Het grote Iaido topic.

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Shillers
Verbannen

Re: Het grote Iaido topic.

Berichtdoor Shillers » Wo 03 Jun 2009 9:42

ti-lite schreef:Het is een goed ding om het aangeleerde als een "gereedschap" te zein ipv een wetmatig iets.
Iedere situatie is anders en vraagt om een andere benadering.

Dat is er scherp opgemerkt! Daarom is het verheffen van kata tot een doel ook zo enorm slecht. Dat is immers ook de essentie van mijn kritiek op iaido en dergelijke systemen. Zonder tegenstander (ook met een fantasie tegenstander, dat kan en wil ik gewoon niet serieus nemen) is elke situatie hetzelfde en draait het alleen om de kata. Kata moet een middel zijn en geen doel. In de van koryu afgeleide systemen is samen met de "overlevering" de juiste attitude (tenminste volgens ryu begrippen) verloren gegaan.
Dat is prima als je sport doet en niet denkt dat het ook maar dicht in de buurt komt van datgene waaruit het ontstaan is. Helemaal fout zit je als je met deze foute interpretatie van zaken oude ryu gaat kopiëren.

Maar net als Sjors terecht zegt, het kan ook gewoon leuk zijn.

Heaven is under the sword.

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Wo 03 Jun 2009 10:06

hmm, iemand hier ook ervaring met Shinkendo? Ben benieuwd hoe dat er dan uit ziet, volgens mij is dat wel vrij sparren met de bokken, Ook Iai zit erbij geloof ik,
(niet de ZNKR en het iai wat je in iaido ziet)

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Wo 03 Jun 2009 10:41

littlesamurai schreef:hmm, iemand hier ook ervaring met Shinkendo? Ben benieuwd hoe dat er dan uit ziet, volgens mij is dat wel vrij sparren met de bokken, Ook Iai zit erbij geloof ik,
(niet de ZNKR en het iai wat je in iaido ziet)

Nee ook shinkendo (eigenlijk Nakamuraha) is een versie van Toyama ryu. Toshiro Obata heeft het gemaakt tot zijn eigen systeem. Wat bij Shinkendo voor velen op "vrij sparren met bokken" lijkt is in feite gewoon een kata. Hat iai van Shibkendo neig in mijn mening meer naar Batto. Overigens voor degenen die dat mochten willen weten is Toyama-ryu en dus ook Nakamuraha en dus ook Shinkendo Budo en ondanks de naam ryu geen ryu!

Wel leuk om te doen denk ik. Maar blijft duidelijk budo.

Linkhttp://www.youtube.com/watch?v=7y66OaPE ... playnext=1

Overigens zijn sommige moves in het shinkendo net zo bezopen als in kendo dus daar hoef je niet voor over te stappen.

En nog Toyama ryu
Linkhttp://www.youtube.com/watch?v=8sAyrQbuZjU

meneer T.

Re: vrijwel perfecte tameshigiri

Berichtdoor meneer T. » Wo 03 Jun 2009 10:58

DutchVince schreef:Ik heb karate en ju-jitsu gedaan... sinds kort een katana in huis... ik heb iets met "oud", maar ook met "praktisch". Ik heb voldoende kata's gelopen om te weten dat dat "mijn ding" niet is, anderen vinden het prachtig. Prima, ieder zijn voorkeur. Geef mij maar een echte en vooral onvoorspelbare tegenstander ...veel vrij mogen vechten... en erg genoten...

Sparren is in koryu vrij zeldzaam en als ze al sparren komen er wel heel veel kata bij kijken. Dus ik weet niet of het wel is wat je zoekt. Verder is het trainen met een zwaard nou niet echt practisch in de moderne wereld. Aan jou karate en jujutsu achtergrond heb je meer wanneer het op zelfverdediging aan komt. Met het beoefenen ontwikkel je wel andere dingen die van pas komen in de maatschappij, maar gevechtstechnisch is JSA nutteloos. Verder moet je er wel rekeining mee houden dat je pas na lange tijd je "echte zwaard"mag gebruiken, als ze het al toe staan. Maar succes met je zoektocht.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 03 Jun 2009 12:03

Shillers schreef:zwaardvechten... zwaardschermen. Een wereld van verschil.

Hahahaha ja dat is een goeie :D Kom op wat is het verschil?

Het verschil is net als bij westers schermen en zwaardvechten. Je gaat me toch niet beweren dat jij vind dat ze met die elektronische saté prikker aan het zwaardvechten zijn. (even voor de duidelijkheid, ik plaats westers schermen in dezelfde kategorie als kendo)

Shillers schreef:En nee die wereld verandert niet, jij denkt dat dat [flauw stuk tekst] zo is omdat de sensei die deze stijlen aan jullie onderwijzen geen onderdeel zijn van de honbu. Hoeveel van de mensen die in de NKR zo goed zijn in Shinkage hebben ooit daadwerkelijk één stap in de honbu in Osaka gezet? Niet een omdat [erg flauwe aanval op een groep die zich hier niet verdedigt]. In SMR en Hoki etc kan dat wel omdat deze scholen geen gesloten traditionele ryu meer zijn.

Dat jou ryu zichzelf nog op de oude manier handhaaft en dat nodig acht is bewonderenswaardig. Maar niet iedereen denkt daar zo over. Sommige zijn bereid (een deel van) hun kennis te delen met een grote groep anderen waardoor je een structuur ontwikkeld zoals binnen de ZNKR. Dat het niet jou ding is, so be it. Ik heb bijna geen idee wat er binnen de Shinkage ryu afspeelt, wat ik wel weet is dat er wel degelijk contact is met de honbu, hoever deze contacten gaan weet ik niet en het zijn ook mijn zaken niet. Dat je het blijkbaar raar vind dat het allemaal niet meer loopt zoals vroeger (en nog steeds bij jou) is jou probleem. Het is niet zo dat wij een beetje lopen te fantaseren dat we samurai zijn (al heb ik het gevoel dat jij wel denkt dat we dat doen). We zijn niet achterlijk en we zijn wel degelijk op de hoogte van de beperkingen die onze manier van trainen opleveren.

Shillers schreef:Omdat het te moeilijk of te veel moeite is voor jullie hebben jullie bedacht dat je ook koryu kunt doen zonder verplichtingen aan te gaan... MC-koryu, koryu voor iedereen.

Zelfs binnen "ons systeem" geeft het hoppen naar andere ryu een groot probleem en is vaak zelfs onmogelijk. Ik kan niet zomaar bij Shinkage ryu binnen wandelen en dat even gaan trainen en dan weer terug naar Muso Shinden ryu. Ik zal er dan gewoon uitgedonderd worden. Eenmaal een koryu gekozen binnen ZNKR, dan heb jij je er maar aan te houden (tenzij, door omstandigheden bij een andere wordt ondergebracht, maar dat schijnt een hoop gedonder te geven). We snacken dus niet even bij de één en morgen bij de ander.

Shillers schreef:Nee maar mijn leraar wel, de jouwe ook?

Geen idee, maar ik betwijfel het.

Shillers schreef:... Maar jullie pretenderen dingen te doen die jullie niet doen... Jullie doen iets (koryu) met het weglaten van essentiële elementen... Dat is geen andere interpretatie maar een denkfout om je eigen ego te strelen.

Ben ik niet mee eens, maar we komen er toch niet uit op deze manier.

Shillers schreef: [een hoop verschil in mening] Deze arogantie is werkelijk niet te evenaren...

Volgens mij verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet. Laten we het netjes houden.

Shillers schreef:De kata is geen doel, bij jullie wel, dat is een voertuig.

Bij seitei zijn de kata een doel , bij de (ik bedoel “onze”) koryu niet.

Shillers schreef:In heel iaido zit geen leerstelling

Deze leerstellingen zijn er wel, maar worden in de beginstadia niet of nauwelijks behandeld. De voorkeur wordt gegeven aan het aanleren van techniek. De rest komt later wel. Dat niet jou manier is weten we wel, maar zo werkt het nou eenmaal bij ons.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 03 Jun 2009 12:43

Zwaardschermen = vastgelegd welke bewegingen mogen dus volgens regels.
Zwaardvechten ( vooral free style ) = alles mag en kan om je tegenstander uit te schakelen.

Zit in mijn ogen een wereld van verschil in. Net zo als tussen bv. boksen en straatvechten.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Wo 03 Jun 2009 15:10

meneer T. schreef:Het verschil is net als bij westers schermen en zwaardvechten. Je gaat me toch niet beweren dat jij vind dat ze met die elektronische saté prikker aan het zwaardvechten zijn. (even voor de duidelijkheid, ik plaats westers schermen in dezelfde categorie als kendo)

Nou het zit in ieder geval dichter bij waar het vandaan komt dan kendo. Met de floret werd aanvankelijk alleen gestoken.

meneer T. schreef:Ik heb bijna geen idee wat er binnen de Shinkage ryu afspeelt, wat ik wel weet is dat er wel degelijk contact is met de honbu, hoever deze contacten gaan weet ik niet en het zijn ook mijn zaken niet.

Dat zegt al genoeg. Je hebt er geen idee van. Als je een lid was van de Shinkageryu heiho had je dat wel geweten.

meneer T. schreef:Dat je het blijkbaar raar vind dat het allemaal niet meer loopt zoals vroeger (en nog steeds bij jou) is jou probleem.

Het loopt nog steeds zoals vroeger alleen hebben jullie dat niet door. Als jij lid zou zijn van een ryu zou je dat ook zien. Probleem is dat je denkt dat je ryu doet net als dat jij denkt dat je wordt aangevallen. Op het moment dat jij in Osaka de eed zou tekenen zou je niemand buiten de ryu iets over jouw school mogen uitleggen. Denk je nu echt dat ze na hun shinbu voor generaties met bloed en gevaar voor eigen leven op straat gaan leggen voor een stel gasten die iaido doen. Kom op zo simpel kun je niet zijn.

meneer T. schreef:Het is niet zo dat wij een beetje lopen te fantaseren dat we samurai zijn (al heb ik het gevoel dat jij wel denkt dat we dat doen). We zijn niet achterlijk en we zijn wel degelijk op de hoogte van de beperkingen die onze manier van trainen opleveren. .

Dus eigenlijk zeg jij dat ik achterlijk ben? O dank je! Nou jullie dragen toch hakama? jullie zwaaien toch met een zwaard? Wat denken jullie dan dat jullie Gandalf zijn? Uitkijken aan WOW kun je aardig verslaafd raken!

meneer T. schreef:Geen idee, maar ik betwijfel het.

En daarom is het geen ryu.

meneer T. schreef:Ben ik niet mee eens, maar we komen er toch niet uit op deze manier.

Laat ik het je zien kom maar een keer langs.

meneer T. schreef:Volgens mij verwijt de pot de ketel dat hij zwart ziet. Laten we het netjes houden..

Hahaha ja daar kun je wel eens een punt hebben. Die opmerking is fair, maar om nu boos te worden omdat je "joh" tegen iemand zegt? Ik ben hier niet om rekening te houden met het complex van de Indische jongen. Sorry maar ik ken te veel Indonesiërs met sterke verhalen om dat zomaar aan te nemen.

meneer T. schreef:Bij seitei zijn de kata een doel , bij de (ik bedoel “onze”) koryu niet.

Probleem is dat je zo lang seitei hebt gedaan dat je niet meer in staat bent om dit los te laten. Bovendien kun je de ryu alleen "begrijpen" als je kennis hebt genomen van het gedachtegoed van een ryu. De wijze waarop jullie dan die katas nabootsen (met zijn alle op een rij) is ook contrair aan de ryu gedachte en laat zien dat jullie het als een budo benaderen en daarmee is het ook budo en een verkrachting van een element uit een ryu. Je kan niet alleen het iai nadoen! Je moet ook het ken, Yari, bo, yuwara etc trainen. Daar komt bij dat je het alleen kunt leren als je het traint met een hooggegradueerde persoon uit een ryu die weet waar in de vormen de essenties aanwezig zijn. Bij voorkeur een Menkyo Kaiden of nog beter de Sihan zelf!

meneer T. schreef:Deze leerstellingen zijn er wel, maar worden in de beginstadia niet of nauwelijks behandeld. De voorkeur wordt gegeven aan het aanleren van techniek. De rest komt later wel. Dat niet jou manier is weten we wel, maar zo werkt het nou eenmaal bij ons.

Dat kan niet! Je kunt niet eerst de techniek trainen en je daarna druk maken over de leerstellingen. Daardoor raken mensen op drift (net als de hele iaido wereld) en leren ze verkeerde technieken aan. Als je hiermee toegeeft dat jullie dat niet doen onderstreep je nogmaals dat jullie slechts de kata kopiëren en dus in essentie aan het ryu-MCen zijn. Je pakt een kata uit die school en een uit die school en nog een uit die. Nee ik snap niet dat als je zo goed snapt dat je alleen technieken traint je nog steeds kunt stellen dat je koryu traint!

Ok dan een compromis. Jullie doen katas uit koryu! Maar jullie doen geen koryu, jullie volgen immers niet de traditionele organisatievormen en doen alleen de technieken na! Dus jullie zijn budoka die koryukatas trainen (nadoen).

Ok als je het zo bekijkt. Blijft budo!

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Wo 03 Jun 2009 16:55

Ok dan een compromis. Jullie doen katas uit koryu! Maar jullie doen geen koryu, jullie volgen immers niet de traditionele organisatievormen en doen alleen de technieken na! Dus jullie zijn budoka die koryukatas trainen (nadoen).

Mooi compromis! :)
We doen koryu op het iaido vlak. Nogal wiedes dat we niet een 'complete' koryu doen als je alleen de iaido kant practiseerd. Maar dat is duidelijk. Ook moge duidelijk zijn dat Seitei geen koryu is. Als ik een comlete koryu zou willen beoefenen vertrek ik wel naar Japan voor 10 of meer jaar. Echter heb ik de bewuste keuze gemaakt iaido met alles wat daar bijkomt later, te bestuderen en beoefenen. Dat er voor sommige behoefte een koryu in zijn geheel te beoefenen, is prima. Immers een persoonlijke keuze. Neemt niet weg dat in iaido dan geen koryu oefeningen gedaan worden. Koryu technieken en kata zijn vrijer en met minder regels, en voor een groot gedeelte onderhevig aan eigen interpretatie of die van je sensei.
Zoals bij elke oefening geldt of het nou een budo betreft of niet, dat je begint bij een correcte techniek. Neem nou tennis, bij verschillende slagen (heé, ik ruik een overeenkomst!) zul je het handvat anders moeten vasthouden. een correcte slag, zal er dus voor zorgen dat de bal met het gewenste effect over het net gaat (idealiter). Of de bal in of uit is, is irrelevant in beginstadium. Oefening baart immers kunst!
Later, bij correcte beheersing van een techniek kan je variaties toepassen.

Shillers schreef:
Nee maar mijn leraar wel, de jouwe ook?

Ik neem aan dat meneer T. de twijfels heeft of de leraar van Shillers dit ook daadwerkelijk gedaan heeft. Maar daar zullen we nooit het fijne van weten, en is ook verder niet belangrijk voor de discussie over iaido en zoal meer.

Dus eigenlijk zeg jij dat ik achterlijk ben? O dank je! Nou jullie dragen toch hakama? jullie zwaaien toch met een zwaard? Wat denken jullie dan dat jullie Gandalf zijn? Uitkijken aan WOW kun je aardig verslaafd raken!

Denk wederom aan de Rei a.u.b.(geldend voor eenieder). Afhangend van hoe je de tekst wil interpreteren...
Ter verduidelijking worden er in veel budo en ryu met hakama en zwaard geoefend (Kuroda Tetsuzan maar als voorbeeld nemend). Overigens is 'zwaaien' relatief, en onderhevig aan het niveau van de beoefenaar ;)!

Zelfs binnen "ons systeem" geeft het hoppen naar andere ryu een groot probleem en is vaak zelfs onmogelijk. Ik kan niet zomaar bij Shinkage ryu binnen wandelen en dat even gaan trainen en dan weer terug naar Muso Shinden ryu. Ik zal er dan gewoon uitgedonderd worden. Eenmaal een koryu gekozen binnen ZNKR, dan heb jij je er maar aan te houden (tenzij, door omstandigheden bij een andere wordt ondergebracht, maar dat schijnt een hoop gedonder te geven). We snacken dus niet even bij de één en morgen bij de ander.

Inderdaad, dit is laatst verduidelijkt toen een vader en zoon hun lidmaadschap zogenaamd opzegde. De sensei waar ik les van krijg moest hier om lachen, in feite is lidmaatschap levenslang en zal na 'disbanding' van de school/dojo waar je oefent er voor zorgen dat je elders niet meer welkom bent. Grappig is wel dat de opzegger ook zelf nog lesgeeft in Judo en eigenlijk totaal de essentie van het bushido niet inziet op deze manier. Jammer! :stom:

meneer T. schreef:
Ik heb bijna geen idee wat er binnen de Shinkage ryu afspeelt, wat ik wel weet is dat er wel degelijk contact is met de honbu, hoever deze contacten gaan weet ik niet en het zijn ook mijn zaken niet.

Shillers schreef:
Dat zegt al genoeg. Je hebt er geen idee van. Als je een lid was van de Shinkageryu heiho had je dat wel geweten.

Wat zegt daarover genoeg? Het zegt helemaal niets. Zoals duidelijk is, hebben wij hier geen kennis van gezien het feit we geen compleet koryu systeem zoals Shinkage beoefenen. Hierover valt voor ons dus niets toe te rekenen of over te discussiëren. Net zoals het begrip Adat niets voor jou betekende, om maar een voorbeeld te noemen.

Lijkt me wat moeilijk, niet? gezien de koryu maar voor beperkt publiek toegankelijk dient te zijn.
Echter ben ik wel benieuwd naar enige informatie: bestaat er een website o.i.d. van jouw school?

....aan het ryu-MCen zijn. Je pakt een kata uit die school en een uit die school en nog een uit die. Nee ik snap niet dat als je zo goed snapt dat je alleen technieken traint je nog steeds kunt stellen dat je koryu traint!

Lijkt me een beetje de manier van werken van ene McCarthy sensei! Letterlijk en figuurlijk, om maar een voorbeeld te noemen van Westerlingen desperately trying to live out the Samurai dream. Lesgevend in grote getalen met veel seminars, publiciteit en bijeenkomsten, iets wat in traditionele koryu niet gedaan zou (moeten) worden. Had geloof ik iets te maken met koryu principes enzo. En ook juist niet omdat het zo moeilijk is er een te vinden die je accepteert als leerling, aldus heer Skoss. Nog niet te spreken over de hoge mate van geheime kennisoverdracht en eed die men aflegt bij toetreding van een dergelijke koryu.
Zolang we allemaal niet persoonlijk leskrijgen van een grootmeester zelf, zullen we altijd afhankelijk zijn van wat de grootmeester de meester heeft aangeleerd en hoe deze het vervolgens uitdragen. Hoe traditioneel je bij benadering ook probeert te zijn!
Enfin allemaal erg interessant om te bediscussiëren! Homo sapiens non urinat in ventum :)

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Wo 03 Jun 2009 17:37

Nee maar mijn leraar wel, de jouwe ook?

Ik neem aan dat meneer T. de twijfels heeft of de leraar van Shillers dit ook daadwerkelijk gedaan heeft. Maar daar zullen we nooit het fijne van weten, en is ook verder niet belangrijk voor de discussie over iaido en zoal meer.

Nou neem maar aan dat het zo is. Je moest zelfs tot 1980 nog een gevecht leveren om een graad te behalen.

Lijkt me wat moeilijk, niet? gezien de koryu maar voor beperkt publiek toegankelijk dient te zijn.
Echter ben ik wel benieuwd naar enige informatie: bestaat er een website o.i.d. van jouw school?

En waarom niet? Ik ga je heus geen geheimen verklappen of technieken leren.

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Wo 03 Jun 2009 18:04

Nou neem maar aan dat het zo is. Je moest zelfs tot 1980 nog een gevecht leveren om een graad te behalen.

Eerder leek het een beetje alsof aannemen dat iets zo is ingaat tegen je eigen principes.
Maar interessant om te weten, is dat in iaido constant een gevecht wordt gevoerd ook om een graad te halen. Het is immers een wedstrijd tegen jezelf, in de 'do' vorm :) Ik heb ook lang geleden mijn graadjes in ju-jutsu gehaald door gewoon te 'strijden'! Ik prijs dit soort graduerings-systemen ook ter harte.
Een realistische wedstrijd leveren gebeurt in Japan hedentendage naar ik meen alleen nog in het ken/iaijutsu. (Wederom Tetsuzan Kuroda als voorbeeld)

Wellicht kan ik en met mij nog wat andere wat meer licht in de duisternis krijgen. Wat inzicht in andermans bezigheden geeft reden tot begrip wederzijds. Ik ben benieuwd.

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

DutchVince

Berichtdoor DutchVince » Wo 03 Jun 2009 21:28

meneer T. schreef:Verder is het trainen met een zwaard nou niet echt practisch in de moderne wereld.

Met praktisch bedoel ik uiteraard: "praktisch in de tijd/context van de samurai".

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Do 04 Jun 2009 0:10

DutchVince schreef:
meneer T. schreef:Verder is het trainen met een zwaard nou niet echt practisch in de moderne wereld.

Met praktisch bedoel ik uiteraard: "praktisch in de tijd/context van de samurai".

Hier kan ik het dus niet geheel mee eens zijn.
Het vechten met een zwaard zal op straat in het dagelijkse leven niet voorkomen ( hoort ookk niet voor te komen.)

Zet ipv zwaard echter wandelstok of nodric walking stick en het is wel praktisch.
Alle technieken die ik heb geleerd met een zwaard kan ik met een van de bovenstaande ook toepassen om bv een overvaller of zo af te weren of uit te schakelen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Do 04 Jun 2009 17:41

Zet ipv zwaard echter wandelstok of nodric walking stick en het is wel praktisch.
Alle technieken die ik heb geleerd met een zwaard kan ik met een van de bovenstaande ook toepassen om bv een overvaller of zo af te weren of uit te schakelen.

Helemaal mee eens je kan ook met stokken of andere staven veel bewegingen van het zwaard na bootsen.

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Richard

Berichtdoor Richard » Vr 05 Jun 2009 9:03

Syco schreef:

Helemaal mee eens je kan ook met stokken of andere staven veel bewegingen van het zwaard na bootsen.

Mogelijk, maar voor niemand een reden om bijvoorbeeld iaido te doen, mag ik hopen. Om jezelf te leren verdedigen zijn er effectievere "sporten" bedacht. Ik denk dat de meesten die een zwaardkunst beoefenen dit puur uit liefhebberij/passie voor het zwaard of achterliggende cultuur doen en niet voor het geval dat ze worden aangevallen terwijl ze hun straatje aan het vegen zijn.

- AKA Dragon's Roar

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Vr 05 Jun 2009 11:31

Dragon's Roar schreef:Mogelijk, maar voor niemand een reden om bijvoorbeeld iaido te doen, mag ik hopen. Om jezelf te leren verdedigen zijn er effectievere "sporten" bedacht. Ik denk dat de meesten die een zwaardkunst beoefenen dit puur uit liefhebberij/passie voor het zwaard of achterliggende cultuur doen en niet voor het geval dat ze worden aangevallen terwijl ze hun straatje aan het vegen zijn.

Correct :) Niets meer en niets minder. Het begrijpen van deze achterliggende gedachte lijkt soms moeilijk te begrijpen. Echter zijn er met mij, nog minstens honderdduizenden of misschien wel miljoen die er in Japan en elders net zo over denken!
Dat een hobby een droom is die je daarmee kan verwezenlijken mag ook duidelijk zijn, voor mij althans wel.
Sterker nog, van je droom/hobby je leven maken is natuurlijk voor sommigen maar weggelegd. Maar natuurlijk wel erg bewonderenswaardig. Wie weet! :D

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”