Iaido in Ede

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
Jetfire

Re: Iaido in Ede

Berichtdoor Jetfire » Di 27 Nov 2012 19:34

veel interessanter is waarom je zo graag wil weten wie er koryu trainen, en vooral waarom je het zo belangrijk vindt welke connectie ze met japan hebben. dat is echt niet heilig akend.

Heilig makend niet, maar het is een goede indicator van de kwaliteit van de dojo. Er lopen genoeg charlatans rond die beweren allerlei stijlen te beoefenen en claims maken die ze niet waar kunnen maken. Je leraar bekend maken vind ik dan ook het minste wat je mag verwachten van een dojo.

ik wil best over de iaidolijnen even uitwijden/ toen ik 25 jaar geleden met iaido begon werd het vooral eishin genoemd. later zijn daar nog allerlei andere benoemingen geweest. en werden jaarlijks - tot vervelends toe - de kata's weer aangepast.. en erger nog , alle leraren in nederland waaiden lekker mee. niet ée'n die de moed bezat om te zeggen, wat een geneuzel. nu weet ik het wel. technisch kunnen ook de japanse leraren je ook maar tot een bepaald punt brengen. de rest moet je toch echt zelf doen. en zo gezegd zo gedaan. er werd in die tijd scheutig met kata gestrooit, dus toen ze binnen waren en ik zeker wist dat ook mijn iaido leraar geen enkele diepgang bezat. geen kennis van zaken over de ura, en dan vooral de ura van de innerlijke ontwikkeling. ben ik weggegaan.. soms gebruik ik de term eishin, soms muso shinden. vooral om aan te tonen dat het eigenlijk van een bron komt.
het kan me ook werkelijk geen kont bommen, hoe het nu genoemd wordt. ik ben op mezelf verder gegaan omdat ik mijn leraren ontgroeide.. dat lijkt me ook de normale gang van zaken.. welke opleiding duurt nou zo lang dat je na b.v 40 jaar nog correcties moet krijgen. dat is toch belachelijk. maar ja, als ze elk jaar de kata weer een beetje veranderen, blijf je aan de gang..tja de meeste mensen willen graag volgen en ergens bij horen, en voelen zich bedreigd als iemand afwijkt van de norm.

Ik vroeg niet om uw overwegingen om uw huidige koers te varen maar simpelweg bij wie u getraind heeft.

geneuzel over herkomst wil eigenlijk alleen maar wat zeggen over het niveau van de vragensteller.

Wat een beledigende en kinderachtige reactie. Ik heb gewoon een paar simpele vragen gesteld en u begint meteen met moddergooien. Dit zegt mij veel over uw eigen 'niveau'.

Meneer kaifinn u komt met uw voorgaande reacties op mij over als iemand die weet dat hij op een leugen betrapt is en nu paniekerig om zich heen slaat in hoop dat hij iets raakt. Als u echt serieus wil worden genomen zou ik mijn toon aanpassen en gewoon eens een duidelijk antwoord geven.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Di 27 Nov 2012 20:58

zoals gezegd, ik noem geen namen van mensen die wellicht niet in een forum genoemd willen worden.. dat heet respect. ik zou zeggen. via mijn site kan je zien waar ik les geef. arnhem. daar is verder maar een iaido school. daar heb ik ooit iaido les gehad.
via mijn site kan je ook lezen dat de iaido lessen die ik geef, informeel zijn. dus waar maken jullie je druk om?

ik wens jullie verder veel plezier met je forum.
ik ga mijn tijd invullen met trainen..

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Di 27 Nov 2012 22:48

Dit een niet al te vriendelijk post.
Als het niet door de beugel kan, dan kan je dit via PM aan mij doorgeven of gewoon aan de moderator melden.

Mijn excusus voor het ongemak.

veel interessanter is waarom je zo graag wil weten wie er koryu trainen, en vooral waarom je het zo belangrijk vindt welke connectie ze met japan hebben. dat is echt niet heilig akend.

welk onvermogen steekt daar achter?

Geen enkel onvermogen. Ik ga er van uit dat als iemand beweerd Eishin ryu te trainen, goed is onderwezen in Eishin ryu als hij over mijn achtergrond commentaar levert.

het gekeuvel over rangen en standen en lijnen en geen lijnen, heb ik al lang achter me gelaten. vooral omdat er altijd mensen zullen zijn die bureaucratiebudo bedrijven.

Iedere iaidoka weet wat zijn lijnen zijn en is trots op de geschiedenis. Het feit dat jij zo reageert is in mijn ogen een onvermogen (als we het daar toch over hebben) om de geschiedenis van iaido te begrijpen.

dat lijkt me ook de normale gang van zaken.. welke opleiding duurt nou zo lang dat je na b.v 40 jaar nog correcties moet krijgen. dat is toch belachelijk. maar ja, als ze elk jaar de kata weer een beetje veranderen, blijf je aan de gang..tja de meeste mensen willen graag volgen en ergens bij horen, en voelen zich bedreigd als iemand afwijkt van de norm.

Dat is nou net waar het om gaat… de zoektocht naar perfectie, onbereikbaar maar toch het streven. Dat maakt het nou zo leuk. Jammer dat je dat 25 geleden niet zag, dan had je nog jaren kunnen genieten van iaido onder een legitieme iaido leraar. Zelfs als je denk je leraar te zijn ontgroeit, dan kan je toch een nieuwe zoeken?

in onze school is de essentie: er is geen vorm!

Als we toch op de kriptiche toer blijven gaan:
Zonder vorm geen functie. Als je de vorm niet beheerst kan je ‘m ook niet loslaten.

geneuzel over herkomst wil eigenlijk alleen maar wat zeggen over het niveau van de vragensteller.

Helemaal mee eens. Alleen bekijk ik het van de andere kant. Ik vind het juist wel belangrijk. Iemand zich verdiept in de herkomst van een ander toont wijsheid.

ik zou op zoek gaan naar een leraar die je stimuleert om verder te komen.

Zei de man zonder iaido leraar. Voor je commentaar levert over mij leraren zou ik eerst eens in de spiegel kijken. Ik heb met aardig wat moeite uit kunnen puzzelen wat deze leraar bedoelde over zijn idee over Shu Ha Ri. Als ik jou was zou ik dat ook eens proberen. Misschien kom je dan ook tot een bijzonder inzicht.

maar pas op, het is een weg buiten de norm, en voor je het weet wordt je besproken op een forum en willen volgers weten, indelen, hoekje plakken.

Ben een hokjes denker, en ik ben er trots op. :lol:

het examen zelf zou inderdaad een bepaalde omsatndigheid moeten zijn waarbij de uitvoering door stress of fysieke belasting wordt bemoeilijkt.. daar is geen sprake van bij de nkr.

Nogmaals. You are missing the point. Ik laat het aan jou om uit te zoeken wat dat is.

de act is een act . maar de ura van deze act kan je alleen begrijpen als je er eens gaat zitten.. dan pas kan je echt een mening geven die onderbouwt is door ervaring.

Oh alsjeblieft. Zo spannend is het nou ook weer niet. Dat jij er allerlei oosters wijsheden achter hebt gezet betekend niet dat dit voor iedereen geldt. Je hebt alle recht om dit zo te zien, maar mijn kijk op het leven is duidelijk heel anders. In koryu zit een belangrijk deel van wat jij als Ura ziet in de kata. Jammer dat jij daar nooit les in hebt gehad.

ik heb het over verschillende levels, jouw eigen geest zet mij boven jou..

Hahahaha… sorry. En dan ben ik bekrompen? De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Zullen we het daar maar op houden.

train je ook elke dag?

Ik moet helaas werken voor mijn geld en ik heb ook nog familie en vrienden die mij zo nu en dan willen zien. Dat houd in dat ik zoveel train als mogelijk fysiek is. De dagen dat ik niet kan denk ik er over na.

via mijn site kan je ook lezen dat de iaido lessen die ik geef, informeel zijn. dus waar maken jullie je druk om?

Hoe zal ik dit netjes zeggen: Als iemand beweerd dat hij les geeft in iets, dan verwacht ik ook dat hij zelf ook gedegen onderwezen is in hetgene waar hij les in geeft. Als ik dit zo lees zou ik persoonlijk niet de moeite vinden om bij jou te komen trainen. Een ander mag daar van mij anders over denken. Ook niet iedereen zal zich bij mij op z’n plek voelen.

Mijn excuus als ik je hiermee beledig, maar dit is hoe ik het zie.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Di 27 Nov 2012 23:19

nee hoor voel me niet beledigd.

ik heb het forum zo eens door gekeken en zie dat jij en je vriend jetfire, dit vaker zo doen.

tja wat kan ik erop zeggen.

jullie zijn zo erg bezig met de herkomst van anderen en of dat wel legitiem is jullie ogen dan.. dat ik wel eens zou willen weten wie jullie leraar is?

veel geblaat over stijlen en oppervlakkige kennis van zaken. ik ben echt nieuwsgierig welke budoleraar jullie tolereert.

buitendat, je moest je dood schamen. veel te weinig trainen. maar wel een mening erop na houden die zeer aanmatigend is.. ik wil best eens met jullie verder bomen over de wonderschone krijgskunsten. maar dan als jullie 30 jaar geoefend hebben.

eigenlijk vind ik dit zeer zonde van mijn tijd.

groet

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Di 27 Nov 2012 23:47

buitendat, je moest je dood schamen. veel te weinig trainen. maar wel een mening erop na houden die zeer aanmatigend is..

Gelukkig hebben we in Nederland vrijheid van meningsuiting en dit is een discussie die u zelf weer aanzwengelde.

ik wil best eens met jullie verder bomen over de wonderschone krijgskunsten. maar dan als jullie 30 jaar geoefend hebben.

Waarvan 25 jaar zonder leraar toch?

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Wo 28 Nov 2012 0:29

wel als hij op een forum, achter een schuilnaam, altijd samen met een mr t de spil is van elke negatieve disscusie. en daarbij ook nog eens erg onetisch zich niet houdt aan gedragscodes zoals pseudoniemen.

Zoals ik al zei u ging de discussie aan en toen een beetje kritiek kreeg begon u wild om u heen te slaan en mij en Mr T zwart te maken. Ondanks al uw budo ervaring reageert u elke keer als een klein kind dat zijn zin niet krijgt.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 28 Nov 2012 7:10

Ik wil de heren toch even verzoeken om de toon vriendelijker te houden.
Discussie tot daar aan toe maar dit gaat allemaal erg op de persoonlijke toer.
Als jullie elkaar willen afzeiken wissel dan even mail adressen uit en ga op die manier verder.

Tot nu toe laat ik de posts staan, maar het moet afgelopen zijn met het afzeiken.

If it's a sword i'll use it like a sword.
If i want something pretty to hang on a wall,
i'll put up a picture of a flower or something.......

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Wo 28 Nov 2012 8:46

Ik heb geprobeerd beleefd te blijven maar als ik meneer kaifinn heb beledigd mijn excuses hiervoor. Op een forum mis je toch de nuancering die je in een echt gesprek kan hebben en daardoor kunnen uitspraken soms harder aankomen dan ze bedoeld zijn. Ikzelf en mr T denk ik ook staan ook wel een beetje op scherp na de discussie met schillers/sjaak.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Wo 28 Nov 2012 8:48

beste mr T,
de enige reden waarom ik de disscusie oprakel is omdat jullie met halve waarheden mijn naam op dit forum hebben gezet.
ik vind dat ongepast, en is een vorm van smaad.strafbaar dus. graag wil ik dat de berichten met mijn naam worden verwijderd.

je kan dat gewoon doen omdat het etisch is.. het kan ook via aad.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 28 Nov 2012 9:04

Zal er vanavond naar kijken.

Insane
Beheerder

Berichtdoor Insane » Wo 28 Nov 2012 9:07

Jetfire schreef:Ik heb geprobeerd beleefd te blijven maar als ik meneer kaifinn heb beledigd mijn excuses hiervoor. Op een forum mis je toch de nuancering die je in een echt gesprek kan hebben en daardoor kunnen uitspraken soms harder aankomen dan ze bedoeld zijn. Ikzelf en mr T denk ik ook staan ook wel een beetje op scherp na de discussie met schillers/sjaak.

Sjaak kwam zich ook bemoeien met deze discussie onder een andere naam maar die is gelijk verwijdert.

kaifinn

Berichtdoor kaifinn » Wo 28 Nov 2012 10:45

Als we toch op de kriptiche toer blijven gaan:
Zonder vorm geen functie. Als je de vorm niet beheerst kan je ‘m ook niet loslaten.

dat is helemaal waar mr T..
echter sommige mensen, kunnen een leven lang bezig blijven met de uiterlijke beheersing van een vorm.
sommige begrijpen dat veel sneller en kunnen dus sneller de vorm loslaten.. daar gaat het proces gewoon sneller.. net als met tekenen.hoe meer je oefent des te sneller gaat.. ook talent weegt mee!! niet iedereen moet ten alle tijden, bij een leraar blijven hangen.. in sommige gevallen moet het zelfs de leraar zijn die de banden doorkapt om de leerling het laatste zetje te geven. maar dat is in nederland moeizaam omdat alles in bonden is gestopt en er daardoor een eenheidsworst ontstaat, die loslaten van (het belang van de uiterlijke) vorm, zeer bemoeilijkt. graag praat ik over dat gedeelte van de krijgskunst. hoewel daar weinig over te zeggen valt. het is onmeetbaar en valt moeilijk te beoordelen.. . en daar praten we langs elkaar heen. als je in dat gedeelte komt, dan zijn nu eenmaal snel de leraren op.. heb er nog wel één. eentje die ook dat proces heeft doorstaan.

in nederland zijn de meeste leraren nu eenmaal enkel techniekdoorgevers. ik kan het weten heb bij vele leraren getraind. iemand vinden die je ook voorbij het technische gedeelte kan begeleiden is zeer zeldzaam.. in iaido en jodo land heb ik er geen gevonden. in nederland ken ik er twee. die daar kaas van hebben gegeten. beide heren zijn mij zeer dierbaar.

Syco
Beheerder

Berichtdoor Syco » Do 29 Nov 2012 12:14

Op verzoek en in verband met privacy een aantal berichten aangepast, gelieven in het vervolg de privacy van forumgenoten in acht nemen.

"Quemadmodum Gladius Neminem Occidit, Occidentis Telum Est"

- A sword never kills anybody; It's a tool in the killer's hand. -

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”