Nice to meet you.

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
AtlanticDrive

Nice to meet you.

Berichtdoor AtlanticDrive » Ma 20 Dec 2010 4:51

Beste andere mensen op dit forum. Ik heb niet precies kunnen ontdekken waar de speciale sectie staat om je voor te stellen. Ik kan ook niet ontdekken of er echt andere beoefenaars zijn van martiale kunsten op dit forum of waar ze trainen of wat hun achtergrond is.

Maar omdat ik serieus andere budoka's wil ontmoeten om vragen, informatie en ervaringen uit te wisselen zal ik mij hierbij voorstellen.

Ik beoefen iaido ruim 3 jaar bij Buken Nederland. Ook heb ik een paar jaar (vele jaren terug) wing chun kung fu en pentjak silat (tjimande) beoefend.

Ik heb tijdens het lezen van enkele topics in Martial arts en zwaardgebruik enkele interessante meningen en vraagstellingen gezien die ik ook op andere forums tegenkwam.

Ik ben vormgever en ben net een paar maanden terug uit Parijs waar ik een paar lessen heb gevolgd bij een school waar in de school van Muso Shinden Ryu les werd gegeven. Een erg leerzame ervaring, mocht er interesse voor zijn, ik deel graag mijn verslag hierover.

Voor de rest kom ik altijd wel leuke of interessante clipjes of artikelen tegen op internet over iaido of aanverwante zaken wat me leuk lijkt om te delen met anderen op dit forum.

Met vriendelijke groet,

jeroen

Afbeelding
mijn iaido foto's
mijn iaido filmpjes

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

Ger
Oprichter

Re: Nice to meet you.

Berichtdoor Ger » Ma 20 Dec 2010 9:58

AtlanticDrive schreef:Beste andere mensen op dit forum. Ik heb niet precies kunnen ontdekken waar de speciale sectie staat om je voor te stellen. Ik kan ook niet ontdekken of er echt andere beoefenaars zijn van martiale kunsten op dit forum of waar ze trainen of wat hun achtergrond is.

Maar omdat ik serieus andere budoka's wil ontmoeten om vragen, informatie en ervaringen uit te wisselen zal ik mij hierbij voorstellen.
In SFB Café mag bijna alles, en het café is bij uitstek een plaats om nieuwe mensen te ontmoeten. ;)

Maar welkom! :D Er zijn hier vele mensen die MA beoefenen hoor. Allerlei verschillende vlakken, maar genoeg keuze zogezegd. En ook iaido. Ikzelf heb ook (redelijk kort) iaido gedaan, totdat ik moest accepteren dat een oude blessure me parten bleef spelen.
AtlanticDrive schreef:Ik ben vormgever en ben net een paar maanden terug uit Parijs waar ik een paar lessen heb gevolgd bij een school waar in de school van Muso Shinden Ryu les werd gegeven. Een erg leerzame ervaring, mocht er interesse voor zijn, ik deel graag mijn verslag hierover.
Altijd interessant!
AtlanticDrive schreef:Voor de rest kom ik altijd wel leuke of interessante clipjes of artikelen tegen op internet over iaido of aanverwante zaken wat me leuk lijkt om te delen met anderen op dit forum.
En dat ook natuurlijk. Post ze vooral waar je ze handig vind passen!

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Ma 20 Dec 2010 15:54

Beste Ger, bedankt voor je reactie :)

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Ma 20 Dec 2010 16:41

Beste Ger ik weet niet wat voor blessure je had maar voor mij gelukkig zitten we alleen even in seiza als de les begint en ter afsluiting. Tijdens mijn korte kennismaking met seitei kata bij Muso Shinden Ryu had ikzelf erg veel last van het oefenen vanuit seiza in combinatie met teveel traplopen.

Hierbij nog mijn verslag voor wie het interessant vind.

Beoefen je nu iets anders?

Groetjes jeroen

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 21 Dec 2010 13:52

AtlanticDrive schreef:Beste Ger ik weet niet wat voor blessure je had
Lang verhaal, maar het zat met name in de kniebanden waar ik een aantal jaar daarvoor ook al langdurig problemen mee had. Op een gegeven moment was het zo dat ik in de auto op de terugweg nog maar nauwelijks de koppeling ingedrukt kreeg. Met de tanden op elkaar ging het wel, maar da's verre van gezond natuurlijk.

Op dit moment beoefen ik niet zoveel, op een incidentele backyard cut na. Het afgelopen jaar is daar ook weinig van gekomen ivm een verhuizing en bijbehorend kluswerk, maar als het weer beter wordt ga ik dat wel weer doen. Blijft leuk. :nin:

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 21 Dec 2010 14:14

Hoi Jeroen,

Kan je iets vertellen over Buken zelf, daar is dit deel van het forum perfect voor.
Het enige wat ik er van weet is dat het een moderne karate/iaido combi waarbij ook een sparringsvorm voor iai wordt gebruikt.

Zou je ons kunnen vertellen waar het vandaan komt, wie zijn de oprichters (welke ryuha beoefen(d)e zij), wat jullie allemaal doen, wat buken eigenlijk is, etc.

Voor mij en de meesten van ons is het nieuw.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Di 21 Dec 2010 18:26

Beste meneer T,

Graag wil ik er iets over vertellen. Ik hoop dat je een goede indruk krijgt als je naar onze website gaat, maar ik zal proberen om in mijn eigen woorden aan te vullen hoe ik persoonlijk Buken ervaar.

Buken is een zeer jonge kleine organisatie en is opgericht door Shimizu Shoshihan in Japan. Buken is ontstaan uit een onderzoeksgroep binnen Genwakai Ryu (opgericht door Shukumine Seiken, supervisor: Nangou Tsugumasa Shihan) waarbinnen men dus ook o.a. een iai curriculum heeft voor gevorderden (nihon den tamiya ha iaidou nangou jigenryu). Maar Buken is dus sinds 5 jaar een zelfstandige organisatie enkel te vinden in Japan en Nederland zonder banden met Genwakai.

Mijn leraren hebben beiden dus een Genwakai achtergrond (beiden hebben getrained onder Kobayashi Shihan een directe leerling van Nangou Tsugumasa Shihan.

Het klopt inderdaad dat we karate en iaido beoefenen, maar het staat vrij aan de leerlingen om zich te bekwamen in een van de twee. Hoewel er ook leerlingen zijn die per lesblok meedraaien met karate of vica versa met iaido.

Hoewel ogenschijnlijk karate en iaido ver uitelkaar liggen maken we gebruik van lichaamsdynamiek van vooral de grote spieren die bij beide disciplines nagenoeg hetzelfde is binnen Buken.

Net zoals bij Tomaya Ryu of het Shinkendo wat Tomaya Ryu ook in zijn curriculum heeft beoefenen wij onze technieken staand en niet vanuit seiza.

Bovenstaande twee alinea's gaan enkel over 2 stijlkenmerken zoals je het zou kunnen noemen maar nog veel belangrijker is dat je binnen Buken de mogelijkheid krijgt om jezelf te ontwikkelen middels eigen onderzoek in o.a. budo filosofie en geschiedenis maar ook in moderne filosofie en wetenschappen mbt lichaam & geest. Niet passief zoals de meester het doorgeeft van zo is het en zo moet je het uitvoeren, maar actief door zelf opzoek te gaan naar wat voor jou belangrijk is in budo/techniek.

Door actief met de stof bezig te zijn tijdens en buiten de les om heeft het mij in ieder geval persoonlijk veel goeds gebracht. :)

Concreet gezien komt het erop neer dat je kennis deelt, papers schrijft, elkaar na kumitachi wijst op elkaars zwakke en sterke punten etc. Er is dus een open benadering, een academische die mij persoonlijk heel erg aanspreekt aangezien ik een creatieveling ben. :) Wat je aan informatie en kennis deelt, maakt je niet alleen als groep sterker maar het versnelt ook je eigen process tot inzichten.

Tot zover een korte toelichting, ik moet nu heeel snel naar een afspraak. Tot horens :)

Welke zwaardkunst beoefen jij eigenlijk? In Hilversum?

Groetjes jeroen

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 21 Dec 2010 22:06

Graag wil ik er iets over vertellen. Ik hoop dat je een goede indruk krijgt als je naar onze website gaat, maar ik zal proberen om in mijn eigen woorden aan te vullen hoe ik persoonlijk Buken ervaar.

Jullie website zegt nogal weinig over de achtergrond van jullie budo, en als budoka vind ik dat nou belangrijk. Als beoefenaar van budo vind ik het belangrijk dat je weet waar jou krijgskunsten vandaan komen (wie is de leraar van jou leraar en wat was is ryu en wie was zijn leraar dan weer en wat was zijn stijl, etc. tot aan het begin).

Buken is een zeer jonge kleine organisatie en is opgericht door Shimizu Shoshihan in Japan. Buken is ontstaan uit een onderzoeksgroep binnen Genwakai Ryu (opgericht door Shukumine Seiken, supervisor: Nangou Tsugumasa Shihan) waarbinnen men dus ook o.a. een iai curriculum heeft voor gevorderden (nihon den tamiya ha iaidou nangou jigenryu). Maar Buken is dus sinds 5 jaar een zelfstandige organisatie enkel te vinden in Japan en Nederland zonder banden met Genwakai.

Mijn leraren hebben beiden dus een Genwakai achtergrond (beiden hebben getrained onder Kobayashi Shihan een directe leerling van Nangou Tsugumasa Shihan.

En dat weet je dus. Ben ik erg blij om. Dus jullie komen van de Jigen ryu.
En ik vind dat soort dingen dus interessant. Beetje mijn research ding. Zo kan ik weer wat leren van jullie, hoop ik. Ik vind het ook leuk dat er budo zijn met een ander perspectief op budo. Jullie gebruik van het zwaard is anders als bij ons.

Net zoals bij Tomaya Ryu of het Shinkendo wat Tomaya Ryu ook in zijn curriculum heeft beoefenen wij onze technieken staand en niet vanuit seiza.

Seiza went, geloof me. :D

Welke zwaardkunst beoefen jij eigenlijk? In Hilversum?

Ik doe iaido, kendo en jodo binnen de NKR. Maar niet in Hilversum.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Wo 22 Dec 2010 2:56

Beste meneer T,

Ik was trouwens laatst in Amsterdam bij een Katori Shinto Ryu school wezen kijken en een leerling gaf me deze link: http://www.koryu.nl/ Ken je de site? Misschien iets voor jou als het om je research gaat. Het boek van Serge Mol wat op de site staat "Classical Swordsmanship of Japan. A Comprehensive Guide to Kenjutsu and Iaijutsu" heb ik al en er staan o.a. hele mooie schematische vertakkingen in van de verschillende koryu. Ik kwam er namen tegen van stijlen waar ik echt nog nooit had van gehoord. :), zo en zo een zeer interessant boek. Ik ben in ieder geval nog geen ander boek tegengekomen wat o.a. zoveel verschillende traditionele scholen van de verschillende periodes waarin zij zijn onstaan bespreekt.

Ik doe iaido, kendo en jodo binnen de NKR. Maar niet in Hilversum.

Leuk dat je zoveel traint in verschillende disciplines. Vooral dat je kendo en iaido tezamen traint vind ik een interessant gegeven. Welke elementen uit de twee disciplines zijn uitwisselbaar aangezien een iaito of shinken heel anders aanvoelt als een shinai?

Ik vroeg me af of kendoka's bij kendo bewust (strategisch) een kamae aannemen of vaker intuitief van kamae wisselen indien de situatie dit vereist. Ik zie meestal namelijk beide kendoka's meestal in de chudan no kamae staan. Maar nauwelijks in andere kamae. Wat zijn jou ervaringen hiermee?

Welke iaido stijl beoefen je eigenlijk? Of misschien beoefen je meerdere?

Groetjes jeroen

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Wo 22 Dec 2010 3:30

Zelf vond ik onlangs dit artikel over kamae in kendo, vond het mooi beschreven http://www.kihon.com/articles/kamae_by_ ... worth.html

en deze:

http://oroshi.wordpress.com/2010/01/17/gogyo-no-kamae/

* Hassō is strong against gedan
* Jōdan is strong against wakigamae
* Gedan is strong against chūdan
* Wakigamae is strong against hassō
* Chūdan is strong against jōdan

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 22 Dec 2010 22:15

Ik was trouwens laatst in Amsterdam bij een Katori Shinto Ryu school wezen kijken en een leerling gaf me deze link: http://www.koryu.nl/ Ken je de site?

Ik ken de site en de man achter de site. Oude bekende van me.

Leuk dat je zoveel traint in verschillende disciplines. Vooral dat je kendo en iaido tezamen traint vind ik een interessant gegeven. Welke elementen uit de twee disciplines zijn uitwisselbaar aangezien een iaito of shinken heel anders aanvoelt als een shinai?

Iaido is iaido en kendo is kendo. Natuurlijk is een shinai anders dan een zwaard. Je kan nou eenmaal dingen met een shinai die je nooit met een shinken kan doen. Met kendo heb je een echte tegenstander en heb je de kans om te sparren, je leer echt openingen zoeken, reflexen en conditie op bouwen. Dit kan je terug brengen in je iaido, waar je geen echte tegenstander hebt. Met iaido werk je met een echt zwaard en leer je wat de mogelijkheden zijn. Ik pik kendo kata toch sneller op door iai. Ook is een goede men (ippon) van kendo een mooie snede bij iaido en goed snijden leer je echt bij iai.

Ik vroeg me af of kendoka's bij kendo bewust (strategisch) een kamae aannemen of vaker intuitief van kamae wisselen indien de situatie dit vereist. Ik zie meestal namelijk beide kendoka's meestal in de chudan no kamae staan. Maar nauwelijks in andere kamae. Wat zijn jou ervaringen hiermee?

Chudan no kamae is de basis van alle kendo kamae. Het houd je verdediging dicht en je kan relatief goed aanvallen vanuit deze kamae. Jodan is een veel meer aanvallende kamae en je bereik is groter, maar je bent daardoor ook kwetsbaarder want je verdediging is vrij open. Je moet dus echt weten wat je doet, wil je jodan kunnen vechten. Andere kamae worden wel gebruikt, maar zelden. Bogu zit in de weg of de shinai gewoon te snel om van daaruit te vechten, etc.

Welke iaido stijl beoefen je eigenlijk? Of misschien beoefen je meerdere?

ZNKR iai en Muso Shinden Ryu. 1 iai ryu is al lastig zat, meerdere is niet te doen en ook no done binnen de ZNKR

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 23 Dec 2010 20:43

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. :) We hebben ook een soort van 'wedstrijd' vorm genaamd kumitachi. Maar wij trainen met softzwaard en enkel men. Maar velen van ons hebben toch wel enige armbescherming omdat het best hard kan aankomen zo'n klap of een botsen van lichamen.

We proberen, zover dat mogelijk is een zwaardslag technisch goed uit te voeren zonder dat het tik tikkertje wordt. Maar het probleem is natuurlijk dat een softzwaard idd niet te vergelijken is met een bokken, iaito of shinken waarmee we dus ook geen vrije kumitachi doen. Anders zouden er geen leden overblijven lol. :)

Aangezien we het vanuit een iaido perspectief beoefenen blijft uke (verdediger) wel bewegen vanuit een iai kamae, zwaard dus niet getrokken. Tori (aanvaller) daarentegen neemt chudan no kamae aan en probeert uke voluit te raken met een zuivere snijtechniek of steek wanneer er een suki (opening)is.

In het begin bewoog ik altijd rond vanuit chudan no kamae. Maar laatste tijd expirimenteer ik ook met andere kamae als ik de rol van tori heb. Maar je hebt gelijk, jodan no kamae luisterd heel nauw. Zelfde als met gedan no kamae vind ik. Visueel is het toch anders inderdaad als de maai tussen beiden niet bepaald wordt door chudan no kamae. More scary soms :)

groetjes jeroen

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Zo 26 Dec 2010 1:10

goed snijden leer je echt bij iai.

Beste meneer T, ik neem aan dat jullie ook wel eens tamesghiri oefeningen doen? Of is dat iets wat niet beoefend wordt binnen MSR in Nederland ? Toen ik in Parijs was bij een MSR school bleek dat dat niet het geval was.

groetjes jeroen

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Ma 27 Dec 2010 14:05

Aangezien we het vanuit een iaido perspectief beoefenen blijft uke (verdediger) wel bewegen vanuit een iai kamae, zwaard dus niet getrokken. Tori (aanvaller) daarentegen neemt chudan no kamae aan en probeert uke voluit te raken met een zuivere snijtechniek of steek wanneer er een suki (opening)is.
Iaido is niet altijd vanuit de rol van verdediger. Het creeren van een opening is de rol van agressor soms ook weggelegd voor de uke/shidachi. Je bent natuurlijk altijd welkom om aan te vallen terwijl ik in chuden no kamae sta :lol:

In het begin bewoog ik altijd rond vanuit chudan no kamae.

Ik nog steeds en zal dat waarschijnlijk mijn hele kendo carrière blijven doen.

Beste meneer T, ik neem aan dat jullie ook wel eens tameshigiri oefeningen doen? Of is dat iets wat niet beoefend wordt binnen MSR in Nederland ? Toen ik in Parijs was bij een MSR school bleek dat dat niet het geval was.

Eigenlijk niet. Het is geen onderdeel van het ons MSR curriculum. Dat betekend niet dat het nooit gedaan wordt, dat hangt volledig af van de dojo. Bij ons staat het in ieder geval niet op het programma.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Di 28 Dec 2010 20:09

Hallo mijn naam is Sjaak Hubersma. Ik ben 3e dan Shotokan Karate en heb Kendo en Iaido gedaan tot tweede dan.

Een vriend van me is erg actief in het zwaardvechten en ik moest aan hem denken toen ik de discussie las over kamae. Hij zegt dat er in zijn school (kashima shin ryu) geen kamae zijn. Ik heb hem nooit bezig gezien omdat ik geen interesse meer heb in zwaardvechten.

Zou het concept aannemelijk zijn volgens jullie?

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”