Dual wielding

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Glengis

Dual wielding

Berichtdoor Glengis » Vr 30 Aug 2013 14:20

Wat zijn de opinies over het simultaan hanteren van twee zwaarden hier?

Zoals:
Hyoho Niten Ichi Ryu (van Miyamoto Musashi)
Eskrima/Kali (uit de Filipijnen) [de stokken zijn zelf al legitieme wapens maar stellen vaak ook zwaarden voor]

Critici zeggen al vlug dat het historisch niet vaak voor kwam omdat de andere keuzes veel logischer zijn.
Een schild beschermt immers een groter oppervlakte (ook handig tegen b.v. een regen van pijlen) en twee handige wapens leveren extra kracht.

En dit zijn goede argumenten.
Zelf denk ik aan de 80/20 regel (80% is niet ambidexter en steekt er DAAROM niet de tijd en energie in omdat de andere keuzes gemakkelijker te verkrijgen zijn.)
Maar degenen die dit WEL hebben gedaan (ook non-ambidextere mensen) mogen zeer zeker niet onderschat worden.

It is not enough that "I" succeed.
All others must FAIL!
-Genghis Khan-

pieterjt

Re: Dual wielding

Berichtdoor pieterjt » Vr 30 Aug 2013 22:23

Lijkt mij onhandig, vaak omdat wanneer je rechts bent je linker arm minder sterk is..
Bovendien ben ik meer fan van 2 handige wapens zoals een katana :lol:

Men moet het ijzer smeden als het heet is.

Pieter.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Za 31 Aug 2013 7:19

Dat heb ik me zelf ook wel eens afgevraagd, in de Chinese krijgskunsten en de Japanse zijn er diverse wapens waarvan je er 1 in elke hand hebt.

Sai, tonfa, kama, butterfly knives, tiger hookswords etc....
Maar in de europese krijgskunsten zijn eigenlijk geen bewijzen voor dit soort wapens en ook niet voor het zwaaien van 2 zwaarden.
Dat wil niet zeggen dat het nooit gebeurde natuurlijk.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Za 31 Aug 2013 9:23

Denk aan de rapier en de left hand dagger, dan had je ook in iedere hand een wapen.

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Rowan McDirk

Berichtdoor Rowan McDirk » Za 31 Aug 2013 13:28

Een schild of beukelaar kan als wapen gebruikt worden.

Hoewel de beukelaar vooral offensief gebruikt werd vanaf de renaissance omdat er meer zwaarden met handbescherming waren.

De 18e eeuwse Highlanders vochten met een zwaard in het ene hand en een schild en dolk in de andere.

Vechten met twee zwaarden die even lang zijn lijkt me niet praktisch.

Richard

Berichtdoor Richard » Za 31 Aug 2013 19:58

Op grote slachtvelden lijkt het mij op het eerste gezicht logischer om een schild o.i.d. mee te dragen inderdaad, hoewel het misschien ook afhangt van waar je bent ingezet, wat je positie is, binnen het leger.

Volgens mij is Escrima meer ontwikkeld als zelfverdediging en niet voor battlefields. De ontwikkeling voor het wapengebruik is dan ook anders. Binnen de pencak silat gebruiken we ook dubbele wapens, niet echt zwaarden, maar wel kapmessen, trisula (Sai), sikkels, waaiers, stokken etc.

In Thais Krabi Krabong gebruiken ze ook twee zwaarden. Dit werd volgens mij wel door het Thais leger gebruikt. http://en.wikipedia.org/wiki/Krabi_krabong

Afbeelding

- AKA Dragon's Roar

Glengis

Berichtdoor Glengis » Di 03 Sep 2013 13:36

Meestal is het ook een main en een support wapen als men er met twee vecht.
Musashi zegt alleen twee longswords te gebruiken om de bewegingen en controle eigen te maken.
(Dus in training niet in een gevecht)

Hoeveel zou terrein een rol hebben gespeeld bij deze ontwikkelingen? Die Krabi Krabong bijvoorbeeld zou in Jungles gebruikt worden waar het best mogelijk is dat je kapmes blijft hangen in lianen of vast komt te zitten in een boom stam, ik kan me best voorstellen dat dan een tweede wapen handig is.

Westerse veldslagen werden toch vaker in open vlaktes beslecht (blootgesteld aan afstandwapens e.d.)
Het is dan veel slimmer om logisch en efficiënt te werk gaan.

Maar bij guerrilla tactics zie ik er wel mogelijkheden voor.

All others must FAIL!
-Genghis Khan-

Rowan McDirk

Berichtdoor Rowan McDirk » Do 12 Sep 2013 19:54

Ik kwam deze youtube video tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=O3wGcDxDAqw

There is actually a detriment along neurological, kinesiological and physiological lines when attempting to use a sword in each hand, simultaneously. Because for a need for the exact same actions in and from both hands moving simultaneously, the mind/brain are split in focus, where neither sword is used to its fullest potential.

When one of these swords is predominantly a two-handed, draw-cut weapon (the daito or long sword structures of which the katana is part), this structure limits this two-handed sword's effectiveness when wielded with a single hand/arm, for which it was not designed.

When another tool is used in the other hand using different actions, like the one-handed sword and shield, the shield's actions complement the actions of the sword. Here the actions of each tool enhances the operational value of the other, due to the complementary actions as opposed to competitive actions of like tools.

European Rapier and Dagger work was systematized and taught, but the documentation of actual rapier and dagger dueling is rare. Documentation of such lethal dueling shows the rapier being used singularly or used with the off hand wearing a heavy glove used to grab the antagonist's blade or a cloak wrapped about the arm as a protective device--not a dagger.

Be careful of how historical records and documents are translated out of context and from a foreign perspective being superimposed upon distinct, yet different time-era and culture.

Beware of how popular media cultures and in-vogue celebrity status influences historical records as well.

Glengis

Berichtdoor Glengis » Vr 20 Sep 2013 13:05

Wederom wordt er gesteld: Dual wielding behoort niet tot de logische keuzes voor een slagveld.
Maar de contra-argumenten vind ik nog niet overtuigend genoeg om het als een mythe af te schrijven.
(Behalve het feit dat de meeste mensen OF links OF rechts handig zijn en daarom de logische keuzes verkiezen.)

Wat ik weet van Musashi's Hyoho Niten Ichi Ryu komt slechts van youtube en boeken.
Het lijkt me inderdaad een stijl waar men met 1 katana vecht.
Maar... zodra er hiervoor een kans is trekt men de wakizashi via een iaido techniek erbij.
Mocht het gevecht daarna nog doorgaan, komen de simultaan verdedig/aanval technieken in play.

DAN beginnen de problemen:
Fysiek: Is er genoeg kracht om door gebeenten te snijden met één arm?
Fysiek: Heb je genoeg grip om de impact vibraties te doorstaan zonder los te laten.
Coördinatie: Is het mogelijk de wapens te hanteren zonder dat ze elkaar slaan of JOU snijden?
Coördinatie: Kun je wel efficiënt links en rechts (mogelijk onafhankelijk van elkaar) sturen?

Als ik dan naar Arnis kijk is het allemaal aan te leren met tijd en energie.
Ook al zou ik zelf ook voor een logische keuze gaan.

MAAR: we hebben hier te maken met metalen massa's (slagwapen) die ook nog eens kunnen snijden.
ze komen dus explosief vanuit diverse richtingen simultaan steken en slaan.
En ook al zouden ze bij het eerste contact weinig schade maken,
bij het re-chamberen kunnen ze nog altijd de oppervlakte waar ze contact mee maken SNIJDEN !

Hoe onpraktisch dual-wielding ook LIJKT voor een slagveld.
Ze kunnen nog altijd Dit soort verwondingen toebrengen voor een 2 stage kill. (disable-kill)

All others must FAIL!
-Genghis Khan-

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”