Actie-reactie en het blokken van een zwaard.

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
meneer T.

Re: Actie-reactie en het blokken van een zwaard.

Berichtdoor meneer T. » Vr 10 Jul 2009 20:22

Shillers schreef:Het probleem is dat Ukenagashi niet werkt. Vloeiend of niet-vloeiend blokken blijft blokken en is altijd te laat.

Blokken op sommige momenten is gewoon onvermijdelijk. Soms ben je gewoon te laat met reageren, zo is het nou een maal. Het is dan blokken/afweren of dood gaan. Ik weet het dan wel. Dan maar blokken/afweren op hoop van zegen (letterlijk). Leren blokken/afweren is noodzakelijk in elke gevechtsdiscipline. Liever ben je sneller/beter/etc. dan de ander, maar helaas gaat dat niet altijd op. Dan moet je soms dingen doen die je zwaard beschadigen en een beweging maken die en risicovol is. Ukenagashi is zo'n nood oplossing (tenzij de ballen hebt en een aanval uitlokt, deze met ukenagashi afweert en het zwaard in nek van de ander weet te leggen voor hij jou pakt, mij niet gezien, maar dat 's wat anders).

Ik heb Ukenagashi nooit uitgeprobeerd in een echt zwaard duel, dus ik kan niet zeggen beweren dat het de ultieme oplossing is. Tenzij jij het wel geprobeerd hebt in het echt, kan je niet het tegendeel bewijzen. We moeten maar geloven wat de leraar zegt.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Za 11 Jul 2009 8:00

Kusanagi no ken schreef:
Shillers schreef:Sowieso ben ik benieuwd naar het interview dat je aanhaalt. Niet omdat ik je niet geloof, maar omdat er buiten de BBC docu en zijn boek ik niet zoveel heb gezien. Heb je een link o.i.d?

Hoi Lars,

Ik had vroeger. ongeveer een jaar of zeven geleden een kope van dit intervieuw. Jammer genoeg heb ik alle oude zaken die te maken hadden met Katorishintoryu jaren geleden al eens bij de vuilnis gezet. Ik weet echter wel dat het een intervieuw was dat in het blad Furyu stond. Het is een blad dat van de bekende Wayne Muramoto is. Ik denk dat als je het hem vraagt je het artikel nog wel kunt krijgen.

Welke stijl van het shintoryu doe jij, Sugino of Otake?
Laatst gewijzigd door Shillers op Za 11 Jul 2009 8:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Heaven is under the sword.

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Za 11 Jul 2009 8:06

meneer T. schreef:Ik heb Ukenagashi nooit uitgeprobeerd in een echt zwaard duel, dus ik kan niet zeggen beweren dat het de ultieme oplossing is. Tenzij jij het wel geprobeerd hebt in het echt, kan je niet het tegendeel bewijzen. We moeten maar geloven wat de leraar zegt.

Maar je traint de techniek wel? Het is toch op zijn minst vreemd te noemen dat, als we het er over eens zijn dat blokken een noodoplossing is, in de Shinkage ryu Ukenagashi een van de hogere basisprincipes is? Overigens is Shinkage ryu een school die buiten deze kata geen enkele blok kent. En toch wordt er een blok getraind in Ukenagshi? Zou het niet zo kunnen zijn dat de iaidoka er naast zitten als ze met het verhaal aankomen dat je een zwaard blokt. Misschien is er iets mis met de transmissie en interpretatie van de techniek?

Ik vraag me nog steeds af of men in iaidoland de Ura interpretatie van de tecniek kent. Ik heb hierop van de verschillende iaidoka op dit forum nooit een post gezien.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Za 11 Jul 2009 11:39

Shillers schreef:Maar je traint de techniek wel? Het is toch op zijn minst vreemd te noemen dat, als we het er over eens zijn dat blokken een noodoplossing is, in de Shinkage ryu Ukenagashi een van de hogere basisprincipes is? Overigens is Shinkage ryu een school die buiten deze kata geen enkele blok kent. En toch wordt er een blok getraind in Ukenagshi?

Wat is er met jou en Shinkage ryu? Ik train helemaal geen Shinkage ryu. Nooit gedaan en ook geen interesse. Ik volg Muso Shinden ryu. Ukenagashi is een vloeiende blok, waarbij het zwaard van de tegenstander van het jouwe afglijd (en jij daarna toe slaat). Hier zijn nogal wat variaties op. Echt statisch blokken doe je nooit. Je moet altijd blijven bewegen.

Shillers schreef:Ik vraag me nog steeds af of men in iaidoland de Ura interpretatie van de tecniek kent. Ik heb hierop van de verschillende iaidoka op dit forum nooit een post gezien.

Misschien heeft dat te maken met het feit dat je loopt te zeuren, misschien omdat je hier met en paar beginners te maken hebt en dus niet alle antwoorden hebben, misschien wel omdat we je niet begrijpen of misschien wel een combinatie van alle factoren bij elkaar.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Za 11 Jul 2009 14:03

meneer T. schreef:Wat is er met jou en Shinkage ryu? Ik train helemaal geen Shinkage ryu. Nooit gedaan en ook geen interesse. Ik volg Muso Shinden ryu. Ukenagashi is een vloeiende blok, waarbij het zwaard van de tegenstander van het jouwe afglijd (en jij daarna toe slaat). Hier zijn nogal wat variaties op. Echt statisch blokken doe je nooit. Je moet altijd blijven bewegen..

Uuuh ik heb niks met Shinkage ryu. Iaidoka wel, die beweren het te doen. En als jij seiteikata doet doe jij het op zijn minst na. De Ukenagashi vorm komt uit deze school.

meneer T. schreef:Misschien heeft dat te maken met het feit dat je loopt te zeuren, misschien omdat je hier met en paar beginners te maken hebt en dus niet alle antwoorden hebben, misschien wel omdat we je niet begrijpen of misschien wel een combinatie van alle factoren bij elkaar.

Ik loop niet te zeuren (zit op het moment)maar jij raakt geïrriteerd. En als je het aan je sensei zou vragen zou je het toch moeten begrijpen? Zou er een kleine kans zijn dat je sensei het ook niet weet? Dat was het punt van de kritiek: herhalen en trainen van vormen zonder weet te hebben vaan haar achtergrond.

Overigens is het niet mijn bedoeling je te irriteren. Jammer dat je het zo aantrekt. En ook jammer dat we na een maand verbanning van een goede discussie over stijlen en technieken vervallen zijn tot het niveau van moddergooien en reacties vol onbegrip. Overigens heb ik het nog eens nagezocht op internet maar dit is overigens het enige forum waar ja vanaf gegooid kunt worden voor wat je in een pb-post.
-Opm. Ger: Nee hoor, verre van het enige forum.-

Jammer dat mensen op dit forum een persoonlijke hetze zijn begonnen tegen mijn persoon. Ik was van mening dat we toch echt een discussie op niveau voerden totdat sommige mensen met allerlei off-topic opmerkingen aan kwamen zetten. Het daarna posten van een pb in het openbaar is stemmingmakerij en een poging iemand zwart te maken. Maar het zal er uiteindelijk wel op neerkomen dat de aanstichter hiervan lekker off-topic blijft posten en degene die het slachtoffer van deze haat campagne eruit gegooid wordt. Op deze wijze kan je het niveau van discussie lekker blijven traineren
:clap:

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Za 11 Jul 2009 15:56

Shillers schreef:[

Ik heb eerst 1,5 jr Sugino gedaan, maar ben overgestapt op Otake. In eerste instantie puur omdat ik meer wilde trainen en dat bij mijn eerste dojo niet kon.

Nu ben ik wel blij dat te hebben gedaan. Bij Otake heb ik toch duidelijk meer het idee bezig te zijn met zwaardvechten ipv een beetje kata's te lopen.

=Death is the road to awe=

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Za 11 Jul 2009 18:44

Overigens is het niet mijn bedoeling je te irriteren. Jammer dat je het zo aantrekt. En ook jammer dat we na een maand verbanning van een goede discussie over stijlen en technieken vervallen zijn tot het niveau van moddergooien en reacties vol onbegrip. Overigens heb ik het nog eens nagezocht op internet maar dit is overigens het enige forum waar ja vanaf gegooid kunt worden voor wat je in een pb-post.

Jammer dat mensen op dit forum een persoonlijke hetze zijn begonnen tegen mijn persoon. Ik was van mening dat we toch echt een discussie op niveau voerden totdat sommige mensen met allerlei off-topic opmerkingen aan kwamen zetten. Het daarna posten van een pb in het openbaar is stemmingmakerij en een poging iemand zwart te maken. Maar het zal er uiteindelijk wel op neerkomen dat de aanstichter hiervan lekker off-topic blijft posten en degene die het slachtoffer van deze haat campagne eruit gegooid wordt. Op deze wijze kan je het niveau van discussie lekker blijven traineren
:clap:

Nou nou Shillers,

Ik heb de discussie enigzins gevolgd en vond dat jou manier van reageren nogal eens heftig en soms zelfs aggresief overkwam.

Misschien zal je het niet zo bedoelt hebben maar dit is een vrij relaxet en onschuldig forum met niet al te veel leden.

En in mijn optiek week jou reageren behoorlijk af van de normale gang van zaken hier.
Maar ja wie ben ik? :?:

Je kennis en inbreng wordt gewaardeert as long as it's in a friendly matter.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Za 11 Jul 2009 23:25

Uuuh ik heb niks met Shinkage ryu. Iaidoka wel, die beweren het te doen. En als jij seiteikata doet doe jij het op zijn minst na. De Ukenagashi vorm komt uit deze school.

Correctie, Ukenagaeshi komt niet uit de Shinkage Ryu maar uit de Omori ryu/Muso Jikiden Eishin Ryu. Voor zover ik weet is geen enkele seitei kata afgeleid van Shinkage Ryu.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Zo 12 Jul 2009 9:42

quote="Jetfire"]

Correctie, Ukenagaeshi komt niet uit de Shinkage Ryu maar uit de Omori ryu/Muso Jikiden Eishin Ryu. Voor zover ik weet is geen enkele seitei kata afgeleid van Shinkage Ryu.[/quote]

Gedeeltelijk waar. De zittende vorm van Ukenagashi zoals iaidoka die trainen in seiteikata (in een beweging die voort komt uit een batto-situatie) komt in Shinkage niet voor. De staande vorm (lopende) komt echter wel voor in het kenjutsu. Het is een vorm die echter door veel scholen gekopieerd is. Ukenagashi was een van de meest befaamde technieken van de Shinkage en veel scholen namen de techniek op in hun programma om een tegen techniek te kunnen ontwikkelen. Veel scholen kenden echter slechts de uiterlijke interpretatie en als de innerlijke al wisten dan is die kennis in de loop der tijden meestal verloren gegaan.

Goed voorbeeld van het verloren gaan van de innerlijke intenties van technieken zijn de katorishintoryu en de Maniwa-nenryu. Van de laatste school is bekend dat ze eind jaren 60 toen de vorige grootmeester stierf bij scholen met voor deze school ontwikkelde tegen technieken te raden moesten gaan wat hun techniek nu eigenlijk inhield.

Ik wil hier niemand beledigen maar Omoriryu is voor mij budo en Muso shin/Jikiden begeeft zich ook op het hellende vlak (is natuurlijk slechte een mening). Maar je weet het nooit misschien dat een van de heren (jij weet er veel van zo te horen) licht in deze discussie te brengen.

Overigens was de originele discussie niet van welke school de techniek afkomstig is. Waarschijnlijk zijn er nog wel oudere scholen te vinden die een vorm van Ukenagashi trainen voor de Shibkage. Er zijn meerdere scholen met een dergelijke techniek zoals ik al zei. Dat heb ik tevens aangetoond met het Youtube fragment van Jigen ryu

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Zo 12 Jul 2009 10:17

Kusanagi no ken schreef:
Shillers schreef:[

Ik heb eerst 1,5 jr Sugino gedaan, maar ben overgestapt op Otake. In eerste instantie puur omdat ik meer wilde trainen enA dat bij mijn eerste dojo niet kon.

Nu ben ik wel blij dat te hebben gedaan. Bij Otake heb ik toch duidelijk meer het idee bezig te zijn met zwaardvechten ipv een beetje kata's te lopen.

Ik neem aan dat je dan een leerling van Erik Louw of Mr. Saleem bent.

Ik bestrijd het idee dat Otake niet katagericht bezig zou zijn. Ik zie daarin geen verschil tussen beide stijlen. In de jaren 80 en 90 was er nogal wat discussie in Nederland over welke van de twee sensei de “beste” of meest “originele” stijl van Katori zou beoefenen.

De toenmalige goeroes (Louw en Bekink) van het KSR hielden alle informatie betreffende de Otake-lijn angstvallig verborgen en deden deze school bij hun leerlingen zelfs af als irrelevant. Het probleem was dat ze heel goed wisten dat Otake de sihan was en hij eigenlijk de rechten op KSR bezat. Sugino was in feite een illegale sensei.

De heren hadden geen toegang tot de Otake-dojo dus hielden de “waarheid” (klinkt denk ik iets te zwaar) angstvallig verborgen. Toen er in Narita een periode van nieuwe openheid ontstond lieten de heren hun oude leraren Sugino (zijn zoon de oude man stierf ergens in 98) en Hatakeyama voor wat ze waren en sloten zich via de Amerikaanse vertegenwoordigers van de school gauw aan bij de Honbu.

Toch blijft de vraag naar wie er nu het dichts bij de oorsprong zat interessant. De informatie die ik nu geef is buiten Japan bijna niet bekend dus ik zal wel weer heftig tegengesproken worden.

KRS bestond rond 1880 eigenlijk niet meer. De toemalige grootmeester, de leraar van (Kinjiro)de leraar van Otake (Yasusada) kende eigenlijk alleen het Omote no tachi. Katori was verworden tot wat veel scholen in kenjutsu tegenwoordig zijn. Een versplintering van verschillende disciplines die aanvankelijk behoorden tot een stijl (dit is ook het geval met veel oude jujutsu scholen die vaak wel 15 grootmeesters kennen en elke grootmeester beheerst een onderdeel van die school) was wat er nog over was van de school. Yasusada verzamelde al deze verschillende zaken bijeen en blies de KSR nieuw leven in (sommige zaken zoals het Yuwara zijn verloren gegaan, al zag ik laatst een video waarop Otake zich deze technieken plots weer herinnerde). Yasusada was de leraar van zowel Sugino (al was dat indirect) als Otake. Otake revitaliseerde de school later nog eens een keer wat het enorme verschil met de toenmalige Sugino stijl opleverde.

In mijn ogen zijn claims over originaliteit van bieden zijden dus niet de moeite waard om te overdenken. Wie er beter is met de kata is voor mij persoonlijk ook geen issue. Ik meen me te herinneren dat in de jaren 90 ik als jonge gast deze school zag als het meest ultieme op vechtsport gebied. Ik heb mijn laatste cent gespendeerd aan een drie maanden lang verblijf bij Sugino (de oude) in de dojo. Ook reisde ik naar Spanje voor het allereerste stage met Otake sensei in Madrid in 91. Ik mag dus wel zeggen dat ik het allemaal gezien heb, alle facetten van KSR.

Maar als je je dan toch bezig wil houden met wie het meest origineel is is de vraag wat is origineel? Het KSR van voor Yasusada’s reconstructie of die van Otake?

Ik zou dan denken die van Yasusada. Ik heb vroeger in mijn onwetendheid altijd aangenomen dat Otake hier het dichtst bij zat tot ik enkele jaren terug op internet een filmpje vond uit de jaren 30 waarop Yasusada’s KSR werd getoond. Na het bekijken vaan deze film moet je wel concluderen dat wat de heren doen erg op het KSR van de oude Sugino sensei lijkt.

Linkhttp://www.youtube.com/watch?v=IXHRGtB7 ... 3&index=63

Kusanagi no ken

Berichtdoor Kusanagi no ken » Zo 12 Jul 2009 11:07

Haha, we gaan wel vreselijk off topic hier, maar het is wel heel interessant wat je te melden hebt.

Ik train zowel bij Erik als bij de leerlingen van wijlen Willem Bekink.

De legitimiteitsdiscussie is iets waarbij ik alleen kan afgaan op wat mensen er over zeggen en waarbij altijd vraagtekens gezet kunnen worden bij het waarheidsgehalte (lijkt mij goed daar een gezonde hoeveelheid scepsis in te bewaren).

Wat ik er zelf in ervaar, is dat ik bij Otake veel meer kime voel dan toen ik Sugino stijl trainde. Dat bedoel ik dus met het verschil tussen kata lopen en echt zwaardvechten. Zelfs in de kata's is die intentie bij Otake meer aanwezig, maar dit kan ook puur toe te wijzen zijn aan de stijl van lesgeven natuurlijk.

=Death is the road to awe=

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Zo 12 Jul 2009 14:33

Kusanagi no ken schreef:Haha, we gaan wel vreselijk off topic hier, maar het is wel heel interessant wat je te melden hebt.

De legitimiteitsdiscussie is iets waarbij ik alleen kan afgaan op wat mensen er over zeggen en waarbij altijd vraagtekens gezet kunnen worden bij het waarheidsgehalte (lijkt mij goed daar een gezonde hoeveelheid scepsis in te bewaren).

Wat ik er zelf in ervaar, is dat ik bij Otake veel meer kime voel dan toen ik Sugino stijl trainde. Dat bedoel ik dus met het verschil tussen kata lopen en echt zwaardvechten. Zelfs in de kata's is die intentie bij Otake meer aanwezig, maar dit kan ook puur toe te wijzen zijn aan de stijl van lesgeven natuurlijk.

De dojo van Willem Bekink? Hij is toch vorig jaar overleden? Wie geeft daar nu les? Remco Kant?

Over Willem Bekink zou ik hier wel enige bladzijden kunnen vullen, laten we dat echter niet doen.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Zo 12 Jul 2009 15:06

Gedeeltelijk waar. De zittende vorm van Ukenagashi zoals iaidoka die trainen in seiteikata (in een beweging die voort komt uit een batto-situatie) komt in Shinkage niet voor. De staande vorm (lopende) komt echter wel voor in het kenjutsu. Het is een vorm die echter door veel scholen gekopieerd is. Ukenagashi was een van de meest befaamde technieken van de Shinkage en veel scholen namen de techniek op in hun programma om een tegen techniek te kunnen ontwikkelen. Veel scholen kenden echter slechts de uiterlijke interpretatie en als de innerlijke al wisten dan is die kennis in de loop der tijden meestal verloren gegaan.

Dus als ik het goed begrijp hebben verschillende scholen de kenjutsu ukenagaeshi overgenomen van Shinkage Ryu en daar een zittende iai ukenagaeshi van gemaakt. In hoeverre kun je dan nog zeggen dat ukenagaeshi een Shinkage Ryu kata is?

Ik wil hier niemand beledigen maar Omoriryu is voor mij budo en Muso shin/Jikiden begeeft zich ook op het hellende vlak (is natuurlijk slechte een mening). Maar je weet het nooit misschien dat een van de heren (jij weet er veel van zo te horen) licht in deze discussie te brengen.

Omori Ryu bestaat als zelfstandige school allang niet meer en is nu onderdeel van Muso Shinden Ryu en Muso Jikiden Eishin Ryu.

De discussie of die twee scholen koryu of gendai budo zijn is voor mij een beetje een dooddoener. Er staat nergens in steen geschreven wat nou een koryu is of aan welke eisen een school moet voldoen om zich een koryu school te noemen. Koryu is voor mij een handig woord om aan te geven dat we met een zwaard school uit de klassieke traditie te maken hebben.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Shillers
Verbannen

Berichtdoor Shillers » Zo 12 Jul 2009 15:08

Kusanagi no ken schreef:Haha, we gaan wel vreselijk off topic hier, maar het is wel heel interessant wat je te melden hebt.

De legitimiteitsdiscussie is eigenlijk niet aan de orde natuurlijk. Otake Risuke is de Sihan dus hij is de leider van KSR. Einde verhaal (Sugino had immers zelfs geen Menkyo kaiden Certificaat) .

In mijn bescheiden meing is het een "leeg" systeem. Hoeveel kuji-kiri je er ook op los laat. Ik vind het knap van je dat je kime kan ontdekken in deze kata's.

Het viel me laatst overigens op dat Otake sensei de laatste tijd veel op Youtube schittert. Er wordt veel gefilmd in Narita tegenwoordig. Wat me ook opviel is dat er eigenlijk niets verandert is, nog steeds is de enige uitleg die eruit komt een basale uitleg over waar je in de Omote-no-tachi moet slaan. Dat is al minstens 30 jaar zo.

Ik ben van mening dat de status die deze school geniet zwaar overschat is. Als Don Dreager niet toevallig via zijn sensei bij deze school was uitgekomen was het altijd een obscure plattelandsstijl gebleven. Want dat is in essentie wat het is. In KSR is geen "hoger plan" aanwezig buiten de Gokui-no-tachi. Vormen van ici no tachi zijn volledig afwezig en de school komt niet vreder dan het herhalen van kamae en katavormen. Het feit dat de school Nationale Culturele schat is zegt ook weinig, ik ken in Tokyo-Ueno een Yakitoi-chef van 71 die hetzelfde certificaat heeft (is geen geintje).

Er zijn scholen die veel waardevoller zijn dan KSR, om te trainen en iets te leren dan. Maar daar binnen geraken is een heel ander verhaal dan bij KSR. Vergeef me de uitdrukking maar KSR is inmiddels wel het Mc Donalds van Koryu geworden. Als je de films op youtube bekijkt zie je duidelijk dat de honbu overspoelt wordt door gaijin. Kwade tongen beweren zelf (mensen in de ryu zelf) dat er tegenwoordig graden gekocht kunnen worden (dat kon bij Sugino overigens wel: met mijn eigen ogen gezien).

Dat KSR zo’n stevige voet aan de grond heeft in Nederland is te danken aan het pioniers werk van Bekink en Louw. Zij waren het die jarenlang de katas nadeden van video en deze zelf uitgevonden katori lieten bijschaven in de kawasaki-dojo. Vooral Bekink was een befaamd video-sensei, een self-made-man zullen we het maar noemen hahahahaha.

Anyway, veel succes met je KSR.

littlesamurai

Berichtdoor littlesamurai » Zo 12 Jul 2009 15:50

Bekink heeft trouwens ook een boek geschreven: Erfenis van de goden.
Iemand die wel al eens gelezen?

Maar even voor de duidelijkheid,
Zon bloed-eed betekent toch eigenlijk dat je akkoord gaat dat je de technieken van de krijgskunst nooit zult prijsgeven?
Waarom staan er dan zoveel filmpjes van bijvoorbeeld TSKSR op youtube?

Gr :D

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”