vragentopic Budokai-do

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
katana

vragentopic Budokai-do

Berichtdoor katana » Ma 28 Mei 2007 17:42

Naar aanleiding van het "snijdemo" topic heb ik hier al wat aangemaakt waar ik zelf al op de meest voor de hand liggende vragen zal trachten te antwoorden, betreffende Budokai-do, stel gerust nog meer vragen moest je nog meer willen weten.

Wat is Budokai-do?

Budokai-do is een full-contact krijgskunst uit Nepal, full contact betekent dat de technieken uitgevoerd worden op het lichaam (mits enige bescherming).

Wat betekent Budokai-do?

Voor de naam zijn er twee verklaringen: de eerste stelt dat Budokai-do "de weg van de grote krijger", de tweede stelt dat het vanuit het oud-Nepalees komt en "geïnspireerd door Boeddha" betekent.

Welke is de achterliggende filosofie?

De filosofie van Budokai-do is om in alle situaties de sterkste te zijn. Hiermee wordt vooral bedoeld dat men zich bewust moet zijn van je sterktes en zwaktes en dat je angst onder controle houdt. Tevens wordt er aangeleerd dat de meest voor de hand liggende weg daarom niet de beste is, niet altijd in rechte lijn maar ook cirkels gebruiken.

Wat houdt het nu concreet in, budokai-do?

Bij Budokai-do komen verschillende aspecten aan bod
1) stoot- en traptechnieken
2) selfdefense
3) grondvechten
4) stijlbewegingen (de zogeheten kata's)
5) wapentechnieken (zij het enkel voor gevorderden)
6) breektechnieken
7) lichaamsharding

Wat is toegestaan tijdens een gevecht?

tijdens competitiegevechten en sparring zijn volgende regels van kracht
- geen stoten naar het gezicht
- geen stoten of trappen naar rug of gewrichten
- niet verdervechten op de grond (enkel van kracht bij competitiegevecht)

(wat straatvechten betreft geldt de regel: winnen en een verdomd goede reden hebben om te vechten, er valt geen eer te halen uit het neerslaan van een ongetrainde tegenstander)

wat mag wél
- stoten op lichaam
- trappen op lichaam en hoofd
- kniestoten op lichaam en hoofd
- elleboogstoten op lichaam
- vastgrijpen
- werpen (vegen)

Met welke wapens kan je trainen?

de klassieke Budokai-do wapens zijn de kukri, de sikkel en de drietand maar deze lijst is niet limitatief. Het is zo dat je voor je hogere zwarte graden je moet onderrichten in deze wapens maar het staat je vrij om voor jezelf nog meerdere wapens te leren hanteren.
(als een guru (=nepalees voor meester, een trainer dus) je onverantwoord ziet omgaan met een wapen dan zal je het wel snel genoeg afleren)

Is het een harde sport?

De sport is hard in die zin dat je met je grenzen geconfronteerd wordt, je leert jezelf kennen. Wat het incasseren van stoten en trappen betreft, dit is wennen. Het is ook niet zo dat je al vanaf training één volop slaag krijgt, dit wordt opgebouwd.

Welke graden heb je allemaal?

De gradatie is dezelfde als bij veel andere krijgskunsten, wit, geel, oranje, groen, blauw, bruin, zwart (ook met een kyu systeem, dus oranje met groene streep kan)

Voila, denk dat dit de meeste vragen al dekt, ik zou zeggen, fire away :D
Maar dé beste manier om te weten te komen wat Budokai-do nu juist is, is een training meedoen.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Di 29 Mei 2007 8:41

Okay, voor ik mijn vragen af vuur, wil ik even iets duidelijk maken.
Ik beoefen al ettelijke jaren enkele Japanse krijgskunsten, waaronder ook enkele jaren koryu.

Samen met mij zijn er heel veel andere mensen wiens primaire doel het volgende is:

Het preserveren en beoefenen van de traditionele Japanse krijgskunsten en stijlen.

Voor mij is dit erg belangrijk in mijn leven, en ik steek hier ook veel tijd in. Wij vinden het dan ook heel jammer dat er tegenwoordig zoooo veel "krijgskunsten" en meerbepaald dojo's uit de grond schieten die nog al eigenaardig zijn, of een nogal betwistbare en niet altijd zuiver op de graat afkomst claimen. Met andere andere woorden de zogenaamde McDojo's met hun super Grandmaster Soke's en dergelijke meer.

Een absolute doorn in het oog van al degenen die zich serieus toewijden op een legitieme Japanse krijgskunst, want de algemene leek gaat het belachelijk gedoe van deze personen en hun groep beschouwen als 'the real stuff', terwijl het niets dan een grote schande is en quasi nooit iets voor stelt.

Ego zal altijd de ondergang van een budoka zijn.

Nu, Katana, voor je op je paard ten oorlog richting mij springt. Ik zeg helemaal niet dat Budokai-do bij het bovenstaande hoort. Wil gewoon mijn motief even duidelijk maken. En er zijn enkele dingen die ik een beetje raar vind, en waar ik enkele vragen over wil stellen.. En daarna vorm ik mijn mening wel.

Een collega van me zei dus dat die aan 'full contact Budokai-do karate' deed, en ik heb nog mensen dit zo horen noemen. Ik heb gisteren ook wat oppervlakkige research gedaan, en als ik me niet vergis is Budokai-do van Nepalese origine. Waarom dan een Japanse naam (Budokai-do), en wordt het karate genoemd? Zeker aangezien volgens de gaande historiek de ontwikkelaar beweert nooit enige andere krijgskunst beoefend te hebben, en er nogal erg op gefocussed wordt dat hij zeker geen contact met Japanse krijgskunsten had...

Ook maken jullie gebruik van typisch Japanse dogi uniformen, en geen Nepalese 'klederdracht' ?? Evenals een soort kopij van het gradensysteem Kyu/Dan, ontwikkeld door Kano Sensei. Maar bij Budokai-do onder de meer Nepalese vorm van Darja/Taha.

Nu, Budokai-do beweert al helemaal geen koryu kunst te zijn, en beweert geen bizarre afkomst van een Japanse grootmeester ofzo, dus no problems there. Naar Japanse analogie zou het dus net als Judo bijvoorbeeld als een gendai kunst beschouwd kunnen worden.

Maar toch vind ik enkele dingen vrij bizar, en lijkt er toch een duidelijke link te zijn met Japanse budo...?

:?

Wil je dit even verduidelijk, aub?
Again, dit is helemaal geen aanval. Wil gewoon wat meer informatie.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Di 29 Mei 2007 8:46

Interessant onderwerp, dat volgens mij toch echt bij Martial arts thuishoort ;)

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

katana

Berichtdoor katana » Di 29 Mei 2007 9:11

Ook ik heb die vraag gesteld in mijn eerste jaar dat ik les volgde.

Toen Budokai-do pas ontstaan was in België, moest ze zich aansluiten bij iets dat mensen al kenden, de meest praktische reden daarvoor is de verzekering. Er is toen geopteerd om de sport de omschrijven als "full contact karate", er werd trouwens ook heel lang gebruik gemaakt van Japanse termen. Niet omdat de indruk gewekt wou worden dat het een japanse krijgskunst is maar wel omdat het herkenbaar zou zijn.

Ondertussen zijn er al een aantal "hervormingen" doorgevoerd, zo is alles nu in het Nepalees, de klassieke kobudo wapens zijn vervangen door Nepalese wapens, het examensysteem is ook aangepast...

Wat onze posak's betreft (onze gi's) (en denk dat dat ook geldt voor de graden) vertonen deze inderdaad grote gelijkenissen met andere krijgskunsten, de reden daarvoor is dat Budokai-do regelmatig meedoet aan kampioenschappen van andere stijlen (voornamelijk full contact karate en kyokushin). Het gelijkende uniform zorgt dus dat we enigszins herkenbaar zijn. Bovendien is het ook geweldig praktisch om in te trainen.

Budokai-do heeft een vrij hoog no-nonsense gehalte, technieken die niet werken in een echt gevecht gaan we ook niet aangeleerd krijgen. Het is ook een beetje vanuit die optiek dat een aantal algemeen herkenbare zaken van de krijgskunsten erin betrokken zijn.

(ik gebruik trouwens het woord krijgskunst omdat ik vechtsport nogal negatief vind klinken, als ik daarmee een onderscheid verbreek dan is dat niet de bedoeling, je kan dus evengoed elke keer het woord "krijgskunst" vervangen door "vechtsport" zonder aan de betekenis van mijn woorden af te doen)

Ψ Niels Ψ

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Di 29 Mei 2007 10:10

katana schreef:Toen Budokai-do pas ontstaan was in België, moest ze zich aansluiten bij iets dat mensen al kenden, de meest praktische reden daarvoor is de verzekering. Er is toen geopteerd om de sport de omschrijven als "full contact karate", er werd trouwens ook heel lang gebruik gemaakt van Japanse termen. Niet omdat de indruk gewekt wou worden dat het een japanse krijgskunst is maar wel omdat het herkenbaar zou zijn.

Why? Ik vind dit persoonlijk echt een zeer domme beslissing.. Voor de gewone leek is Japans nu ook zo herkenbaar weer niet (ook al is Japans een vrij simpele taal..). Dan hadden ze beter Engels genomen..

Ik vind het dan bijzonder jammer dat ze hun Nepalese roots in feite zo verloochend hebben.. Het zou zo interessant geweest kunnen zijn indien het als een echt stand alone volledig traditionele Nepalese kunst geprofileerd kon worden!

De Japanse links die ze nu hebben, lijken verwarrend en bizar. En doen het niet zo koosjer lijken in mijn ogen. Precies alsof ze uit platte commerciële overwegingen het een Japanse twist wouden geven...

:?

katana schreef:Ondertussen zijn er al een aantal "hervormingen" doorgevoerd, zo is alles nu in het Nepalees, de klassieke kobudo wapens zijn vervangen door Nepalese wapens, het examensysteem is ook aangepast...

Goed! Dan gaan ze wat mij betreft de goede richting uit.

:)

Het kan alleen maar positief zijn om Nepal op de kaart te zijn met zijn eigen 'gendai' krijgskunst.

katana schreef:Wat onze posak's betreft (onze gi's) (en denk dat dat ook geldt voor de graden) vertonen deze inderdaad grote gelijkenissen met andere krijgskunsten, de reden daarvoor is dat Budokai-do regelmatig meedoet aan kampioenschappen van andere stijlen (voornamelijk full contact karate en kyokushin). Het gelijkende uniform zorgt dus dat we enigszins herkenbaar zijn. Bovendien is het ook geweldig praktisch om in te trainen.

Dat lijkt me een plausibele uitleg. Echter, de nadruk leggen op een meer Nepalese outfit zou het alleen maar interessanter maken, vind ik. Wat mij betreft zouden ze die Japanse links moeten laten vallen!

katana schreef:Budokai-do heeft een vrij hoog no-nonsense gehalte, technieken die niet werken in een echt gevecht gaan we ook niet aangeleerd krijgen. Het is ook een beetje vanuit die optiek dat een aantal algemeen herkenbare zaken van de krijgskunsten erin betrokken zijn.

Nu, ik kan niet echt oordelen hierover. Ik heb weinig kennis van karate technieken, en nog minder van Budokai-do. Maar op het eerste zicht lijken verschillende technieken toch zeer fel op karate.. Of vergis ik me?

Indien ja, dan moet dat toch ergens van komen..?

katana schreef:(ik gebruik trouwens het woord krijgskunst omdat ik vechtsport nogal negatief vind klinken, als ik daarmee een onderscheid verbreek dan is dat niet de bedoeling, je kan dus evengoed elke keer het woord "krijgskunst" vervangen door "vechtsport" zonder aan de betekenis van mijn woorden af te doen)

Ik heb een afkeer van het woord 'gevechtsport'. Zeker in de context van koryu. Koryu is een kunst, en op hoger niveau een soort van levenswijze, om het zo even melig te zeggen. Op hoger niveau wordt er een soort bewustzijn en gedachtegoed ontwikkeld. Ik heb die alleszins nog lang niet bereikt.

;)

Wat gendai budo betreft, zoals Judo bijvoorbeeld, dit zou men eventueel wel als 'gevechtsport' kunnen beschouwen. Doe ik echter ook niet, aangezien ik mijn koryu gedachtegoed overneem tijdens Judo. En dat maakt voor mij Judo zoveel interessanter.

Al maak ik soms er ook wel fouten door. Groeten in Iaido en Judo gebeurt op een verschillende manier... En onbewust groet ik tijdens Judo op de Iai manier. Waar ik een tijdje terug tijdens een kata wel op werd gewezen..

katana

Berichtdoor katana » Di 29 Mei 2007 11:01

het is zo dat zowat alle full-contact krijgskunsten sterk op elkaar gelijken, één van mijn beste vrienden is een thaibokser en de stoot- en traptechnieken die ze daar aanleren zijn ook sterk gelijkend op die van Budokai-do en op die van de karatestijlen. Ik denk dat er nu eenmaal niet zoveel verschillende manieren bestaan om efficient te stoten en te trappen dus dat je als vanzelf gelijkende technieken ontwikkelt (of dit al dan niet een onderling leerproces is, daar spreek ik mij niet over uit).

Hoe het bij het ontstaan van Budokai-do gegaan is weet ik ook maar van wat erover gezegd wordt, als onze stichter zegt dat hij ze zelf ontwikkeld heeft, los van andere stijlen dan ben ik als leerling niet iemand om dat in vraag te stellen.

Wat mijzelf betreft, ik kijk regelmatig over het muurtje om te zien wat andere krijgskunsten aanleren en wat ik kan gebruiken in Budokai-do. Zo gebruik ik vrij veel zaken die ik tijdens mijn (korte) judocarriere geleerd heb (al dan niet bewust) tijdens het grondvechten. (ik ben daar dan ook eerlijk in en zeg vanwaar het komt).

Om onze posak's te verduidelijken: ze zijn wel degelijk onderhevig geweest aan Nepalese invloeden:
de nepalese vlag staat op onze rechterarm

op onze linkerarm staat de "kandu"
dit dus: Afbeelding en staat voor een hele reeks ideeën, waarvan ik er slechts enkele opsom, de vuist is je tegenstander, de vier kwartcirkels errond zijn de bewegingen die je rond je tegenstander kan maken, de grote cirkel is chandra, de maan en de kleine cirkel is suntala, de zon. Het zou goed kunnen dat er op deze (oude) foto nog budokai-do in het Japans in geschreven staat maar ondertussen is dit al Nepalees geworden.

dit staat op ons hart Afbeelding
en is "budokai-do" in Newari, oud-Nepalees uit de streek vanwaar onze stichter afkomstig is

de king dragon
Afbeelding
staat op onze rug en dient om de vechter te beschermen tegen kwade geesten, vrij vertaald: het zijn je ogen op je rug.

Voor verdere uitleg over de keuzes die gemaakt zijn aan de wieg van Budokai-do moet ik je helaas doorverwijzen naar gevorderdere gordels aangezien ik er verder niet veel meer van afweet.

Budokai-do is trouwens lang nog niet gestopt met groeien en leren, wellicht staan er nog meer veranderingen voor de deur. We zijn dan ook een vrij jonge sport.

Ψ Niels Ψ

Tim Geelen

Berichtdoor Tim Geelen » Di 29 Mei 2007 11:30

katana schreef:... als onze stichter zegt dat hij ze zelf ontwikkeld heeft, los van andere stijlen dan ben ik als leerling niet iemand om dat in vraag te stellen.

En hoe zit het dan met de mensen die beet genomen zijn door de Super-Duper Grandmaster 115th Dan Soké Hanshi? Mogen zij dat dan ook niet in vraag stellen?

Integendeel, jij hebt alle recht om de echte origine van je kunst te kennen. Het zou voor mij aantonen dat je oprecht geïnteresseerd bent in de kunst en alles wat er achter zit, en niet alleen wilt leren hoe je iemand een pak rammel moet geven... Het kan dus niet altijd kwaad om eens enkele dingen in vraag te stellen.

Daarom dat het ook zo belangrijk is dat je degelijke research doet vooraleer je een groep vervoegt! Bijgevolg heb jij ook alle recht om deftige referenties en credenties aan je leraar te vragen. Als hij zuiver op de graat is, zal hij dit zonder problemen geven (zeker met de McDojo's in mind tegenwoordig). En zijn die ook heel gemakkelijk na te trekken zodat jij met een gerust hart weet dat je bij hem 'the real deal' krijgt. Daarna kan je ook met een gerust hart onderwezen worden. Maar dat betekent dan niet dat je zo maar alles klakkeloos zonder na te denken hoeft over te nemen. Je moet je er van bewust zijn wat je leert.

Er geldt echter wel: "Budo heeft jou niet nodig; jij hebt budo nodig". Maar dit geldt alleen voor legitieme budo.

;)

Voor de rest ben ik blij dat ik er tenminste pogingen worden ondernomen om de Nepalese roots terug aan te halen. De Japanse referenties en verwijzingen kwamen maar verwarrend over, vind ik persoonlijk. En deden het eerlijk gezegd ook niet zo zuiver op de graat lijken.

Thanks voor de info. Mijn initiële vragen zijn momenteel beantwoord. Later misschien meer.

Groeten vanuit Denemarken (nog enkele dagen toch...)

Tim.

Kubikiri Asa

Berichtdoor Kubikiri Asa » Di 29 Mei 2007 11:59

In aansluiting op wat Tim ook al zei, de volgende opmerkingen zijn niet gemaakt om wie dan ook onderuit te halen maar een "nieuwe" krijgskunst doet nu eenmaal de wenkbrauwen omhoog gaan zeker als gesteld wordt dat de "nieuwe" leer ontwikkeld is zonder invloeden van buiten.

Nu zijn er talloze "traditionele" krijgskunsten en is er maar 1 uitvoering van het menselijk lichaam, wat men ook nieuw bedenkt/verzint, het zal naar mijn idee toch altijd weer lijken op iets wat al bestaat. (een beetje opnieuw het wiel uitvinden).

Als ik de foto's op jullie website zo bekijk, en dan ga ik alleen af op foto's (momentopnamen), dan herken ik een houding uit het Thai boksen, traptechnieken uit het karate, en je gaf al aan dat er gebruik gemaakt wordt van hele en halve circelbewegingen (aikido?), en grondtechnieken uit het Judo etc.

Tevens mag je je bekwamen in het hanteren van diverse wapens, maar is dat iets wat binnen jullie school onderwezen wordt of ga je daarvoor naar andere leermeesters?
(als een guru (=nepalees voor meester, een trainer dus) je onverantwoord ziet omgaan met een wapen dan zal je het wel snel genoeg afleren)

Zoja en je leert wapentechnieken die binnen je eigen stijl niet gebruikelijk zijn hoe kan een Guru dan bepalen of iets onverantwoord is? (even los van gevaarlijk infantiel gestuntel)

Toch denk ik dat er ook in Nepal krijgskunst invloeden uit de omringende landen moet zijn b.v. :
India - Kalaripayattu
BURMA – Bando, Lethwei (kickboxing)
THAILAND – Krabi Krabong, Muay Thai (kickboxing)
CAMBODIA – Pradal Serey (kickboxing)
MALAYA – Bersilat, Silambam
INDONESIA – Pentjak Silat (styles vary from island to island)
PHILIPPINES – Arnis - Kali – Escrima (stick, knife, and machete fighting), Sikaran (kickboxing), and Dumog (wrestling)

Je gaf overigens al aan dat het een krijgskunst in beweging is , naar mijn gevoel kom je uiteindelijk dan toch op een M.M.A. stijl uit. :?

Zit het verschil hem wellicht in de wijze waarop de lichaamsverplaatsing gebeurt (in aikido Tai Sabaki) ? want dat is op foto's niet te zien. :wink:

Baka Mo Ichi-Gei. (Even a fool has one talent.)

katana

Berichtdoor katana » Di 29 Mei 2007 12:52

de Nepalese wapens worden (lijkt mij evident) binnen Budokai-do onderwezen, voor andere wapens gaat de leerling zelf op zoek naar de stijl die dat het beste leert (en daar dan ook voor uitkomt)
Het enige waarop een guru iets zegt bij een andere wapenleer is of je al dan niet verantwoord met je wapen omgaat, wil je doen alsof je kennis hebt van een wapen en je guru een rad voor de ogen draaien dan houdt niemand je tegen maar uiteindelijk loop je zelf tegen de lamp en dan is je geloofwaardigheid binnen de club behoorlijk om zeep, je doet het voor jezelf en niet voor je guru (zo ben ik bijvoorbeeld blij dat ik reacties krijg op de fouten die ik maak met mijn katana).

Ik heb het wel enigszins lastig met ik die hier nu Budokai-do moet bewijzen, vooral omdat ik daar niet de juiste persoon voor ben. Ik kan op veel vragen antwoorden maar ook op vele niet.
Wil je weten of de stichter écht niet gaan kijken is bij andere sporten dan vraag je het best aan hem zelf want het is niet dat ik hem persoonlijk ken :)

Voor mijzelf heb ik ook hier al uitgelegd hoe ik er tegenover sta, er is niet één leer de beste maar je neemt zoveel mogelijk mee uit alles (nogmaals, dit is mijn opvatting, dat is daarom geen typische Budokai-do opvatting).

Wat onze houding betreft: deze verschilt dag en nacht met thaiboks, wij hoeven ons gezicht namelijk niet te beschermen tegen stoten, waardoor we "opener" staan.

Wat het kritisch zijn betreft, ik ben kritisch tegenover mijn directe leraar, wat hij mij leert moet praktisch en handig zijn, vanwaar hij het haalt maakt mij minder uit, zolang hij zegt vanwaar het komt.

Voor mij is het krijger zijn meer dan Budokai-do, ik heb voor Budokai-do gekozen omdat het iets is waarmee ik aan de slag kan en omdat het uitdagingen stelt en ik heb nog geen seconde spijt gehad van die keuze.
De aangeleerde technieken komen ook niet uit de lucht gevallen, beide mijn trainers vechten in competitie en daar is er geen plaats voor dingen die niet werken.

Dit is trouwens de site van onze club, moest die nog niet gevonden zijn http://www.karunagent.be/ ik zal mijn uiterste best doen om op jullie vragen te antwoorden maar baseer jullie oordeel alstublieft niet louter op hetgeen ik al dan niet zeg want ik ben verre van een expert :)

Ψ Niels Ψ

sjors

Berichtdoor sjors » Di 29 Mei 2007 14:19

Zonder iemand te kort te willen doen schoten er toch een paar gedachten door me heen toen ik hier het e.e.a. las over begrippen als stijl en guru:

Ik vindt het nog altijd een moeilijke discussie; wat is wel origineel en wat niet, wat is wel nu een stijl en wat niet.
Wie en wat is een Guru en wie niet; in het maleis betekent guru gewoon leraar, een onderwijzer op een lagere school heet guru. Iemand die jou Pentjak (ik weet het, blijf de oude schrijfwijze gebruiken) leert is een guru en/of een geestelijk leraar is ook gewoon guru.

De vorm van pentjak die ik geleerd heb is dat een stijl?
Vroeger was er geen een vorm hetzelfde; het verschilde niet alleen per eiland maar zelfs per kampong, wat je leerde verschilde per plaats omdat overal de situatie altijd anders was. De omgeving (kust-, bos- of b.v. berggebied, droge of natte grond, licht of donker), de invloeden die je leraar had gehad; die vaak zelf weer met diverse mensen had getraind en dus verschillende invloeden combineerde, je fysieke mogelijkheden of onmogelijkheden en zelfs je eigen geestelijke gesteldheid was ieder dag anders.
Vandaar dat er eigenlijk altijd in een "open"systeem gedacht werd, alles wat bruikbaar was bleek bruikbaar, onder iedere omstandigheid, het was tenslotte een verdedigingssysteem en geen sport. je trainde je geest EN je lichaam. Veel "Paatjes" die vanuit Indonesië hierkwamen, kregen op een gegeven moment buiten Indo's ook Hollandse jongens met een andere achtergrond die kwamen trainen en weer veranderden de omstandigheden!

Meestal moet ik, als ik zie dat er weer geadverteerd wordt omdat er weer een nieuwe stijl op de markt is gekomen, even glimlachen.
Wat ik in ieder geval van m'n vader geleerd heb is dat al die "nieuwe " stijlen meestal het gevolg zijn van het feit dat mensen niet in staat waren om de "oude" waar ze mee bezig waren te leren beheersen en dan vervolgens maar links en rechts wat gaan "lenen", er een mooie naam aan geven en er vooral een heel mooi verhaal bij weten te verzinnnen.
Kwantiteit is blijkbaar belangrijker dan Kwaliteit. Kijk maar naar bijv. het diep trieste gevolg voor T'ai Chi Ch'uan: 99% van de huidige leraren heeft niet het flauwste benul waar ze mee bezig zijn en wat zelfs maar de functie van een houding is, laat staan dat ze iets kunnen toepassen. Maar wel veel leerlingen (die vervolgens nog grotere onzin gaan spuien) want het levert financieel behoorlijk wat op!

Ik was in het begin van de tachtigerjaren voor het eerst in de Shaolin tempel in China en het enige wat je daar zag waren wat Chinezen, als ik het nu zo hoor heeft blijkbaar half Europa daar toen al "in" de tempel getraind en stuk voor stuk een geheime stijl geleerd die buiten China niemand kent.
Diezelfde mensen hoor ik verder ook bijna altijd vertellen hoeveel stijlen ze wel niet beheersen; dat geeft toch maar weer eens aan hoe superieur veel westerlingen zijn, die domme oosterlingen slagen er meestal niet eens in om in hun hele leven meer dan één of twee "stijlen" te beheersen... :?

katana

Berichtdoor katana » Di 29 Mei 2007 14:45

(als een guru (=nepalees voor meester, een trainer dus)

guru bij Budokai-do is gewoon de benaming voor een zwarte gordel die lesgeeft, los van alle bijbetekenissen, dus heeft dezelfde betekenis voor jou als voor mij :)

Ψ Niels Ψ

Crypto

Berichtdoor Crypto » Di 29 Mei 2007 20:11

ik heb geboeid zitten lezen en vind het een zeer interessante discussie!goeie vragen en antwoorden. :D

水 土 火 空

- Toine

sjors

Berichtdoor sjors » Di 29 Mei 2007 21:47

Pentjak (ik weet het, blijf de oude schrijfwijze gebruiken)

voor de taalpuristen onder ons: In het huidige Indonesisch, het Bahasa Indonesia, wordt het geschreven als pencak. De uitspraak is nog steeds hetzelfde en voor mij zal het waarschijnlijk altijd wel pentjak blijven (te oud om nog nieuwe kunstjes te leren) :wink:

Effective

Berichtdoor Effective » Zo 15 Jul 2007 19:04

Als ik dit zo lees, dan doet Budokaido mij enorm denken aan het systeem dat Jon Bluming heeft bedacht, hij combineerde kyokushin karate met judo en noemde het budokai. Ook het Kanku (niet kandu) symbool is een symbool dat onlosmakelijk is verbonden met karate en kyokushin in het bijzonder. De regels zijn exact een kopie van het kyokushin regelement.

check voor meer info Linkhttp://www.ibk.nl

deze reactie is bedoeld om een ander licht te werpen op het geschrevene in dit topic, wellicht dat katana het boeiende info vind. ik hoop het:D

Groetjes

katana

Berichtdoor katana » Do 06 Sep 2007 11:21

Bijzonder interessant, ik kende kyokyshin al, omdat we vaak naar hun kampioenschappen gaan en zij naar de onze.

Het hele "wat is origineel en wat niet" gedoe is voor mij eerlijkgezegd ondergeschikt aan de effectiviteit. Mijn eerste prioriteit was een sport vinden waar ik mij in amuseerde en die in de praktijk werkt (evenwel hopend dat die praktijk er nooit kwam, en totnutoe is dat aardig goed gelukt) dan een sport vinden die helemaal origineel was en op zichzelf staat.
(Eens mijn scoutscarriere erop zit dan wil ik wél iets doen met mijn katana waar dat meer het geval is).

Dat er mensen zijn die wél veel belang hechten aan originaliteit en eigenheid kan ik bijzonder goed begrijpen en respecteer ik, ik hoop omgekeerd hetzelfde.

En als op een dag blijkt dat Budokai-do niet is wat ik zoek, dan moet ik ook eerlijk zijn en iets anders zoeken, maar totnutoe ben ik er nog niet in teleurgesteld.

Ψ Niels Ψ

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”