Film: "Seppuku" en "Samurai rebellion"

Zwaarden en martial arts in films, TV-programma's, boeken, strips, games, etc.
Chinmoku

Film: "Seppuku" en "Samurai rebellion"

Berichtdoor Chinmoku » Wo 11 Mar 2009 19:00

Nadat ik me vorig jaar had aangemeld, ben ik maandenlang niet meer op het forum geweest (druk met werk en andere hobby’s). De laatste tijd heb ik gelukkig weer even wat meer tijd gehad om me met katana’s e.d bezig te zijn. Toevallig heb ik afgelopen weekend een tweetal klassiekers bekeken en die wilde ik jullie niet onthouden: een aanrader voor de liefhebber van de Japanse film. Het zijn twee oudere films (zwart-wit en uit de jaren zestig) in het Samoeraigenre. Of beter gezegd: het anti-Samoeraigenre! In beide films wordt namelijk de vloer aangeveegd met de zogenaamde erecode van de Samoerai.

In Seppuku (ook bekend onder de titel Harakiri) uit 1962 wordt met de cultus rond het zelfdodingsritueel korte metten gemaakt. Een verarmde ronin meldt zich bij een clan en vraagt - omdat hij uit schaamte vanwege zijn armoe niet verder wil leven - om in het binnenhofje seppuku te mogen plegen. De clan vermoedt dat het een slim plannetje is om aan werk te komen (eerder had een clan uit bewondering voor het getoonde eergevoel een andere ronin met hetzelfde verzoek al ingelijfd) en dwingen de ronin om ook daadwerkelijk seppuku te plegen. Een paar dagen later staat er opnieuw een ronin bij de clan op de stoep, met wederom dezelfde wens. Maar nu loopt het anders …

In Samurai rebellion komt een samoerai familie in opstand tegen de eigen heer. De zoon van een oude Samoerai moet trouwen met een door de heerser verstoten vrouw. Met tegenzin accepteren hij en zijn familie haar, maar in korte tijd weet de vrouw zich erg geliefd te maken en is er zelfs sprake van een zeer gelukkig huwelijk. Dan wil de heerser de vrouw terug hebben, maar de echtgenoot en zijn vader willen haar nu niet meer afstaan. Niet de wensen van de doortrapte clan en de onredelijke heerser zijn voor deze samoerai het belangrijkste, maar de liefde voor de vrouw en het eigen geweten. Dat kan natuurlijk niet goed aflopen in het 17de eeuwse Japan.

De regisseur van beide films – Masaki Kobayashi - had de Tweede Wereldoorlog zelf als soldaat meegemaakt en meende dat vooral de verouderde en valse samoerai-mentaliteit de oorzaak was van alle ellende die hij toen om zich heen zag. Die mythe van de samoerai wilde hij graag doorprikken in zijn filmwerk. In dat opzicht is het bijvoorbeeld opvallend, dat in Seppuku een van de ronins er spijt van heeft dat hij zijn zwaard niet heeft verkocht (!) Daar had hij namelijk zijn familie nog een tijdje van kunnen onderhouden.
In beide films wordt het verhaal in een traag tempo verteld - zonder dat dit overigens vervelend wordt – en valt er veel te genieten van het prima acteerwerk van Tatsuya Nakadai (Seppuku en Rebellion) en van Toshiro Mifune (hij speelt alleen in Rebellion.) Hoewel er wel enkele zwaardgevechten in voorkomen, hoef je daarvoor deze films echter niet te gaan bekijken. De nadruk ligt meer op de verhaal zelf.
Ik vond alle twee de films boeiend en vooral Seppuku is een echt meesterwerk. Een film met een fraaie vertelstructuur en waarin je als kijker steeds opnieuw je meningen en sympathieën voor de personages moet herzien.

Katsumoto

Re: Film: "Seppuku" en "Samurai rebellion"

Berichtdoor Katsumoto » Do 12 Mar 2009 17:02

Uiteraard deze films in drievoud gezien ;)

inderdaad een aanrader!

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Chinmoku

Berichtdoor Chinmoku » Do 12 Mar 2009 21:42

Katsumoto schreef:Uiteraard deze films in drievoud gezien ;)

inderdaad een aanrader!

Toen ik ze in de videotheek in handen had, wist ik nog niet dat het echte klassiekers waren. Maar dat werd thuis na wat snuffelen op het net al snel duidelijk. Deze week nog maar eens wat films van deze regisseur huren.
Katsumoto, heb jij soms nog tips voor oude Japanse klassiekers (behalve de Kurosawa-films uiteraard)?

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Do 12 Mar 2009 22:10

Ik ken ze nog niet, zal wel een hiaat in mij opvoeding zijn :oops:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Do 12 Mar 2009 22:18

Ik heb een redelijke verzameling Japanse films. Zwart-wit, en van net daarna. maar ook wat 70's en 80's.
Zojuist Brutal Tales Of Chivalry gezien: Speelt zich af rond de jaren 20/30 gok ik zo. Film gaat over yakuza, die de boel dwarsbomen rondom een groot evenement in Tokyo (de Tokyo Expo). Uiteindelijk worden ze op heldhaftige manier te grazen genomen met het benodigde hak/snij werk. ;)
Duel at Fort Ezo, ook leuk. Deze film speelt zich af tijdens de russisch-japanse periode op/rondom Hokkaido. Russische vrouw wordt ontvoerd door Ainu volk in fort Ezo, de leider is een misleidde warlord tijdens een deal met de Russen. Dame in kwestie is een verloofde van een Russische kapitein: de Tokugawa/Shogun stuurt een groepje 'helden' om deze barbaarse Ainu's de les te leren en uiteindelijk ook hun goudstof in te pikken.

kheb er nog een paar die wel leuk zijn:
Hitokiri (Hideo Gosha) 1969.
Lady Snowblood
Nemuri Kyoshiro trilogie
Samurai Geisha
Sword of Doom (ook erg goed)
The hidden blade.

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Vr 13 Mar 2009 13:35

Ik heb zelf heel veel films van: Asiamania
Allemaal aziatische martial art films, Zoals zatoichi, azumi, lady snowblood, ashura enz enz
Meeste is wel veel fantasy.
Bij free record shop kun je ze voor een 10tje per stuk krijgen :D

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 13 Mar 2009 17:15

Kijk nu ken ik er enkele.
Lady snowblood 1 en 2
azumi 1 en 2
zatoichi
en nog een flink aantal met jet li.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Chinmoku

Berichtdoor Chinmoku » Vr 13 Mar 2009 17:42

Katsumoto en Littlesamurai bedankt! Ik zal meteen straks eens gaan kijken in de videotheek. :thup:

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Vr 13 Mar 2009 18:43

Ik heb laatst de Lone Wolf and Cub serie gekregen erg leuke serie, bestaat uit 6 cd's van ongeveer anderhalf uur. dus wel even kijk plezier!
Zeker een aanrader!!

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Terug naar “Media”