Wederom wordt er gesteld: Dual wielding behoort niet tot de logische keuzes voor een slagveld.
Maar de contra-argumenten vind ik nog niet overtuigend genoeg om het als een mythe af te schrijven.
(Behalve het feit dat de meeste mensen OF links OF rechts handig zijn en daarom de logische keuzes verkiezen.)
Wat ik weet van Musashi's Hyoho Niten Ichi Ryu komt slechts van youtube en boeken.
Het lijkt me inderdaad een stijl waar men met 1 katana vecht.
Maar... zodra er hiervoor een kans is trekt men de wakizashi via een iaido techniek erbij.
Mocht het gevecht daarna nog doorgaan, komen de simultaan verdedig/aanval technieken in play.
DAN beginnen de problemen:
Fysiek: Is er genoeg kracht om door gebeenten te snijden met één arm?
Fysiek: Heb je genoeg grip om de impact vibraties te doorstaan zonder los te laten.
Coördinatie: Is het mogelijk de wapens te hanteren zonder dat ze elkaar slaan of JOU snijden?
Coördinatie: Kun je wel efficiënt links en rechts (mogelijk onafhankelijk van elkaar) sturen?
Als ik dan naar Arnis kijk is het allemaal aan te leren met tijd en energie.
Ook al zou ik zelf ook voor een logische keuze gaan.
MAAR: we hebben hier te maken met metalen massa's (slagwapen) die ook nog eens kunnen snijden.
ze komen dus explosief vanuit diverse richtingen simultaan steken en slaan.
En ook al zouden ze bij het eerste contact weinig schade maken,
bij het re-chamberen kunnen ze nog altijd de oppervlakte waar ze contact mee maken SNIJDEN !
Hoe onpraktisch dual-wielding ook LIJKT voor een slagveld.
Ze kunnen nog altijd
Dit soort verwondingen toebrengen voor een 2 stage kill. (disable-kill)
It is not enough that "I" succeed.
All others must FAIL!
-Genghis Khan-