Iaido in Ede

Alles over oosterse en westerse martial arts en over het gebruik van zwaarden.
The Don

Iaido in Ede

Berichtdoor The Don » Vr 21 Apr 2006 14:28

Heeft iemand ervaring met de Iaido school van Edgar Kruyning in Ede?
Ik zit eraan te denken lid te worden maar misschie heeft iemand nog wat aanvullende opmerkingen of uitleg hoe een iaido training in zijn gang gaat. Ik neem aan dat je met een bokken begint? hoelang duurt het voordat je met een iaito en Shinken mag trainen?

tsuru

Berichtdoor tsuru » Vr 21 Apr 2006 16:45

Da's afhangkelijk van de dojo/sensei stijl en of je thuis nog oefent.
Bij de iaido dojo was het na ongeveer een maand of 3 (3x trainen in de week + nog thuis oefenen) voordat ik met een iaito trainde.
Bij shinkendo is het het 1e jaar boken, vanaf het 2e jaar iaito en na ongeveer 2.5 - 3 jaar trainen een shinken. Dit is natuurlijk ook weer afhangkelijk van de leerling/etc.

Hito Ni Taishite Omoiyari O Motsu Koto (Have compassion and understanding for everyone)

Bugeisha

Iaido in Ede

Berichtdoor Bugeisha » Vr 26 Mei 2006 16:16

Sinds 2003 train ik in Ede bij Edgar Kruyning (Aikido, Yoseikan en Katori Shinto Ryu) en met veel plezier, want er wordt op een kwalitatief hoogstaand niveau lesgegeven.

Iaido wordt daar niet als aparte discipline aangeboden, maar is als Iai-jutsu onderdeel van het Katori Shinto Ryu. Hierbij worden de Iai-jutsu kata solo en met tegenstander (Battojutsu) uitgevoerd.

Je traint Katori sowieso met een bokken. De Iai-jutsu kata kun je na verloop van tijd met een iaito uitvoeren, maar daar staat niet een specifieke termijn voor.

Kom anders een keer kijken. Op dinsdag en woensdagavond van 21 tot 22 uur en op zaterdag van 10 tot 12 uur wordt er lesgegeven

tsuru

Berichtdoor tsuru » Za 27 Mei 2006 22:11

Katori shinto ryu.
Een zeer complete koryu stijl. Heb het genoegen gehad enkele keren met/bij Erik Louw getraind te hebben. Is zeker aan te raden als het "in je buurt" gegeven wordt

Hito Ni Taishite Omoiyari O Motsu Koto (Have compassion and understanding for everyone)

kaifinn

Re: Iaido in Ede

Berichtdoor kaifinn » Do 01 Jul 2010 12:53

in ede wordt geen iaido gegeven. in arnhem zit ook een hele goede katorischool de ogamidojo van kaifinn. daar word ook iaido gegeven als aparte discipline

The Don

Berichtdoor The Don » Do 01 Jul 2010 14:15

Ik dacht dat er Katori Shinto Ryu gegeven werdt in Ede??

Aliquando et insanire iucundum est
Blessed are the Geeks, for they shall internet the earth.

Christian

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Do 01 Jul 2010 20:49

Hallo Kaifinn,
Beetje verkapte reclame aan het maken?

Ik heb nogal wat vragen aan u. Ik ben erg direct, dus het kan wat hard aankomen. Ze zijn niet als beledigend bedoeld. Hier komen ze:

Is TKSR ogami-ha een eigen brouwsel of volgt u 1 van de officiële lijnen?

Waarom leunt u bij Eishin ryu heel veel op zijn voorste been? Er zijn stijlen die de voet plat en diagonaal hebben, maar niet zo overdreven. Ik ben benieuwd of dit (weer) een eigen verzinsel is, of dat het van u leraar komt.

U beweerd, ondanks uw Eishin ryu video's claimt u leraar Muso Shinden Ryu te zijn (maar noemt geen rang of leraar, heel vreemd). Eishin ryu de Chuden van MSR. Maar u noemt zijn Oku iai ook Eishin ryu, dat geeft nou niet veel vertrouwen. Wat ik weet van MSR is dat de voeten recht vooruit zijn (bij alle varianten die ik heb gezien (ZNKR en ZNIR), zelf de youtube filmpjes). Maar u beweerd het volgende:

what you are meaning, is the great kendo error. because seitei iaido is closly linked to kendo. they agreed to straighten the hips and back foot. this is unnaturel. and when wearing a yoroi unpossible. when you lock the hips foreward there is to much tension. don't forget the sword is sharp and will cut. one should move relaxed. straight hips and foot, fore kendo okay but fore ko-ryu iai, not okay.

In mijn ogen complete onzin. U probeert MSR Seitei en Kendo in een keer te linken om aan te tonen dat u gelijk heeft. MSR en kendo zijn idd gelinkt omdat Nakayama Hakudo (laatste soke van de Hasegawa Eishin-ryū Shimomura-ha, na aanpassingen Muso Shinden Ryu genoemd) ook een kendo meester was. Dus ja de voeten staan bij MSR naar voren. Heeft u zelf maar besloten om de voeten scheef te zetten? Daarna begint u praten over dat het bij yoroi de rechte voeten niet mogelijk, duhhh dat is einde achillespees. Maar MSR en MJER zijn stijlen waar geen yoroi wordt gedragen, het is een stijl uit het Edo tijdperk en is gesitueerd rond situaties waarin geen yoroi wordt gedragen.

Welke iaido ryu beoefend u nou eigenlijk? (MJER of MSR) Wie uw leraar in Eishin ryu (wat is zijn graad), en heeft hij toestemming te geven om een eigen (ryu)-ha te stichten? Wat is uw graad binnen de Eishin ryu van uw leraar?

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

katana

Berichtdoor katana » Do 01 Jul 2010 23:23

Dit zou ik persoonlijk nooit ofte nimmer ondergaan als leerling, dit soort Willem Tell taferelen is gedoemd om vroeg of laat eens verkeerd af te lopen en laten we eerlijk zijn, het potentieel risico tegenover de baten (welke baten?) is buiten proportie. Leg dat trouwens eens uit aan de verzekeringen?

Voor wat het inhoudelijke betreft moet ik me onthouden van alle commentaar want dit gaat m'n petje te boven, ik wou een sport doen die me in staat stelde mij te verdedigen indien nodig, ik heb ze gevonden. Maar zou toch willen pleiten voor een sereen debat en een kruistocht tegen de verschillende strekkingen willen vermijden.

"Before all else, be armed" N. Machiavelli

Ψ Niels Ψ

Arie
Verbannen

Berichtdoor Arie » Vr 02 Jul 2010 10:38

Ik moet zeggen dat ik een deel van deze discussie niet begrijp, maar hij is wel interessant.

Ik ben zo vrij me in deze discussie te mengen en wil vooraf melden dat ik zal proberen geen zijden te kiezen in deze duidelijk anti-kaifinn georiënteerde discussie.

Ik wist niet wie kaifinn was tot ik de post van Mr. T tegenkwam.

Gelukkig hebben we tegenwoordig Google !!

Ik begrijp de kritiek op de heer kaifinn eigenlijk niet zo goed (buiten de goedkope advertentie poging dan), het is een beetje de pot verwijt de ketel.

De kritiek is dat kaifinn-san technieken uit het Eishinryu aanpast en doorspekt van katori technieken? En dat zou op te maken zijn uit de positie van zijn voet?

Ten eerste is het onzin dat je in in Yoroi je voet scheef moet plaatsen ivm met het gewicht. Er zijn scholen genoeg met een yoroite gedeelte waarin ze hun voeten gewoon recht plaatsen (dat men dit in TSKSR zo doet wil niet zeggen dat dit altijd zo moet zijn).

Ten tweede is het maar de vraag of de technieken uit het TSKR werkelijk in yori gedaan moeten worden. Veel van de technieken in het omote van TSKR zijn geheel onlogisch in een Yoroi, denk bijvoorbeeld eens aan het aantal maal dat er recht op het hoofd geslagen wordt.

Waarom leunt u bij Eishin ryu heel veel op zijn voorste been? Er zijn stijlen die de voet plat en diagonaal hebben, maar niet zo overdreven. Ik ben benieuwd of dit (weer) een eigen verzinsel is, of dat het van u leraar komt.

De vraag is hier wie verzint wat? Laten we eens kijken naar het door de NKR beoefende iaido. Wie zegt dat daar nooit zaken aangepast zijn (toen in iaido deed waren kata’s na elk satge weer anders)? Veel technieken in de kata van het iaido zijn zo aangepast dat ze nauwelijks nog op het origineel lijken. Een mooi voorbeeld zijn de door de bond beoefende Shinkageryu kata. Het zogenaamde Seigo-batto is in essentie geen onderdeel van de ryu, maar de iaidobond heeft nu eenmaal een sterke behoefte om kata bij elkaar te verzamelen in een poging serieus genomen te worden als zwaardvechters. Het valt ook niet mee als je hele systeem is gebaseerd op een aantal bij elkaar geraapte Seiteikata die door de bondsbazen worden gepresenteerd als de basis van alle iai.

Alle “ryu” die binnen het iaido beoefend worden zijn daardoor met dezelfde “saus” overgoten. En de bond heeft nogal wat verschillende stijlen in haar ciriculum.. Ik leen even een post van little samurai (bedankt man).

1. Omori Ryu Iai no Koto, Batto no Shoden, 11 forms from seiza
2. Eishin Ryu Iai no Koto, Batto no Chuden, 10 forms from iaihiza (tatehiza)
3. Tachiuchi no Kurai, 10 forms standing, daito vs. daito
4. Tsumeai no Kurai (Shigenobu Ryu), 10 forms in iaihiza, daito vs. daito
5. Daishozume (Shigenobu Ryu), 8 forms from iaihiza, shoto vs. daito (daito wins)
6. Daisho Tachizume (Shigenobu Ryu), 7 forms standing, shoto vs. daito (daito wins)
7. Daikendori, 10 forms total, 4 forms shoto vs. daito (shoto wins), 6 forms daito vs. daito
8. Batto no Okuden (Shigenobu Ryu), 10 forms from iaihiza, 12 standing forms.
9. Itabashi Ryu Bojutsu, 5 forms bo vs. bo, 8 forms sword vs. bo
10. Natsubara Ryu Yawara:
a. Yawara no Kata, 10 forms
b. Tachiai Kaisogake, Yawara no Kata, 10 forms
c. Kogusoku, Yawara no Kata, 11 forms (in these forms, both participants are seated in an "iaigoshi" posture, on their toes with left knee down and the right knee up)
d. Ato Tachiai, Yawara no Kata, 11 forms
e. Kogusoku Wari, Yawara No Kata, 10 forms
f. Honte no Utsuri, Yawara no Kata, 11 forms

Er zitten fouten in deze lijst, maar dat is nu even niet van belang. Ik tel hier maar liefst zes scholen of ryu.

Nu was de essentie van elke ryu dat hij in principe geheim was. Door dit geheime karakter van de ryu ontstonden verschillen tussen stijlen. Dat is juist het mooie, elke school had zijn eigen manier om met het zwaard om te gaan en zijn eigen filosofie over het gevecht. Er zijn dan ook duidelijke verschillen te zien in uiterlijke verschijningsvormen zoals bijvoorbeeld tussen Nenryu of KTSR of Nitenichiryu.
Dan zijn er ook scholen die aan elkaar verwant waren zoals bijvoorbeeld Kashimaryu en Jikeshinkageryu of TSKSR en Kashima Shintoryu. Toch zijn er tussen deze verwante scholen duidelijk aanwijsbare verschillen aan te wijzen. Hoe kan het dan zijn dat de basis van al die binnen de iaidobond beoefende scholen dezelfde basis kennen? Nou simpel ze zijn allemaal aangepast om de universele waarheid van het iaido om het geheel voor de achterban geloofwaardig te maken. Ga in Japan maar eens naar een demo van de echte Shinkageryu kijken en dan kom je tot de ontdekking dat het er heel anders uitziet dat het MC Donalds Yagyu van Iaido Nederland.

Het is denk ik tijd dat je inziet dat kaifinn niet de enige is die er zomaar een potje van maakt. Dat gebeurt binnen de “officiële iaidobond” net zo goed. Zelfs in Japan gebeurde dat. Sugino sensei, waar het TSKSR van kaifinn een duidelijke signatuur van heeft, haalde zaken uit de kata omdat hij ze niet meer kon uitvoeren. Bijvoorbeeld de sprong in de eerste suwari-iai (kusanaginoken als ik me niet vergis) vervolgens werd dit de officiële versie in heel Nederland , want Sugino stijl was het enig dat in Nederland werd gedaan. Vervolgens zaagde hij een slordige vijftien centimeter van de naginata omdat je er anders niet mee kon trainen in de dojo in Kawasaki: gevolg heel Nederland gebruikte officieel te korte naginata.

In iaido-land gebeurt dit ook. Al jullie voorschriften voor het zwaard zijn onzin. Elke school gebruikte een ander wapen met andere karakteristieken. De rechte rug en de perfecte rechte slag die de enige goede slag zou zijn…. Allemaal onzin. Elke school had zijn eigen interpretatie (er zijn een berg goede slagen).

Met andere woorden je kunt kaifinn niet bekritiseren op grond van hoe zijn voet staat. Misschien kun je hem bekritiseren op grond van het feit dat hij zijn eigen dangraden heeft verzonnen, maar ook dan is hij niet de enige die dat doet. Zo kan ik nog een berg mensen in Nederland noemen.

Het punt is je kan vanuit je iaidokennis kritiek hebben, maar ik denk dat je eerst eens je blik moet verruimen voordat je dat doet. Ga eens een ryu trainen ofzo, kijk eens ergens anders.

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Vr 02 Jul 2010 13:48

Arie schreef:De kritiek is dat kaifinn-san technieken uit het Eishinryu aanpast en doorspekt van katori technieken? En dat zou op te maken zijn uit de positie van zijn voet?

Nee, mijn kritiek is dat meneer kaifinn dingen beweerd/doet die in mijn ogen niet kloppen. Ik heb niet beweerd dat zijn "Eishin ryu" doorspekt is met TKSR bewegingen (het verklaard overigens wel veel). Daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Ten eerste is het onzin dat je in in Yoroi je voet scheef moet plaatsen ivm met het gewicht. Er zijn scholen genoeg met een yoroite gedeelte waarin ze hun voeten gewoon recht plaatsen (dat men dit in TSKSR zo doet wil niet zeggen dat dit altijd zo moet zijn).

Zo leer je weer eens wat (daar is dit forum tenslotte voor bedoeld).

Laten we eens kijken naar het door de NKR beoefende iaido. Wie zegt dat daar nooit zaken aangepast zijn (toen in iaido deed waren kata’s na elk satge weer anders)? Veel technieken in de kata van het iaido zijn zo aangepast dat ze nauwelijks nog op het origineel lijken.

Bedoel je koryu of ZNKR iaido? Dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Een mooi voorbeeld zijn de door de bond beoefende Shinkageryu kata.

Ik ben vrijwel niet bekend met het reilen en zeilen van de Shinkage Ryu, maar de ZNKR (de heren in Japan) heeft ze erkend. Daar hou ik het bij. Wat zij doen is hun pakkie aan. Ik doe mijn ding.

Seiteikata die door de bondsbazen worden gepresenteerd als de basis van alle iai.

Hier haal je het een-en-ander door elkaar. Seitei (tegenwoordig weer ZNKR iai genoemd) is in de jaren '60 ontwikkeld om kendo-ka te om leren gaan met een echt zwaard. Nu wordt het door ZNKR iaido-ka gebruikt voor examens en toernooien. Je leert er basis vaardigheden mee, maar het echte iai is nog altijd koryu iai. ZNKR iai is een trainingstool, meer niet. Geen mystiek, geen diepgang.

Er zitten fouten in deze lijst, maar dat is nu even niet van belang. Ik tel hier maar liefst zes scholen of ryu.

Je slaat de plank gedeeltelijk mis. Dit is de inhoud van 1 ryu, namelijk de MJER ryu. De ryu namen in deze lijst zijn de mannen die deze technieken binnen de MJER hebben gehaald. Voor een verduidelijking wil ik verwijzen naar:
http://www.yamakawadojo.com/The%20Omori%20Ryu.pdf

Hoe kan het dan zijn dat de basis van al die binnen de iaidobond beoefende scholen dezelfde basis kennen?

Ik ben geen lid van een iaido bond maar van een kendo bond, ZNKR (Zen Nippon KENDO Renmei), maar voor de ZNIR geld hetzelfde principe. We leren de kata van de bond, daarnaast leren we onze koryu. Je moet die 2 als gescheiden zien. En als de grote koryu baas besluit dat, door zijn inzichten, aanpassingen moeten worden gedaan. Dan gebeurt dat. Als je denkt dat een koryu nooit veranderd is sinds de oprichting, dan heb je het mis. Dat is namelijk onmogelijk.

Shinkageryu kijken en dan kom je tot de ontdekking dat het er heel anders uitziet dat het MC Donalds Yagyu van Iaido Nederland.

Uh? Er wordt geen Yagyu Shinkage Ryu beoefend in Nederland. Dat beweren ze ook niet.

Al jullie voorschriften voor het zwaard zijn onzin. Elke school gebruikte een ander wapen met andere karakteristieken. De rechte rug en de perfecte rechte slag die de enige goede slag zou zijn…. Allemaal onzin. Elke school had zijn eigen interpretatie (er zijn een berg goede slagen).

Krom, recht who cares? Voor ons is de rechte (?) slag belangrijk. Maar ik heb mijn leraren nog nooit horen beweren dat wat wij doen de enige juiste methode is.
De ZNKR stelt geen voorschriften aan het zwaard, ik weet niet waar je dat vandaan haalt. OK, geen shinken voor beginners. Als je maar een zwaard hebt die bij je past (en jou ryu). Maar dat is het.

Het punt is je kan vanuit je iaidokennis kritiek hebben, maar ik denk dat je eerst eens je blik moet verruimen voordat je dat doet. Ga eens een ryu trainen ofzo, kijk eens ergens anders.

Ik doe niets anders. Daarbij train ik ook MSR iaido. Ik ben niet zo narrow minded als je doet voorkomen.

Disclaimer: De inzichten, mening en standpunten door mijn weergegeven in dit forum vertegenwoordigen niet de meningen, inzichten en standpunten van de organisaties of dojo waarvan ik onderdeel van uit maak, mijn leraren of medestudenten.

Ger
Oprichter

Berichtdoor Ger » Za 03 Jul 2010 16:43

Op verzoek 3 posts verwijderd.

If you're not living on the edge, you're taking up too much space

Arie
Verbannen

Berichtdoor Arie » Zo 04 Jul 2010 14:55

Je slaat de plank gedeeltelijk mis. Dit is de inhoud van 1 ryu, namelijk de MJER ryu. De ryu namen in deze lijst zijn de mannen die deze technieken binnen de MJER hebben gehaald. Voor een verduidelijking wil ik verwijzen naar:
http://www.yamakawadojo.com/The%20Omori%20Ryu.pdf

Nu is de MJER in essenstie geen ryu meer (maar daar meoetn we maar geen discussie oever beginnen anders beledigen we mensen enzo). Maar in deze lijst staan een aantal verschillende namen die uit andere scholen komen.

Omori Ryu
Eishin Ryu
Shigenobu Ryu
Itabashi Ryu
Natsubara Ryu

Nu kan het zijn dat deze scholen zijn samengegaan met het MSR. Feit blijft dat het dan een bijeengeraapt systeem is waarbij verschillende interpretaties geweld aan gedaan worden door ze met dezelfde "saus" te overgieten.

Dit laatste is overigens geen kritiek op iaido of mensen die er aan doen. Ik bedoel alleen aan te tonen dat men deze dingen in de loop der tijd heeft aangepast en dergelijke en dat ze dus niet zo origineel zijn als sommigen misschien wel denken. Om dicht bij het origineel te komen moet je toenadering zoeken tot een ryu.

Ik ben geen lid van een iaido bond maar van een kendo bond, ZNKR (Zen Nippon KENDO Renmei), maar voor de ZNIR geld hetzelfde principe. We leren de kata van de bond, daarnaast leren we onze koryu. Je moet die 2 als gescheiden zien. En als de grote koryu baas besluit dat, door zijn inzichten, aanpassingen moeten worden gedaan. Dan gebeurt dat. Als je denkt dat een koryu nooit veranderd is sinds de oprichting, dan heb je het mis. Dat is namelijk onmogelijk.

Dat beweer ik ook niet. Alles zal met de loop der tijd veranderen natuurlijk. Ik bedoel alleen dat het iai binnen de budosport iaido ver, heel ver weg staat van haar origine.

Ik doe niets anders. Daarbij train ik ook MSR iaido. Ik ben niet zo narrow minded als je doet voorkomen.

MSR is iaido en geen ryu! Dat is nu juist het punt.

Jetfire

Berichtdoor Jetfire » Zo 04 Jul 2010 18:54

Hoe kan het dan zijn dat de basis van al die binnen de iaidobond beoefende scholen dezelfde basis kennen? Nou simpel ze zijn allemaal aangepast om de universele waarheid van het iaido om het geheel voor de achterban geloofwaardig te maken. Ga in Japan maar eens naar een demo van de echte Shinkageryu kijken en dan kom je tot de ontdekking dat het er heel anders uitziet dat het MC Donalds Yagyu van Iaido Nederland.

Met alle respect maar je slaat de plank volledig mis. Koryu’s worden niet aangepast aan de seitei kata het is eerder omgekeerd; Seitei staat in dienst van de Koryu niet andersom.

Je opmerking over Shinkage Ryu Nederland vind erg ongepast ik ken verschillende leden persoonlijk en weet dat zij hard en serieus trainen. Elk jaar komt hun sensei naar Nederland om les te geven en de hoger gegradueerde leerlingen gaan regelmatig Japan om er te trainen en examen te doen. Ik weet niet wat er op politiek vlak allemaal gebeurd in de Shinkage Ryu, dat gaat me niks aan, daar ga ik geen uitspraken over doen zeker niet op een openbaar forum. Enige terughoudendheid zou jou ook sieren Arie.

Al jullie voorschriften voor het zwaard zijn onzin. Elke school gebruikte een ander wapen met andere karakteristieken. De rechte rug en de perfecte rechte slag die de enige goede slag zou zijn…. Allemaal onzin. Elke school had zijn eigen interpretatie (er zijn een berg goede slagen).

Jaja dus die hele berg Japanse sensei’s die gemiddeld veertig jaar ervaring hebben studeerden bij grootmeesters, onderdeel zijn van of zelfs de meester zijn van een Ryu hebben er niks van begrepen?
Met deze opmerking geef je aan weinig inzicht te hebben van de Iaido wereld

Met andere woorden je kunt kaifinn niet bekritiseren op grond van hoe zijn voet staat. Misschien kun je hem bekritiseren op grond van het feit dat hij zijn eigen dangraden heeft verzonnen, maar ook dan is hij niet de enige die dat doet. Zo kan ik nog een berg mensen in Nederland noemen.

Iedereen mag van mij een stijl verzinnen ik hoef het niet leuk te vinden maar we leven in een vrij land, echter je leerlingen willens en wetens in gevaar brengen vind ik niet door de beugel kunnen.

Nu is de MJER in essenstie geen ryu meer (maar daar meoetn we maar geen discussie oever beginnen anders beledigen we mensen enzo). Maar in deze lijst staan een aantal verschillende namen die uit andere scholen komen.

Dit vind ik een vreemde opmerking waarom zou MJER geen Ryu meer zijn? Staat er ergens soms een handboek of een scroll waar in staat aan welke eisen een Ryu moet voldoen?

Nu kan het zijn dat deze scholen zijn samengegaan met het MSR. Feit blijft dat het dan een bijeengeraapt systeem is waarbij verschillende interpretaties geweld aan gedaan worden door ze met dezelfde "saus" te overgieten.

Dat kun je van zo’n beetje elke Ryu wel zeggen ze zijn immers niet ontstaan door met een toverstafje (of toverzwaard? :P) te zwaaien. Duik maar eens in de geschiedenis van een willekeurige Koryu dan zul je zien dat ze het resultaat zijn van vele jaren ontwikkeling door verschillende meesters die ook weer bij verschillende scholen hebben getraind. Het valt dus wel mee met dat geweld aan doen van interpretaties.

MSR is iaido en geen ryu! Dat is nu juist het punt.

Als ik het goed begrijp kan volgens jou Iaido geen onderdeel zijn van een Ryu? Het verschil tussen Iaido en Iaijutsu is slechts semantisch. Japanse sensei’s zijn pas na de tweede wereldoorlog het iai iaido gaan noemen om de Amerikanen te overtuigen dat ze geen kwade bedoeling hadden met de beoefening van iai. De Amerikanen waren erg beducht op een opleving van Japans nationalisme en vechtsporten werden door hen gezien als een instrument daarin.

Beste Arie het klinkt allemaal heel interessant maar halve waarheden en uit de lucht gegrepen meningen maken weinig indruk op me, ik stel voor dat je eerst wat dieper in de materie duikt voordat je dit soort ongefundeerde uitspraken doet dat zou jezelf en dit forum ten goede komen.

"Move as swift as a wind, stay as silent as forest, attack as fierce as fire, undefeatable defense like a mountain." Sun Tzu

meneer T.

Berichtdoor meneer T. » Zo 04 Jul 2010 20:18

Arie schreef:Nu is de MJER in essenstie geen ryu meer (maar daar meoetn we maar geen discussie oever beginnen anders beledigen we mensen enzo). Maar in deze lijst staan een aantal verschillende namen die uit andere scholen komen.

Wat, dus Nakayama Hakudo en Oe Masamichi (de 2 soke van de beide branches van Eishing ryu in die tijd) hadden het mis? Zij waren het die de wir war aan technieken tot 1 curriculum smeden. Als je ook maar een beetje bekend was met MJER en MSR dan wist je dat dit totale onzin is. Het is een systeem met een logisch opbouw. Grof gezegd, van grote trainingsvormen, naar snel en hard. Omori ryu -> Eishin ryu, etc. bestaan vrijwel niet meer zoals vroeger, maar dat betekend niet dat de principes geweld zijn aangedaan. Weet jij wat die principes waren? Dacht het niet. De 2 soke uit de tijd (zo'n 100 jaar geleden) vonden het nodig om de boel om te vormen tot wat wij nu MJER en MSR noemen. Met de verschillende "ryu" in die betreffende volgorde en de betreffende technieken die we nu kennen.

Ik bedoel alleen aan te tonen dat men deze dingen in de loop der tijd heeft aangepast en dergelijke en dat ze dus niet zo origineel zijn als sommigen misschien wel denken. Om dicht bij het origineel te komen moet je toenadering zoeken tot een ryu.

Hoe of wat ik doe om mijn ryu te leren kennen zijn mijn zaken. Maar iedereen die ook maar een beetje de boeken in duikt kent de basis geschiedenis van MJER en MSR. Misschien had je dat ook moeten doen.

Dat beweer ik ook niet. Alles zal met de loop der tijd veranderen natuurlijk. Ik bedoel alleen dat het iai binnen de budosport iaido ver, heel ver weg staat van haar origine.

Nogal logisch, het begin van de stijl stamt af van rond 1600. Met een aantal grote omwentelingen in haar geschiedenis. Een beetje huiswerk had wel op zijn plaats geweest, dan had je begrepen waarom MSR en MJER zijn zoals ze nu zijn.

ZNKR iai als “budosport” (examens en wedstrijden included) kan ik mee leven, MSR is gewoon een budo. Dat we niet voldoen aan jou eisen, betekend nog niet dat we een ryu of budo zijn.

Arie
Verbannen

Berichtdoor Arie » Zo 04 Jul 2010 21:20

Je hoeft natuurlijk niet boos te worden T.

MSR is gewoon MC Donalds iaido. Heb je ooit een eed moeten tekenen ofzo? Is er een geheime transmissie ed?

Maar ik merk duidelijk dat je mijn kritiek niet kunt waarderen. We laten het hierbij, dit is geen plaats om dergelijke gevoelige zaken uit te praten.

Het punt blijft dat als je er plezier in hebt en dan is het goed toch?

En ja, beide huidige grootmeesters kunnen het bij het verkeerde eind hebben (net als ik en jij). De mensen binnen het Bujinkan houden elkaar immers ook collectief voor het lapje.

De lineage van de MSR is te vertakt om een echte ryu te kunnen zijn. Jij zou dat ook inzien als je een echte ryu zou trainen. Maar helaas...

Mijn punt was echter dat je als beoefenaar van een oncompleet en slecht doorgegeven systeem als MRS niet de persoon bent om kritiek te hebben op kaifinn en zijn vrienden. Ook Japanners maken er een potje van. Dat jij al die zaken gelooft omdat het uit Japan komt zegt niet over het systeem maar meer over.....
Lekker lucht blijven klieven met je mukito dus,

Overigens heb ik geen eisen, maar jij wel veel kritiek op anderen.

Terug naar “Martial arts en zwaardgebruik”