Beoefenen budo

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
fester

Re: Beoefenen budo

Berichtdoor fester » Ma 25 Feb 2013 15:24

"Dit soort discussies over restauratie, traditie van krijgskunsten worden op een serieuzere toon gevoerd bij een andere groep waar ik zit maar dan over koreaanse traditionele kunsten.
Welk forum als ik vragen mag?"
Vermits ik al 20 jaar Hapkido/ taekwondo doe lijkt me dat wel eens interessant.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Ma 04 Mar 2013 3:27

Hi heb jou en meneer T wat linkjes gestuurd naar voor jullie eventueel interessante artikelen aangaande koreaanse swordarts. Niet hier gepost omdat het links zijn naar andere podia.

groetjes jeroen

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Vr 15 Mar 2013 11:28

AtlanticDrive schreef:Heb sinds kort samen met andere kunstenaars een atelierruimte en ben lekker aan het tekenen.
Klinkt goed.
Ik denk dat ik het in grote lijnen met je eens ben, op een paar (koreaanse) details na dan lol.
Dat valt dan weer mee, toch?
:D
Maar ik vind het een interessant gegeven over wat nou kwaliteit is. Aangezien ervaring in een traditionele kunst geen automatisch bewijs is van kunde...Wat ik bedoel te zeggen is dat het uiteindelijk om de persoon gaat die het beoefend.
Helemaal mee eens.

Maar er zijn ook scholen met een ander uitgangspunt. En dat zijn niet allemaal fabricaties. Misschien voelt het zo aan maar uiteindelijk zijn alle stijlen gemaakt ooit eens. Bedacht en later overgeleverd.
De stijlen van vroeger zijn dan wel "bedacht", maar zijn wel gestoeld op ervaring (soms door gevechten, soms door studie van (verschillende) stijlen). Het probleem zit 'm in de stijlen die zijn verzonnen door dromen, ideeën of het lezen van een boek.

Een vergelijking. Amsterdam de binnenstad. Mooi, oud en de gebouwen dus traditioneel. De mensen die er rondlopen niet, die leven in het nu. Vergelijk het historische centrum van Amsterdam met een vinex locatie. Nu vinden we deze locaties niet zo interessant wat historie en schoonheid betreft (hoewel buitenlanders daar zeker anders tegenaankijken, want die hebben enkel woonflats vaak) maar kun je je voorstellen dat over 300 jaar er toeristen naar deze wijken komen en zeggen van ooh moet je nou eens kijken wat mooi konden ze toen bouwen. moeilijk voor te stellen, maar het zou zomaar kunnen gebeuren.
Nou zullen we een vinex wijk niet echt zien als het toonbeeld van architectuur ook niet over 300 jaar. Dat heeft een aantal redenen, de belangrijkste is dat dat soort huizen meestal gebouwd zijn met een levensduur van ongeveer 100 jaar. De meeste vinex huizen zullen afgebroken worden omdat ze gewoon niet interessant zijn om te redden of het gewoon niet meer te redden is. Dit was vroeger niet anders. De meeste oude gebouwen zijn gewoon platgegooid en er zijn nieuwe neergezet. Maar deze nieuwe gebouwen zijn wel neergezet met de lessen die zijn geleerd tijdens de bouw van de huizen van vroeger (van de fouten van toen kan je een hoop leren, het Bouwbesluit bestaat niet voor niets). Dat de binnenstad van Amsterdam niet bestaat komt voor een deel uit goede bouwmethodes, smaak, baanbrekende architectuur van toen en mazzel (een flinke brand en weg is je mooie gebouw). Dit zal in de toekomst niet anders zijn.

Hetzelfde geld voor krijgskunsten. Net als gebouwen worden platgegooid in de loop der tijd, zullen de meeste stijlen uitsterven in de loop der jaren. Van de meeste koryu is niets meer over. Ze zijn uitgeroeid door beoefenaars van een betere stijl, er was geen opvolger, het was niet de moeite, een atoombom, etc. De ervaringen van stijlen die niet meer bestaan kunnen wel zijn doorgenomen is andere budo (Shinto Muso Ryu jodo heeft o.a. als individuele stijl uitgestorven onderdelen in het curriculum). Je vindt nog wel het een en ander terug van de oude stijlen in de nieuwe. Er zijn maar zoveel manieren om iemand te verslaan. De vinex wijk verdwijnt, maar de lessen geleerd van de bouw niet. De rest is van binnen opgeknapt, gerestaureerd of goed bewaard gebleven. Meestal de constructief beste bouwen of degene met een baanbrekende architectuur. Het is maar net wie er op dat moment aan het roer stond en een hoop mazzel had.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Za 27 Apr 2013 4:19

gestoeld op ervaring, toen in die tijd ja. maar nu is dat moeilijk te toetsen als je traint op de manier zoals nu in het algemeen getrained wordt. maar dat is natuurlijk niet erg. het doel is ook niet elkaar de kop afhakken. :) maar persoonlijk vindt ik wel dat men altijd moet blijven toetsen of er nog martiale waarde zit in hetgeen je leert.

ik snap je punt maar als een leraar een techniek perfect uitvoert die honderden jaren geleden ook zo zou zijn uitgevoerd, het zegt nog niks over zijn zwaardkunst enkel dan dat de leraar of leerling iets kopieert wat niet meer te toetsen valt. Maar dit is natuurlijk een opening naar wederom een eindeloze discussie want wat ieder zoekt in zwaardkunst is verschillend en de criteria waarmee wij meten zullen heel persoonlijk zijn. :) Het persoonlijk doel en/of het doel van de school kan heel verschillend van elkaar zijn.

groetjes jeroen

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Za 27 Apr 2013 4:26

Overigens, als vroeger een school gesticht werd n.a.v. een droom of een verlicht inzicht noemen we dat een voortbrengsel uit een mystieke traditie. Als een school nu gesticht zou worden n.a.v. een droom of verlicht inzicht in de materie van kenjutsu bevoorbeeld dan zou het zeker onder marketing vallen. Feit alleen is dat door de eeuwen heen mensen om dezelfde redenen bevoorbeeld een school beginnen of leraar worden. Namelijk om de kost te verdienen. Zoveel is er niet veranderd denk ik :) Meneer T het wordt tijd dat jij en ik opzoek gaan naar onze Tengu. :)

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 30 Apr 2013 13:15

gestoeld op ervaring, toen in die tijd ja. maar nu is dat moeilijk te toetsen als je traint op de manier zoals nu in het algemeen getrained wordt. maar dat is natuurlijk niet erg. het doel is ook niet elkaar de kop afhakken. maar persoonlijk vindt ik wel dat men altijd moet blijven toetsen of er nog martiale waarde zit in hetgeen je leert.

Voor mij is dit de reden dat ik kendo doe en jij Buken. Jezelf toetsen. Naar mijn idee zit de martiale waarde in de geest waarin men traint. Al heeft dat ook zijn grenzen en kaders. Deze zijn voor iedereen anders en bij is wel duidelijk wat die zijn.

Het toetsen van een krijgskunst en de effectiviteit is voor velen gelukkig onmogelijk. Moord en doorslag is verboden en ik denk niet dat iemand daar problemen mee heeft. Er zijn overigens weldegelijk ryu-ha die zelfs vandaag nog evolueren en zichzelf toetsen. Al zijn ze erg zeldzaam en gebeurd dit gelukkig zonder doden.
Maar dit is natuurlijk een opening naar wederom een eindeloze discussie want wat ieder zoekt in zwaardkunst is verschillend en de criteria waarmee wij meten zullen heel persoonlijk zijn.

Dat kan inderdaad een eindeloze discussie worden, maar het is wel zo dat degene die kopieert en zijn leraar volgt een traditie in standhoud. En dat is bij veel scholen toch een doel op zichzelf.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Di 14 Mei 2013 20:27

idd :) voor de rest wat is het hier rustig op het forum :)

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”