Beoefenen budo

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
meneer T.

Beoefenen budo

Berichtdoor meneer T. » Zo 16 Sep 2012 20:40

Ik vond niet dat de andere onderwerpen goed aansloten op de thema's waar "De orde der Noorderwind" heen ging. Vandaar een apart onderwerp.

Ik wil best de discussie aan gaan, al heb ik weinig tijd om te antwoorden (drukke baan + trainen). Wilt ieder die hier post zijn formulering in de gaten houden en geen spot en cynisme posten over andermans mening.

Daar gaan we (en houd het netjes):
Sjaak Hubersma schreef:Bovendien is onlang gebleken dat het noemen van bronnen of verificaties hier totaal ongewenst is.

Zoals een leraar ooit zei:
Met de juiste formulering kan je bijna overal mee weg komen. :wink:
Sjaak Hubersma schreef:Maar goed, KSR was net als vele andere scholen in de 19e eeuw grotendeels verloren. De vorige grootmeester Jeazemon kende eigenlijk alleen het zwaard. Hij is vervolgens bij andere Menkyo Kaiden de oude technieken gaan leren. Het grootmeesterschap in de strikte zin was verdeeld over meerdere Sihanke, zoals tegenwoordig bij wel meer scholen voorkomt. Daar komt bij dat de school in de 16e (Morishige) generatie een duidelijke breuk in de transitie kende. Het is maar de vraag of datgene wat tegenwoordig onder KSR wordt verstaan overeen komt met wat Iizasa onderwees.

Hier zeg je 2 verschillende dingen:
1. TKSR is verloren gegaan.
2. De kennis van TKSR was verspreid en onder een persoon weer samen gebracht.
Wat is het nou?

Wat de stichter van de stijl aan les gaf is gegarandeerd anders van wat er nu wordt gegeven. Ik ben er echter van overtuigd dat dat bij elke ryu is. Het is gewoon niet mogelijk om honderden jaren hetzelfde over te dragen. Het kan er op lijken, de filosofie mag hetzelfde lijken, maar tijd zorgt gewoon voor een evolutie. Of je dat nou wilt of niet.

Ik zie werkelijk het hele probleem niet. Koryu bujutsu is een levend iets. Het veranderd over tijd. Daar is niets aan te doen. Maakt niet uit hoe hard je er tegen vecht. Elke soke heeft toch zijn eigen kijk op dingen.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Sjaak Hubersma

Re: Beoefenen budo

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Ma 17 Sep 2012 15:17

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Budo is een levend iets, maar erbij wel een verschil tussen het bij elkaar rapen van een verloren school en het onveranderd doorgeven van een traditie.

Het punt is dat de claim dat KSR in een directe lijn zou zijn doorgegeven onwaar is. De school is ooit "leeg" geweest, verloren zeg maar. Er is toen hevig gereconstrueerd. Dit is ook duidelijk zichtbaar aan KSR. Er zijn ook scholen waar deze transitie niet verbroken is en daar zie je, exact wat jij dus zegt, ontwikkeling.

Maar ook kwa trainen heb je gelijk, beter houden we ons daarmee bezig in plaats van posten op forums.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Ma 17 Sep 2012 19:29

Het punt is dat de claim dat KSR in een directe lijn zou zijn doorgegeven onwaar is. De school is ooit "leeg" geweest, verloren zeg maar. Er is toen hevig gereconstrueerd. Dit is ook duidelijk zichtbaar aan KSR. Er zijn ook scholen waar deze transitie niet verbroken is en daar zie je, exact wat jij dus zegt, ontwikkeling.

Heb je ook bronnen waarmee je deze bewering kan staven?

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Ma 17 Sep 2012 20:19

Nu moet ik me echt inhouden om niet cynisch te worden.

Ik zou zeggen ga eens naar Japan praat eens met wat mensen die wel de juiste kennis en connecties hebben.

Jij doet zeker KSR?

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Ma 17 Sep 2012 21:40

Ik zou zeggen ga eens naar Japan praat eens met wat mensen die wel de juiste kennis en connecties hebben.

Ok bij wie moet ik zijn?

Jij doet zeker KSR?

Nee hoor ik ben gewoon nieuwsgierig.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Di 18 Sep 2012 19:12

Deze informatie is geschreven tussen de regels. Op websites van van verschillende oude scholen is deze info terug te vinden. Je zou het ook eens aan je grootmeester kunnen vragen.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 18 Sep 2012 22:47

Studie pauze :lol:
Sjaak Hubersma schreef:Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Budo is een levend iets, maar erbij wel een verschil tussen het bij elkaar rapen van een verloren school en het onveranderd doorgeven van een traditie.

Dat is wel zo. Maar het onveranderd doorgeven van een traditie is onmogelijk. Zeker als je zo ontzettend weinig op papier zet. Wat je wel kan doen is het zo goed mogelijk over te brengen zodat er zo min mogelijk veranderd en dat het gedachte goed bewaard blijft.

Het punt is dat de claim dat KSR in een directe lijn zou zijn doorgegeven onwaar is. De school is ooit "leeg" geweest, verloren zeg maar. Er is toen hevig gereconstrueerd. Dit is ook duidelijk zichtbaar aan KSR.

Dan zie je meer dan ik. Maar goed ik heb dan ook niet zo veel interesse is TKSR dat ik er een studie van maak. (hoe komt een karate-ka aan deze kennis?). Ik ben dan ook benieuwd waar jij het lege terug kan vinden.
Verder is de lijn van soke niet onderbroken en dus in een rechte lijn doorgegeven. Het is niet altijd zo geweest dat de soke degene was die altijd les gaf (zie de huidige situatie).

Ik wil er wel bij zeggen dat ik en school niet als leeg zie als een verspreid curriculum weer bij elkaar wordt gebracht onder een leermeester. Dat is geen reconstrueren , maar reorganiseren. Een gebruik waar een soke recht toe heeft aangezien hij (of zij) op dat moment de vertegenwoordiger is van de ryu-ha. Je ziet het in veel ryu-ha, voor en na de meiji restauratie.
Sjaak Hubersma schreef:Deze informatie is geschreven tussen de regels.

Dan lees jij anders tussen de regels dan ik. Kan je daar wat duidelijker over zijn aub. Ik zie 'm niet.
Je zou het ook eens aan je grootmeester kunnen vragen.

Op het randje: houd het netjes.

Verder kan ik Jetfire persoonlijk. Ik denk niet dat zijn sensei blij is met de aanduiding grootmeester. Daar is hij veel te bescheiden voor.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Di 18 Sep 2012 23:31

Deze informatie is geschreven tussen de regels. Op websites van van verschillende oude scholen is deze info terug te vinden. Je zou het ook eens aan je grootmeester kunnen vragen.

Tussen de regels doorlezen is wel erg subjectief vind je niet?. Zeker als het gaat om zaken die zo diep gaan is een betrouwbare en duidelijke bron noodzakelijk. Met alle respect maar zolang je niet wat concretere informatie geeft vind ik je beweringen erg ongeloofwaardig.

Oh en zoals Meneer T. al zei, Sensei is genoeg voor mijn leraar.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 19 Sep 2012 11:56

Een zelfverklaarde Sensei zeker? Overigens is de kans groot dat als je "Sensei" (een titel die je onmogelijk aan jezelf kan geven of kan voeren) er geen snars vanaf weet als hij bijvoorbeeld een 5e dannetje Aikido heeft ofzo.

Subjectief of niet, het is een ongeschreven tegel op dit forum dat je zaken niet hoeft te onderbouwen.

En geloven hoef je mij natuurlijk niet, ik ben geen god.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Wo 19 Sep 2012 12:25

Een zelfverklaarde Sensei zeker? Overigens is de kans groot dat als je "Sensei" (een titel die je onmogelijk aan jezelf kan geven of kan voeren) er geen snars vanaf weet als hij bijvoorbeeld een 5e dannetje Aikido heeft ofzo

En we gaan weer moddergooien zodra het moeilijk wordt, dat zegt veel over jouw zogenaamde 'kennis'. Net als in je vorige incarnaties kun je veel roepen maar niks onderbouwen of aangeven waar je je informatie vandaan haalt als wij er om vragen.

Overigens is sensei geen beschermde titel, iedereen mag zich sensei noemen jij, ik en de bakker om de hoek ook. Hoeveel waarde je daar aan moet hechten is natuurlijk vers twee.

Subjectief of niet, het is een ongeschreven tegel op dit forum dat je zaken niet hoeft te onderbouwen.

Lekker makkelijk zo kun je de grootste flawekul verkondigen als waarheid.

En geloven hoef je mij natuurlijk niet, ik ben geen god.

Dat dacht ik ook niet hoor ;-)

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 19 Sep 2012 15:08

Jammer dat men hier zegt dat ik met modder gooi terwijl ik hetzelfde gedrag vertoon als andere formleden.

Ik gooi hier ook niet met modder, ik stel enkel de roots van een zeer gerespecteerde school ter discussie.

Ik snap ook niet dat hier steeds over incarnaties wordt gesproken. Kennelijk zit er wat oud zeer bij sommigen.

Om nog even op het Sensei verhaal terug te komen. Mensen die zichzelf Sensei noemen bewijzen hiermee hoe weinig kennis ze van de Japanse cultuur hebben. Je kan jezelf namelijk helemaal geen Sensei noemen, dat kunnen alleen anderen over je zeggen.

Op een schijnbaar onmogelijke stelling wordt gelijk gereageerd alsof het een halszaak is.
De onzinnigheid van de boodschap is niet van belang, maar de persoon die hem post wel.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 19 Sep 2012 15:25

O je bedoelde met "modder gooien" het feit dat ik een 5e dan Aikido bagatelliseer. Dat was niet de bedoeling hoor! Doe je soms Aikido, heb ik je sport beledigd? Excuus daarvoor. Dan maak ik daarvan 5e dan shotokan karate. Het punt was enkel dat er onder budoka een enorm gebrek aan kennis is.

Excuus voor het beledigen van mensen die Aikido doen. Twee van mijn vrienden doen aikido, prima kerels.

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Wo 19 Sep 2012 15:29

Jetfire schreef:

Lekker makkelijk zo kun je de grootste flawekul verkondigen als waarheid.)

Sterk punt heb je daar te pakken! Hoeveel posts die terug te vinden zijn op dit forum wil je dat ik als voorbeeld aanvoer?

Misschien een naamswijziging? "swordfiction Benelux"?

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 19 Sep 2012 19:02

Beste Sjaak,

Ik ben klaar met je.

Het feit dat je zegt dat je hetzelfde gedrag vertoont als andere forumleden vind ik een zware belediging voor andere forumleden.

In vrijwel iedere post die je doet krijg je het voor elkaar om mensen te beledigen met spot en minachting. :clap:

Iedereen die het niet ziet zoals jij wordt getrakteerd op spot, sarcasme en cynisme. :wall:
Nog nooit ben ik iemand tegengekomen die zo blind is voor zijn eigen mispaatste gedrag en tekortkomingen.

En als je denkt dat wij niet weten dat jij hier al een aantal jaren onder diverse namen verschijnt om dit walgelijke gedrag te vertonen, dan ben je niet half zo intelligent als je zelf denkt.

Zodra een "nieuw" forumlid een aantal post heeft gedaan weten we wel weer hoe laat het is.
Andere naam of niet, je bent zo transparant als een raam zonder ruit.

Op een regenachtige zondag ben ik eens een uurtje gaan zitten om 1 en ander uit te zoeken.
meer dan tien namen waarvan ik vond dat ze jouw zielige en beperkte gedrag vertoonden ben ik gaan vergelijken.
Bij de meeste kwamen de de ip-adressen overeen.
Je mag dan wel een proxy gebruiken maar die is niet zo random als jij denkt.

Je moet onze vriendelijkheid en gastvrijheid niet verwarren met zwakte.

En als je zo loopt af te geven op het forum en zijn leden, ga dan lekker weg en kom dan ook niet WEER terug onder een andere naam.

Lees maar goed wat ik hier heb geschreven en laat eindelijk eens iets tot je doordringen want je reactie hier op bepaalt of ik de verban knop indruk of niet.
Kennis is hier altijd welkom, gedrag als het jouwe NIET.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 19 Sep 2012 22:47

Alle machtig. Ik ben even weg en het is meteen een *piep* bende.
Hoe moeilijk kan het zijn om het een beetje netjes te houden?

Sjaak, het begint meteen met beledigen. Zonde. Jetfire heeft geen les van een "zelfverklaarde Sensei", maar van iemand met een geverifieerde achtergrond en traceerbare afkomst. Het is een in Japan (en Europa) zeer gerespecteerde man. De goede man heeft zichzelf nog nooit sensei genoemd. Dus de beledigingen zijn bedroevend en laag bij de grond. Erg jammer. Het had een mooie discussie kunnen worden.

Als iemand vraagt waar je informatie vandaan komt, hoef je niet meteen kinderachtig te gaan doen. Gewoon een antwoord geven is toch niet zo moeilijk? Desnoods zeg je: "nee, dat wil/kan ik niet".
Dus wat wordt het? Houden we het netjes en gaan we door met de discussie of gaan we met z'n alle doen alsof we weer in groep 3 zitten?

Mocht de moderator deze teleurstellende poging tot een nette en goede discussie volledig wissen, dan geeft ik 'm groot gelijk.
Er hadden best mooie inzichten uit deze discussie kunnen komen. Helaas.

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”