Tips voor programma's en films

Zwaarden en martial arts in films, TV-programma's, boeken, strips, games, etc.
sjors

Re: Tips voor programma's en films

Berichtdoor sjors » Ma 23 Jun 2008 19:03

die kunst is wel gemaakt om terreur aanvallen etc. te neutraliseren

Krav Maga heeft natuurlijk eigenlijk maar één uitgangspunt: survive, jij blijft overeind en de tegenstander gaat plat, hoe dan ook en dit zo snel mogelijk zodat jezelf de minste risico's loopt. Dit is M.I. ook het uitgangspunt van het merendeel van de MA; geen techniek om de techniek maar om het uiteindelijk doel te bereiken.
Dat is natuurlijk ook de reden waarom er binnen bepaalde stijlen een aversie is tegen bv wedstrijden: trainen om iets in een reflex te kunnen doen zonder het vervolgens te MOGEN doen... :roll:

Homo sapiens non urinat in ventum...

sjors

Berichtdoor sjors » Ma 23 Jun 2008 20:22

Ik zie normaal altijd iets moois in een vechtsport of vechtkunst, maar dit vond ik echt agressief. Functioneel, maar agressief.

Hier wordt natuurlijk wel een essentieel punt aangehaald: vechtsport, vechtkunst of vechtstijl!
Zo gauw je er een sport van maakt ben je gedwongen regels op te stellen terwijl ieder stijl van oorsprong uitging van een (levens)bedreigende situatie waartegen je je verdedigt.
Op zo'n moment bestaan er geen andere regels dan die éne regel: ik moet overleven, op dat moment gebruik je alles wat je maar kan gebruiken en heb je niet de luxe om aan etiquette te denken...

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Ma 23 Jun 2008 20:46

sjors schreef:
die kunst is wel gemaakt om terreur aanvallen etc. te neutraliseren

Krav Maga heeft natuurlijk eigenlijk maar één uitgangspunt: survive, jij blijft overeind en de tegenstander gaat plat, hoe dan ook en dit zo snel mogelijk zodat jezelf de minste risico's loopt. Dit is M.I. ook het uitgangspunt van het merendeel van de MA; geen techniek om de techniek maar om het uiteindelijk doel te bereiken.
Dat is natuurlijk ook de reden waarom er binnen bepaalde stijlen een aversie is tegen bv wedstrijden: trainen om iets in een reflex te kunnen doen zonder het vervolgens te MOGEN doen... :roll:

Maar alsnog vind ik persoonlijk dat bijv. Pencak Silat toch minder agressie uitstraalt dan Krav Maga... Pencak Silat is inderdaad óók gemaakt om zo snel en effectief mogelijk iemand uit te schakelen en lang niet altijd zachtzinnig, maar de uitstraling van het geheel is toch wat minder 'hard'zeg maar. En dat verschil ligt dan, denk ik, in het feit dat Pencak Silat niet gemaakt is om te overleven zoals de Israëli's dat moesten in het begin van de staat Israël... Pencak is ook een oorlogskunst maar toch op een net wat andere manier, denk ik.

sjors

Berichtdoor sjors » Di 24 Jun 2008 9:08

uitstraling van het geheel is toch wat minder 'hard' ...

Beste ChingChuan,
Om een stijl te "beoordelen" of liever te analyseren is het belangrijk om als eerste te bepalen wat je uitgangspunt is: Vorm (extern, jurus) of Inhoud (intern). De Pencak die ik geleerd heb draaide puur om de inhoud; dat was nog in de tijd van de "zolderkamerguru's" waarbij de nadruk lag op de effectiviteit, effectiviteit die voortkwam uit inhoud i.p.v. vorm. Een zuivere stijl binnen de Pencak werd als een "moeilijk" iets gezien aangezien de (oude) pencak al verschilde van guru tot guru, van kampung tot kampung en van eiland tot eiland; Setia Hati is geen Pukulan Madura of Kun Tao en er werd vrijelijk geleend van elkaar (gebruik wat bruikbaar is). Ik heb het vermoeden dat jij het hier meer over de vorm hebt en mijn gevoel wordt nog eens gesterkt door een andere uitspraak van je:
En dat verschil ligt dan, denk ik, in het feit dat Pencak Silat niet gemaakt is om te overleven

Ik vrees dat ik het hier gewoon absoluut niet mee eens ben en dat dit, eerlijk gezegd, zelfs aantoonbaar niet waar is...
Verder las ik op je blog de volgende uitspraak: "Het verschil tussen Pencak Silat en Tai Chi is heel eenvoudig uit te leggen: Pencak Silat gebruikt geen qi en Tai Chi wel." ik ben bang dat ook dat niet klopt; een wezenlijk en zelfs misschien wel het belangrijkste deel van (de oude) pencak silat was de Ilmu Kebatinan (leer van het innerlijke lichaam en geest) met zijn Tenaga Dalam (innerlijke kracht) en Indera Keenam (het invoelen, zeg maar zesde zintuig).

Begrijp me goed; het is absoluut niet mijn bedoeling om kritiek te geven op jouw vorm van Pencak Silat maar het viel me op dat je er wel een heel andere benadering van hebt dan die de "oude" pendakars op na houden. Ik kan uiteraard niet beoordelen of dat jou eigen invulling of die van je school is en begreep wel dat je je vanuit een christelijk standpunt niet wil associëren met Ilmu Kebatinan, wat natuurlijk je volste recht is, maar het is, hoe je het ook wendt of keert, wel een wezenlijk onderdeel van Pencak Silat.
Ik ben dit verschijnsel wel vaker tegengekomen binnen de PS maar krijg dan toch altijd een beetje het gevoel van graag een rijbewijs willen halen zonder iets van de theorie te hoeven weten...

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Di 24 Jun 2008 9:40

Ik hoop dat ze ook het Russische Systema eens laten zien. Dat is ook puur functioneel.
Daar leren ze om met relatief weinig kracht op drukpunten te slaan waardoor je uitgeschakeld bent.

Wordt de aflevering van Krav Maga nog herhaald?

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Di 24 Jun 2008 10:11

Youtube doet wonderen ;).

Ik vrees dat ik het hier gewoon absoluut niet mee eens ben en dat dit, eerlijk gezegd, zelfs aantoonbaar niet waar is...

Wel even correct citeren he? Ik zei - zoals de Israëli's dat moesten - een HELE belangrijke nuance. Weet iemand hier iets van de geschiedenis van de Israëlische staat af? Een paar dagen nadat hij werd uitgeroepen kwam er direct oorlog - het hele midden oosten stond op zijn kop, ze hadden IEDEREEN in de buurt tegen zich en zie dan nog maar eens te overleven... Of neem vandaag de dag de bomaanslagen, de kapingen, de terreur die er er al tijden heerst... Pencak Silat is ook gemaakt om te overleven maar dan in de andere zin - natuurlijk hadden stammen en wqhatever ook wel eens oorlog met elkaar en ging het er ook hard aan toe - maar Israël stond toen min of meer met de rug tegen de muur en dan MOET je iets doen. Dat verschil bedoel ik dus - wanhopigheid versus, ja, versus wat, maar in elk geval had men daar in Indonesië niet op die manier mee te maken.
Maar ik denk ook dat ik het min of meer over de vorm had - tenminste, dat denk ik dan maar, omdat ik in geen geval Krav Maga 'tegenover Pencak Silat' wilde zetten, omdat dat dus gewoon niet kan. Ik reageerde dus zuiver op de uitspraak dat Krav Maga erg agressief overkwam.
Alleen zie ik dus geen verschil tussen jurus en inhoud. Je jurus is toch je inhoud? Je gevechtshandelingen? De basisprincipes waarop je beweegt en iemand wilt uitschakelen?

Ik ben dit verschijnsel wel vaker tegengekomen binnen de PS maar krijg dan toch altijd een beetje het gevoel van graag een rijbewijs willen halen zonder iets van de theorie te hoeven weten...

Hm... Mijn mening is eigenlijk als volgt - het werkt ook zonder ilmu, waarom zou je dat nog nodig hebben? Een heleboel dingen - zenuwknopen, 'interne' principes zoals meegaan met je tegenstander en zijn kracht tegen hem gebruiken - werken ook zonder dat besef... Misschien mis ik inderdaad wat, maar zoals je al zei wil ik me daar vanuit mijn christelijke perspectief liever niet mee bezighouden.
Overigens, dat is dus precies dezelfde benadering als die die mijn docent heeft... En tot nu toe werkt het prima, dus ja ;).
En als we de vergelijking van het rijbewijs halen nemen - dan ga ik liever op de fiets dan met de auto... :P
(volgens mij mogen we weer gaan splitsen.... :P)

sjors

Berichtdoor sjors » Di 24 Jun 2008 10:39

Wel even correct citeren he?

Over correct citeren gesproken... Dat sloeg dus duidelijk dat PS, volgens jou dan, niet gemaakt is om te overleven. Ik heb het, volgens mij, helemaal niet over Israel gehad!
Mijn mening is eigenlijk als volgt - het werkt ook zonder ilmu

Dat is dan jouw conclusie, ik weet er natuurlijk nog niet zoveel van want zo'n 35 jaar PS-ervaring is niet van erg doorslaggevende betekenis (...hoe lang hield jij je er toch ook alweer mee bezig?) Ik ben nog altijd bereid om iets van iemand te leren...
Overigens, dat is dus precies dezelfde benadering als die die mijn docent heeft... En tot nu toe werkt het prima, dus ja ;).

OK, dan weet in ieder geval jouw docent ook dat dit al tientallen jaren een heikel punt is binnen de PS :thup:

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Di 24 Jun 2008 11:46

Dat zeg ik dus - ik bedoelde helemaal niet dat Pencak niet gemaakt was om te overleven! Het zou een beetje dom zijn om te menen dat Pencak silat niet is bedoeld om te overleven - tenslotte zijn alle martial arts zo ontstaan, nietwaar? Er is alleen een duidelijk verschil in ontstaanssituatie - in Israël hadden ze bijv. al pistolen en ander dodelijk waar en dat verklaart - mijns inziens - het verschil in uitstraling en agressiviteit.

Dat is dan jouw conclusie, ik weet er natuurlijk nog niet zoveel van want zo'n 35 jaar PS-ervaring is niet van erg doorslaggevende betekenis (...hoe lang hield jij je er toch ook alweer mee bezig?) Ik ben nog altijd bereid om iets van iemand te leren...

Het probleem is dus alleen dat niemand er iets over wil vertellen - zelfs mijn eigen docent niet - omdat het materie is die niet lichtzinnig opgenomen moet worden. Laten we het zo zeggen - hetgene dát ik weet is dat ilmu inderdaad een kracht/methode is om meer kracht & snelheid te krijgen en dat je de mensen die het gebruiken vooral niet tegen wilt komen, laat staan er tegen te vechten. Verder weet ik dat het gebaseerd is op de indonesische volksgeloven etc. maar meer weet ik er ook niet vanaf.
Natuurlijk heb ik niet zoveel ervaring zoals jij hebt - maar de ervaring die ik heb, zegt dat het ook zonder ilmu werkt... Je zou kunnen zeggen dat ik er niet eens behoefte aan heb - ik stel me tevreden met wat ik leer en kan leren zonder ilmu. Misschien mis ik dan iets, misschien beoefen ik de kunst dan maar half, maar zolang ik er tevreden mee ben... Wat andere mensen denken/vinden/willen moeten ze zelf weten, me dunkt.

Maar goed, het lijkt me nu niet handig om in een heel welles-nietes spelletje te verzeilen zoals op al zoveel Pencak Silat fora gebeurt... Er zijn nu eenmaal ontzettend veel stijlen en benaderingen dat het onmogelijk is om een consensus te bereiken...

caba

Berichtdoor caba » Di 24 Jun 2008 12:48

ik wil gewoon even zeggen dat ik me wat verkeerd heb uitgedrukt :? . Ik wilde eigenlijk gewoon zeggen dat ik geschokt was door de agressie van Krav Maga :shock: . Sorry als ik mensen heirmee heb gekwetst :) ...

Caba

For The Passion, For The Glory, For The Memories, For The Money, Your A Soldier, For Your Country, What's The Difference, ALL THE SAME!!!

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Di 24 Jun 2008 13:35

Oh, mij kwets je er niet mee (en sjors geloof ik ook niet) - tussen ons ontstaat/ontstond, als ik het goed begrijp, een klein misverstand... Maar ja, dat heb je met fora denk ik ;).

Tenminste, ik reageerde op je opmerking door te zeggen dat die waarneming van jou helemaal niet zo gek is, gezien de ontstaansgeschiedenis van de kunst ;).

caba

Berichtdoor caba » Di 24 Jun 2008 16:38

aah, oké. Bij deze is het misverstand dus van de kaart :D ...

caba

For The Passion, For The Glory, For The Memories, For The Money, Your A Soldier, For Your Country, What's The Difference, ALL THE SAME!!!

sjors

Berichtdoor sjors » Di 24 Jun 2008 19:36

OK, probleem opgelost (voor zover er van een probleem gesproken kan worden) :wink:

Wat ik maar wilde aangeven dat er, en daar is PS echt niet de enige in, binnen "systemen" tegenwoordig nogal veel "moeilijks" weggelaten of vergeten wordt terwijl leerlingen (die uiteindelijk nog niets weten) wordt voorgespiegeld een volledig systeem onderwezen te krijgen.
Zolang er binnen bepaalde regels op een veilige mat iets uitgevochten gaat alles goed en heeft die leerling het gevoel dat ie iets beheerst maar in de grote, boze buitenwereld blijken een hele hoop aannames ineens niet meer te werken.
Daarbij weet ik uit eigen ervaring dat heel veel leerlingen toch op een bepaalde manier of moment met vreemde zaken geconfronteerd worden terwijl ze absoluut niet weten hoe ze daar mee om moeten gaan om dat een leraar het, vanuit zijn eigen filosofie, het niet nodig vond om leerlingen in te lichten... En daar heb IK het dan weer moeilijk mee!

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Do 26 Jun 2008 17:58

Er komt weer een geweldige film op tv,

the count of monte cristo

Aanstaande zaterdag om 20.00 uur op sbs 6
Echt een aanrader :D

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Do 26 Jun 2008 18:37

welke van de " tig " versies :?:

De laatste zijn leuk, de oudere ook nog wel, maar daar tussenin met bv. Richard Chaimberlain is bagger.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Do 26 Jun 2008 18:52

De nieuwste uit 2002

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Terug naar “Media”