De orde der Noorderwind

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Insane
Beheerder

De orde der Noorderwind

Berichtdoor Insane » Di 08 Mei 2012 8:01

Ik vraag me af of er hier ook mensen zijn die wel eens een zomercursus hebben gevolgd bij deze groep of er bekend mee zijn?
Graag hoor ik jullie ervaringen.

http://www.noorderwind.org/main.php

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

exeldro

Re: De orde der Noorderwind

Berichtdoor exeldro » Di 08 Mei 2012 23:03

Ja, ik heb al meerdere zomercursussen gevolgd.
Sinds de eerste zomercursus die ik volgde ben ik lid van de Orde der Noorderwind.

We camperen een midweek bij een boerderij op loop afstand van het Muiderslot.
Overdag zijn er op het terrein van het muiderslot gezamelijke trainingen met een langzwaard afgewisseld met veel verschillende workshops.
Zoals bijvoorbeeld zwaard en schild, speer, dolk en ongewapend en boogschieten (zie hier een selectie van vorig jaar).
Het is gezellig en er is veel te leren voor beginners en gevorderden.

De meeste gestelde vragen zijn hier te vinden.
Wat wil je nog meer weten?

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 09 Mei 2012 20:51

exeldro schreef:Ja, ik heb al meerdere zomercursussen gevolgd.
Sinds de eerste zomercursus die ik volgde ben ik lid van de Orde der Noorderwind.

We camperen een midweek bij een boerderij op loop afstand van het Muiderslot.
Overdag zijn er op het terrein van het muiderslot gezamelijke trainingen met een langzwaard afgewisseld met veel verschillende workshops.
Zoals bijvoorbeeld zwaard en schild, speer, dolk en ongewapend en boogschieten (zie hier een selectie van vorig jaar).
Het is gezellig en er is veel te leren voor beginners en gevorderden.

De meeste gestelde vragen zijn hier te vinden.
Wat wil je nog meer weten?

Eignelijk niets meer want ik heb me al ingeschreven :thup:

exeldro

Berichtdoor exeldro » Do 10 Mei 2012 22:47

Insane schreef:ik heb me al ingeschreven :thup:

Ok, dan zie ik je daar :)

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Vr 08 Jun 2012 0:43

nou lijkt me erg leuk :) veel plezier! :kgt doen er ook wel eens mensen mee die niet orgineel nederlands zijn?

waren er misschien in de middeleeuwen wel verdwaalde aziaten te vinden in Europa?

aan de naam te zien De orde der Noorderwind dacht ik eerst dat het om een rechts extreme groep ging. maar zo te zien dus niet :)

mijn favoriete film is overigens Kingdom of Heaven :) een middeleeuws zwaard staat nog steeds op mijn verlanglijst.

groetjes jeroen

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

exeldro

Berichtdoor exeldro » Vr 08 Jun 2012 7:32

Er doen zeker mensen mee die niet orgineel nederlands zijn.
De trainer Laurent Bernard is bijvoorbeeld een fransman (geeft training in het engels).
Allerlei nationaliteiten zijn er te vinden en iedereen is welkom om mee te doen.
Als je aziatische vechtkunst achtergrond hebt zal je waarschijnlijk veel overeenkomsten zien en enkele duidelijke verschillen.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Zo 15 Jul 2012 6:27

interessant. ik zag ook dat er in haarlem een groep actief is. tegenover de bushalte is zelfs een kamer met allerlei zwaarden en onderdelen van harnassen, je kan er ook een swat training volgen? zal het eens uitzoeken :)

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

exeldro

Berichtdoor exeldro » Za 21 Jul 2012 15:16

In haarlem zit volgens mij de AMEK (Academie voor Middeleeuwse Europese Krijgskunsten http://zwaardvechten.nl/).

De zomercursus van de Orde der Noorderwind was zeer geslaagd dit jaar.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Zo 22 Jul 2012 8:01

Afgelopen week heb ik dus de zomercursus gevolgd.
De cursus was in 1 woord waanzinnig :thup:

De dagen waren gevuld met basistrainingen voor het bastaardzwaard/anderhalfhandszwaard.
Maar ook workshops met een tal van andere middeleeuwse wapens.
Tussendoor werd er ook nog geoefend voor de eindshow, een groot film gevecht.
Daar had ik eigenlijk niet zoveel mee maar het was stiekem toch erg leuk om te doen.

Wat mij het meeste opviel deze week is dat Europese middeleeuwse krijgskunsten heel veel lijken op oosterse krijgskunsten. Het is ook wel logisch natuurlijk want vechten is vechten. Bio mechanica blijft bio mechanica, of je dat nou hier ontdekt en toepast of aan de andere kant van de wereld.
Een ander ding dat opviel, was dat het middeleeuwse zwaard zo veelzijdig is. Niet alleen heeft het 2 snijkanten, maar ook de pareerstang en de pommel zijn wapens. En omdat ze in principe niet zo heel scherp waren in een tijd dat men harnassendroeg en handschoenen, werd ook vaak de kling zelf vastgepakt voor aanvallen en verdedigingen. Het heeft mijn visie op "ridder" vechten behoorlijk verandert.

Europese zwaardmeesters schreven vroeger boeken om leerlingen te overtuigen bij hun les te volgen.
Met als gevolg dat de meest bizarre moves werden ontwikkeld, puur om te laten zien hoe goed ze waren.
De mannen van de orde zijn erg gedreven en vakkundig en lieten een aantal van deze moves ook zien. :clap:
Ik had ze al eens in een toernoeishow zien vechten en was toen ook diep onder de indruk hoe echt die gevechten waren.

Tijdens 1 van de workshops die ik volgde: Meisterhauen, werd in gegaan op tegenaanvallen.
Wij leerden die in twee stappen, maar Youvel de leraar deed dit zo vloeiend in ene dat het vrijwel niet te zien was wat hij nu deed. Zijn partner/slachthoffer droeg een schermmasker en hij raakte dat masker zo snel en hard dat het compleet indeukte en weer terug veerde.
Bedenk wel dat we trainden met nylonwasters, dus dat die klap zo hard was, holy crap dat was indrukwekkend.

Er waren op de cursus veel nieuwe cursisten maar ook veel mensen die al eerder mee hadden gedaan.
Al met al was het een bondgezelschap.
En mocht je van zwaarden houden en zwaard vechten dan is de cursus een echte aanrader.

Hier heb ik een compliatie van wat foto's een een filmpje van de eindshow.
Hope you enjoy it.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Ma 23 Jul 2012 10:10

Ziet er leuk uit! :)
Je hebt iedereen toch wel even verteld dat ze ook even naar de SFB dag moeten komen hè? ;)

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Ma 23 Jul 2012 12:55

Ja dat heb ik. Heb ook met het sfb t-shirt rond gelopen. Maar dat weekend is er ook iets bij de ruïne van teylingen.

EDIT

Heb diverse posts verwijdert vanwege de aard en toon, en wil dit topic on-topic houden.

ashgro

Berichtdoor ashgro » Di 07 Aug 2012 22:11

back to topic op die video zag het er best leuk uit en van wat voor materiaal waren jullie zwaarden gemaakt het leek me geen metaal was het schuimruber of iets?.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Di 07 Aug 2012 22:27

Het zijn wat ze noemen nylon wasters. Vrijwel onbreekbaar en met een verandering in pommel en pateerstang komt het gewicht en de balans aardig overeen met een stalen zwaard.

Hoewel de wasters nylon zijn zijn ze niet geheel ongevaarlijk. Ik heb nog steeds een lelijke plek op mijn hand na een ferme tik tijdens het vrijgevecht. Het film gevecht was leuk om te doen, helaas ging het niet geweldig. We waren echt bekaf na een week hard trainen, 's avonds misschien iets teveel drank en de hele week slecht slapen op een luchtbed. De dag ervoor ging de uitvoering tijdens de training echt perfect. Maar ja je kan niet alles hebben.

ashgro

Berichtdoor ashgro » Di 07 Aug 2012 22:32

hoewel middeleeuwen mijn ding niet zijn klinkt het toch best leuk. ojah begin van die video moest gelijk denken aan knight's tale

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 08 Aug 2012 8:02

Interessant stukje Insane! Vooral je vergelijking met Oosterse krijgskunsten interesseert me. Mag ik vragen op basis van welke graad of ervaring je deze conclussie trekt? Het lijkt mij namelijk dat je een dergelijke uitspraak alleen kunt doen op basis van gedegen kennis.

Vriendelijke groetjes,

Sjakie

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”