Zwaardscholen in Den Haag

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Rudolf

Zwaardscholen in Den Haag

Berichtdoor Rudolf » Wo 15 Mei 2013 21:18

Ik ben ongeveer een half jaar geleden naar Den haag verhuisd vanwege mijn werk. Vanwege de drukte heb ik nog niet echt actief rondgekeken naar dojo’s in de buurt (wel een klein beetje natuurlijk), maar omdat alles nu ietsje rustiger, zou ik toch graag een serieuze poging willen wagen. Ik vroeg me af of jullie me hierbij zouden willen helpen.

Ik ben vooral op zoek naar een dojo waarbij de focus voor het grootste deel op het japanse zwaard ligt. Ik ben op de eerste plaats op zoek naar een traditionele school, maar ik wil wel graag weten wat mijn mogelijkheden zijn. Dusss.. de vraag: welke zwaardscholen zijn er in en rondom Den Haag, en welke van deze zouden jullie aanraden/afraden? Ik weet dat het een kwestie is van waar ik precies naar op zoek ben, maar ik zou graag jullie mening willen horen.

Alvast bedankt!

Syco
Beheerder

Re: Zwaardscholen in Den Haag

Berichtdoor Syco » Vr 17 Mei 2013 11:06

Beste Rudolf,

Als eerst welkom op het forum!

Ik train zelf Tai Ki Ken Do in Wassenaar, maar je kan de sport ook beoefenen in Scheveningen.

Wat informatie:
http://www.swordfactsbenelux.nl/tai_ki_ken_do
http://www.springintveld.net/wiki/pmwik ... .KamomeRyu

Ik train zelf bij Sensei Peter de Jong (in Wassenaar), die ook nog meerdere dagen per week traint bij Shihan Willem P. Wiersma in Scheveningen.

Ik kan de sport van harte aanraden (maar dat ligt voor de hand). Dus ik nodig je van harte uit om een keer een lesje mee te kijken/trainen als je interesse hebt.

Locatie Wassenaar (hier train ik en ben dus ook elke les aanwezig):
Centrum voor bewegingsactiviteiten
Fabritiuslaan 2
2241 JT Wassenaar
Elke donderdagavond om 20:15 tot 21:45 is er les.

Mocht je Wassenaar te ver weg vinden dan kan je altijd een blik werpen in Scheveningen:

Locatie Scheveningen:
Pansierstraat 19A
2584 EG Den Haag / Scheveningen

Meerdere tijden en sporten (Kopje lestijden en het dan om Iaido - Breedzwaard):
http://www.wi-su-ryu.tk

Ik hoor graag of je het wat lijkt,

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Vr 17 Mei 2013 11:46

Hoi Rudolf,

Als je geïnteresseerd bent in een traditionele zwaardkunst is Iaido wellicht iets voor jou.

Op de website van de NKR kun je adressen vinden van Iaido dojo's in Den Haag en omstreken:

http://www.nederlandsekendorenmei.nl/

Zelf kan ik Kendo Kai Den Haag aanraden, lessen worden gegeven door Aad van de Wijngaart een zeer vriendelijke en kundige sensei.

Als je meer info wilt stuur dan gerust een PM.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » Wo 22 Mei 2013 11:16

Bedankt voor jullie antwoorden tot nu toe!

De kendo kai dojo heb ik inderdaad eerder van gehoord ook. Ik zag wel dat ze zowel kendo als iaido als jodo beoefenen, ik weet niet of dit verder iets uitmaakt? Ik vind ze alle drie wel interessant, dus daar ligt in ieder geval geen probleem. Ik ga graag een keer kijken om te zien of dit is wat ik zoek.

Tai ki ken do heb ik ook eerder van gehoord (volgens mij van jou zelf Syco, een aantal jaar terug op de SFB dag :P). Ik zoek eigenlijk iets traditionelers, maar ik sluit niets uit. Ik denk dat ik het toch een keertje gezien moet hebben voordat ik weet of het iets voor mij is. Afstand is zowiezo niet echt een punt, ik heb een aantal jaar 3 keer per week anderhalf uur heen en anderhalf uur terug moeten reizen om te kunnen trainen (lang leve het OV), dus in dat opzicht ben ik wel wat gewend.

Zijn er nog meer suggesties? Is er bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om een koryu in de buurt te beoefenen? Ook hierbij weet ik niet meteen of het mijn ding is, maar ik wil graag weten welke mogelijkheden ik heb.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties tot nu toe. :)

dutchronin

Berichtdoor dutchronin » Zo 02 Jun 2013 12:15

Hallo,

Ik weet niet waar je woont in Den Haag maar in Rijswijk zit de Fu Rin Kan Zen dojo en zij beoefenen Tenshin Shoden Katori Shinto Ryu. Dit is de oudste zwaardstijl uit Japan. En omvat alle wapens die de samurai gebruikte met de katana als middelpunt.

http://furinkazandojo.nl/

Rudolf

Berichtdoor Rudolf » Di 04 Jun 2013 11:50

Ik woon nu aan de rand van Den haag, tegen Voorburg aan eigenlijk. Lekker dichtbij alle tramlijnen dus ik kan overal heen. Katori Shinto Ryu heb ik ook interesse in, daar zou ik ook graag een kijkje nemen. Thanks :)

dutchronin

Berichtdoor dutchronin » Di 04 Jun 2013 23:32

Gewoon een keer gaan kijken. Als je gaat laat weten hoe het was.

Erik

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”