Het grote Iaido topic.

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Katsumoto

Re: Het grote Iaido topic.

Berichtdoor Katsumoto » Zo 14 Jun 2009 20:47

Ik dacht hetzelfde, totdat we helaas moesten concluderen dat de discussie op persoonlijk niveau een wat vervelende sfeer begon te krijgen! Voel je vrij te reageren en verder te discussiëren overigens! :thup:

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

DutchVince

Berichtdoor DutchVince » Zo 14 Jun 2009 22:51

Katsumoto schreef:Ik dacht hetzelfde, totdat we helaas moesten concluderen dat de discussie op persoonlijk niveau een wat vervelende sfeer begon te krijgen! Voel je vrij te reageren en verder te discussiëren overigens! :thup:

Tjsa, Shillers (en zijn, naar ik vermoed, vorige klonen op dit forum) heeft een nogal "aparte" discussiestijl. Van iemand die zo vaak in Japan getraind heeft had ik wel wat meer geduld/omzichtigheid/Japanse etiquette verwacht. Los van zijn discussiestijl vind ik dat hij inhoudelijk zeer interessante zaken naar voren brengt, en meningen waar ik het gevoelsmatig wel mee eens kan zijn.

Helaas ben ik onvoldoende thuis in de materie om discussie te voeren en probeer vooral hier iets te leren.
Vooralsnog begint qua (ko)budo het verschil pre/post Meji-restoration (culminerend in WWII) me wel wat duidelijker te worden. Mijn voorkeur gaat duidelijk (zonder dat dat een waardeoordeel inhoudt) uit naar de koryu. Ik heb in NL een paar gevonden en vermoed dat Erik Louw mij kan bijbrengen wat ik wens. Jammer dat er geen Jigen Ryu is in NL want wat ik er van gezien heb ziet er nogal oorspronkelijk, ontdaan van franje en hard uit.

Savonarolla

Berichtdoor Savonarolla » Ma 15 Jun 2009 18:45

Hmmm een boeiende discussie die ik nu al een week volg. Het zal mij niet verbazen als die Shillers gast meer weet dan jullie ook maar kunnen vermoeden. Aan zijn commentaar te zien, en ook zijn kennisniveau, is het geen misse jongen.

Vraagje aan Katsumoto: "heeft je sensei het ura verhaal van Shillers kunnen uitleggen?"

Sorry ik ben normaal geen forum figuur maar dit intrigeert me toch wel....

Savonarolla

Berichtdoor Savonarolla » Di 16 Jun 2009 8:24

DutchVince schreef:
Katsumoto schreef:Ik dacht hetzelfde, totdat we helaas moesten concluderen dat de discussie op persoonlijk niveau een wat vervelende sfeer begon te krijgen! Voel je vrij te reageren en verder te discussiëren overigens! :thup:

Tjsa, Shillers (en zijn, naar ik vermoed, vorige klonen op dit forum) heeft een nogal "aparte" discussiestijl. Van iemand die zo vaak in Japan getraind heeft had ik wel wat meer geduld/omzichtigheid/Japanse etiquette verwacht. Los van zijn discussiestijl vind ik dat hij inhoudelijk zeer interessante zaken naar voren brengt, en meningen waar ik het gevoelsmatig wel mee eens kan zijn.

Helaas ben ik onvoldoende thuis in de materie om discussie te voeren en probeer vooral hier iets te leren.
Vooralsnog begint qua (ko)budo het verschil pre/post Meji-restoration (culminerend in WWII) me wel wat duidelijker te worden. Mijn voorkeur gaat duidelijk (zonder dat dat een waardeoordeel inhoudt) uit naar de koryu. Ik heb in NL een paar gevonden en vermoed dat Erik Louw mij kan bijbrengen wat ik wens. Jammer dat er geen Jigen Ryu is in NL want wat ik er van gezien heb ziet er nogal oorspronkelijk, ontdaan van franje en hard uit.

Katsumoto

Berichtdoor Katsumoto » Di 16 Jun 2009 17:34

Is bij het plaatsen van het bericht hierboven, iets mis gegaan? Er is namelijk alleen een volledige quote, verder geen reactie...

"The sword is the self, cutting through matter and time and penetrating to true insight."

Savonarolla

Berichtdoor Savonarolla » Wo 17 Jun 2009 9:57

Ja snap ik ook niet wilde alleen zeggen dat als je denkt dat..

In Japan trainen geen garantie is voor hofelijk gedrag. Ik genoeg budoka die zelfs jaren in Japan hebben gewoond en enorm arrogante figuren zijn. Ik denk dat dat van alle culturen is.

Ik hoop het voor je want ik vindt KSR een soort rituele dode oefening die niet te vergelijken is met het filmpje dat gepost is door mijnheer Shillers. Ik heb een aantal keren een demo van de twee vertegenwoordigers van KSR in Nederland gezien en was niet onder de indruk.

Maar succes met je keuze!

Bericht door mij ( ti-lite ) aangepast ivm taalgebruik

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Wo 17 Jun 2009 13:44

Savonarolla,

Hmmm een boeiende discussie die ik nu al een week volg.

Boeiend ook dat er bijna een week zit tussen je post en de datum waarop Shillers geband is.

Vriendelijke vriend niet om het èèn of ander maar ben jij misschien "familie" van "de heer" Shillers. (zoon van misschien :roll: )
Ik krijg zo'n ineens zo'n deja-vu gevoel, alsof ik je al eerder op het forum heb gehoord.

Ik vind het op z'n zachtst gezegd "zeer onbeschoft" dat je als "nieuweling" gelijk maar forumleden begint uit te maken voor arrogant.

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

s'toraiki san

Berichtdoor s'toraiki san » Wo 17 Jun 2009 14:27

Kubikiri Asa schreef:Ik krijg zo'n ineens zo'n deja-vu gevoel, alsof ik je al eerder op het forum heb gehoord.

Al die trollen klinken hetzelfde.

Ries

katana

Berichtdoor katana » Wo 17 Jun 2009 16:58

ik wil aan Caesar geven wat aan Caesar toebehoort, en Dhr. Shillers leek inderdaad over een goede kennis te beschikken wat betreft klassieke zwaardvechtstijlen, maar boet bij mij in aan krediet door zijn omgangsstijl. Een zekere mate van nederigheid is, denk ik, overal wel geplaatst, of het nu op een forum, op de tatami of in het dagelijks leven is.
(want een gordel, techniek, diploma, certificaat of watdanook maakt een zwaard niet bot en maakt een stoot niet minder hard...)

En da's net wat ik zo fantastisch vind aan dit forum, hier zitten véél verschillende achtergronden samen, die gezellig meningen uitwisselen rond zwaarden en alles dat erbij komt kijken, zonder daarom per sé gelijk te willen halen (ik hou van jullie! :wink: )

maar terug on topic: jammer dat zo'n boeiende discussie door zo'n dingen zo'n zure bijsmaak krijgt

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 10 Jul 2009 7:52

@alle betrokkenen:
Laten we het verleden van deze discussie even proberen overboord te gooien met zijn allen, en hier weer een constructieve discussie van maken?

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 10 Jul 2009 8:47

Even wat weggeknipt. Ik herhaal: kappen met die onzin en normaal discussieren.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

sjors

Berichtdoor sjors » Vr 10 Jul 2009 17:47

kappen met die onzin en normaal discussiëren

... en hier sta ik voor 100% achter, Ger :thup:

Homo sapiens non urinat in ventum...

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Vr 10 Jul 2009 20:18

volgens mij is in het grove moderator geweld een (on topic, niet onconstructieve) post van mij verdwenen?

=Death is the road to awe=

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Vr 10 Jul 2009 22:27

Kusanagi no ken schreef:volgens mij is in het grove moderator geweld een (on topic, niet onconstructieve) post van mij verdwenen?

Ik heb gekeken bij de verwijderde posts ( we hebben ze verplaatst ) maar ik kan er geen van jou ontdekken die verwijderd is.
Met het verplaatsen zijn alleen de laatste 3 a 4 posts gemoeid. De rest is er nog gewoon.

Er is wel een post van jou van vandaag, deze staat in dit topic. Bedoelde je die soms?

Het moderaten doen we niet met grof geweld, maar bedachtzaam en met overleg. :wink:

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Zo 12 Jul 2009 20:41

Dan was ik gewoon abuis.... Schillers refereerde aan een post van mij in dit topic die ik niet terugvond. Vandaar :thup:

=Death is the road to awe=

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”