andere westerse krijgskunsten (of oosterse)

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
ikkel

andere westerse krijgskunsten (of oosterse)

Berichtdoor ikkel » Za 09 Dec 2006 20:20

Zijn er hier mensen die aan andere krijgskunsten doen buiten het langzwaard ? ( en zo ja mss kun je hier aparte topic's over oprichten)

enkele vb (van diegene die ik nog doe)

worstelen ( middeleeuws)
dolkvechten
korte stok
lange stok
speer
hellebaard
poleaxe
zwaard en beukelaar
messer
zwaard en schild

laat maar weten, ik ben benieuwd.

Richard

Berichtdoor Richard » Zo 10 Dec 2006 16:24

Ik doe aan Pencak Silat en gebruik daar aardig wat wapens (geen zwaarden overigens....)

Hier vind je een overzicht van mijn pencak wapens.

- AKA Dragon's Roar

ikkel

Berichtdoor ikkel » Zo 10 Dec 2006 21:09

dat ziet er ook interesant uit :D
alleen diene waaier is dat zo goed als wapen te gebruiken want dat is toch iets dat snel stuk gaat.
hoe gebruik je dat juist(in de andere wapens kan ik mij vinden)

Richard

Berichtdoor Richard » Zo 10 Dec 2006 21:17

Het is een verborgen wapen. Aan de uiteinden kan je mesjes plaatsen, maar dit vraagt bij gebruik wel wat vaardigheid van de beoefenaar. Ik heb aardig wat bloed zien vloeien.....

Wij gebruiken radeermesjes (chiurgen mesjes). Wanneer je de waaier openklapt heb je een cirkelzaag-effect. Dicht kan je er ook prima mee steken. Daarnaast kan je er ok ander wapens mee verbloemen, zorgt het voor afleiding en wanneer je de waaier openklapt geeft dit een luide knal geluid, de aanvaller kan hier van schrikken. Verder kan je er prima mee afweren.

- AKA Dragon's Roar

ikkel

Berichtdoor ikkel » Di 12 Dec 2006 18:20

:shock: Dit kan wel tellen als een verrassingswapen.

Zijn er nog mensen die aan krijgskunst doen of zijn dragon's roar en ik de enige :?:

Zijn er hier trouwens nog leden van andere westerse krijgskunst scholen?

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 12 Dec 2006 20:37

Ik ben van plan om Kendo te gaan doen, ik heb alleen nog geen goede school in de buurt gevonden. Er is er een op slechts 500m van mijn huis vandaan, maar daar heerst echt zo'n sfeer van "Goh, kijk ons eens stoer zijn". Daar houd ik dus niet zo van. De laatste maanden heb ik het gruwelijk druk, dus is het zoeken een beetje op een laag pitje komen te staan. Maar ik heb straks anderhalve week vakantie dus ik hoop dan tijd te hebben om weer op zoek te gaan. Zeker omdat ik tegenwoordig ook niet meer voetbal op dinsdag en nauwelijks meer fiets. Dat voelt gewoon ab-so-luut niet goed. :)

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Di 12 Dec 2006 20:45

* Kodokan Judo - 16 jaar.
* Muso Shinden Ryu Iaido - 3 jaar.
* Zen Nihon Kendo Renmei Iaido - 3 jaar.
* Shindo Muso Ryu Jodo - 3 jaar (occassioneel gedurende Iaido sessie. Niet intensief).

ikkel

Berichtdoor ikkel » Wo 13 Dec 2006 18:04

Dag Ger,

als je beislist van krijgskunst te gaan beoefenen, dan zou ik er zo snel mogelijk mee beginnen.
Waarom?
Eigenlijk heel simpel als je er ooit goed in wil worden dan heb je een hele lange weg voor de boeg. Want het is niet enkel de technieken maar ook de filosofie en discipline rond deze kunst die je maar langzaamaan leert, maar die van je wel een vollediger krijgskunstenaar maken.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Wo 13 Dec 2006 23:00

Klopt, ik wil ook liefst zo snel mogelijk beginnen. Maar mijn to do lijst is ongelooflijk lang waardoor ik vooral steeds bezig ben met dingen die echt hoge prioriteit hebben. En ik wil niet zomaar de eerste de beste dojo binnenlopen en me inschrijven, ik wil ergens in de leer gaan waarbij ik een goed gevoel heb. En dat had ik bij die ene nou niet bepaald.

Gelukkig ben ik hier en daar begonnen met wat dingen af te stoten, waardoor ik als het goed is op termijn wat ruimer in mijn tijd kom te zitten, zodat ik me ook fatsoenlijk kan richten op Kendo.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

scherpzeg

Berichtdoor scherpzeg » Wo 13 Dec 2006 23:39

Aan de andere kant, je bent nooit te oud om te leren.
Om volleerd te zijn, dien je wel op vroege leeftijd te beginnen, om te leren kun je als 80-jarige nog heel veel opsteken.
Het is niet het doel wat belangrijk is, maar de weg om het doel te bereiken.

katana

Berichtdoor katana » Wo 31 Jan 2007 16:50

Leek mij wel een gepast topic om wat te elaboreren over de Budokai-do en de wapens die daarin gebruikt worden.

Vooreerst mag je wel niet vergeten dat wapenleer enkel voor gevorderden is (zoals in bijna alle krijgskunsten).
Je kan les krijgen in de gekende en typische oosterse wapens, zoals de katana, de sai, tonfa, bo..

Mààr er wordt tevens ook getraind met de Kukhuri (oftewel Kukri, beide schrijfwijzen worden gebruikt).
Afbeelding
Dit is één van de stijloefeningen mogelijk met de kukhuri, er wordt ook geleerd hoe ermee te vechten. (Maar daar heb ik geen foto's of video's van gevonden).
yantra

ti-lite
Moderator

Berichtdoor ti-lite » Wo 31 Jan 2007 18:21

In het gebruiken van een Kukri als slagwapen kan ik me heel goed vinden. De vorm van dit mes zorgt ervoor dat je effectief kunt slaan, met een flink resultaat.

Maar steken hiermee vind ik niet prettig, de punt is gewoon te breed voor een goede penetratie. Het maakt natuurlijk wel wonden, maar ondieper dan bv. een dolk.

Heb dit op karton, tameshigiri matten en vlees ( slachterij ) uitgeprobeerd. :)

I must say, to die with one's sword still sheathed is most regrettable.

Miyamoto Musashi

Hans

Eamane

Berichtdoor Eamane » Do 01 Feb 2007 15:31

Ik doe middeleeuwse krijgskunsten(westers). Bij de AMEK in Nederland :).

Hier doen we worstelen, dolk en zwaard.

Zou graag nmog leren vechten met hellebaard, speer etcetc maarja.. daar doen wij niet aan bij de AMEK.

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

lordofthefields

Berichtdoor lordofthefields » Do 01 Feb 2007 23:11

Tsja, de Amek. Daar zou ik ook wel heen willen. Heb ooit wel een korte cursus gevolgd, maar ik woon veel te ver weg om er serieus mee bezig te kunnen gaan. Het noorden is echt dood wat dat aangaat.
Maar gelukkig kan ik in de zomer een vijfdaagse volgen bij de orde van de Noorderwind.

Eamane

Berichtdoor Eamane » Vr 02 Feb 2007 16:12

Havelte... Waar ligt dat?(ja ik ben dom, mijn zwager heeft daar jaren op de landmachtkazerne gezeten, en nóg weet ik niet waar het is :wink: )
De AMEK geeft ook trainingen in Deventer. Weet niet of dat te doen is?

(Dit is niet bedoeld om reclame te maken voor de amek!!!)

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”