Examens en gradaties

Voor al je algemene vragen, filosofische overpeinzingen of andere zaken die niets met zwaarden te maken hebben.
Eamane

Examens en gradaties

Berichtdoor Eamane » Zo 22 Jun 2008 21:20

Vandaag waren de eerste officiële zwaardvechtexamens. Er vielen 3 kruizen te behalen, dus je kon gaan tot 'geselle1'.
Echter niemand heeft dit gehaald. Ik heb 2 kruizen behaald wat mij lehrling 2 maakt. Had bijna 3 kruizen te pakken, maar ik was heel erg zenuwachtig en wist bepaalde dingen gewoon niet meer. Naja, weet ze wel, maar niet op dat moment, op die locatie, in die sfeer, in die omstandigheden. Onder zware druk dus :wink:.
Vooral met de theorie had ik hier last van.

Maarja, jammer dat ik in 5 jaar tijd nog nooit eerder examens heb gehad. Dan was ik al veel hoger geweest nu :wink:.
Maar! eens moet de eerste keer zijn, was wel echt een vuurdoop hoor! Rare periode met veel lesuitval gehad ivm kampementen, evenementen, kampioenschappen en andere dingen waar Lopes heen moest. We hebben dus ook niet echt naar de examens toegewerkt oid, werden echt voor de leeuwen gegooid.

Maargoed, toch redelijk tevreden, had minder verwacht!

Werking gradaties:
De AMEK hanteert de Duitse tradite en benaming en heeft deze opgedeeld in Lehrling 1, lehrling 2, Geselle 1, gezelle 2, Geselle 3, Angelobter Maister 1, Angelobter Maister 2 en Fechtmaister.

Dit systeem wordt bepaald door een band om je rechterbeen op kniehoogte.
Deze banden hebben bij elke rang een andere kleur en voor het niveau binnen een rang wordt een gouden kruis opgestikt, een Geselle 2 heeft bijvoorbeeld een blauwe band met twee gouden kruisen.

*Vertrouwen doen wey op ons swaerd*

ChingChuan

Re: Examens en gradaties

Berichtdoor ChingChuan » Zo 22 Jun 2008 21:27

Gefeliciteerd!

Jammer inderdaad dat je zo zenuwachtig was, maar ja, het went denk ik wel... ;).

Wat moest je precies doen? Technieken laten zien en sparren etc?

Crypto

Berichtdoor Crypto » Zo 22 Jun 2008 21:44

de spanning hoort het er gewoon bij en dat maakt het niet altijd makkelijker maar is ook wel leuk natuurlijk.
gefeliciteerd met het behalen en er komt vast nog een keer een kans en dan behaal je het makkelijk :wink: :thup:

水 土 火 空

- Toine

Eamane

Berichtdoor Eamane » Zo 22 Jun 2008 22:08

Er was wat theorie (delen van het zwaard benoemen, bepaalde maisterhouwen kunnen benoemen en weten wanneer toe te passen, wat begrippen en een paar middeleeuwse zwaardvechtmaisters kunnen noemen)

En de praktijk bestond uit worstelen, mes en zwaard. Zo moest ik met worstelen een elleboogklem aanleggen en controleren. En een worp maken.
Met mes(tegenstander mes, ik niet) moest ik reageren op 2 of 3 verschillende aanvallen, en zo ook met mes (dus ik en hij mes). En als alleen ik een mes had en hem aanviel verdedigde hij, maar ik reageerde dan weer op die verdediging :wink:
En met zwaard moest ik een serie slagen laten zien (om de 'flow' en het controle over het wapen te kunnen beoordelen) en de maisterhouwen toepassen.

Dat was het wel zo'n beetje :wink:

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Ma 23 Jun 2008 0:03

Klinkt vet!

Ik heb net even op de AMEK site gekoekeloerd en ik vraag me nu twee dingen af: 1. Waarom ik in hemelsnaam niet in Amsterdam woon en 2. waarom er zoveel ontzettend interessante martial arts & zwaardvechtkunsten zijn.

Maar goed ;).

Eamane

Berichtdoor Eamane » Ma 23 Jun 2008 10:55

Haha, ja of in Haarlem/Heemstede of Deventer! We hebben 3 locaties :P.

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Ma 23 Jun 2008 11:17

Zie de woonplaats... Ik woon in Lelystad waar je behalve Pencak Silat geen enkele interessante martial art hebt. Zelfs in Harderwijk & Almere hebben ze meer!

Eamane

Berichtdoor Eamane » Do 26 Jun 2008 15:28

Woohoo!

Hoor net dat ik m moet herkansen. Men vindt dat ik veeeeeeeeeeeel beter kan en gemakkelijk de 3 kruizen moet kunnen halen.

Maargoed, de zomerstop komt eraan, dus t is pas over 3 of 4 maanden :wink:

Crypto

Berichtdoor Crypto » Do 26 Jun 2008 19:25

gefeliciteerd! da lukt je hendig! :thup:

水 土 火 空

- Toine

ChingChuan

Berichtdoor ChingChuan » Vr 27 Jun 2008 0:13

Toch leuk, dat ze zelf al vinden dat je beter kan... Gefeliciteerd!

venompje

Berichtdoor venompje » Za 28 Jun 2008 11:45

Je doet dus niet per kruis examen? Maar het is een algemeen examen en ahv hoever je komt krijg je aantal kruizen?

Eamane

Berichtdoor Eamane » Ma 30 Jun 2008 8:15

Bij dit examen kon je 3 kruizen behalen. Dat is dus in principe gelijk een hele 'band'. Na de 3 witte kruizen ga je naar groen geloof ik.

Terug naar “SFB Café”