andere westerse krijgskunsten (of oosterse)

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Fred
Verbannen

Re: andere westerse krijgskunsten (of oosterse)

Berichtdoor Fred » Di 12 Okt 2010 16:24

littlesamurai schreef:Dat snap ik, Je hebt me alleen wel heel erg nieuwschierig gemaakt :D

Gr Joshua

Sorry daarvoor. Ik denk niet dat mijn leraar nog andere mensen wil aannemen, tenzij er mensen afvallen. Er zijn nog genoeg koryu in Nederland te beoefenen die ook heel gaaf zijn zoals: Tenshin Shoden Katori Shinto Ryu en Kashima Shinryu, Shinkage Ryu etc.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Di 12 Okt 2010 16:39

Fred schreef:Wij doen Tenshinsho Jigen Ryu volgens mij kun je in Tilburg ook nog Kashima Shinryu trainen maar dat weet ik niet zeker (zou ik moeten navragen).

Interessant, nooit geweten dat er ook Tenshinsho Jigen Ryu in Nederland wordt beoefend. Overigens Tenshinsho Jigen Ryu heeft toch ook Iaijutsu in haar curriculum?

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Fred
Verbannen

Berichtdoor Fred » Di 12 Okt 2010 20:10

Jetfire schreef:
Fred schreef:Wij doen Tenshinsho Jigen Ryu volgens mij kun je in Tilburg ook nog Kashima Shinryu trainen maar dat weet ik niet zeker (zou ik moeten navragen).

Interessant, nooit geweten dat er ook Tenshinsho Jigen Ryu in Nederland wordt beoefend. Overigens Tenshinsho Jigen Ryu heeft toch ook Iaijutsu in haar curriculum?

Jawel kan alleen niet los getraind worden.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Di 12 Okt 2010 23:53

Ok bedankt voor de info :D

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Fred
Verbannen

Berichtdoor Fred » Vr 15 Okt 2010 14:17

Ik heb het nog even nagevraagd bij mijn leraar. Kashima Shinryu is ook in Breda (ik dacht eerst in Tilburg, in Tilburg zit een vertegenwoordiging van Sho Shoryu). Het gaat daar overigens net als bij ons om aan een Japanse school verbonden mensen (naar wat ik gehoord heb, daar wordt geloof ik wel les gegeven, maar weet ik niet zeker). Zijn hebben als het goed is ook iai.

Even voor de volledigheid.

Groeten

Fred

BasB

Berichtdoor BasB » Wo 23 Mar 2011 13:59

Ja dat doen ze daar inderdaad.

Eventueel is er ook een studiegroep Araki Ryu Torite Kogusoku in Nederland onder leiding van Ellis Amdur. http://arakiryu.org/

Awesome.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 23 Mar 2011 16:51

Hoi Bas,

Ik heb mij nooit gerealiseerd dat Ellis Admur in Nederland zat.
Verrassend (op een goede manier).
Ik ben wel heel nieuwsgierig naar andere ryu, dus ook naar Araki Ryu.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

BasB

Berichtdoor BasB » Do 24 Mar 2011 15:17

Beste mijnheer T,

Ellis Amdur is op dit moment niet in Nederland. Wij zijn wel leerlingen van hem. Hij is afgelopen woensdag weer teruggevlogen naar de USA. Behalve in Nederland zit er ook nog een studiegroep in Griekenland.

Awesome.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Ma 04 Apr 2011 18:27

Beste Bas,

Zeer interessante website hebben jullie. Vind het ook informatief en interessant om artikelen van Ellis Amdur te lezen op koryu.com of de link op jullie website zoals deze die ik vandaag las : Q&A naar aanleiding van zijn boek : Grappling with the Myth of the Warrior Sage. :thup:

....There are survival-based activities (farming) as opposed to enriching activities (gardening). When we have accomplished survival, we have the luxury to flourish and enrich ourselves as humans. I bridle at the pretentiousness that many (myself among them, in the past) have displayed, blaring about a martial "way." Inflation, deification, mystification -- all of these are the fertile ground where abuse and illusion grow best.

bron: http://www.shindai.com/articles/amdur01.htm

groetjes jeroen :)

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

BasB

Berichtdoor BasB » Do 07 Apr 2011 16:25

Ha Jeroen,

Bedankt voor je interesse! Het stukje dat je aanhaalt bevat zo ongeveer heel Ellis' persoonlijkheid :D Het is een bijzondere man, zeker gezien het feit dat hij hier slechts 3 leerlingen heeft en toch 2 maal per jaar hier heen komt om ons training te geven.

Ik weet niet of je m al gelezen hebt, maar een must-read voor iedereen die oprecht geinteresseerd is in japanse krijgskunst is "Old School". Staan een aantal zeer interessante anekdotes in.

Awesome.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Ma 11 Apr 2011 2:03

Beste Bas,

Ik heb het boek nog niet gelezen maar ga hem zeker bestellen! Ben o.a. via dit forum gekomen op de boeken en artikelen van Karl Friday. Ik had wel eens wat van Ellis Amdur gelezen op koryu.com en was meteen geintrigeerd vanwege zijn standpunten, uitspraken. Ben nu nog bezig met het lezen van ''Hired Swords'' van Karl Friday. Is er bevoorbeeld een werk van Ellis Amdur dat je kunt vergelijken met ''Legacies of the Sword'' van Karl Friday ? Hij heeft namelijk heel wat boeken geschreven zo te zien:
http://koryu.master.com/texis/master/se ... amdur&s=.1

Het is ook interessant om Ellis Amdur te horen praten over bevoorbeeld: Recognition of Patterns of Aggression
http://www.youtube.com/watch?v=Cia3wSkXx6s

Geeft hij ook lezingen/workshops in Nederland ?

Alvast bedankt voor je antwoord, en inderdaad bijzonder dat hij naar Nederland komt voor slechts 3 leerlingen. Exclusieve aangelegenheid lijkt me :)

Groetjes jeroen

BasB

Berichtdoor BasB » Vr 15 Apr 2011 13:16

Ha Jeroen,

Echte overeenkomsten tussen boeken van Ellis en Karl Friday heb ik niet kunnen vinden. Ik ben hier natuurlijk niet objectief in maar ik vind Ellis' boeken beter. Dat komt vast omdat veel verhalen uit zijn boeken regelmatig aangedragen worden om een trainingsoefening te verduidelijken.

Ellis heeft in het verleden wel eens een workshop gegeven. Uit deze workshop is de huidige Araki Ryu groep in Nederland ontstaan. Hij heeft geen lezingen gegeven in Nederland. Ik zal eens vragen of hij dat niet een keer zou willen.

Awesome.

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Di 19 Apr 2011 20:36

Beste Bas,

dat lijkt me Awesome. :)

Veel succes met jullie training !

groetjes jeroen

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Do 11 Aug 2011 11:52

http://stores.lulu.com/Shintairyu

heeft iemand 1 van deze boeken gelezen ? ben benieuwd :)

groetjes jeroen

Sjaak Hubersma

Berichtdoor Sjaak Hubersma » Zo 21 Aug 2011 8:35

Nu heb ik de site van Araki ryu eens goed gelezen, maar daar staat eigenlijk omschreven dat de school tijdens haar bestaan al niet echt een ryu was in de strikte zin van het woord. Het was een verzameling scholen, technieken en interpretaties. Ook wordt er gezegd dat het huidige Araki ryu door de vorige grootmeester in feite opnieuw is samengesteld, een beetje hetzelfde idee als in tenshinshodenkatorishintoryu dus. De vraag is dan of het nog wel een ryu is en wat de toegevoegde waarde van een dergelijk traditioneel systeem is. Men moet er immers van uit kunnen gaan dat de getrainde technieken zijn overleverd op basis van gevechtservaring en traditioneel bepaalde patronen. Een reconstructie zegt weinig over hoe het vroeger "echt" geweest is. In dat geval ben je in mijn visie net zo goed af met MMA of een goede harde karate-school. De waarde van een oude school is immers de jaren lange ervaring en afstamming. Veel mensen willen een dergelijk systeem trainen (denk ik) om deel uit te maken van een eeuwenoude traditie of om authentieke oude technieken te leren. Gewone budo is niet fascinerend genoeg meer en men gaat op zoek naar de oorsprong.

Wat mij betreft heeft een reconstructie weinig toegevoegde waarde. Hoe absurd de vergelijking ook mag zijn denk ik dat je dan net zo goed af bent met moderne budo. Je zou natuurlijk ook een echte oude school kunnen zoeken, maar het probleem is dat de meesten op een bepaald punt wel ergens gereconstrueerd zijn. Er is dan denk ik nog wel een verschil wanneer dat gebeurd is.

Veel mensen die denken iets traditioneels te trainen trainen het in Nederland bij de verkeerde scholen ( ongeautoriseerde scholen) of trainen iets waar de oorsprong van in nevelen gehuld is. Ik denk dat het wel van belang is je af te vragen waar je school ooit begonnen is en wat de meritus van de school is.

Moderne budo is dan zo gek nog niet

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”