in de saya. Maar niet echt kata;) dat is inderdaad ook onmogelijk. gewoon puur een boek met technieken om het zwaard in de saya en uit de saya te steken.
Ben in de toekomst wel van plan om actief iaido te doen.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 18 Feb 2009 11:10

littlesamurai schreef:hmm, dus als je iaido beoefend komen die boeken niet overeen?

idd. Iai is een levend iets. Iedre leraar heeft zo z'n eigen kijk op dingen. Seitei is zo goed als overal hetzelfde. Elk klein miniscuul klein detail staat zo'n beetje vast gelegd. Dus zeer weinig eigen interpretatie. De koryu is een heel ander verhaal. Behalve het feit dat er vele koryu bestaan, heeft iedere hoofdleraar weer zijn kijk op dingen. Hierdoor veranderd de koryu iets per generatie. Ook zijn verschillende koryu uit elkaar gevallen. Zo zijn er verschillende lijnen MJER en nog veel meer MSR lijnen (Nakayama Hakudo heeft geen opvolger aangewezen, waardoor er verschillende interpretaties zijn en dus kleine verschillen tussen MSR lijnen).

littlesamurai schreef:Ik beoefen wel actief kendo maar niet iaido, af en toe train ik iaido. En wou er een beetje als naslagwerk om het zo maar te noemen een boekje hebben met: hoe een zwaard uit de saya te halen en het zwaard terug te steken in de saya. Maar niet echt kata;) dat is inderdaad ook onmogelijk. gewoon puur een boek met technieken om het zwaard in de saya en uit de saya te steken.

Noto is per ryu verschillende, zelfs in seitei (betekend overigens niet dat je er een eigen draai aan mag geven). Zelfs bij noto kan je fouten maken en ontwikkelen. Ik krijg nog wekelijk op m'n donder omdat m'n noto er leuk uitziet, maar het klopt gewoon niet. Er zit bij elke ryu een reden aan waarom een noto op die betreffende manier wordt uitgevoerd. Houd er dus rekening mee dat wanneer je iai gaat bestuderen onder een leraar dat je de dingen die je jezelf hebt aangeleerd weer moet af leren.

littlesamurai schreef:Ben in de toekomst wel van plan om actief iaido te doen.

Altijd goed om te horen, we komen elkaar vast wel een keer tegen:
Kendo & iaido rule :D

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Vr 20 Feb 2009 11:27

meneer T. schreef:Altijd goed om te horen, we komen elkaar vast wel een keer tegen:
Kendo & iaido rule :D

Vast wel :D
Ben vaak bij zon centrale training dus mischien kom ik je daar nog wel een keer tegen :D 8)

Terug naar “Media”