Nice to meet you.

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
meneer T.

Re: Nice to meet you.

Berichtdoor meneer T. » Di 28 Dec 2010 22:44

Kashima Shinto Ryu heeft kamae, net als elke andere krijgskunst. Klein voorbeeldje:
http://www.youtube.com/watch?v=gFjbxa6YsUc

1:43 Wakigamae
1:45-1:49 Chūdan-no-kamae
2:25 Gedan no kamae
etc.

Er wordt constant een kamae aangenomen om van daaruit aan te vallen. Ze doen niet anders.
Maar ik ga niet het hele filmpje ontleden.
Het komt er op neer dat je vriend niet helemaal door heeft wat er gebeurd, of zijn definitie van kamae is anders dan 't mijne.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 29 Dec 2010 7:29

Hallo,

Ik zei Kashima Shin Ryu, niet Kashima Shinto ryu.

Ik weet er niet het fijne van, maar ik wil het wel eens navragen. overigens lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat hij niet weet waar hij mee bezig is omdat hij een hoge graad en lesbevoegdheid in deze school heeft.

Voor mij is het concept ook vreemd omdat we in Shotokan veel uit kamae werken.

Ik kom er op terug en vraag het straks even aan hem.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Wo 29 Dec 2010 8:54

Beste Sjaak Hubersma,

interessante vraagstelling heb je. maar om te beginnen, ik weet helemaal niks van shotokan karate enkel dan dat de roots ervan in Okinawa liggen. hebben jullie nog technieken die refereren naar technieken tegen een aanvaller met bevoorbeeld een zwaard ? hetzij met de lege hand of met een sai bevoorbeeld?

Wat jou vriend over kamae zegt mbt tot Kashima Shin Ryu is inderdaad interessant. Als ik een stukje lees uit Legacies of the sword: the Kashima-Shinryū and samurai martial culture (auteur: Karl F. Friday en Fumitake Seki) dan hebben ze het over (eventjes een uitreksel gemaakt om te verduidelijken maar je kunt de hele page lezen in google books):

-------------
"KSR kamae are conceived of as transitory positions that exist only in the fleeting moments between successive techniques - stillness within motion."

"Spirals are the most natural form of movement" "In all KSR techniques, therefore, the adept's hands or weapon move in spirals, even when their positions at the decisive points of the technique form a triangle or square."

"By manipulating their weapons in spirals, KSR experts can strike in one seamless movement from the initial kamae to the target, without loss of energy or momentum. This, they say, enables them to change techniques at will, to flow smoothly from one movement to another, and to check attacks that do not conform to this principle at their outset.

"The fighting movements and techniques to which beginners and experts alike apply power and speed intuitively divide into offensive and defensive actions. But KSR doctrine insists that such a distinction is both unnatural and dangerous, and calls for all tactics to conform to the principle of Offense and Defense as One."
----------

hieronder nog 2 links met een demonstratie van Kashima Shin Ryu (niet te verwarren met Kashima Shinto Ryu).

http://www.youtube.com/watch?v=gFjbxa6YsUc

http://www.youtube.com/watch?v=nID-qU5y ... re=related

Zou het concept aannemelijk zijn volgens jullie?

Volgens mij is het concept zeer aannemelijk. Het is dus niet zo dat er geen kamae binnen KSR zijn. (ik zie er 6 afgebeeld in het boekje). Maar de filosofie draait om mugamae (lege houding), aanval en verdediging zijn 1.

Eventjes daargelaten waar het binnen KSR nog meer om draait filosofisch gezien, en hoe hun technieken er uit zien ik denk dat elke zwaardschool traditioneel of niet met deze dingen bezig is of is geweest. Zoals sommige scholen het hebben over kamae (houdingen) die sterk of zwak ten opzichte van elkaar zijn of de dynamiek die onstaat tussen het wisselen en wat het beoogt offensief of defensief, dit als geheel te zien zoals binnen Kashima Shin Ryu is iets waar ik op mijn manier natuurlijk ook naar streef. En ergens denk ik ook wel als je Shotokan Karate beoefend en niets meer hebt met zwaardvechten. :)

Groetjes jeroen

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 29 Dec 2010 11:08

Ik zei Kashima Shin Ryu, niet Kashima Shinto ryu.

Mij excuses, ik was moe toen ik dit stukje schreef (en mijn leesvaardigheid is ook niet geweldig).

Ik weet er niet het fijne van, maar ik wil het wel eens navragen. overigens lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat hij niet weet waar hij mee bezig is omdat hij een hoge graad en lesbevoegdheid in deze school heeft.

Dan is zijn definitie van kamae anders dan het mijne. Kamae is niet alleen een houdig aannemen en stil staan. Je kan ook bewegen 'door' kamae heen. Maar je hebt altijd een start en een eind punt ('start' en 'eind' kamae).
Beetje waardeloos uitgelegd, maar de quotes die Jeroen net heeft neer gezet geven beter aan wat ik bedoel. Vooral de eerste.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 29 Dec 2010 11:50

Hallo heren,

Bedankt voor de feedback erg interessant moet ik zeggen.

Het boek van Dr. Friday heb ik uiteraard gelezen. Ook al doe ik niets meer met het zwaard, het blijft altijd boeien.

Ik Shotokan is er weinig terug te vinden van zwaardwerk of verdediging tegen wapens. Na mijn ervaringen met het zwaardvechten kan ik ook het kobudo gedeelte van Shotokan niet echt serieus meer nemen. Ik vind de wijze waarop men binnen Shotokan wapens hanteert veel te beperkt en statisch. Het staat te erg in contrast met het “vrije werk” binnen het karate. Ik kan overigens ook weinig met katavormen.

Vanochtend even navraag gedaan bij mijn vriend over msn. Volgens hem zijn er inderdaad geen kamae in zijn school. Ook gaf hij aan dat er in meerdere scholen met vrije kamae gewerkt wordt. De scholen die wij kennen zijn echter ernstig kamae gericht en hebben zelfs kamae-kata.
De kamae in zijn school moeten gezien worden als transittionaire fasen in een beweging, niet als uitgangspostities. Hij gaf ook aan dat "buitenstaanders" dit vaak als kamae interpreteren omdat ze projecteren vanuit hun eigen "mind-frame" (zijn duidelijk niet mijn woorden). Ook gaf hij aan dat deze interpretatiefout goed te zien is in de diverse Aikidoscholen die proberen deze stijl vanuit Aikido perspectief te interpreteren (hij gebruikte een ander woord). Dan wordt het een dode opeenvolging van losse standen en bewegingen.

Interessante materie moet ik zeggen. Ga ook eens kijken wat ik hier donderdag mee kan op de training :lol:

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 29 Dec 2010 13:00

Vanochtend even navraag gedaan bij mijn vriend over msn. Volgens hem zijn er inderdaad geen kamae in zijn school.
De kamae in zijn school moeten gezien worden als transittionaire fasen in een beweging, niet als uitgangspostities. Hij gaf ook aan dat "buitenstaanders" dit vaak als kamae interpreteren omdat ze projecteren vanuit hun eigen "mind-frame" (zijn duidelijk niet mijn woorden).

Dus heeft KSR wel kamae, alleen geen statische.
Ik meer het idee dat in zijn "mind-frame" wij niet kunnen zien waar de KSR kamae starten en ophouden. Transittionaire fasen (in een beweging) is ook een kamae. Van de een standpunt (in beweging) kunnen overgaan in een aanval.
Ik denk dat jou vriend eerder een slecht beeld heeft van wat wij doen.

Ook gaf hij aan dat deze interpretatiefout goed te zien is in de diverse Aikidoscholen die proberen deze stijl vanuit Aikido perspectief te interpreteren (hij gebruikte een ander woord). Dan wordt het een dode opeenvolging van losse standen en bewegingen.
Bemoei ik me niet mee. Wel is het zo dat aiki-ken (koryu doen ze niet) eigenlijk bedoeld is als leermiddel voor het tai jutsu gedeelte. Er zijn er altijd een aantal die denken dat ze zwaardvechten, helaas heb je dat soort volk nou eenmaal. Kan de rest ook niets aan doen.

Er zijn volgens mij geen aikido-ka op dit forum aanwezig om dit standpunt te ontkrachten of te bevestigen. Ik weet dat je vriend verwijst naar Tissier sensei, ik weet niet genoeg van de man om hem te verdedigen of te bevestigen wat je vriend geschreven heeft. Maar Tissier staat wel vaker ter discussie. Ik ga niet verder op in.

Ik weet niet waarom, maar ik heb een vermoeden dat ik weet waar deze discussie heen gaat.
Maar dat houd ik nog even voor me.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 29 Dec 2010 18:46

Hallo,

Helaas ben ik niet deskundig genoeg om dit verder toe te lichten. Je uitleg klinkt heel aannemelijk.

Het schiet natuurlijk niet op om dingen "van horen zeggen" op een forum te plaatsen. Ik probeerde slechts duidelijk te maken dat er ook andere visies zijn op de discussie en nogmaals, ik ben geen deskundige.

Groeten van Sjaak

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 30 Dec 2010 0:04

Het boek van Dr. Friday heb ik uiteraard gelezen

Beste Sjaak ik vind de schematische tekeningen met uitleg in dat boek en de filosofie van Kashima Shin Ryu echt interessant. In mijn achterhoofd hebbende je vraag aan anderen op dit forum over of deze filosofie en de daaruitvoortvloeiende technieken aannemelijk is. Ik kan alleen maar spreken vanuit mezelf en op het punt van mijn ontwikkeling waar ik nu sta, net zoals jij. Aangezien je het gelezen hebt maakt je dat inderdaad niet meteen een deskundige maar ik kan me wel voorstellen dat je er zelf een beeld bij hebt. Wat intrigeerde jou aan de doctrine van die school dat verdediging en aanval 1 geheel vormen? Iets wat misschien met andere woorden en net even andere accenten inderdaad ook aanwezig is evengoed in andere scholen zoals je zelf al aangeeft. Ik bedoel als ik naar kendo kijk of naar de twee clipjes over Kashima Shin Ryu is de uitvoering ogenschijnlijk anders (ik weet de context is verschillend kendo als sport en die twee clipjes waren een demonstratie van KSR principes) maar zoals meneer T terecht opmerkte er zijn ook grote overeenkomsten. Uiteindelijk vind er bij beiden (wat logisch is in een tweegevecht) een uitwisseling plaats. Deze uitwisseling kan bestaan uit een enkele slagen, meerdere of geen.

Dat er geen kamae in KSR zijn zoals je vriend zegt, ik denk beter kun je zeggen er is een lege kamae in KSR (mukamae), deze wordt gedetailleerd beschreven hoe deze er fysiek uitziet. Sterker nog ik herken hem want ik gebruik hem soms ook met succes. Belangrijker is het natuurlijk de gedachte die hier achter zit. Heeft Miyamoto Musashi niet geschreven in zijn befaamde boek van vijf ringen over De Houding - Geen Houding ! :)

Helaas ben ik niet deskundig genoeg om dit verder toe te lichten.

Wie zijn dat wel tegenwoordig op een forum lol ? Deskundig word je niet zomaar maar in je ontwikkeling op het pad van budo of bugei of whatever je insteek is om iets van martiale kunsten te volgen, is het vooral belangrijk om je eigen standpunten (ook al zijn deze natuurlijkerwijs onderhevig aan nieuwe persoonlijke inzichten) naar voren te brengen om zoals ik zelf hoop weer meer kennis op te doen en logischerwijs niet van mensen die het dan met mij eens zouden moeten zijn. :) In dit geval jij brengt een heel interessante stelling naar voren en ik ben er zeker door geinspireerd zonder te verzanden in een wie of wat of welk principe van welke school, of welke kijk op de zaak beter is.

Het schiet natuurlijk niet op om dingen "van horen zeggen" op een forum te plaatsen. Ik probeerde slechts duidelijk te maken dat er ook andere visies zijn op de discussie en nogmaals, ik ben geen deskundige.

Tot nu toe zie ik niet een andere visie, enkel dat de nadruk van het gebruik van kamae anders zou zijn bij Kashima Shin Ryu, maar om daar wat over te zeggen is het belangrijk om de principes hierachter helder te krijgen. En ik moet je zeggen, het is pittige kost dat boek. Als je het gelezen hebt zoals je zegt, en het begrepen hebt dan zullen er vast meer punten zijn vanuit Kashima Shin Ryu die interessant zijn om te bespreken.

Groetjes jeroen

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Do 30 Dec 2010 8:30

Als je het gelezen hebt zoals je zegt, en het begrepen hebt dan zullen er vast meer punten zijn vanuit Kashima Shin Ryu die interessant zijn om te bespreken.

Ik denk dat je een onderdeel van die school moet zijn om het boek volledig te begrijpen. Ik doe geen pogingen om dingen uit boeken toe te passen in mijn karate.

Blijft uiteraard interessant allemaal... Misschien toch maar eens vragen of ik mee mag trainen haha :lol:

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Ma 17 Jan 2011 3:44

Ik denk dat je een onderdeel van die school moet zijn om het boek volledig te begrijpen.

Beste Sjaak, naar aanleiding van je initiele vraag op dit forum heb ik mezelf geoorloofd om het boek Legacies of the Sword te bestellen via internet (laatste tweedehands exemplaar bij deze webwinkel, van jou soms? :) Zeer interessant om te lezen. Overigens zijn op http://www.koryu.com/library/library.html ook interessante artikelen te vinden van de auteur Karl F. Friday.

Ik doe geen pogingen om dingen uit boeken toe te passen in mijn karate.

Interessant. Je schreef dat je Shotokan beoefend en de stichter van deze stijl Funakoshi heeft in zijn leven meerdere boeken geschreven naar wat ik er van heb kunnen vinden.

"Funakoshi published several books on karate including his autobiography, Karate-Do: My Way of Life. His legacy, however, rests in a document containing his philosophies of karate training now referred to as the niju kun, or "twenty principles". These rules are the premise of training for all Shotokan practitioners and are published in a work titled The Twenty Guiding Principles of Karate.[6] Within this book, Funakoshi lays out 20 rules by which students of karate are urged to abide in an effort to "become better human beings"[3] Funakoshi's Karate-Do Kyohan "The Master Text" remains his most detailed publication, containing sections on history, basics and kata and kumite. The famous Shotokan Tiger by Hoan[7] adorns the hardback cover."

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Gichin_Funakoshi

Ik neem aan dat je wel boeken over karate leest? En vooral dan van de stichter van de stijl die jezelf beoefend? Lijkt me geen overbodige luxe. :) Vooral het volgende trok mijn aandacht:

"...and created the niju kun to assist his karateka in their training.

"Gichin Funakoshi laid out the Twenty Precepts of Karate (or Niju kun) which form the foundations of the art, before some of his students established the JKA. Within these twenty principles, based heavily on Bushido and Zen, lies the philosophy of Shotokan."

Ik beoefen dan wel geen Shotokan maar ik denk dat voor veel budo beoefenaars Budo, Bushido en Zen wel onderwerpen zijn waar een natuurlijke interesse voor bestaat toch? Er staat ook bevoorbeeld:

"It was Funakoshi's belief that through karate practice and observation of these 20 principles, the karateka would improve their person"

Als ik zo vrij mag zijn om een vorige post van je te quoteren:

Ik Shotokan is er weinig terug te vinden van zwaardwerk of verdediging tegen wapens. Na mijn ervaringen met het zwaardvechten kan ik ook het kobudo gedeelte van Shotokan niet echt serieus meer nemen. Ik vind de wijze waarop men binnen Shotokan wapens hanteert veel te beperkt en statisch. Het staat te erg in contrast met het “vrije werk” binnen het karate. Ik kan overigens ook weinig met katavormen.

Misschien dat Funakoshi hierop zou antwoorden met punt 10 van zijn Niju Kun:
"Apply the way of karate to all things. Therein lies its beauty."
凡ゆるものを空手化せよ其処に妙味あり Ara yuru mono o karateka seyo; sokoni myomi ari

of deze dan (punt 15) :) :

"Think of hands and feet as swords."
人の手足を剣と思へ Hi to no te-ashi wa ken to omoe

En een direct antwoord van de stichter van Shotokan op
..Ik kan overigens ook weinig met katavormen.

zou kunnen zijn:
"Perform prescribed sets of techniques exactly; actual combat is another matter."
形は正しく実戦は別物 Kata wa tadashiku, jisen wa betsumono

Dit aanvullende met :

"Shotokan is often regarded as a 'hard' and 'external' martial art because it is taught that way to beginners and coloured belts to develop strong basic techniques and stances. Initially strength and power are demonstrated instead of slower, more flowing motions. Those who progress to brown and black belt level develop a much more fluid style which incorporates grappling and some aikido-like techniques, which can be found in the black belt katas. Kumite techniques mirror these stances and movements at a basic level, but are less structured, with a focus instead on speed and efficiency."

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Shotokan
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Niju_kun

Dus verlies niet de hoop beste Jaap, er is binnen Shotokan zeker over o.a. kata nagedacht. :)

Misschien toch maar eens vragen of ik mee mag trainen haha

Ik vroeg me af waar jou vriend woont? In Nederland, Amerika of Japan? Ik heb geprobeerd om het een en ander helder voor mezelf te krijgen over waar in Kashima Shin Ryu zoal wordt les gegeven en misschien kun je je vriend vragen als hij in Nederland traint of hij bevoorbeeld ook aikido beoefend?

Zie onderstaande mijn kleine onderzoek. Misschien zijn er anderen die er meer van weten.

Inaba Minoru is niet het hoofd of hoeder van de stijl van de Kashima Shinryu school. Wel heeft Inaba Minoru les gehad van Kunii Zen Ya Minamoto no Michiyuki (soke en Shihanke tegelijk van Kashima Shinryu). Wel is Inaba hoofd van de Meiji Jingu Shiseikan school waar hij les geeft in Kashima Shinryu en Aikido.

Maar zover ik heb kunnen zien is de huidige Soke van Kashima Shinryu: Kunii Masakatsu. De huidige shihanke (instructeur) van Kashima Shinryu: Seki Humitake.

"Mr. Tissier’s swordwork derives from Kashima-Shinryu, via Inaba Minoru, the head Aikido instructor at the Meiji Grand Shrine in Tokyo. It is NOT, however, Kashima-Shinryu—in either a formal or a practical sense."

"Inaba has worked a bit of Kashima-Shinryu kenjutsu and some other weapon training into his aikido curriculum at the Meiji Grand Shrine. Neither he nor his teacher, Tanaka Shigeo, however, has any formal connections with the current Kashima-Shinryu soke or shihanke, and neither has any Kashima-Shinryu license or diploma from either Kunii Zen’ya (the previous soke/shihanke) or Seki Humitake (the current shihanke; Inaba has a diploma written by Kunii, but unsigned, which he received from Kunii’s widow)."

bron: http://www.aikidojournal.com/blog/2009/ ... nd-aikido/
bron: http://www.kashima-shinryu.jp/English/history.html
bron: http://www.kashima.no/index.php?option= ... &Itemid=76
bron: http://www.kashima-shinryu.jp/English/i ... _fact.html
bron: http://www.aikidoperigueux.net/Inaba/inabasensei_uk.htm

Wat ook verwarrend werkt is als bevoorbeeld aikido leerlingen het hebben over Kashima Shinto Ryu of Kashima Shin Ryu dat:

1) Morihei Ueshiba de grondlegger van aikido een connectie at least heeft met Kashima SHINTO Ryu.

bron: http://www.koryu.com/library/mskoss3.html)

2) Inaba ook aikido leraar en de bekende franse Christian Tissier, aikido leraar die o.a.les van Inaba heeft gehad in technieken van Kashima SHIN ryu.

bron: http://www.aikidojournal.com/article?articleID=107)

3) Kashima SHINTO Ryu een van een aantal scholen is die uit de lijn komt van Kashima SHIN Ryu. (ff kort door de bocht genomen, valt veel meer over te vertellen).

Voorlopige conclusie:

Het kan best zijn dus dat het Aiki Ken van Morihei Ueshiba geinspireerd is uit o.a. Kashima Shinto Ryu (waar de meningen over verdeeld zijn aangezien er meerdere oude scholen zijn waar Morihei Ueshiba in bedreven was)

bron: http://www.squidoo.com/morihei_ueshiba
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Morihei_Ueshiba

En dat veel aikido leerlingen ook tegelijkertijd behept zijn met technieken (en niet de filosofie?!) uit o.a. Kashima Shinryu maar dan logischer wijs via Inaba Minoru of zijn leerling Christian Tissier.(ook beider leraar in aikido was yamaguchi: http://www.aikikai.nl/aikiinfo/yamaguchi.html)

Want zo is er natuurlijk ook nog bevoorbeeld Nishio. "..and created a new school of Iaido with forms from aikido, called Aiki Toho Iaido or Nishio-ryu Iai

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Shoji_Nishio

In ieder geval er is veel kruisbestuiving tussen zwaardkunst en aikido hetzij vanuit technisch perspectief binnen aikido of/en hetzij vanuit de persoonlijke ontwikkelings geschiedenis/standpunten van verschillende aikido leraren die zich ook verdiepten/verdiepen in andere klassieke zwaardscholen of modernere iaido scholen.

Groetjes jeroen

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Ma 17 Jan 2011 9:01

Wederom weer een mooi stukje.

Shotokan heeft zijn beperkingen ondanks de goede bedoelingen van Funakoshi. Ik heb een aantal van zijn boeken gelezen, maar ik houd me liever bezig met trainen. Ik ken de uitspraken en teksten dat de leerstellingen van Shotokan universeel zijn. Persoonlijk kan ik daar weinig mee.

Om even terug te komen op het hele Kashima verhaal.

Ik voel me een beetje schuldig dat ik daarover begonnen ben omdat ik niet de aangewezen persoon ben deze discussie te voeren. Uiteraard heb ik het boek van Friday gelezen, maar het zou arrogant zijn te stellen dat ik het begrijp. Voor mij is het een blik in hoe een traditionele school in elkaar zit en niet meer dan dat.

Ik wil dus ook geen uitspraken doen over het hele politieke verhaal aangaande Inaba en Kashima. Ik heb wel gehoord hoe dat zit, maar ik ben niet de aangewezen persoon om daar op een forum te discussiëren. Uiteraard heb ik mijn vriend verteld over de discussie op dit forum. Hij heeft echter aangegeven geen interesse te hebben op een forum te discussiëren. Hij gaf ook aan dat dergelijke discussies al vaak genoeg op e-budo zijn gevoerd.

Ik vroeg me af waar jou vriend woont? In Nederland, Amerika of Japan? Ik heb geprobeerd om het een en ander helder voor mezelf te krijgen over waar in Kashima Shin Ryu zoal wordt les gegeven en misschien kun je je vriend vragen als hij in Nederland traint of hij bevoorbeeld ook aikido beoefend?

Daarbij aansluitend lijkt het me niet correct het hier zomaar over iemand te gaan hebben zonder dat hij aan een discussie deelneemt (zelfs als die persoon niet wil). Bovendien ga ik hier geen adresgegevens doorgeven op een forum. Als je wil kan ik je in een PB zijn mail geven (ik vraag dan wel eerst toestemming).

Het volgende wil ik echter wel over hem vertellen. Hij doet geen enkele andere budo, dus ook geen aikido. Ik ken hem van vroeger toen we samen op 15 jarige leeftijd met karate begonnen. Hij woont in hetzelfde dorp als ik en ik zie hem elke week omdat hij op de woensdag na mij in dezelfde zaal traint.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Ma 17 Jan 2011 14:25

Ik wil dus ook geen uitspraken doen over het hele politieke verhaal aangaande Inaba en Kashima.

Beste Sjaak, ik had idd het een en ander op e-budo gezien hierover maar werd er niet wijzer van. Het kan me ook niet schelen als er al een politiek verhaal gaande is. Ik vroeg me alleen af of je vriend in Nederland trainde omdat ikzelf benieuwd ben hoe deze KSR school in Nederland is gekomen en hoe er dan getrained zou worden. Ik moet je zeggen, na jou vraag over kamae mbt KSR en het noemen van de naam Tissier door meneer T. was ik gewoon nieuwsgierig geworden over wat KSR nou eigenlijk is enzo, vandaar mijn onderzoekje en de aanschaf van het boek. :)

groetjes jeroen

Daarbij aansluitend lijkt het me niet correct het hier zomaar over iemand te gaan hebben zonder dat hij aan een discussie deelneemt (zelfs als die persoon niet wil). Bovendien ga ik hier geen adresgegevens doorgeven op een forum. Als je wil kan ik je in een PB zijn mail geven (ik vraag dan wel eerst toestemming).

Ik vind het altijd leuk om nieuwe mensen binnen budo te ontmoeten, niet alleen op forums maar ook via email correspondentie. Ik heb zo al menig ander budo beoefenaar fysiek daarna ontmoet en als je open voor elkaar staat is het leerzaam en natuurlijk gezellig. Forum is idd niet de plaats om persoonlijke details uit te wisselen van mensen die hier ook niet aanwezig zijn. Maar ik zou jou vriend best wel wat vragen willen stellen, ik ken niemand in mijn omgeving die KSR beoefend, zou super zijn als de interesse wederzijds was. :)

Bram van der Vlugt

Berichtdoor Bram van der Vlugt » Ma 09 Jan 2012 21:46

Hallo, weet iemand waar er les wordt gegeven in Kashima Shinto Ryu?
Heb net wat films gezien bij iemand thuis op dvd en ziet er toch doordacht uit
Of iemand ervaring?

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Ma 09 Jan 2012 22:17

Er wordt nog les gegeven in Kashima Shinto Ryu.
Zo ver ik weet ook in Nederland (nog niet bevestigd, maar ik heb verschillende geluiden gehoord).
Ze zitten echter ver onder de radar.

De officiele website geeft echter geen Nederlandse dojo aan:
http://www.kashima-shinryu.jp/English/i_kunii.html (ja, dit is de officiele lijn)
Dit houd waarschijnlijk in dat het een studie groep is die (nog) geen officiele toestemming hebben.
Mogelijk kan je deze studie groep bereiken via de Duitse dojo:
http://www.kashima-shinryu.de/frame.html

Succes.

Alle overige dojo die zeggen dat ze KSR geven, zijn niet echt. Maakt niet uit wat ze beweren.
Veel van de lessen die worden gegeven in KSR zijn ongeauteriseerde scholen, helaas.
Als ze niet op de website staan, zijn het geen KSR dojo.
Maar hier ga ik nu niet verder op in.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 11 Jan 2012 22:11

meneer T. schreef:Er wordt nog les gegeven in Kashima Shinto Ryu.
Zo ver ik weet ook in Nederland (nog niet bevestigd, maar ik heb verschillende geluiden gehoord).
Ze zitten echter ver onder de radar.

De officiele website geeft echter geen Nederlandse dojo aan:
http://www.kashima-shinryu.jp/English/i_kunii.html (ja, dit is de officiele lijn)
Dit houd waarschijnlijk in dat het een studie groep is die (nog) geen officiele toestemming hebben.
Mogelijk kan je deze studie groep bereiken via de Duitse dojo:
http://www.kashima-shinryu.de/frame.html

Succes.

Alle overige dojo die zeggen dat ze KSR geven, zijn niet echt. Maakt niet uit wat ze beweren.
Veel van de lessen die worden gegeven in KSR zijn ongeauteriseerde scholen, helaas.
Als ze niet op de website staan, zijn het geen KSR dojo.
Maar hier ga ik nu niet verder op in.

Hallo,

Kashima Shinto Ryu en Kashima Shin Ryu zij twee totaal verschillende scholen. En dan bedoel ik echt heel verschillend.

In een eerdere post die ik hier plaatste heb ik al eens gezegd dat de verantwoordelijke persoon voor Kashima Shin Ryu in Nederland ken (ik ga hier echter geen namen posten). We deelden een tijd een dojo (nu niet meer).

Op de Japanse site staat duidelijk vermeld dat er in Breda officiële Kashima Shin Ryu kan worden getraind.

http://www.kashima-shinryu.jp/English/official.html
Citaat van de door de Japanse school onderhouden Wikipedia pagina:

"Kashima-Shinryū can be studied not only in Japan but also in the United States in Athens, GA, Bozeman,MT, Eureka, CA and Los Angeles, CA. In Europe Kashima-Shinryū is taught in Breda, Frankfurt, Dresden, Helsinki, Ljubljana, London and Tampere."

http://en.wikipedia.org/wiki/Kashima_Shin-ry%C5%AB

Ook staat op deze site de naam van de verantwoordelijke persoon vermeld. Het betreft hier een door Japan officieel erkende branch van de hoofdschool met volledige lesbevoegdheid. Zoals mijnheer T. hier al terecht opmerkte zijn alle andere scholen in Nederland niet verbonden aan de Japanse hoofdschool en doen deze scholen dus geen Kashima Shin Ryu. De meeste scholen zijn aikido gerelateerd en doen Kashima Shin Ryu na. Je kan het hele uitgekauwde verhaal terugvinden op Ibudo onder de noemer Kashima Shin Ryu en Inaba.

Ze nemen echter alleen leerlingen aan onder strikte voorwaarden (ikzelf ben afgewezen als leerling).

Iedereen die een poging wil wagen geef ik in een pb. Een email adres.

Groet,

Sjaak

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”