littlesamurai schreef:
hoe gaat dat dan precies, zo'n iaido wedstrijd?
Twee iaidoka naast elkaar en wie de kata het beste doet is de winnaar. Dat is het.
http://www.youtube.com/watch?v=-BfCG7QD ... re=relatedmenatalmind schreef:
Naar mijn bescheiden mening is het beoordelen van wie de mooiste vorm doet compleet gelul.
Ja en nee. Er komt meer bij kijken dan een beetje vormpjes doen. Dan hadden we net net zo goed kunnen gaan dansen

Net als Jetfire (het was leuk om je weer eens te spreken) doe ik het om mezelf te testen onder stress. Ik weet heus wel dat een gevecht op leven en dood veel meer stress op levert, maar dit help mij met mijn iaido. Fouten worden vanwege de stress uitvergroot tijdens toernooien. Dan weet ik waar ik aan moet werken. Dat er prijzen zijn en dat je kan winnen is allemaal leuk en aardig, maar dat is niet het doel.
Katsumoto, doet niet mee, juist vanwege het wedstrijd element en het prestige gebeuren er omheen. Ik kan hem geen ongelijk geven. Want laat ik eerlijk zijn, als ik mee doe wil ik winnen ook (gebeurt niet, maar dat is een ander verhaal). Maar uit eindelijk is voor mij het idee dat ik wat geleerd heb, veel belangrijker.
Gevecht waarden vergelijken met kata wedstrijden is op z'n zachts gezegd vreemd, mee eens. Want iedereen die wel eens gevochten heeft (in of buiten de ring) weet dat kata heel wat anders is dan een gevecht. Maar iaido wedstrijden is dan ook een moderne uitvinding. Ik kan er mee leven: het is voor mij niets anders als een studie mogelijkheid.