Iaido in Ede

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
meneer T.

Re: Iaido in Ede

Berichtdoor meneer T. » Zo 04 Jul 2010 22:15

Je hoeft natuurlijk niet boos te worden T.

Ik ben niet boos. Beetje teleur gesteld misschien omdat jij de wereld zo zwart-wit ziet.

MSR is gewoon MC Donalds iaido. Heb je ooit een eed moeten tekenen ofzo? Is er een geheime transmissie ed?

Niet elke ryu heeft het tekenen van een eed. HNIR bijvoorbeeld, geen eed. En dat is de school die afstamt van van Musashi. Zo zijn er wel meer. Bij sommige dojo kom je binnen, bij sommige niet, bij andere heb je een uitnodiging nodig, bij andere niet, bij sommige moet je iets tekenen/zweren, bij andere niet.

Daarnaast is een "geheime transmissie", niet zo spannend als je het doet klinken. Bepaalde dingen leer je pas als je er aan toe bent, sommige zaken gaan alleen naar een opvolger en soms krijgen buitenstaanders geen les in bepaalde technieken. Maar of dat zo geheim is. Ik vind van niet. Mijn leraar laat ook dingen zien waarbij nadrukkelijk wordt gezegd dat de buitenwereld (andere iaido-ka) dit niet mogen zien/weten. Maar je maakt er van ryu een mystiek gebeuren. Dat valt reuze mee.

Geheimen, mystiek, een super spannend eed, dat zijn geen dingen die een ryu maken. Een ryu is een curriculum aan technieken, strategieën en inzichten opgedaan in de loop der tijd. That's it. Sommige plakken er een hoop omheen (eed, geboden, verboden, etc.) en andere bijna niets. Of het nou een McDonalds ryu of een Michelin ster ryu is, dat maakt niet uit. Het is jammer dat je ons onder de McDonalds plaatst. Als je beter in de stof zit, in plaats van aan de buitenlijn mee kijken, dan zie je dat MSR en MJER niet behoren van tot de McDonalds onder ryu-ha

Maar ik merk duidelijk dat je mijn kritiek niet kunt waarderen. We laten het hierbij, dit is geen plaats om dergelijke gevoelige zaken uit te praten.

Wat? Omdat ik een weerwoord heb? Ik houd wel van een discussie, maar je moet 'm niet voeren alsof ik een of andere nitwit ben. Dat is alles.

Het punt blijft dat als je er plezier in hebt en dan is het goed toch?

Alsjeblieft zeg. Dat is niet het punt van deze discussie.

En ja, beide huidige grootmeesters kunnen het bij het verkeerde eind hebben (net als ik en jij).

Beide heren zijn al zeker een halve eeuw dood (huiswerk?).

Mijn punt was echter dat je als beoefenaar van een oncompleet en slecht doorgegeven systeem als MRS niet de persoon bent om kritiek te hebben op kaifinn en zijn vrienden. Ook Japanners maken er een potje van. Dat jij al die zaken gelooft omdat het uit Japan komt zegt niet over het systeem maar meer over.....

Dat er op een gegeven moment dingen zijn uitgelaten of niet langer beoefend worden, betekend niet dat we een incompleet systeem beoefenen. Bepaalde dingen worden soms overbodig gevonden door de heren aan de top of dingen passen gewoon niet meer. Wie ben ik om dat te bepalen? Tuurlijk zijn er dingen die ik graag zou willen leren in de ryu, waar ik waarschijnlijk nooit aan toe kom, maar wie weet kan het wel. Ik zie wel.

Lekker lucht blijven klieven met je mukito dus,

Dit blijf ik ook met veel liefde doen.

Overigens heb ik geen eisen, maar jij wel veel kritiek op anderen.

:shock: Geintje zeker? Kritiek is niet altijd slecht. Daarbij mag de heer kaifinn altijd zijn standpunt verdedigen. Graag zelfs, wie weet heb ik het totaal bij het verkeerde eind. Dan heb ik weer wat geleerd. Of we worden het niet eens, kan ook, net als wij tweeën.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Zo 04 Jul 2010 22:27

MSR is gewoon MC Donalds iaido. Heb je ooit een eed moeten tekenen ofzo? Is er een geheime transmissie ed?

Nou nou we leggen het vuur een beetje aan de schenen en je vervalt nu al in moddergooien?

De lineage van de MSR is te vertakt om een echte ryu te kunnen zijn. Jij zou dat ook inzien als je een echte ryu zou trainen. Maar helaas...

Dat is een leuke cirkelredenering maar dat gaat natuurlijk niet op in een discussie, argumenten willen we horen geen meningen. En hoezo is MSR teveel vertakt? Ik ken eigenlijk maar een lijn die van Ishido Sensei. Alle vertakkingen vonden bovendien plaats voordat Nakayama Hakudo MSR reanimeerde dus waar heb je het over?

Het punt blijft dat als je er plezier in hebt en dan is het goed toch?

Helemaal mee eens maar waarom blijf je dan zo doorzeuren over Iaido?

Mijn punt was echter dat je als beoefenaar van een oncompleet en slecht doorgegeven systeem als MRS niet de persoon bent om kritiek te hebben op kaifinn en zijn vrienden. Ook Japanners maken er een potje van. Dat jij al die zaken gelooft omdat het uit Japan komt zegt niet over het systeem maar meer over.....
Lekker lucht blijven klieven met je mukito dus,

Ik kan geen ei leggen maar weet wel hoe die moet smaken. Als ik school zie met een bedenkelijke lineage en ronduit gevaarlijke technieken dan zal ik daar ook zeker wat van zeggen.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Wo 07 Jul 2010 23:53

En hoezo is MSR teveel vertakt? Ik ken eigenlijk maar een lijn die van Ishido Sensei. Alle vertakkingen vonden bovendien plaats voordat Nakayama Hakudo MSR reanimeerde dus waar heb je het over?

Niet helemaal waar. Nakaya Hakudo had geen opvolger benoemd. Na zijn dood hebben zijn hoogst gegradueerde leerlingen de leiding over genomen. Een soort van commissie van wijze mannen, zeg maar. Andere zijn hun eigen kant op gegaan. Sommige lijnen houden het oude densho systeem nog (gedeeltelijk) in stand.

Gelukkig voor ons zitten er nog steeds een commissie van wijzen mannen bij de ZNKR en zijn zien toe op de kwaliteit van de MSR. Ishido sensei is een van deze mensen en de leraar van onze lijn MSR.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Ma 09 Aug 2010 22:13

meneer T. schreef:
En hoezo is MSR teveel vertakt? Ik ken eigenlijk maar een lijn die van Ishido Sensei. Alle vertakkingen vonden bovendien plaats voordat Nakayama Hakudo MSR reanimeerde dus waar heb je het over?

Niet helemaal waar. Nakaya Hakudo had geen opvolger benoemd. Na zijn dood hebben zijn hoogst gegradueerde leerlingen de leiding over genomen. Een soort van commissie van wijze mannen, zeg maar. Andere zijn hun eigen kant op gegaan. Sommige lijnen houden het oude densho systeem nog (gedeeltelijk) in stand.

Gelukkig voor ons zitten er nog steeds een commissie van wijzen mannen bij de ZNKR en zijn zien toe op de kwaliteit van de MSR. Ishido sensei is een van deze mensen en de leraar van onze lijn MSR.

I stand corrected :D Ik wist overigens niet dat er lijnen waren die het densho systeem nog gebruikten zo leer je nog eens wat tussen al het trollgeweld door :P

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Zo 25 Nov 2012 17:02

wat een disscusie..

de kikker riep
mijn leraar is verdronken
dus zwem ik elke dag

laat ik een tegenvraag stellen.
wat is je definitie van het woord kunst (als in krijgskunst).

ik zal je de mijne vertellen.. budo is een weg van techniek en vrijkomen van de techniek.. helaas hebben de meeste leraren geen benul van dit gedeelte.. en blijven in woorden en graden geloven.
het is een kunst en een onderdeel van je weg om vrij te komen, het z.g. SHU HA RI

en inderdaad als je je losworsteld van de meute, dan is er altijd wel één die zich zo erg bedreigt voelt dat hij gaat piepen..

het kan toch niet zo zijn dat een budo een weg is waarbij je altijd een leraar moet volgen. dat zou belachelijk zijn.. tja de meeste mensen willen graag volgen.. ik nodig mijn leerlingen altijd uit om uit te steken boven de meute..

feit dat ik schijnbaar een dissucie aanzwengel, geeft aan dat ik de juiste weg bewandel.. dank je... oja verkapte reclame.. nee hoor gewoon reclame.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Zo 25 Nov 2012 17:59

mr T

wat maak je je druk?

de anderen,, ik zou niet al te veel in discussie gaan met mr T..
ik heb een sterk vermoeden wie het is.. en vraag me af wat zijn iaido leraar van deze instelling vindt?

zoals je ziet is zijn instelling niet opbouwend maar aanvallen. vooral door met namen te gooien. vind ik zijn insteek niet zuiver en bedoeld om te smaden.

mannen zoals hij zullen nooit verder komen dan het omote gedeelte van een kunst.. veel theorie... maar voor de rest weinig trainen..

ik wens hem vrijheid van geest

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Zo 25 Nov 2012 23:53

laat ik een tegenvraag stellen.
wat is je definitie van het woord kunst (als in krijgskunst).

Goede vraag. Ik ben wat minder poëtisch.
Het ontwikkelen van lichaam en geest door middel van het beoefenen van krijgsdisciplines.
het kan toch niet zo zijn dat een budo een weg is waarbij je altijd een leraar moet volgen. dat zou belachelijk zijn.. tja de meeste mensen willen graag volgen.. ik nodig mijn leerlingen altijd uit om uit te steken boven de meute..

Zoals een leraar (8e dan hanshi) ooit zei:
Ik bevind mij pas bij SHU van Shu Ha Ri.
Als een man met meer dan 40 jaar training er al zo over denkt. Wie ben ik om dat te betwisten en te denken dat ik ooit verder kom dan hem?

Er is niets mis met je eigen weg te bewandelen. Maar als ik mezelf (technisch) niet beter acht, waarom zou ik mijn eigen interpretatie op mijn krijgskunsten los laten? Pas als ik de visie van mijn leraar omvat kan ik pas de volgende stap nemen (als we het toch over Shu Ha Ri hebben).

Ook ik ga graag mijn eigen gang (zie mijn disclaimer), maar ik weet waar mijn grenzen liggen. Nou ja, meestal dan.
nee hoor gewoon reclame.

Daar zit wat in.
ik heb een sterk vermoeden wie het is..

Dat is knap aangezien wij elkaar nog nooit ontmoet hebben (ik sta ook niet met mijn gezicht op youtube, niet daar wat mis mee is). Maar je mag denken wat je wil. Als ik te ver ga moet je dat gewoon melden.
zoals je ziet is zijn instelling niet opbouwend maar aanvallen. vooral door met namen te gooien. vind ik zijn insteek niet zuiver en bedoeld om te smaden.

Ik geef toe ik ben zo nu en dan wat bot. Ik ben wel van de botte bijl, laten we dat op een beroepseigenschap houden. Die modus vergeet ik wel eens uit te zetten. Maar om te zeggen dat mijn insteek niet zuiver is, dat vind ik flauw.

Dat onze denkwijze overduidelijk niet overeenkomen maakt het juist interessant. De verschil in visie en de beleving van krijgskunsten maakt een discussie mogelijk. Dat jou uitspraken mij niet altijd bevallen en andersom maakt het (voor mij) de moeite waard. Als ik je beledig (en dus een stap te ver ga), moet je dat ook gewoon aangeven. Het doel van een discussie is niet dat we elkaar verrot schelden, maar een uitwisseling van standpunten. Dat kan wel eens op de scherpte van de snede.
ik wens hem vrijheid van geest

Dank je. Jij ook.

Of je wil reageren laat ik volledig aan jou over, pm'tje is ook goed hoor :wink:

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Ma 26 Nov 2012 2:18

even voor de goede orde ik verzin geen graden.. in sommige zaken heb ik graden in andere heb ik bewust gekozen voor geen graad. BV het NKR, de examens daar zijn een lachertje> ik zou me doodschamen ook te flaneren met een dan graad die in 10 minuten heb gehaald,

mensen mogen van het komkommer ding vinden wat ze willen.

ik gebruik een iaito, en sla met mijn hart.

de mannen zijn nooit in gevaar.

toch ondervinden zij een mentale strijd die in budo wel aangegaan dient te worden.. hoe kan je jezelf nu een serieus iaido/koryu beoefenaar noemen als je het concept leven en dood nooit hebt onderzocht.
ddeze circusact vervangt daarin zo'n beetje 20 jaar lezen.

het hakken zelfs brengt ook veel meer dan egopolijsten.. sterker nog .. met ego zou het niet lukken.. het is vergelijkbaar met de weg van kyudo..
muga mushin wordt daar echt begrepen.

tja de japanse leraar die zegt dat hij in het shu gedeelte zit. het kan. maar ik geloof meer in japanse bescheidenheid.

in mijn visie zijn alle krijgskunsten onderhevig aan illusie. diploma's graden enz, allemaal alleen maar wat waard in de eigen bond.. politiek ten top.

elke dag trainen en verbeteren dat is budo..

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Ma 26 Nov 2012 2:28

ook vergelijk je je eigen positie met die van een ander en wilt een dissucie aangaan op jouw niveau.
als je denkt dat je een leraar die 40 jaar traint niet kan betwisten, dan moet je dat ook niet doen.

als je maar lang genoeg traint dan kom je daar vanzelf wel.. het zou ook zo kunnen zijn dat de beste man geen talent heeft. maar wel de graden....
ik heb wel gekkere dingen gezien!!

je moet ook niet vanuit ego om jezelf omhoog te brengen een eigen ding gaan doen..
echter voor sommige is het een logisch gevolg.
ik vergelijk het altijd maar met schilders.. de leerlingen van rembrand.. hebben vooral in het begin de meester gekopieerd (en dat is goed, dat moet ook, daar doe je ook veel theorie op en flaneer je met je kennis en je school, beetje wat jullie doen op dit forum -ik nu dus ook). echer als de leerlingen altijd maar blijven kopieren, dan blijven het goede schilders. maar geen kunstenaars.. af ent toe is er iemand die zegt ik wil niet streven naar mijn leraar maar daar waar hij naar streeft..

wij zullen elkaar nooit begrijpen omdat we vanuit verschillende levels praten.

budo is elke dag oefenen. jaar in jaar uit,, dat is de enige echte weg

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Ma 26 Nov 2012 18:14

Dag meneer kaifinn,

Ik was enigzins verrast dat u na twee jaar dit topic weer oprakeld maar goed laten we de draad gewoon weer oppakken.

Ik vind het altijd interessant om te weten wie er allemaal Koryu traint in Nederland en wat hun connectie met Japan is. Daarom heb ik een paar vragen voor u.

Op de website worden Bekink sensei en Louw sensei genoemd maar niet welke rol zij speelden met betrekking tot uw dojo. Kunt u ons wat meer vertellen over uw eigen training en leraren?

Verder verbaast het me dat er zowel Muso Shinden Ryu en Muso Jikiden Eishin Ryu wordt gegeven op uw school, twee stijlen die erg op elkaar lijken. Wat is daar de reden voor en welke lijn wordt er gevolgd? Ik beoefen zelf Muso Shinden Ryu onder leiding van Ishido Sensei. Ik ken verder maar een andere Muso Jikiden Eishin Ryu dojo in Nederland; de Holland Jikiden Kan in Zaandam die volgt de Yama no Uchi ha onder leiding van Morita Sensei uit Kyoto.

Ik ben blij te horen dat u een iaito gebruikt voor uw komkommer oefening, op youtube staan al genoeg filmpjes van ongelukken met katana's en fruit. Ik zou het zelf nooit doen, ik zie er niet echt het nut van in en het ondermijnt in mijn ogen de indruk van een traditionele dojo die u tracht te wekken.

Oh en mijn graad heb ik niet in tien minuten gehaald, daar heb ik toch echt jaren voor getraind.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Ma 26 Nov 2012 23:20

veel interessanter is waarom je zo graag wil weten wie er koryu trainen, en vooral waarom je het zo belangrijk vindt welke connectie ze met japan hebben. dat is echt niet heilig akend.

welk onvermogen steekt daar achter?
het gekeuvel over rangen en standen en lijnen en geen lijnen, heb ik al lang achter me gelaten. vooral omdat er altijd mensen zullen zijn die bureaucratiebudo bedrijven.

ik wil best over de iaidolijnen even uitwijden/ toen ik 25 jaar geleden met iaido begon werd het vooral eishin genoemd. later zijn daar nog allerlei andere benoemingen geweest. en werden jaarlijks - tot vervelends toe - de kata's weer aangepast.. en erger nog , alle leraren in nederland waaiden lekker mee. niet ée'n die de moed bezat om te zeggen, wat een geneuzel. nu weet ik het wel. technisch kunnen ook de japanse leraren je ook maar tot een bepaald punt brengen. de rest moet je toch echt zelf doen. en zo gezegd zo gedaan. er werd in die tijd scheutig met kata gestrooit, dus toen ze binnen waren en ik zeker wist dat ook mijn iaido leraar geen enkele diepgang bezat. geen kennis van zaken over de ura, en dan vooral de ura van de innerlijke ontwikkeling. ben ik weggegaan.. soms gebruik ik de term eishin, soms muso shinden. vooral om aan te tonen dat het eigenlijk van een bron komt.
het kan me ook werkelijk geen kont bommen, hoe het nu genoemd wordt. ik ben op mezelf verder gegaan omdat ik mijn leraren ontgroeide.. dat lijkt me ook de normale gang van zaken.. welke opleiding duurt nou zo lang dat je na b.v 40 jaar nog correcties moet krijgen. dat is toch belachelijk. maar ja, als ze elk jaar de kata weer een beetje veranderen, blijf je aan de gang..tja de meeste mensen willen graag volgen en ergens bij horen, en voelen zich bedreigd als iemand afwijkt van de norm.

maar dat heeft niks met budo te maken.
als jij alleen traint. ik neem aan dat je dat een paar keer per week doet, al dan niet dagelijks? (zoniet dan moet je je helemaal niet in disscusies als deze mengen, dan bedrijf je geen ko-ryu maar recreatiebudo) is daar toch ook geen verschil met de keren dat je traint met je leraar?
misschien gaat het dan zelfs beter
in onze school is de essentie: er is geen vorm!

de leerlingen die onze scholen bezitten, worden daar al vroeg mee doorspekt.. kata zijn nodig, maar ze zijn een middel geen doel. tegelijker tijd is het middel het doel. en daar kan je bezieling vinden.

geneuzel over herkomst wil eigenlijk alleen maar wat zeggen over het niveau van de vragensteller.

ik zie nu inderdaad dat het 2 jaar geleden speelde, hahaha ik zag het van de week pas!

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Ma 26 Nov 2012 23:47

mr t

ik wil nog even reageren op je stelling dat een 8e dan ooit zei dat hij na 40 jaar nog maar in het shu gedeelte zit. en dat jij dat opvat als een kooi waarin je jezelf dus vast zet.. je bent er blijkbaar van overtuigd dat het ri principe niet voor jou is weggelegd.

en dat vind ik eigenlijk heel erg spijtig, en ik reken dat ook die leraar aan.

kijk dat is de mening van die leraar,, er zijn ook legio leraren die daar wel komen. en je hoeft echt niet japans te zijn om daar te komen.. gewoon mens is al genoeg.
de kata dienen geen gevangenis te zijn. de geest moet vrij waaien.

natuurlijk is er een periode waarin technische vervolmaking belangrijk is.. ik weet ook dat de meeste mensen daar een leven zoet mee kunnen zijn. er zijn ook mensen die naar 20/ 30 jaar de techniek achter zich laten en via HA (losweken van de traditie en de leraren) naar RI stromen.

ook zijn er mensen die het na 8 jaar ofzo wel snappen.. net als met tekenen.. sommige mensen kunnen dat van nature gewoon beter. geldt ook voor zwaardvechten..

een oude iaido leraar van me (ik ga natuurlijk geen namen noemen (vind ik altijd ongepast, en budo gewijs onetisch) kon zijn kata redelijk uitvoeren. tot hij eens een andere stijl ging doen.. toen viel hij door de mand. geen enkele vrije lichaamsbeheersing. alles zat muurvast in het iaidostramien. dat zie je in meer kunsten hoor.. als het lichaam te lang gedwongen wordt dan verstart de geest, en wil het lichaam niet meer luisteren.

een andere leraar die ik had bewoog zo makkelijk. hechte zich nergens aan. de bewegingen waren totaal vrij en spontaan..

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Di 27 Nov 2012 0:03

mr t

o ja

een raad, wegwezen bij een leraar die zegt dat hij zelf nog maar in het technische gedeelte is blijven hangen naar 40 jaar oefenen. hij zal je nooit verder kunnen brengen dan zijn eigen niveau.

ik zou op zoek gaan naar een leraar die je stimuleert om verder te komen.

bv je opmerking dat: je door middel van krijgsdisciplines het lichaam en geest ontwikkeld.
denk er eens over na!

dit is een zin die je zo'n beetje in elk boek ziet, een geleende waarheid.. ik nodig mijn leerlingen altijd uit om zelf na te denken: ik durf te stellen dat het andersom is! door middel van iaido of elke andere kunst waar je je helemaal instort, leer je zien dat het allemaal woorden zijn. het lichaam de geest. allemaal duaal.. opgaan in een kata, kan een moment opleveren van nondualiteit waarin het lichaam de geest en het zwaard wegvallen en daarmee samensmelten als een geheel. zonder woorden. daar moet je naar streven. en elke leraar die zegt dat je dat niet kan halen, daar moet je naar mijn inziens wegwezen.

maar pas op, het is een weg buiten de norm, en voor je het weet wordt je besproken op een forum en willen volgers weten, indelen, hoekje plakken.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 27 Nov 2012 0:13

BV het NKR, de examens daar zijn een lachertje> ik zou me doodschamen ook te flaneren met een dan graad die in 10 minuten heb gehaald,

Ieder zijn mening. Jammer dat je het zo ziet. In mijn ogen mis je de essentie van waar het examen voor bedoeld is. Ik ga niet diep in over het hoe en wat van de (Z)NKR examens, maar er komt meer bij kijken dan die 10 minuten. Dat jij dat niet ziet, daar zit ik niet mee.

de mannen zijn nooit in gevaar.

toch ondervinden zij een mentale strijd die in budo wel aangegaan dient te worden.. hoe kan je jezelf nu een serieus iaido/koryu beoefenaar noemen als je het concept leven en dood nooit hebt onderzocht.
ddeze circusact vervangt daarin zo'n beetje 20 jaar lezen.

Deze act valt bij mij in de categorie van de fakiers: Ziet er eng uit, maar is nooit echt gevaarlijk. En fakiers vallen bij mij onder circus acts. Ik kan je vertellen dat de act spannend is, maar een echte ervaring waarbij de dood een mogelijke uitkomst is komt niet eens in de buurt van zo'n act. Lezen vervangt trouwens geen enkele praktijk ervaring. In mijn ogen dient de circus act dus geen enkele nut, behalve vermaak.

Maar ieder zijn mening.

tja de japanse leraar die zegt dat hij in het shu gedeelte zit. het kan. maar ik geloof meer in japanse bescheidenheid.

De man is recht door zee en is minder bescheiden dan je zou denken. Ik zie het dan ook niet als bescheidenheid, maar als zijn mening over waar hij is met zijn budo. De man is een van de beteren die ik ooit heb gezien. Ik mag ervaring dan wel missen, maar ik bevind mij wel op een punt dat is goed en slecht iai toch wel aardig uit elkaar kan houden.

in mijn visie zijn alle krijgskunsten onderhevig aan illusie. diploma's graden enz, allemaal alleen maar wat waard in de eigen bond.. politiek ten top.

Graden en diploma's zijn waard wat een persoon er aan waarde aan hecht. Dat betekend niet dat een diploma niets betekend. Als je weet wat de voorwaarden zijn waaronder een diploma is verstrekt, dan kan je er een waarde aan hechten. Net als een "normaal diploma" geeft een graad aan dat de persoon kwalificaties heeft behaald onder bepaalde omstandigheden.

elke dag trainen en verbeteren dat is budo..

Hoe is het mogelijk, we zijn het ergens over eens. :D

kaifinn schreef:wij zullen elkaar nooit begrijpen omdat we vanuit verschillende levels praten

Je hoeft jezelf echt niet op een voetstuk te plaatsen, ik begrijp meer dan jij je voor ogen hebt. We spreken een andere taal. Ik ben misschien niet al te filosofisch, niet zoals als jij, maar ik heb in de loop der jaren meer opgepikt dan je zou denken.

Jetfire schreef:Ik ken verder maar een andere Muso Jikiden Eishin Ryu dojo in Nederland; de Holland Jikiden Kan in Zaandam die volgt de Yama no Uchi ha onder leiding van Morita Sensei uit Kyoto.

Er is nog een groep in Nederland van een andere MJER lijn. Deze bevinden zich buiten de ZNKR, staan onder een top man uit Japan. Vraag me niet welke, dat weet ik niet meer. Ik heb verder nooit contact met deze groep gehad. Meneer kaifinn behoord zeker niet tot deze groep, ze bewegen heel anders. Misschien is er nog een derde, maar ik zou niet weten wie.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Di 27 Nov 2012 8:48

wat erbij komt kijken in zo'n examen is de tijd ervoor. het examen zelf zou inderdaad een bepaalde omsatndigheid moeten zijn waarbij de uitvoering door stress of fysieke belasting wordt bemoeilijkt.. daar is geen sprake van bij de nkr.

de act is een act . maar de ura van deze act kan je alleen begrijpen als je er eens gaat zitten.. dan pas kan je echt een mening geven die onderbouwt is door ervaring.

vergis je nooit in uiterlijk.. het gaat niet om hoe je beweegt.. het gaat om de innerlijke beleving.. en die is niet te meten. dus ik denk dat de man het heeft over zijn innerlijke voortgang.. en dat kan best, niet iedereen komt in het RI gedeelte. zoals je verder schrijft. hij hoort niet bij die en die groep want zij bewegen heel anders..wat dus eigenlijk betekend dat de leerlingen de manier van beweging overnemen van de leraar.. dat is net zo onhandig als iemands loopje kopieren. het is juist de bedoeling dat je je eigen weg vindt.. in muziek zouden ze zeggen: je eigen stem vindt. een leraar moet dat zien en ondersteunen. niet tevreden zijn met mensen die bewegen als zij..
in het katori was een meester, sensei hatakayama, aardige vent, bewoog mooi droog..maar hij was op leeftijd en liep wat krom, billen naar achteren.. dat loopje ziet ik nu nog steeds terug in zijn leerlingen,haha.

ik heb het over verschillende levels, jouw eigen geest zet mij boven jou.. je had dat even makkelijk kunnen omdraaien. ik vind mezelf niet goed of beter, ik ben altijd ontevreden met mijn uitvoering en dat drijft me voort.

we zijn het eens over shugyo (dagelijkde training), dat is mooi.. maar laat ik nu eens een botte bijl vraag stellen.. train je ook elke dag? als dat zo is.. dan heb ik daar altijd respect voor.. want om dat jaren vol te houden vraag inzet en discipline.

toch vreemd dat je een geest bezit, die zich heeft voorgenomen om niet groter te groeien dan je leraar.
een mooie uitdaging, om die geest te temmen.

fijne dag

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”