vragentopic Budokai-do

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
katana

Re: vragentopic Budokai-do

Berichtdoor katana » Ma 11 Mei 2009 14:08

Om even een oude koe uit de sloot te halen: recent (sinds dit jaar ongeveer) zijn we met onze club meer en meer aanwezig op stages van andere clubs en stijlen, voornamelijk MMA, shootfighting, thaiboks, close combat,... waardoor we zelf ook meer en meer naar een MMA ingesteldheid toe werken en ik moet zeggen dat dit mij bijzonder bevalt! Vorige week twee uur lang grondvechtstage gehad en ik amuseer me kapot (ook wel letterlijk). Ik heb nog héél veel werk en moet nog meer leren maar vind het fantastisch om te rollebollen, te punchen en te klemmen! (en ondertussen zelf ook slaag krijgen, uiteraard).

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Richard

Berichtdoor Richard » Ma 11 Mei 2009 14:43

katana schreef:...vind het fantastisch om te rollebollen...en ondertussen zelf ook slaag krijgen...).

Klinkt best fout :mrgreen:

Wel leuk zo'n martial arts die vanalles "adopteerd en interperteerd" (als ik het goed begrijp). Zeker in deze tijd is dat niet gek. Maar het is nu wel vooral sportgericht ipv zelfverdediging/straatgevecht?

- AKA Dragon's Roar

katana

Berichtdoor katana » Ma 11 Mei 2009 15:23

de competities waar wij aan deelnemen zijn meestal op staand vechten gericht, dus het is vooral vanuit het idee dat je als vechter van alle (of toch van heel veel) markten thuis moet zijn.

en we zijn nu inderdaad héél organisch bezig waarbij we vooral kijken naar hetgeen werkt. Dat heeft me altijd al aangesproken, een pragmatische no nonsense aanpak.

Ψ Niels Ψ

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Vr 29 Mei 2009 8:25

In dit topic zijn de afgelopen dagen wat onvolwassen uitspraken gedaan. Zojuist is een en ander opgeschoond, hopelijk kunnen we nu weer op de juiste wijze verder.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

katana

Berichtdoor katana » Ma 07 Jan 2013 17:15

Necropost?
Het lijkt alweer jaren geleden dat ik nog op dit forum vertoefd heb... Hoog tijd om jullie gerust te stellen: ik leef nog altijd 8) .
En om even uit te pakken: laatst stonden we met onze club op F.A.C.T.S., een fantasybeurs in het Gentse waar we gevraagd werden een demo/initiatie te geven. Dit bleek best succesvol te zijn, zelfs in die mate dat we bekend volk op de mat kregen...

Afbeelding

voor zij die hem niet kennen, niemand minder dan Sean Patrick Flanery, blijkbaar is hij naast zijn acteerwerk ook wel met martial arts bezig en was hij wel benieuwd naar onze stijl. Een Japans gezegde indachtig heb ik hem meteen de mat opgesleurd, want om te weten hoe saké smaakt, moet je ervan proeven :wink:

Afbeelding
Heb zelf nog wat tips gekregen om een beenklem steviger aan te zetten, toffe mens :D

Ψ Niels Ψ

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 09 Jan 2013 7:28

Wat grappig, hoe komt hj nou daar terecht?
Het is trouwens wel een klein iel mannetje of lijkt dat maar zo :?:

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

katana

Berichtdoor katana » Wo 09 Jan 2013 10:28

Hij was daar voor een signeersessie van de film boondock saints.
Iel zou ik hem nu niet noemen, eerder pezig, best nog krachtig :)

Ψ Niels Ψ

AtlanticDrive

Berichtdoor AtlanticDrive » Vr 08 Feb 2013 16:37

Veel trainingsplezier toegewenst beste Katana. :) Ik heb contact met een vriend die vanuit een hele andere invalshoek geinteresseerd is in militaire tradities, vanuit zijn muziek, hij zit in een marsband noem ik het maar. Laatst alles over gurkhas om de oren gekregen. Zelf ook wat clipjes bekeken want ik was vooral geinteresseerd in hun formidabele wapen. Ik kom zelf oorspronkelijk uit Thailand dus ben geinteresseerd ook in krabi krabong systemen en hun wapens. Ben nu bezig met onderzoek naar Nagamasa Yamada nav een boekje wat ik van mijn leraar heb gehad. Ik kom er nu achter dat er wel degelijk japanse invloeden in de gouden eeuw zijn geweest en in ieder geval ontmoetingen vriendelijk en vijandig tussen ronin, samurai die in het buitenland leefden en werkten door omstandigheden, chinese en japanse piraten, samurai in dienst van bevoorbeeld Nederland, Portugal, Thailand, Spanje maar ook dus gevechten tussen deze groeperingen. Vooral de niet gestaafde encounter tussen portugezen en samurai is interessant ook omdat het schijnt dat de samurai aan het kortste eind trokken. Maar ook is er een verslag bekend van strijd tussen spanjaarden en samurai. In het boek van Mark V Riley over Filipino arts kun je ook lezen over encounters in de tweede wereldoorlog. En daar zat ook zwaard vs filipino wapens tussen, wat mij zo te binnen schoot wat moderne geschiedenis betreft is dat gurkhas in dienst van Britan natuurlijk ook tegen de japanners hebben gevochten. Zou er misschien ooit een Japanner gevangen zijn genomen? En zou er toen uitwisseling plaats hebben gevonden? Dit soort verhalen komen namelijk vaker voor? Of is jullie oprichter ietwat jonger en is het aannemelijk dat hij gewoon les heeft gehad in een japanse kunst toen deze na de tweede wereldoorlog buiten Japan geexporteerd werden. Want straatvechten ziet er volgens mij anders uit en martial arts heeft altijd een soort van stilering in zich die er vaak hetzelfde uitziet dan. Kijk maar naar bevoorbeeld Birmese kunsten en bevoorbeeld Viet Vao Do of sommige Silat stijlen en dan bevoorbeeld een techniek die ik ook gepopulariseerd zie in Ong Bak zijn film of Bokator de cambodjaanse oudere krijgskunst. Namelijk de gesprongen trap/knie/slag waarbij je de knie van de tegenstander gebruikt als opstapje. Weet niet of jullie die hebben maar vind het altijd interessant om technieken historisch te herleiden voor zover dat mogelijk is. Maar zoals je zelf zegt, ook heel aannemelijk natuurlijk dat de mogelijkheden van het menselijk lichaam nu eenmaal beperkt zijn en biomechanica als wetmatigheid overal op toe te passen is. Maar dat is weer een vrij modern concept. Anyway ik wens je veel success en niet alleen in het vakkundig in elkaar slaan van mensen dan. Zelf doe ik niets meer met zelfverdediging. :) ik hoef namelijk gelukkig nooit te vechten. ^^

Elke weg is anders en toch dezelfde, ook al zijn zij schijnbaar tegenstrijdig.

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”